Hengst starten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LaurenConrad

Hengst starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 16:02

Ik heb een Hengst die afgelopen weekend 4 jaar is geworden. Nu zijn we beide klaar voor wedstrijden. Alleen hebben we een enorme tegenslag gehad. Niet dat het niet goed gaat maar nu blijkt dat ik pas een hengst mag starten als de Amazone L2 +1 heeft. Laat ik dat nou net niet hebben. Er stond ook bij vermeld dat er uitzonderingen zijn. Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd wat die uitzonderingen zijn zou iemand dit weten? Is het misschien een mogelijkheid dat ik oefenwedstrijden rijd zonder startkaart zodat hij bewijst dat hij het aankan? Ik hoop dat er een oplossing is anders zijn we weer zeker een half jaar verder voordat ik met hem mag starten.

Liefs

0000

Re: Hengst starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:04

Uitzonderingen zijn rassenwedstrijden. Haflingers en fjorden bijvoorbeeld hebben 'eigen' wedstrijden vanuit het stamboek georganiseerd, als je op zo'n wedstrijd in de B begint (dat mag dan wel) mag je als je eenmaal L2 geklasseerd bent, ook op normale wedstrijden gaan rijden.
Andere mogelijkheden zijn er (gelukkig) niet.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:05

Uitzonderingen ken ik niet eerlijk gezegd.
En ik zou hem niet meenemen op wedstrijd, en je kan je ook niet bewijzen met oefen wedstrijden.
Hengsten zijn schatten, maar er hoeft bijvoorbeeld maar 1 merrie gigantisch hengstig te zijn, en zeker nu het mooier weer wordt zijn de hormonen van de paarden heftiger. Dan kan zelfs het braafste hengstje ineens denken:"Joepieeeeee, dat is een knapperd".

L2+1 is niet voor niks, het bewijst dat je wel redelijk kan rijden.

Dus gewoon even een ander paard zoeken om te starten, of hakkie, takkie weg met zakkie.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:05

0000 schreef:
Uitzonderingen zijn rassenwedstrijden. Haflingers en fjorden bijvoorbeeld hebben 'eigen' wedstrijden vanuit het stamboek georganiseerd, als je op zo'n wedstrijd in de B begint (dat mag dan wel) mag je als je eenmaal L2 geklasseerd bent, ook op normale wedstrijden gaan rijden.

Niets toe te voegen. :)

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:08

Even zoekfunctie gebruiken zijn al veel topics over dit onderwerp geweest.
en voor bepaalde rassen zijn er uitzonderlijke regels dit word vanuit het stamboek vaak gedaan, weet naast een AV niet welke rassen allemaal nog meer deze bijzondere regeling hebben. maar dit is geloof ik ook allemaal terug te vinden in deze topics alsook op welke manier

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 19:51

Het gaat er niet om of je hengst het aankan, maar of jij wel kunt sturen is de L2 klassering.
Naast rassenwedstrijden zijn er verder (indd gelukkig) andere mogelijkheden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 19:53

0000 schreef:

Als je bij de grens zit zou je eerst in België kunnen starten, daar mag je gewoon met een hengst op wedstrijd bij de VLP. /3

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:23

0000 schreef:

Nee, hoor bij de fjorden niet, zijn geen speciale wedstrijden waar je punten kan gaan rijden om ooit officieel te gaan starten anders dan gewoon KNHS.

(bij barokke paarden wedstrijden en volgens mij ook AVS, kan je wel op wedstrijden bij een KNHS jury starten, al je papiertjes bewaren en als je dan al je punten bij elkaar hebt geharkt die opsturen naar de KNHS. Ben je alleen wel even bezig, er zijn maar heel weinig van die wedstrijden en vaak ver weg)

Snelste methode is kastreren (zal wel niet de bedoeling zijn), 1 na snelste is van iemand anders paard lenen (niet zijnde een hengst) en je punten gaan rijden.

Er zijn verder geen uitzonderingen namelijk.

Met 1 x proefrijden of zo ben je er niet, je moet echt punten verzamelen.
Morgen KNHS bellen en je weet precies hoe het zit.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:26

Bij de Tinkers heb je de hengstenregeling ook, inderdaad ook bij AVS.

Wellicht kijken of je tijdelijk paard van iemand anders kan uitbrengen? Bij voorkeur 1 die al flink kilometers in de sport heeft gemaakt.
Ik liep er zelf ook tegen aan (toen was de regeling voor de Tinkers nog niet beschikbaar) en heb paard van staleigenaresse uitgebracht.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:11

Sjolvir schreef:
0000 schreef:

Nee, hoor bij de fjorden niet, zijn geen speciale wedstrijden waar je punten kan gaan rijden om ooit officieel te gaan starten anders dan gewoon KNHS.

Oh wat stom van mij, dacht dat eens gelezen te hebben hier ergens. Nouja, punt blijft verder hetzelfde maar goed. TS, wat voor paard heb je eigenlijk?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:14

0000 schreef:

Wat raar, dat "gelukkig". Er bestaan gelukkig ook hele brave hengsten hoor :) en pislinke merries, for that matter.

Kan je met je in België gereden punten in Nederland starten dan?
Ik zou voor de leen-optie gaan, als dat lukt. L2 is niet het einde van de wereld gelukkig. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:17

Als er geen reden is om hem hengst te houden (en nee, "omdat ie dan mooier is" is geen goede reden) zou ik hem gewoon ruinen.... Van hengsten heb je over het algemeen enkel ongemak als je er niet mee wil fokken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:19

Bizzybijtje schreef:
Als er geen reden is om hem hengst te houden (en nee, "omdat ie dan mooier is" is geen goede reden) zou ik hem gewoon ruinen.... Van hengsten heb je over het algemeen enkel ongemak als je er niet mee wil fokken.

