Geldigheid contract pensionstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pedro_86

Geldigheid contract pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 22:13

Ik sta met mijn pony op een pensionstal waar ik een contract voor heb getekend.
Om verschillende redenen heb ik besloten om hier weg te gaan.
De hoofdreden is dat de stalhouder kwaad over mij spreekt tegen stalgenoten.
Deze dingen kloppen niet en doen mij pijn.
Ik heb mijn stal opgezegd een paar dagen na het begin vd nieuwe maand,maart dus.
Ik hoor uit steeds meer verschillende hoeken dat er vreemde verhalen over mij de ronde doen.
Hierdoor ga ik met tegenzin naar mijn pony,ik voel mij geintimideerd als ik daar rondloop.

Het is duidelijk dat hij mij dus niet mag,maar hij wil mij wel aan een kalendermaand opzegtermijn houden.
Tot eind april dus.
Ik zie zijn acties als laster naar mij toe en wil het liefst zo snel mogelijk weg daar met mijn pony.

Weten jullie hoe dit wettelijk in elkaar zit?
Kan ik ondanks het contract toch eerder weg of moet ik hier de tijd uitzitten?

ingvdh

Re: Geldigheid contract pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:15

Je zal je tijd uit moeten zitten, altijd opzeggen voor het eerste van de maand. Tenzij je dubbel wil gaan betalen voor een maand.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:16

je kan altijd weg maar je zal wel moeten betalen.
Misschien is er tot een regeling te komen dat je alleen kale huur betaald oid.
Heb je uberhaupt al een keer gepraat met je pensionhouder over alles wat is voorgevallen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:17

Als er een contract is moet je gewoon betalen. Je bent 27, linkeroor in, rechteroor uit en gewoon je tijd uitzitten, heb je al nieuwe stalling dan verhuis je je pony en betaal je de oude stalhouder het geld en ben je van alle sores af.

MareVeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:21

Ik ben t eens met bigone.
De maand duurt nog 2 weken, die zijn zo om.

Pedro_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 22:25

Het eiereten is dat het dus om 1mei gaat,dus nog 6 weken.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:26

VSW -> TAO

Pedro_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 22:28

Excuses voor het verkeerd plaatsen....

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:29

als je VOOR 1 maart had opgezegd had je 1 april weg gekund, nu idd pas per 1 mei. Althans, je kunt wel eerder weg maar je moet betalen tot 1 mei. Ik neem aan dat je ook per maand betaalde?

Misschien kun je vragen aan de staleigenaar of hij er schappelijk mee om wil gaan, maar als hij niet wil dan doe je er niks aan...

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:29

Wat staat er precies in je contract over opzegtermijn?

Pedro_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 22:31

Kalendermaand....

Wat ik wil weten is of een contract daadwerkelijk rechtsgeldig is.
Ga morgen even informatie inwinnen bij mijn rechtsbijstand

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:32

als je beide hebt ondertekent dan is er een overeenkomst gesloten

Pedro_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 22:33

max66 schreef:
als je VOOR 1 maart had opgezegd had je 1 april weg gekund, nu idd pas per 1 mei. Althans, je kunt wel eerder weg maar je moet betalen tot 1 mei. Ik neem aan dat je ook per maand betaalde?

Misschien kun je vragen aan de staleigenaar of hij er schappelijk mee om wil gaan, maar als hij niet wil dan doe je er niks aan...

Klinkt makkelijker dan dat is gedaan,hij mag me niet.
Ben al blij dat mijn pony niet de dupe is geworden....

Ik ben de enige die heeft getekend trouwens.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:34

Maar als maar 1 persoon heeft getekend is het toch geen geldig contract?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:35

Contract is wel degelijk rechtsgeldig en hij kan het jou nog behoorlijk moeilijk maken qua betalen en vertrekken.

Wat je wilt kunt doen is je kop uit het zand halen en eens goed met hem gaan praten dat je dit niet erg netjes vind, en graag weg zou willen zonder al te veel heisa. Of het mogelijk is om dit eerder te plannen. ;)

Pedro_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 22:55

Beste Kim,
Als je mijn post goed had gelezen had je kunnen weten dat ik al een gesprek heb gehad.
Daardoor weet ik dus dat ik een kalendermaand opzegtermijn heb.
Dus zeg dan niet dat ik mijn kop uit het zand moet halen.....

In de eerste plaats denk ik aan het belang van mijn pony.
Dus wil de zaken niet erger maken dan ze al zijn.
Ik zie deze man er voor aan dat hij mijn dier de dupe kan laten worden.

Maar wat ik al eerder zei,ik ga informeren in hoeverre dit eenzijdig getekende contract bindend is.
En als ik niet in mijn recht sta,dan heb ik mij eraan te houden.
Heel simpel.
Al denk ik dat ik wel degelijk rechten heb in dit geval.

Ik heb geen trek om mijn vuile was buiten te hangen hier,maar er gebeuren onacceptabele dingen bij ons op stal.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:11

Er zijn natuurlijk wel redenen te bedenken waardoor het contract niet meer rechtsgeldig is.
Je vertrouwt jou paard/pony toe aan de zorgen van de stalling en als het aantoonbaar is dat daar dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen, voldoet de stalling niet aan hun verplichtingen naar jou.

