Paard herkent me niet meer!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

2a54z6e45r6r

Paard herkent me niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 19:11

Hallo,
Ik heb altijd al lenzen gedragen maar wegens omstandigheden heb ik voor 3 jaar nu geen oogcorrectie gehad. Sinds 2 weken heb ik een nieuwe bril en heb ik mijn haar in een froufrou laten knippen.
Maar nu is mijn paardenman (nog niet onder het zadel) helemaal in de war. Hij lijkt me niet te herkennen.
Hij is een traag paard, lekker relax en als ik hem de cirkel opstuur moet ik dat soms met wat meer energie doen (Fase 1 à 2, hangt van z'n dag af). Opzich niets mis mee.
Sinds dat ik m'n bril draag kijkt hij verward als ik hem iets vraag. Lijkt hij zenuwachtiger. Moet nog maar suggereren dat ik iets vraag en meneer doet het veel te extreem. Net alsof ik een vreemde ben voor hem of veel te streng ben. Als ik dan m'n jas uitdoe omdat ik het warm heb, en hij ruikt aan me zucht hij erg diep: ah, gelukkig, jij bent het! En vanaf dan reageert hij veel normaler.
Dus blijkbaar lijk ik erg streng met mijn bril en herkent ie me niet? Gelukkig voor hem ga ik lenzen dragen als ik naar hem toe ga omdat dit veel practischer is.

Is wel gek dat je eigen paard ineens in de war is omdat je een nieuwe bril of je haar in een froufrou knipt. Mijn stem blijft hetzelfde en ik ruik ook hetzelfde... Herkent hij me dan echt niet? :(:)
Met een muts op in de winter of een cowboy hoed heb ik dat nooit gehad.

Ben zelf ff helemaal in de war :o

Edit: Heb mijn paard bijna 2 jaar, heb met mijn vorige bril ook enkele keren tot bij hem geweest maar dan deed hij zo vreemd niet :p
Laatst bijgewerkt door 2a54z6e45r6r op 13-03-14 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 19:13

Verbeeld je het niet? Het lijkt me namelijk heel sterk.
Paarden onthouden geen gezichten. Ze herkennen mensen door geur, stem en de manier van lopen bijvoorbeeld.

Ik heb wel eens gehad dat als ik een hoed of muts op had mijn 2 jarige helemaal van slag was. Dan deed ik hem even af en daarna weer op. Maar dat kwam meer omdat ze de hoed "eng" vond.
Niet omdat er ineens een vreemde in de wei stapt en ze mij niet herkend.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 13-03-14 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

2a54z6e45r6r

Re: Paard herkent me niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 19:17

Nee, hij is echt in de war :p
Vooral voor het strenge aspect.
Maar erg zijn ook mensen die me niet herkennen met m'n nieuwe haar en bril.

En mijn paard is een speciaal paard, haha. Hij houd bv zijn ogen dicht als hij een vliegenmasker draagt en loopt dan overal tegen x)
Dus zou me niet verwonderen :p

evelien1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 19:23

Paarden herkennen je eerder aan je stem, lichaamstaal en dat soort dingen. Lijkt me heel sterk dat hij je niet herkent.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 19:27

Ik leer Vlaams bij... een frou frou knippen is wat wij een pony noemen, toch?

Kan me niet voorstellen dat je paard daar zo van slag van is. Maar je kan het snel controleren: doe het eens naar achter met een haarbandje en zet je bril af. Ik denk veel eerder dat een ander parfum echt effect zou kunnen hebben...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 19:29

Paarden herkennen elkaar nieteens door geur. Vaste kudde hier, mijn pony krijgt een kleine scheerbeurt (lees: boeg eruit) en de hele kudde herkent 'm ineens niet meer.

2 weken later gebeurt precies hetzelfde bij een shetlander die voor de helft is geschoren.

Dus ja, ik ben er van overtuigd dat paarden verward kunnen zijn door een ander uiterlijk.

Giolli
Zeg maar Ber!

Prrrr schreef:

Kan me niet voorstellen dat je paard daar zo van slag van is. Maar je kan het snel controleren: doe het eens naar achter met een haarbandje en zet je bril af. Ik denk veel eerder dat een ander parfum echt effect zou kunnen hebben...

:j

420BlazeIt

Dan heb jij vast een heel speciaal, apart paard dat anders is dan de andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 19:33

Je beeldt het je echt in... Paarden letten daar echt niet zo op. Het enige waar ze "bang" van kunnen worden zijn felle kleuren of een "enge jas". Mijn shet vind mijn lichtblauwe regenjas echt dóódeng.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 19:33

Prrrr schreef:

Vond het anders raar klinken omdat mijn pony van slag is door dat ik een pony heb laten knippen :p

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:26

Dit kan echt niet.
je beeld je dat zeer zeker in, paarden kijken niet op die manier en herkennen mensen niet op die manier

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:32

Toen ik voor het eerst met mijn bril bij de paarden kwam werd er even getest of hij eetbaar was.. Toen paardje er achter kwam dat dit niet het geval was was het ook zo weer over.
Ik ben ook niet van mening dat paarden je herkennen aan je uiterlijk.. Meer idd door je geur (hoe kan het anders dat paarden zo snel door hebben dat je bang, blij, gestrest enz. bent) en lichaamstaal..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 01:17

