wat kan ik doen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MooiBenJij

wat kan ik doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 17:34

Een paar maanden geleden heb ik twee tinkers gekocht zonder ze eerst na te laten kijken door een dierenarts. Ik vertrouwde de mensen van wie ik ze kocht maar wat blijkt; opgelicht natuurlijk.
Na een poosje kwamen we erachter dat één van de tinkers dampig blijkt te zijn en dat dit veroorzaakt is bij de oude eigenaren en zij hier dus ook vanaf hebben geweten. Ik durf niet eens te zeggen hoeveel ik betaald heb en van dat bedrag heb ik ook nog eens 1000 af weten te pingelen maar dan nog is het een schaamteloos bedrag. Oké dat is allemaal mijn eigen schuld maar is dat hoe je gestraft wordt door het volk als je hun medemens het vertrouwen geeft dat ze de waarheid spreken? Kan ik dan niemand meer vertrouwen?
Ik hoef niet de prijs die ik ervoor betaald heb maar ik wil die ene tinker met dampigheid wel verkopen maar (waarschijnlijk omdat ik wél eerlijk ben) ik krijg hem niet zo makkelijk verkocht. Heeft iemand een andere oplossing en weet iemand in hoeverre ik een poot (been) heb om op te staan mbt oude eigenaren?? Ik bedoel; dit zijn toch verborgen gebreken en als dat zo is, welke regels komen daar dan bij kijken?
Kortom; help?!

Anoniem

Re: wat kan ik doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 17:36

Denk dat je hier het beste voor naar het juridisch loket o.i.d. kunt gaan. Je hebt wel een flinke fout gemaakt door ze niet te laten keuren maar anderzijds hebben ze je nog steeds een paard met een verborgen gebrek verkocht.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 17:51

Zou als ik jou was naar de wetswinkel stappen.
Was dit een handelaar of particulier? Handelaar heb je geloof ik zelfs nog meer rechten bij.
Maar er zijn nu wel al een aantal maanden overheen gegaan, vanwaar dat je er nu pas achter bent gekomen? Ik weet niet veel van dampigheid af, duurt dat lang voor zoiets bekend is? En waarom zoveel betalen voor een tinker, prijzen liggen nl niet zo heel hoog voor een gewone? Heeft ze een speciale kleur? Afstamming? Wie weet is ze voor een fokker nog interessant, of mag met zo'n merrie niet meer gefokt worden want nogmaals, geen verstand van dampigheid.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 18:34

Helaas pindakaas ben ik bang... omdat het al een paar maanden geleden is en je ze niet hebt laten keuren heb je niet aan je onderzoeksplicht voldaan en je moet ook nog maar bewijzen dat die dampigheid toen al aanwezig was op moment van kopen om gebruik te kunnen maken van de verborgen gebreken regel.

Teveel betaald is je eigen fout daar kun je niks tegenin brengen, heb je wel een koopcontract gemaakt en laten tekenen? En is het inderdaad een handelaar of particulier geweest waar je hebt gekocht?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 09:22

Als je het paard bij een particulier hebt gekocht wordt het lastig, dat is garantie tot aan de deur.
Komt het paard bij een handelaar vandaan sta je sterker, dan zal de handelaar aan moeten tonen dat het paard dit niet bij hem had.

Met het is hoe dan ook een grijs gebied en als je er werk van wil maken zal je juridische hulp moeten zoeken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 10:48

MooiBenJij schreef:
Een paar maanden geleden heb ik twee tinkers gekocht zonder ze eerst na te laten kijken door een dierenarts. Ik vertrouwde de mensen van wie ik ze kocht maar wat blijkt; opgelicht natuurlijk.
Na een poosje kwamen we erachter dat één van de tinkers dampig blijkt te zijn en dat dit veroorzaakt is bij de oude eigenaren en zij hier dus ook vanaf hebben geweten. Ik durf niet eens te zeggen hoeveel ik betaald heb en van dat bedrag heb ik ook nog eens 1000 af weten te pingelen maar dan nog is het een schaamteloos bedrag. Oké dat is allemaal mijn eigen schuld maar is dat hoe je gestraft wordt door het volk als je hun medemens het vertrouwen geeft dat ze de waarheid spreken? Kan ik dan niemand meer vertrouwen?
Ik hoef niet de prijs die ik ervoor betaald heb maar ik wil die ene tinker met dampigheid wel verkopen maar (waarschijnlijk omdat ik wél eerlijk ben) ik krijg hem niet zo makkelijk verkocht. Heeft iemand een andere oplossing en weet iemand in hoeverre ik een poot (been) heb om op te staan mbt oude eigenaren?? Ik bedoel; dit zijn toch verborgen gebreken en als dat zo is, welke regels komen daar dan bij kijken?
Kortom; help?!

