Gedrag fjord,tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myraxhorsey

Gedrag fjord,tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 21:16

Hallo ik heb een vraagje,
Ik ga waarschijnlijk een pony aanschaffen maar weet nog niet wat ik denk zelf aan een tinker of fjord maar hoe is hun gedrag en stel je voor ik kan 1 dagje een keer niet komen is dat erg? Bedankt!

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:18

Als je een dagje niet komt is het niet erg zolang hj/zij maar eten heeft en lekker buiten is iedere dag. Een tinker en een fjord zijn koudbloeden, die zijn lekker eigenwijs maar kunnen ook super sterk zijn.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:19

Ik ken beide rassen, en de paarden die ik ken kan je best een dagje stil laten staan. Maar elk paard is een individu en je zal ook allerlei karakters tegen komen binnen Tinkers en binnen Fjorden.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 21:19

Ze zijn toch juist heel sloom en rustig? Want dat zoek ik eigenlijk

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:20

Nee hoor ze zijn niet sloom en rustig. Dan moet je toch echt een ander soort ras nemen. ;)
Ze zijn behoorlijk pittig en willen meestal hun zin doordrijven. (Als hun rechts willen dan gaan ze ook rechts)

Ik zeg niet dat iedere fjord of tinker dat is maar de fjorden en tinkers die ik ken zijn dat wel.
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 11-03-14 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:20

Myraxhorsey schreef:

Je hebt hele drukke Fjorden en Tinkers, en hele rustige. Zoek een paardje boven de 10 jaar in ieder geval, dan blijft het karakter het stabielste. En dan gewoon lekker op zoek naar het paardje wat bij je past. Je hebt ook rustige arabieren natuurlijk he.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:21

Myraxhorsey schreef:

Dat denkt iedereen maar,
ja...ik had een rustige fjord,maar ook 1 die lekker ontstuimig was.
Niet ieder mens is hetzelfde,en niet ieder paard is hetzelfde ;)
Laatst bijgewerkt door nientje78 op 11-03-14 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:22

Ze verschillen in veel dingen niet van andere paarden en vooral het persoonlijke karakter is belangrijk.

Bij mijn eigen fjord is een dag of een paar dagen, zelfs weken of maanden geen probleem, je stapt op en bent weg. Maar hij mag dan wel veel op de wei, dat maakt ook verschil.
Ze zijn vaker rustiger in de omgang, freezen ipv weglopen, zijn vaak knuffel beren en moet je ze correct en rechtvaardig rijden. Allrounders zijn het wel, echt alles mag je doen, en dat vind ik erg fijn.

Maar, elk paard is anders, dus als je kiest voor het ras tinker of fjord, ga lekker veel dieren bekijken, dan vind je wel iets. Want je hebt ook heet hoofden, dressuur mietjes, springtalenten, crosslegendes of een menwonder.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 21:23

Ja dat is zo haha maar is er ook ras ras wat gewoon rustig is ?

Onali

Re: Gedrag fjord,tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:24

Niet perse. Rustig en sloom is niet rasgebonden, maar karaktergebonden en hoe je je paard houdt.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 21:25

Oke maar kan bijvoorbeeld een gewone new forest ofzo ook 24/07 op de wei

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:25

Elk paard kan (evt met hulpmiddelen) 24/7 buiten.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:26

Ik heb een fjord.. en een tinker :D

De fjord is onwijs lief, maar ze is onwijs eigenwillig en als zij iets niet wilt, dan gebeurd het ook niet.
De tinker, is een beest wat je blind kan vertrouwen, doet alles voor je, wil alles voor je doen, loopt niet door je heen( al zijn en blijven tinkies wat lomp... Hihi)

Ik zou voor een tinker kiezen, zeker niet voor een fjord omdat je " meer pit wilt " dat valt je dan vies tegen ;) veel succes met kiezen, en waarom persee een ras? Een lieve leuk betrouwbare pony, kan net zo goed een ijslander of quarter zijn?
X

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:26

Ik denk dat je eerder tussen tinker, fjord of haflinger een rustig paard zult vinden. Ik heb een enorm lieve fjord, maar als ik er iemand op zet die hem niet kent kan hij heel vervelend doen, tot die persoon een goed zijn/haar eigen wil doorzet. Hou daar rekening mee, ze zijn absoluut niet allemaal zo, maar vaak testen ze je eens uit, en leg je dan de regels goed vast dan heb je er een prachtpaard aan.

Ga lekker wat van die rassen rijden, ben zeker dat je er een rustig en betrouwbaar paard in zult vinden.