Aangezien de eigenaar niet voor rede vatbaar is, zou ik in ieder geval pony verplaatsen(zonder heisa) en dan kijken wat je kunt doen met rechtsbijstand.
Slechtse geval moet je de maand toch betalen maar kan hij je pony niet gebruiken als machtsmiddel.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 00:24

Het eenzijdige contract is wel bindend ;) Ondertekening daarbij maakt eigenlijk niet veel uit.
Je kunt een contract namelijk ook stilzwijgend aangaan. Het contract is er meer voor de
staleigenaar zodat hij eisen aan zijn huurders kan stellen. Jij bent akkoord gegaan met het
contract door daar met je paard te gaan staan. Je hebt de voorwaarden gezien en gaat dus akkoord.
Dat je hebt ondertekend is puur voor de eigenaar zodat hij eventueel in een zaak harde bewijzen heeft.
Stilzwijgend acceptatie kan soms lastig te bewijzen zijn. En het zorgt voor duidelijkheid bij beide partijen.

Daarnaast heeft de eigenaar het recht om zijn kalendermaand-regel aan te houden.
Wat hierboven al genoemd is klopt, je had voor 1 maart op moeten zeggen.
Nu april helaas dus nog betalen. Als ik jouw was had ik mijn paardje al lekker verhuisd en
het laatste geld naar hem overgemaakt. Uit het oog, uit het hart. Nieuwe start op een nieuwe stal :D

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 00:28

spatter schreef:
Er zijn natuurlijk wel redenen te bedenken waardoor het contract niet meer rechtsgeldig is.
Je vertrouwt jou paard/pony toe aan de zorgen van de stalling en als het aantoonbaar is dat daar dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen, voldoet de stalling niet aan hun verplichtingen naar jou.

Aangezien de eigenaar niet voor rede vatbaar is, zou ik in ieder geval pony verplaatsen(zonder heisa) en dan kijken wat je kunt doen met rechtsbijstand.
Slechtse geval moet je de maand toch betalen maar kan hij je pony niet gebruiken als machtsmiddel.

Een staleigenaar die over je roddelt is echt geen grond om een contract vernietigbaar te laten verklaren. Er zal dan grof te kort moeten zijn geschoten in bijv. de stallingseisen. En met grof bedoel ik ook grof want dit wordt niet zomaar aangenomen. Daarnaast is het TS haar pony en kan de staleigenaar de pony nooit als machtsmiddel gebruiken. TS is eigenaar en mag haar pony zelfs naar de maan verhuizen wanneer zij dat wil ;) TS heeft zegmaar een soort huurcontract voor de box. Deze dient ze na te komen tot de laatste maand ;)
Het maakt niet uit of haar pony daar nu nog in staat of niet :P

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 02:19

Ik zou hem vragen (schriftelijk?) of het hem zelf ook niet beter lijkt om de sfeer voor een ieder goed te houden op zijn stalling of hij er over na wil denken de huur toch per 1 april stop te zetten, omdat het beter is voor de sfeer op zijn bedrijf dat jij daar niet meer komt, aangezien de sfeer nu al een tijdje niet goed is, hoe langer jij blijft hoe erger het word ook voor andere klanten van hem.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 02:41

Als je het kunt missen, betalen en vertrekken? Wij hebben helaas zelfde probleem gehad. Wij waren bestolen door de stalhouder en ons paard werd slecht verzorgd, toen we weg wouden, was er natuurlijk de opzegtermijn....

We hebben 220 euro voor 2 dagen en hebben ons paard ingeladen. Maand later via de politie ons zadel twv 2000 euro ook nog teruggekregen.... Aardig he :+

Tip; Haal je spullen weg vóór je zegt wanneer je weggaat.... ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 09:53

Weggaan kan vanaf nu, maar je zult wel nog gewoon moeten betalen.
Je kan een stal ook beter opzeggen op het einde van een maand. Als er dan een rare sfeer ontstaat, moet je die maar 1 maand uitzitten, nu eigenlijk 2. Tenzij je natuurlijk gewoon verhuist en dan dubbel stalgeld betaald. Maart was eigenlijk mijn opzegtermijn, maar ik ben ondertussen ook al gewoon verhuisd omdat het bij mij om de zorg van mijn paard ging en dat is wel iets dringender dan.
Ook een eenzijdig contract is rechtsgeldig. Je kan het pas op contractbreuk van zijn kant gooien, wanneer de er letterlijk niet voldaan wordt aan de richtlijnen die in het contract staan. Dus bv. er staan 2 hooibeurten in en je paard krijgt er maar 1, of 7 dagen weidegang en je paard komt maar 5 dagen op de wei.
Probleem is dat de meeste stalcontracten vaak niet zo gedetailleerd opgesteld worden, dus dan is het al heel wat moeilijker om contractbreuk te bewijzen.

hedwig1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 10:31

Volgens mij mag de opzegtermijn niet langer dan een maand zijn en gaat deze in op de dag dat je de opzegging doet, dus ongeacht of dat per eerste van de maand is of halverwege de maand. Je kunt dus al begin april weg.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 10:36

Zoals men zegt hierboven,je kan altijd je paardje elders stallen,alleen zul je wel april nog moeten betalen. Als je je er niet prettig voelt is dit misschien wel fijner voor beide om een andere stal te zoeken voor die tijd,het is even dubbel betalen,maar dan rijd jij en je paardje wel prettiger,want ook die voelt wel de spanning natuurlijk. Als alleen jij getekend heb,en niet de staleigenaar die de stallen etc verhuurd, is het volgens mij niet rechtsgeldig. Maar dat kan je het beste in jouw situatie aan een juridisch loket vragen. Als er on acceptabele dingen gebeuren,zou ik niet wachten maar zsm vertrekken. Want achteraf is het erg lastig te bewijzen wie en waar het gedaan is, het kan spullen zijn of misschien wel je paardje... En het volgende contract eventueel goed door lezen,mee naar huis nemen en goed nakijken of het wel een goed contract is.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 10:39

Als er staat een maand opzeg termijn, dat kun je b.v. 5 maart opzeggen en 5 april gaan.
Staat er een kalender maand dan is het opzegbaar vanaf de eerste van de komende maand.