Springen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

f4bjheu

Springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 23:24

Hi hi,

Aangezien ik met mijn paard springlessen ga volgen wilt mijn moeder graag dat ik meer bescherming draag dan alleen een cap, dit in de vorm van de bescherming van mijn ribben enzo.

Maar wat raden jullie voor bij het springen aan,
1.een bodyprotector
2. Een airbag (http://www.air-vest.com/)

En waarom ?

goldenarrow

Re: Springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 23:29

Voor beide is iets te zeggen.

Een air-vest is echt alleen een vest totdat je valt, dus je hebt meer bewegingsvrijheid. Maar als je jezelf vergeet los te klikken, dan blaas je dus op als je van je paard af stapt. En volgens mij moet je ook steeds nieuwe opblaaspatronen kopen.

Een bodyprotector (heb ik zelf) geeft minder bewegingsvrijheid, zelfs als je er eentje hebt die goed past. Maar je schaft hem 1 keer aan en dan heb je geen kosten meer. Plus je kan niet vergeten om jezelf los te maken. Ik merkte wel dat ik hiermee sneller viel dan wanneer ik niks aan heb/had. Dus ook wel iets om rekening mee te houden.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 11:24

Ik heb geen ervaringen met het air-vest dus daar kan ik je niks over vertellen.

Bodyprotector vind ik erg fijn. Kan er prima mee rijden! Ik heb ook helemaal geen last van minder bewegingsvrijheid als ik gewoon ga rijden dus denk dat dat wel deels met de pasvorm te maken heeft.

xloveladyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 12:16

Ik draag een bodyprotector vindt ik pretig en is bij ons ook verplicht tijdens spring les was in het begin even wennen.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 13:06

zelf vind ik het ook fijner om zoiets te dragen en heb voorheen ook bp's gedragen, maar mijn huidige is aan vervaning toe en nu heb ik dus de keuze om zo'n vest of weer een bp te kopen

mijn moeder neigt naar zo'n vest omdat het natuurlijk ook je nek beschermt, maar ik weet niet in hoeverre het fijn is met springen

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 16:38

Een bodyprotectors zijn vreselijke ondingen. Ze zijn al snel te groot of te klein en als ze niet precies goed zitten is het nog gevaarlijker om te vallen. Dus ik zou voor een airbag gaan of helemaal niks.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 16:45

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 16:49

Ik heb zo'n air-vest,
Met rijden, springen of dressuur, ik heb er nooit last van. Je kan er gewoon lekker in bewegen enzo.
Ook ben ik al een aantal keer gevallen en werkt hij goed, je voelt echt dat een groot deel van je lichaam beschermd is als je valt. Je stuitje is trouwens ook beschermd als hij ontploft en dat is wel fijn.
Wel is het inderdaad een nadeel dat je de patronen steeds moet vervangen als je bent gevallen.

Ik heb ook een bodyprotector gehad, ik vond het echt helemaal niet fijn. Ik kon er niet fijn mee rijden en het verpeste mijn zit.

Ik zou dus een air-vest kopen :)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 16:53

Ik heb altijd een bp aan met springen. Kan er prima mee rijden maar hij moet wel goed passen inderdaad. :)

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 17:00

als je een echt goede maat hebt, dan is een bodyprotector echt niet vervelend. heb zelf ooit eens een air bag vest aangehs, en voelde me gewoon minder veilig. ondanks dat ik wist dat het beter was. als je alle voor en nadelen meeteld, (dus ook het prijskaartje ;) ) denk ik dat een bodyprotector beter zal zijn. al den kik dat als je echt een hoog bedrag over hebt voor een bodyprotector je het beste allebij kan doen

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 17:11

Ik heb beide. Bodyprotector is het type met blokjes. Het air-jacket draag ik dagelijks, training, recreatie, dressuur, springen zowel bij training als bij de wekelijkse concoursen. De bodyprotector ligt ongebruikt in de kast voor reserve omdat ie niet minder comfortabel is dan het air-jacket. Bij warm (boven ongeveer 24 C) draag ik geen extra bescherming, i.v.m. zweten. De bodyprotector is warmer en stugger dan de air-jacket. Air-jacket is duurder echter in 1 jaar tijd is ie nog niet in werking geweest. Bij geluk kun je bij een air-jacket wel afstappen bij een paard tot schoft raming 1.65 meter in combinatie met een persoon minimale lengte 1.70 meter, zonder het touwtje los te doen, dus als je het vergeet. Dat geeft wel een zeer lastige situatie. Uitleg: air-jacket gaat in werking bij een kracht van 35 kg op het touwtje. Je moet air-jacket goed afstellen, dan kunnen er twee vuisten rechtop en naast elkaar tussen je lichaam en het air-jacket. Immers hij moet correct kunnen opblazen. Dus als je afstapt zonder het touwtje los te doen, dan trekt het touwtje het hele air-jacket naar boven en strak onder de oksels en gaat ie met wat geluk net niet af.