Dampigheid een verborgen gebrek?? Nou nee, sorry, maar elke vee-arts kan zonder problemen dampigheid vaststellen. Sterker nog: als je enige ervaring hebt, kun je zelf dampigheid vaststellen, zonder dat je een dierenarts nodig hebt! In dat opzicht heb je dus je onderzoekplicht verzaakt, zeker omdat het zo simpel vast te stellen is. Ik vrees dus dat je geen poot hebt om op te staan.

Als je echt ballen hebt, geef je die dampige Tinker een fatsoenlijk leven of stuur 'm naar de eeuwige weides en neem je je verlies. Noem het leergeld.

Vertrouwen in paardenland? Nee, in paardenland is alles gelogen, tenzij het paard je verteld dat het wel zo is.

MooiBenJij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 16:11

Wil je beweren dat ik hem nu geen fatsoenlijk leven geef? Of dat ik geen ballen heb en mijn verlies niet kan accepteren (jij noemt het verlies, dat zou mijn keus niet zijn in dit geval)?

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 16:23

Je kunt helaas niets doen vrees ik.
Jij hebt er zelf voor gekozen om hem niet te laten keuren. Daarom ligt de bewijslast nu bij jouw.
Probeer maar eens met 'keiharde' bewijzen aan te komen dat die dampigheid bij de
vorige eigenaar is ontstaan. En zelfs al kun je dat bewijzen (dus niet alleen een DA die
zegt dat het wel zo 'moet zijn geweest'), dan kan de oude eigenaar nog zeggen dat hij
te goeder trouw was en niet wist van het gebrek. En dan zul je dus moeten bewijzen (wat bijna
onmogelijk is) dat die oude eigenaar écht wel wist dat er wat mis was met het paard.
Niet gekeurd? Eigen risico....

Kortom, ik zou je verlies nemen en je er niet te druk meer om maken.
Kijk vooruit; wat kan jij nog voor de tinker betekenen.
Naar de oud-eigenaar kijken heeft in dit geval geen zin ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:29

MooiBenJij schreef:
Wil je beweren dat ik hem nu geen fatsoenlijk leven geef? Of dat ik geen ballen heb en mijn verlies niet kan accepteren (jij noemt het verlies, dat zou mijn keus niet zijn in dit geval)?

JIJ hebt het over verkopen. Als je verkoopt, geef je daarmee potentieel de mogelijkheid dat er opnieuw mensen worden opgelicht.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:36

Paard kopen en niet keuren is eigen risico, dampigheid had zeker te voorschijn gekomen uit de keuring dus is geen verborgen gebrek, maar vette pech dat je niet gekozen hebt om je paardje te laten keuren bij koop. Je kunt dus niks verhalen of dergelijke bij de oude eigenaar.

Ik zou zelf niet zomaar voor verkopen kiezen omdat je niet weet wat er hierna met hem gebeuren met hem en wie weet verkopen hun hem ook wel weer zonder het erbij te zeggen.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:42

ikke schreef:
MooiBenJij schreef:

JIJ hebt het over verkopen. Als je verkoopt, geef je daarmee potentieel de mogelijkheid dat er opnieuw mensen worden opgelicht.

TS geeft aan dat zij wel eerlijk is tegenover de kopers over zijn dampigheid.

TS heb je het paard particulier gekocht of bij een handelaar? Bij een handelaar heb je meer rechten, particulier niet. Alhoewel ik bang ben dat je dit niet gaat winnen..

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 19:44

Wat enorm !@#*$#% voor je.
Ik begrijp je, je vertrouwt mensen soms gewoon, en het is altijd balen als dat dan onterecht was.
Ik begrijp het echt niet.

Maargoed, jij zit nu met een probleem.
Je kan niet meer terug naar de verkopers van je paard?

Succes en sterkte..
x

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:23

Lumea schreef:
ikke schreef:

En welke garanties heb je dat die koper het paard niet verkoopt, zonder het erbij te vermelden?

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:32

ikke schreef:
Lumea schreef:

En welke garanties heb je dat die koper het paard niet verkoopt, zonder het erbij te vermelden?

Tja als je zo gaat denken kan er geen enkel paard meer verkocht worden.

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:34

In principe Kan je een paard nog 2 maanden ofzo na de aankoop terugbrengen. (En je geld terugkrijgen) Maar dan moet het wel heel ergofficieel gaan. Ik ben bang dat je best een probleem hebt nu..