Daar weet je niks van, misschien is ie wel voor de fok... ;) En daar gaat het topic ook niet over hè

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:20

Daarom zei ik ook; als er geen reden is. Fok is toch echt een reden i.m.o. Punt is dat die hengsten meestal niet bij HTK-ruiters staan :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 23:21

Of L springen kan ook.
Hebben wij ook voor gehad.
Mijn bijrijder mocht mijn pony niet starten dus hebben we mams uit de wei gehaald en daar punten mee gaan rijden.
Eerst een winstpunt in de b dressuur toen springen en binnen 1, 5 maand had hij de punten bij elkaar.
Inmiddels heeft hij dus wel kunnen starten met het hengstje gelukkig.

LaurenConrad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 09:05

Mijn hengst is een kwpn-er dus helaas heeft het geen rassen verschil. Inderdaad dit is goed bloed en een super karakter dus wil hem zeker hengst houden. Dan moet ik inderdaad een van de andere op wedstrijd brengen. Denken jullie niet dat ik dan weer een half jaar verder ben?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 09:23

Dat ligt er aan, in theorie kun je 3 winstpunten per proef rijden dus dan zou je maar 9 proeven hoeven rijden. Nou zou ik daar niet vanuit gaan, een half jaar lijkt mij inderdaad realistischer. Ik denk dat je er het snelst bent met een ervaren springpaard, maar die zul je net weer niet tot je beschikking hebben?
Laatst bijgewerkt door Nies_ op 21-03-14 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 09:29

Is het zo'n probleem dan om een paar maanden later te starten? Dier is 4 en zo te lezen ga je gewoon rustig bij de basis beginnen. Dan is die paar maanden toch niet een onoverkomelijk probleem?

Ik vind het een beetje vreemd dat je het dier zonder fokwaarde hengst wilt houden maar hier wel over een enorme tegenslag praat omdat je niet mag starten. Dat had je van te voren ook even uit kunnen zoeken.

Blijkbaar is castratie voor jou geen optie (waarom niet?). Dan zit er niets anders op dan een ander paard lenen en zo snel mogelijk je punten bij elkaar te rijden. Kan je lang of breed van balen maar zo zitten de regels nu eenmaal in elkaar.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 09:35

Helaas zit niks anders op dan met een ander paard L2 plus te gaan starten of castreren... Ik heb zondag voor het eerst gestart met een hengst, ondanks dat hij heel braaf was vind ik het een grotere verantwoording als met een ruin of merrie te rijden tussen de andere paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 09:42

LaurenConrad schreef:
Mijn hengst is een kwpn-er dus helaas heeft het geen rassen verschil. Inderdaad dit is goed bloed en een super karakter dus wil hem zeker hengst houden. Dan moet ik inderdaad een van de andere op wedstrijd brengen. Denken jullie niet dat ik dan weer een half jaar verder ben?

Als je nooit wedstrijden bent gereden is dat vrij realistisch ja :j

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 09:54

Als je heel goed rijdt zou je met 3 wedstrijden per klasse er doorheen kunnen zijn

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:42

Ess_Ramona schreef:
Uitzonderingen ken ik niet eerlijk gezegd.
En ik zou hem niet meenemen op wedstrijd, en je kan je ook niet bewijzen met oefen wedstrijden.
Hengsten zijn schatten, maar er hoeft bijvoorbeeld maar 1 merrie gigantisch hengstig te zijn, en zeker nu het mooier weer wordt zijn de hormonen van de paarden heftiger. Dan kan zelfs het braafste hengstje ineens denken:"Joepieeeeee, dat is een knapperd".

L2+1 is niet voor niks, het bewijst dat je wel redelijk kan rijden.

Dus gewoon even een ander paard zoeken om te starten, of hakkie, takkie weg met zakkie.

Amen. Vind dan ook dat ze die regeling bij de rassenwedstrijden mogen afschaffen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:45

LaurenConrad schreef:

Ja, ik reken op ongeveer een half jaar per klasse gemiddeld. Dus als je bij de B zou moeten beginnen, kan het nog wel eens een jaar zijn, tenzij je er een al heel erg klaar hebt die gelijk elke wedstrijd 4 winstpunten of meer bij elkaar loopt. Maar aangezien je nog geen ander paard noemt, je moet er ook nog een combinatie mee worden en dat kan even duren.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:49

Ik denk dat de hele hengsten/castreren kwestie niet van toepassing is, dat was de vraag niet van de TS. Dat iemand anders vindt dat je een hengst moet laten ruinen is zijn mening, netzomin dat een hengst op concours een draak zou kunnen worden. Hier ook met een hengst gestart, tegen een merrie opgeknald (en dat was de andere amazone haar schuld), gevolg; merrie flipte terwijl de hengst er rustig bij stond.
Je kan wel eeuwige discussie hierover gaan voeren, maar een hengst is ook maar een paard, voor een ander een staatsgevaarlijk iets, en voor vele andere stelt het niks voor.

TS, ik zou de KNHS bellen voor meer duidelijkheid, maar ik vrees toch dat het via een klassering met ander paard zal moeten gaan.. Heb dit ooit eens uitgezocht maar kan het me niet meer goed herinneren..

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:57

Ik zit met hetzelfde probleem, ik ga een paard van iemand anders starten om mijn punten te halen voor de dressuur en springen.
Wat ik zelf wel heel jammer vind is dat deze regeling niet voor endurance geld. Ik zou ook graag endurance gaan starten maar dan moet ik daarvoor weer apart klasse 2 zijn geklasseerd.