Ponylover_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 17:13

Ik heb een bodyprotector, maar ik vind hem echt niet fijn om mee te rijden. Toch denk ik dat een bodyprotector beter is dan een airvest vanwege (zoals andere mensen al hebben gezegd) het vergeten los te klikken en de kosten.
Het fijnste is gewoon helemaal niks behalve een cap, maar ik kan je ouders goed begrijpen. :)

CatoVdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:56

zelf heb ik een bodyprotector, en ik ben er zeer tevreden van! In het begin is het wel even wennen, omdat je natuurlijk iets minder bewegingsvrijheid hebt. Ik heb er nu een met blokjes, die ik al handiger vind dan zo'n rechte.

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 21:24

Ik heb een body protector. Ik ben verplicht om er mee te rijden tijdens spring les. Ik vind het zo vreselijk.. Ik voel me echt als een aardappel :+ Dankzij dit topic wil ik nu wel een airbag proberen! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 21:30

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 21:40

Een goed passende BP voel je niet 'hangen' aan je lichaam, dus ik zou zeggen: investeer daarin. :) Pas er verschillende, en zorg dat je iemand hebt in de ruitersportzaak die er wat van kent.

Zo'n vest weegt veel
zit niet fijn in de zomer (warm, ookal heeft het zo'n bodywarmer uitzicht)
kost blijvend geld (de capsules)
"gevaren" (zoals vb het vergeten los klikken bij het afstappen)

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 22:33

Het is met name voor de bescherming van je nek dat mijn moeder de airvest liever heeft

michxsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:42

Ik heb zelf een bp en 'swinters met aandoen merk je het maar zodra je aan het rijden bent heb je het niet meer door :)

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:48

een bp is vaak gewoon eventje wennen... een hoe actief ge je rijden en hoe betrauwbaar is je ppard. heb je een paard dat supervoorzichtig is en het al jaren doet( weet het een ongeluk zit in een klein hoekje) is de kans minder dat je valt dan dat je een paard hebt die of onervaren is of er niets ban bakt of gewoon niet wil springen en daardoor weigert. is het natuurlijk wel slim om een air bag vest te kopen. maar als je een paardje rijd dat het a vaak doe er er duidelijk geen moeite mee heeft. heb ik een gevoel dat een air bag vest wel een hele grote inverstiring is (begrijp me niet verkeerd spring zelf altijd met bp)

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 23:09

Heb ervaring met bp en springen ( ik spring namelijk,altijd met bp) en heb nooit zo veel last van de blokjes variant maar nu beginnik uit mijn huidige te groeien, vandaar.

M'n paardje wordt altijd erg heet en is nog een onervaren springer, dus ja..

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:31

Ik sprong balkjes altijd zonder bescherming.
Dus alleen cap en goede beenbescherming voor paard.
en cross was een bodyprotector verplicht, maar goed, mijn rijpartner kreeg door die protector een darmbloeding toen hij een smak maakte op de grond.
Die protector heeft hem niet veel goeds gebracht, al hoe wel, omdat er een bloeding zat hebben ze een MRI gedaan en bleek ie kanker te hebben waar ze het anders nooit gezocht zouden hebben.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 14:39

debk je zelf dat je een stabie genoege zit hebt om een een of andere vreemde sprong op te vangen, of lig je er dan 9 van de 10 keer naast?

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 23:05

Ik denk dat ik wel kan zeggen dat ik aardig wat kan hengelen ja..

may123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 23:09

ik heb zelf ook een bp en bevalt me goed ik kan me er nog goed in bewegen

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 19:03

het is echt maar net waar jij je aan iriteerd. persoonlijk heb ik soms het gevoel dat de mensen die een goed passende bp hebben geprobeerd en vervolgens zeggen dat het verschrillekijk is, een beetje verwent zijn. begrijp het niet verkeerd, maar ik heb er echt totaalgeen ast van. en als je het gewent bent is het denk ik lang niet zo vervelend!