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 00:24

Sorry maar dat je een paard 2 maanden na aankoop terug kan brengen klopt gewoon niet ;)
Het gaat om het contract wat jij met de verkoper hebt en in dit geval heeft de TS pech
omdat ze het paard niet heeft laten keuren. Jammer maar helaas.
Er is geen algemene 2 maanden regel ofzo :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:11

Volgens een vorig topic heb je ze al in september gekocht. Dat is al meer dan een paar maanden. Dat is al een goed half jaar. Ik vrees dat je weinig kunt doen. Na een half jaar nog met een zogezegd verborgen gebrek komen gaat niet lukken denk ik. Trouwens, dampigheid zie je bijna direct, raar dat je er nu "opeens" op bent gekomen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:13

Je hebt het paard al vanaf september? En toen je hem kocht was niet te zien of hij dampig was? Ik gok dan zomaar dat het paard pas na verkoop dampig is geworden. Ik heb zelf een dampig paard gehad en dat merk je direct.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:59

Cayenne schreef:
Je hebt het paard al vanaf september? En toen je hem kocht was niet te zien of hij dampig was? Ik gok dan zomaar dat het paard pas na verkoop dampig is geworden. Ik heb zelf een dampig paard gehad en dat merk je direct.

Hhhmm, daar heb je zomaar een punt..........

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:08

Ik zag hem al op marktplaats voorbij komen gratis.....maar ze wil wel dat hij in eigendom van ts blijft maar de gehele kosten zijn voor de verzorger muv de DA kosten.

Hopelijk krijgt hij een goed plekkie en wordt je zo niet opgelicht.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:49

O, ja zet alle en ook echt alle afspraken die je maakt op papier en laat deze tekenen en als hij verhuist naar de personen die voor hem gaan verzorgen ga er dan met regelmaat heen om zelf te kunnen zien hoe het met hem gaat.

MooiBenJij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 08:09

Het 'probleem' is bijna opgelost. Heb waarschijnlijk op korte termijn een eigen wei, zodra deze klaar is (we zijn druk bezig) kan hij lekker daarin komen te staan omringd door andere Tinkers in een super natuurlijk gebied.
En ja, ik had ze allebei al een tijdje maar hoewel het niemand echt iets aangaat zal ik heel kort proberen uit te leggen hoe en wat: ik wilde 1 paard, dat ene paard was al gereserveerd en wat ik ook deed of bood, hij ging naar die andere mensen. De verkopers hadden nog een paardje te koop staan en ik had een vriend die vroeger op behoorlijk hoog niveau heeft paard gereden en vond het leuk hem te verassen. Als ik nou aan zou bieden het andere paard erbij te nemen, misschien dat ik dan wél dat ene paard kon overnemen. Dan kon ik samen met mijn vriend rijden e.d. ipv om beurt, dan had mijn nieuwe paardje niet alleen een vast maatje maar ook die ene die hij al jaren had en bekend mee was en natuurlijk andersom én had ik mijn droompaard dat ik tot dusver aan mijn neus voorbij had zien gaan.
Gelukt en ineens stonden ze in een wei die ik huurde alleen helaas een eindje rijden van huis omdat op dat moment dichterbij niets was.
Ongeveer tegelijkertijd maakte mijn vriend ineens onverwachts een einde aan onze relatie zonder ook maar te weten van de verrassing.
Ik zat ook nog eens middenin een zakelijke achtbaan omdat ik bezig was met het openen van mijn eigen winkel in de stad waar mijn ex woonde, ook niet naast de deur en ook niet naast de staldeur om het zo maar te zeggen en de wei lag niet op de route van mijn huis naar de winkel dus was ik er in het begin vaak te kort om überhaupt te rijden en áls ik reed dan was het op 'mijn' paardje en ging ik kort daarna weer naar huis.
Ik vond na lang zoeken een superlieve meid met heel veel meer ervaring dan ik als verzorgster voor het andere paard en al snel bood ze aan hem bij haar thuis te stallen en te verzorgen en rijden en zodra ik een stal dichter bij huis had gevonden of om welke andere reden dan ook dan kreeg ik hem terug. En in die tijd dat hij dus dáár stond bij haar heeft een dierenarts vastgesteld dat het om dampigheid ging en diezelfde arts zei dat het iets was dat al langer speelde dan de tijd dat ik ze in mijn bezit had. Hoe hij dat concludeerde moet ik nog navragen, op het moment van zijn bezoek was ik niet aanwezig, hij was toen in de zorg van anderen maar is niet van zeer groot belang (wel om kennis op te doen) omdat ik besloten heb hem te houden. Vóórdat hij daarheen ging (naar dat andere meisje) constateerden we wel al een nare hoest waarvoor we hem behandeld hebben op advies van dokter.
Ik ben geen arts maar mij is verteld dat er verschillende soorten 'dampigheid' bestaat en bij hem uit het zich vooral in nazweten en hoestbuien (óók pas even ná inspanning) en zolang hij buiten staat 24/7 valt het mee maar kan hij niet meer intensief gereden worden ookal wil hij zelf wel. Verder merk je vrijwel niets van zijn dampigheid en ookal hád ik hem gereden in de eerste periode, dan nog blijf ik daarna nooit heel lang meer bij de paarden en het probleem is pas duidelijk zichtbaar als hij al weer even 'stil' staat.
Inmiddels heb ik er meer over geleerd en merk ik het wel aan meerdere dingen maar dat de oude eigenaren ervan af wisten weet ik vrijwel zeker want ik had regelmatig leuk contact met ze via mail en telefoon en sinds ik t weet en ze hierover eerst netjes een email heb getypt krijg ik geen reactie meer, wat ik ook probeer. Ineens stilte en ze zouden in januari eens langs komen hadden ze gezegd in het laatste 'leuke' contact toen ik dus nog van niks wist.
Ik wil iedereen bedanken voor hun reacties en hoop dat ik de negatieve reacties of onbegrip hiermee een beetje uitgelegd heb en zo niet dan hoor ik t wel.
Ik heb wel alweer een nieuwe vraag/dilemma en hoop wederom jullie hulp hierbij te krijgen. Hoe meer reacties, hoe meer ik erover kan leren en overwegen dus nogmaals mijn dank daarvoor.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:02

