Plotselinge omslag in gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gruis

Plotselinge omslag in gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 15:02

Hallo bokkers,
Ik heb een vraagje over een jonge pony die ik onlangs verkocht heb. Ik heb deze pony (4 jaar, New Forest ruin) in juli gekocht en zelf zadelmak gemaakt en doorgereden. Dat ging altijd goed, hij heeft eigenlijk nooit een stap verkeerd gedaan. Anderhalve week geleden is hij verkocht en verhuisd van Groningen naar Brabant. Een meisje van 10 die er prima op past rijdt er nu op.
Helaas belden ze mij vandaag dat hij helemaal is omgeslagen qua gedrag. Hij is haast niet meer te rijden (vluchtgedrag) en ook in de omgang heel schieterig en lastig. Het meisje is eraf gevallen en durft er niet meer op. Haar moeder rijdt de pony nu door, maar hij is nog steeds bokkerig en gaat er vandoor. Met opzadelen doet hij moeilijk en hij wil het bit haast niet meer in (hebben wij nooit problemen mee gehad!).
Ze heeft zelf het zadel laten controleren (deze past) en hij is bij de verkoop gekeurd, dus medisch kan er eigenlijk ook niets aan de hand zijn. Ook heeft ze hetzelfde hoofdstel en bit die wij ook gebruikten. Hij is ook naar de hoefsmid geweest. De tandarts komt vandaag, maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat het aan zijn gebit ligt, want hij is in Oktober nog gevijld.
Komt iemand dit bekend voor? Of weet iemand wat het kan zijn? Of wat we eraan moeten doen?
Ik hoor graag antwoorden en oplossingen, ik sta hier echt van te kijken want zo is hij helemaaal niet.

LOLLYYwood

Re: Plotselinge omslag in gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:04

kan het niet gewoon testgedrag zijn?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:06

Het dier is pas anderhalve week geleden verkocht, en wordt nu al volop gereden, sommige paarden hebben gewoon tijd nodig om te acclimatiseren, andere stal, ander voer, andere mensen/paarden en andere gebruiken. Wat wil je, zo n jong dier heeft gewoon de tijd nodig.
Grote kans dat het veel te snel voor hem gaat.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:06

Het hoofdstel is hetzelfde lees ik uit jouw bericht, en het zadel?
Is dat (ondanks dat er kennelijk een zadelmaker geweest is) ook hetzelfde als dat jij gebruikt hebt?

Vervelend zijn dit soort situaties zeg...

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 15:08

Heel erg bedankt voor de snelle reacties!
@Iris82: Het hoofdstel is inderdaad hetzelfde, het zadel is wel anders, ik reed met een veelzijdigheid van Pagony en zij hebben er nu een Kieffer op, geloof een dressuurzadel.
Cemlys: Kan het gedrag daar zo van veranderen? De eerste paar dagen ging het overigens wel goed. Wat zou jij nu aanraden dan? Minder rijden? Ander werk met hem doen, of..?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:10

Stoppen met rijden. Terug bij af. Basiswerk. Braaf in de stal, braaf op de poetsplaats, braaf meelopen, braaf omzetten.

Staat ie evenveel buiten als dat ie bij jou kon?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:11

idd pas anderhalve week geleden daarheen, naar duitsland, flink stukje rijden over het algemeen, blijkbaar flink in het werk gezet.

geef hem rust, laat hem hun leren te vertrouwen, hij is net 4 en moet nu al vanalles? geef het dier wat ruimte zou ik zeggen!

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 15:12

Hij komt nog veeeel meer buiten dan bij ons! Bij ons kwam hij elke dag 's morgens een half uur los. 's Middags deed ik dan drie á vier keer per week werk met hem: rijden of longeren. De andere dagen stond hij 's middags ongeveer een uur in de zandpaddock.
Daar gaat hij elke dag naar het land van 07:00 tot 17:00. Hij krijgt verder ook niet meer voer.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:12

Precies zoals hierboven, ik had er ook een (het is dat ik hem kende van vroeger en wist dat hij zo niet was), maar hij is een paar weken rampzalig geweest.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 15:13

O ja, hij is overigens dit jaar "officieel" vijf. In juni wordt hij "echt" vijf.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 15:13

Cemlys schreef:
Precies zoals hierboven, ik had er ook een (het is dat ik hem kende van vroeger en wist dat hij zo niet was), maar hij is een paar weken rampzalig geweest.

En toen? Ook gestopt met rijden en zorgen dat hij eerst braaf wordt aan de hand?
Ik vind het ook zo zielig voor hem, dit komt vast niet zomaar. :(

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:24

Je word niet goed van mensen die een paardje kopen en er meteen volop mee willen rijden totaal geen rekening houden met het feit dat zo'n beestje moet wennen aan een nieuwe omgeving aan een ander beleid andere mensen.
Hoe gaan ze met hem om past het zadel wel.
Als ze nou eerst even het dier een aantal weken tot rust laten komen en de moeite nemen het dier aan hun te laten wennen.
Het is duidelijk dat ze de ervaring missen om eens goed naar het dier en zijn behoefte's te gaan kijken.
Als het mijn paard was dan had ik hem direct opgehaald want het lijkt mij dat hij goed on de war is.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:35

Jonge pony, net verhuisd, jonge ruiter die misschien wat minder zeker is dan jij bent. Misschien met opzadelen wat ruwer dat jij bent (bit een keer tegen tanden getikt, enz).
Als de afstand voor je te overbruggen is zou ik erheen rijden en ze vragen alles te doen zoals ze het doen zodat je kunt zien waar het eventueel aan ligt. Misschien zie je het meteen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:43

Djilna schreef:
Jonge pony, net verhuisd, jonge ruiter die misschien wat minder zeker is dan jij bent. Misschien met opzadelen wat ruwer dat jij bent (bit een keer tegen tanden getikt, enz).
Als de afstand voor je te overbruggen is zou ik erheen rijden en ze vragen alles te doen zoals ze het doen zodat je kunt zien waar het eventueel aan ligt. Misschien zie je het meteen.