Ik kan je wel volgen in je twijfels, en ik ben er zeker van dat een paard wel degelijk kan zien als je er anders uitziet. Zo weet ik van verhalen van eigenaren die rondom Sinterklaas ineens als Zwarte Piet hun paard wilden benaderen en nieteens in de buurt van hun eigen paard kwamen, puur door de zwarte make-up. Dus ja, ook een bril kan je uiterlijk veranderen, helemaal als het een bril is met een zwaar en donker montuur. Ik denk dat er een tijdje overheen gaat, en ik begrijp dat je de bril ook niet altijd op gaat hebben als je met je paard bezig gaat. Afhankelijk van de sterkte van de bril kan het af gaanhangen of je ogen misschien niet vergroot worden en je paard daardoor de indruk krijgt dat je blik anders/strenger is. Want het is bewezen dat paarden je gezichtsuitdrukking kunnen zien en daar verschillend op kunnen reageren .

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 02:14

Ja denk wel dat het gewoon tijd kost maar m'n bril wordt vervangen door lenzen bij m'n paard :)
Vond het wel interessant om het hier even te delen op bokt om te zien hoe bokkers hier tegenover staan.
Met mijn bril en mijn haar is mijn gezichtsuitdrukking helemaal anders. Je ziet m'n wenkbrauwen niet meer en het montuur is zwaar boven licht onder.
Bedankt Cassidy! Heb je ook het artikel waar je gelezen hebt over de gezichtsuitdrukking?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 02:55

Ik heb het wel eens gehad met mijn capuchon.
We kwamen de stal binnen, en het regende, dus we hadden een capuchon op. Paard flipte helemaal. Dus wij die capuchon af en toen was het goed. Voor zijn neus die capuchon weer opgedaan, en hij flipte weer helemaal ;) .
Maar dat heeft denk ik meer te maken met het feit dat we ineens geen hoofden meer hadden. Mijn paard reageert niet anders op me als ik mijn zonnebril of een pet op heb.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 08:09

Ik zou even heel diep in mijn geheugen moeten graven waar ik dat ooit heb gelezen en of ik dat artikel nog vinden kan. Parelli gebruikt ook mimiek bij zijn omgang met paarden, de zogenaamde "Schwiegermutterblick" als paarden iets fout doen, en een brede glimlach als paarden iets goed doen. En paarden hebben heel goed door naar welk lichaamsdeel je kijkt, als je een paard hebt wat bang is, dien je dat paard niet direct in de ogen te kijken, maar je blik neutraal naar zijn schoft te houden. Paarden zien hele subtiele veranderingen. In mimiek en in lichaamstaal/houding. En in uiterlijk/bril/haarkleur/zwart opgemaakt gezicht.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 08:21

Moet je eens op krukken de stal in komen, staat alles achterin te bibberen.
Ik geloof wel dat een paard een soort van "huh" moment kan hebben als je uiterlijk drastisch veranderd is, maar ik geloof niet dat ze bij verandering van bril hun hele houding tegenover de eigenaar veranderen.

Wel weet ik inderdaad dat paarden hevig op zwartepiet kunnen reageren inderdaad maar dat dit snel wegzakt als de eigenaar gewoon normaal om blijft gaan met het paard en niet gaat mieppen.

Qua scheren kunnen ze ook een moment nodig hebben om goed te kijken, dat klopt ook inderdaad. Het vreemde is dat dit met dekens op niet het geval is. Daar zou ik nou best wel eens een studie van willen zien hoe dat zit.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 08:42

Met dekens op ook het geval hoor, 1 pony kreeg een andere kleur vliegendeken om en de kudde reageerde erop alsof er een nieuwe pony in de wei stond :D

Dus ja, ook paarden beoordelen op uiterlijk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 08:45

Haha, hele paard in de war. :(:)

Ik heb het hier alleen gehad, dat ik een nieuwe telefoon had (zit wel eens bij ze in de wei op mijn telefoon) dat meneer helemaal begon te flemen en te hyperen omdat het anders was. :+

Misschien omdat het een apple telefoon was. 8-)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 13:21

Niet dat z'n hele gedrag verandert maar hij is wel wat in de war. Begrijpelijk als zelf mijn dichte familie me niet herkende als ik van de kapper kwam + nieuwe bril :p

Iemand die al gehad heeft dat z'n paard denkt dat er een ander paard is als hij zijn reflectie in een raam ziet? Hij begon dan echt luid te hinniken en telkens terug gaan naar het 'andere' paard in het raam enzo :')

Loraine1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 21:50

Zou het dat niet zijn? Dat ie vanalles in je bril ziet??

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 00:43

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 00:53

Lijkt me stug want mijn paard herkent me ook als ik als zwarte piet zn box binnen kom, reageert net als anders. Misschien ben jij anders in je houding waardoor je anders op hem over komt. Dat hij anders op je kapsel en/of bril reageert lijkt me erg onwaarschijnlijk.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 00:55

Was enkel de eerste 2 keren, nu is hij het al gewoon :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 01:01

Reken maar dat ze dat door hebben. Het feit dat hij kalmeert als hij ruikt dat jij het bent , zegt genoeg.