Jammer zeg dat het contact met de vorige eigenaren er niet meer is, je hoeft in principe niet vaak en veel contact te hebben maar vind het altijd erg leuk om eens te horen hoe het met mijn vorige paardjes gaat.

Super dat hij lekker naar de wei kan, dat zal hem vast goed doen, en gaat hij dan verzorgt worden door andere of ga je er zelf voor zorgen? Hopelijk is het in de buurt want het is echt belangrijk dat je zelf heel regelmatig kunt gaan kijken hoe het met hem gaat als je hem niet zelf verzorgt, gaat je andere paardje ook daarheen trouwens.

En wat is je andere vraag/dilemma dat kan ik niet echt uit je stukje halen.

MooiBenJij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 15:14

Beide, ik zal ze (ook beide inderdaad!) zo vaak mogelijk zelf gaan doen maar in de wei tegenover de onze lopen ook twee tinkers en die mensen wonen ook daarbij en die was all helemaal enthousiast en bood zelf al aan ze te verzorgen als ik er niet was en een oogje in het zeil te houden, aan de linkerkant zit een zorgboerderij met ook paardjes en een rijbak die we mogen lenen en komen hun een keertje wei tekort dan lenen ze een stukje van ons. Maar de wei is net geklepeld dus het duurt nog even.
En die vraag was ook niet uit het verhaal op te maken maar ik wist niet zo goed hoe ik het moest brengen zonder boze tongen los te maken. Het volgende in enkel een vraagvorm:
Als paarden elkaar net kennen maar niet met elkaar overweg kunnen in eerste in?stantie en je ze niet samen in één wei wilt zetten, kun je met veel geduld dan wél met elkaar om léren gaan? En is zo'n weiverdeling dat er wel een lint/touw tussen zit maar het verder dezelfde wei is dan geen oplossing?
Mocht dit niet zo zijn (tuurlijk per paard verschillend, maar over het algemeen genomen), is het dan handig om de ene dag de één buiten te zetten in de wei en de ander in de paddock end e volgende dag andersom want anders is het toch hartstikke zielig voor die paarden in de paddock die uitzicht hebbenn op de andere paarden die staan te grazen in de wei??

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 15:42

Het is natuurlijk per paard verschillend, maar mijn ervaring is dat ze meestal even aan elkaar moeten wennen en even moeten uitvechten wie er de leider is. Na een tijdje gaat dit wel beter.
Mocht dit niet het geval zijn dan zou ik niet de ene dag de een naar buiten en de ander in de paddock en de volgende dag omgedraaid, maar dan zou ik het eerste deel van de dag de een in de wei doen en de ander in de paddock en dit wisselen halverwege de dag. Mocht het je zelf niet lukken zou je die overburen en zorgboerderij kunnen vragen. Wellicht zitten er leuke lieve eerlijke mensen tussen die dit voor je zouden willen doen.

Gaat het over die twee die je samen hebt gekocht?