Ik begreep dat de moeder hem ook (door) rijd en die kan hem ook niet aan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:44

@TS
Soms klikt het gewoon niet.
En dat komt vaker voor , helemaal als een paardje nog maar door 1 persoon (veel) is gereden.
En ook bij paarden die al jaren van 1 eigenaar is en dan wordt verkocht.

Ik heb ooit eens een pony terug genomen, de kopers waren hele lieve/leuke paardenmensen.
Zij hebben echt de tijd genomen met de pony, maar het ging gewoon niet.
Na 2 maanden hebben ze hem teruggebracht en vanaf dat hij de trailer afkwam was het weer de pony die ik kende.
Later weer verkocht en daar ging het vanaf dag 1 super.
Dit was nl wel een pony die waar je gewoon mee moest doen.
Ik heb aangeraden om hem gelijk vanaf dag 1 mee aan de gang te gaan, wel opbouwen.

@Lady62
Dat verschild dus enorm per paard.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:45

Ik zet een hele reeks mogelijkheden neer hè Lady62.. Soms is iets het gevolg van wat anders en zet het daarna door. Het blijft een jonge pony die ineens in een volledig andere omgeving komt. Dan hoeft er soms maar iets kleins te zijn waardoor de pony onzeker wordt en bij elke ruiter een probleem wordt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:49

idd eerst paard laten wennen i.p.v. gelijk vol aan de bak!

Het ene paard is stressgevoeliger dan het andere. Voor zo'n jong dier is het nog een hele impact, zo'n verhuizing. Alles is anders, de stal, de stalgewoontes, andere paarden, ander voer, andere mensen...

Laat hem lekker een maand staan, ga wandelen, poetsen, grondwerk doen om elkaar te leren kennen. Als het vertrouwen er is kun je rustig aan beginnen met rijden.
Ik vind het geen wonder hoor, het paard is gewoon helemaal van slag en onzeker geworden!

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:50

ik zou 'm eerst eeens effe laten wennen, waarom gelijk rijden mijn paard is ook pas verhuisd maar heb er nog niet op gereden, alles is nieuw.
Ik zou gewoon even terug naar het begin gaan...van stal naar wei en terug, keer borstel overheen, meenemen naar de bak meer niet !

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:58

fjordie333 schreef:
ik zou 'm eerst eeens effe laten wennen, waarom gelijk rijden mijn paard is ook pas verhuisd maar heb er nog niet op gereden, alles is nieuw.
Ik zou gewoon even terug naar het begin gaan...van stal naar wei en terug, keer borstel overheen, meenemen naar de bak meer niet !

Hoe doe je dat dan als je je paard mee op een rit neemt of mee op vakantie?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:06

Gruis schreef:
Cemlys schreef:

En toen? Ook gestopt met rijden en zorgen dat hij eerst braaf wordt aan de hand?
Ik vind het ook zo zielig voor hem, dit komt vast niet zomaar. :(

Ja weide opgegooid en wat gelongeerd (lees ook niet belastend, halstertje erom en de rust bewaren). Echt rijden zijn we pas in het najaar mee begonnen (maar dit paard had ook nog een rugzakje mee, anders waren we wel een paar maand eerder gestart)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:57

Brainless schreef:
fjordie333 schreef:

Dan is het paardje gewend op stal en vertrouwd met de eigenaar, dat is een heel verschil!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 19:59

Brainless schreef:
fjordie333 schreef:

max66 schreef:
Dan is het paardje gewend op stal en vertrouwd met de eigenaar, dat is een heel verschil!

Als ik mijn paardje mee neem op vakantie dan staat hij ook in een andere wei/stal en ga ik er ook gelijk mee rijden.
Fjordie heeft haar paardje na verhuizing van stal (niet eigenaar) eerst laten wennen voordat ze er op ging rijden.
Vandaar mijn vraag.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:27

klopt idd Brainless, in het geval dat de eigenaar hetzelfde blijft snap ik het ook niet.

Ik verwachte bij de verhuizing van mijn paard overigens wel gedragsproblemen, maar die bleven totaal uit, omdat ik (haar baasje) ook "meeverhuisde".

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:57

Waarschijnlijk moet hij wennen, en als er opeens heel veel met hem gedaan word gebeurt er in 1 keer zo veel dat dat waarschijnlijk spanningen, stress of frustraties oplevert. Eerst elkaar leren kennen door grondwerk te doen en/of wandelingen te maken. Laat het diertje rustig aan wennen zou ik tegen ze zeggen.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-14 12:55

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties! Toen ik zelf mijn pony's kreeg ben ik ook gewoon onmiddelijk begonnen met werken (3 á 4 keer per week) en dat ging altijd goed. Ik had er dus helemaal niet bij stilgestaan dat het daar wel eens door zou kunnen komen!
Ik zal de tips en adviezen doorgeven. Hopelijk knapt hij snel op.