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:27

Even een klein tipje: Probeer een paardje te vinden die aan jouw eisen voldoen, maar hou je niet vast aan een bepaald ras. ;)
Als je bijvoorbeeld een leuk recreatie paardje zoekt en je komt een haflingertje ofzo tegen die aan jouw eisen voldoet ook gewoon eens daar gaan kijken.
Maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten :)
Laatst bijgewerkt door janneke_S op 11-03-14 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:27

Nou, ik heb nu mijn eerste tinker al 14 jaar en daar kan ik mee lezen en schrijven. heb haar wegens blessure 2 jaar niet gereden, ben zo opgestapt en we reden alsof we geen dag gemist hadden. Haar dochter van 7 is heel temperamentvol maar hartstikke makkelijk te rijden. Heel braaf ook. Tinker merrie van m'n moeder is enorm stijfkoppig maar poepsimpel onder het zadel. Ik heb alleen maar goede ervaringen met tinkers. Ze zijn meestal wel braaf en rustig en ze schrikken lang niet zo vaak als andere rassen die ik gereden heb.
Fjorden af en toe 15 jaar terug gereden, maar daar merkte ik dat ze wat sterk waren voor mij als 10 jarige. Maar een eerlijke vergelijking is het natuurlijk niet. Ik zou iig wel zeggen, ga bij beide rassen eens kijken en proefrijden, je moet net een leuke tegen het lijf lopen. Ieder paard kan heel anders zijn.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:28

Naar mijn mening kunnen alle paarden dag en nacht buiten met een schuilstal. In alle rassen zal je ook rustige paarden vinden. Ga lekker bij een paar paarden kijken en beperk je niet tot een bepaald ras omdat ze rustiger zouden zijn, want ook al is een deel van de Tinkers rustig en braaf, je hebt er ook pittige draken tussen zitten.

nutts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:32

Fjorden en tinkers zijn niet sloom, maar over het algemeen wel erg cool in het hoofd.
Fjorden kunnen wel erg eigenwijs en sterk zijn.

Ik zou gewoon bij een aantal paarden gaan kijken

succes met je zoek tocht

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:40

Myraxhorsey schreef:

Die fjord van me word dit jaar 17, maar hij gedrag zich nog steeds als een 4 jarige hyperactieve pingpongballetje. Gelukkig heb ik op het moment de temperatuur mee (voor hem tegen). :+ }>

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:44

Pin je niet vast op het ras maar op het karakter van de pony. Ga verschillende pony's rijden die te koop staan, je komt vanzelf de juiste tegen.
Daarbij kan elke pony 24/7 buiten staan, misschien moet je hem laten wennen maar het kan zeker wel.

fjordie_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:54

ind. nutts, ze zijn juist het tegenovergestelde van 'sloom'.
vooral een fjord, soms zijn ze zo sterk dat je ze niet kan houden, ik rij altijd op een fjord
maar ik hou van wat pit :)
maar niet elk paard is hetzelfde, maar meestal zijn fjorden niet traag ;)
van een tinker weet ik helaas niet zo veel, maar men vriendin heeft er 1 en vaak zijn ze ook
een beetje eigenwijs...:p en ze zijn zeker ook niet geschikt voor een beginnende ruiter, maar
ze zijn echte beesten waar je op kan vertrouen :)

ik zeg niet dat elke fjord en tinker zo is, maar meestal wel :)
hangt van het karakter af :)
doe wat proef ritjes en je zal zo wel tot je perfecte droompaardje uitkomen!!
veel suc6!!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 08:58

Pin je niet vast op rustig en sloom. De meeste fjorden zijn lekker cool in hun hoofd, niet snel bang, niet nerveus, heel slim... en dat kan heel snel overslaan tot dominant en eigenwijs gedrag bij iemand die niet sterk in zijn schoenen staat. Wat dat betreft heeft bijvoorbeeld een new forester een meegaander karakter, maar die zijn in het algemeen weer sneller onder de indruk van zaken.
Tinkers heb ik geen ervaring mee.

Gewoon individuele paarden bezoeken, niet vastpinnen op een ras! Elk paard is anders en kan compleet anders zijn dan de ras standaard.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:10

Als ik mag kiezen zou ik zeker kiezen voor een Tinker, wel kijken naar het individu natuurlijk. Ik heb ervaring met beide, de Tinkers die ik ken hebben een enorme will to please en de fjorden niet die waren in mijn geval heel koppig en afgesloten. Maar voor een rustige moet je wel kijken per paard, bij mijn stal staan 2 Tinkers die echt sloom zijn, mijn tinker is helemaal niet sloom en ook best een druktemaker.

lissssan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:12

Ik heb zelf een fjord (kruising), alles behalve rustig en koel in het hoofd. Schrikt o-ver-al van, is onwijs sterk en als ze gaat rennen blijft ze ook rennen. (Wat nog vrij vaak gebeurt ook :o) Een rustig bosritje zit er vaak niet in omdat mevrouw van een scheve grasspriet nog aan de kletter gaat!

Het is dus niet zo dat alles fjorden & tinkers altijd zo rustig zijn, je kan beter niet naar een bepaald ras zoeken maar gewoon goed de omschrijving lezen van een aantal paardjes. En gaan proefrijden, wie weet vind je wel een super rustige, bomproof arabier! Ligt meer aan het karakter dan aan het ras zelf vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:16

Rogan is helemaal niet zo sloom. Over het algemeen wel rustig maar hartstikke sterk.
Tinker van een vriendin van mij is helemaal een hittepetit.