Paard heeft geen respect

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Paard heeft geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 18:15

Hallo bokkers,
ik kom net jankend terug van stal, Eclair (mijn verzorgpony) toon totaal géén respect. Het rijden ging niet lekker (meer info via PB) en ik dacht ''laat ik eens wat op de grond gaan oefenen.''. Dat heb ik dus verkeerd gedacht. Alleen al het volgen is een ramp. Hij loopt braaf mee, maar als ik stop, loopt hij door en draait zich om, met zijn hoofd naar mij. Hij moet achter mij blijven, maar nee. Als ik breder ga staan of mijn arm weidt strek, krijg ik een knal met zijn hoofd. Wat moet ik hieraan doen dat het de volgende keer beter gaat en we verder kunnen gaan met de andere, basisoefeningen?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:17

Héél veel oefenen. Rome is ook niet in een dag gebouwd.
Waarom verwacht je dat het de eerste keer gelijk gaat zoals je verwacht en zoals je op filmpjes ziet? Die mensen hebben daar ontzettend veel tijd in gestoken.
Sleutelwoord is consequent zijn. Paard aan halster met touwtje en lekker gaan lopen. Jij stopt, loopt paard lief door dan zwiep je een paar keer met het touw en zet je het paard terug naar achter. Als je dit steeds vaker herhaalt zal het paard scherp op jou gaan letten. Wanneer jij stopt dan zal hij ook per direct stoppen. Daarna kun je gaan oefenen met opzij lopen. Dat hij wijkt voor jouw "druk" als in beweging. Dus ga jij naar links, gaat je paard ook naar links. Rustig blijven, hij leert het vanzelf. Je kunt niet verwachten dat paard het in een keer begrijpt. Als vandaag NEE is, is het morgen ook nog steeds NEE. Heel veel mensen gaan hier mee de fout in.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 02-03-14 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:18

Ik zou grondwerk gaan doen, verdiep je eens in Parelli er staan genoeg topics over op Bokt. Maar sluit even kort met de eigenaar wat je mag doen. Zo te zien zit er weinig basisopvoeding in je verzorgpony. Misschien ben je niet de aangewezen persoon om dat erin te brengen, het kan namelijk gevaarlijk worden als je niet weet wat en hoe je het moet doen.

M_Jacky

Re: Paard heeft geen respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:22

Als toevoeging aan Cassidy zou ik zeggen: neem grondwerklessen. Iemand erbij die er ervaring heeft kan je heel erg helpen weet ik uit ervaring.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 18:22

Giolli, Bedankt voor je reactie! Ik ga het nog vaker proberen!
Maar als ik hem terug wil zetten naar achteren, verzet hij geen voet. Ik heb uiteindelijk met mijn rug hem naar achteren moeten douwen, hij wou het niet!

Cassidy, jij ook bedankt! Maar ik probeer nu het grondwerken wat uit, heb filmpjes gekeken en oefeningen opgezocht om mee te beginnen. Ik heb toestemming van de eigenaar hiervoor :) Eclair is wel opgevoed, de eigenaar heeft hem nu meer dan 20 jaar en kan er alles mee en hij luisterd ook perfect naar haar. Maar hij luisterd wel naar mij, maar respect etc.. heeft hij niet voor mij, maar wel voor de eigenaar.

(dit klonk heel warrig, niet?)

M_Jacky, ik ga eens zoeken, maar dat gaat denk ik heel erg duur worden en zo veel zakgeld krijg ik ook weer niet :o (een baantje ben ik mee bezig!)

Chanellhoii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:24

ik volg even, het nieuwe paard van me moeder doet net zo

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:25

eclair98 schreef:
Giolli, Bedankt voor je reactie! Ik ga het nog vaker proberen!
Maar als ik hem terug wil zetten naar achteren, verzet hij geen voet. Ik heb uiteindelijk met mijn rug hem naar achteren moeten douwen, hij wou het niet!

Cassidy, jij ook bedankt! Maar ik probeer nu het grondwerken wat uit, heb filmpjes gekeken en oefeningen opgezocht om mee te beginnen. Ik heb toestemming van de eigenaar hiervoor :) Eclair is wel opgevoed, de eigenaar heeft hem nu meer dan 20 jaar en kan er alles mee en hij luisterd ook perfect naar haar. Maar hij luisterd wel naar mij, maar respect etc.. heeft hij niet voor mij, maar wel voor de eigenaar.

(dit klonk heel warrig, niet?)

M_Jacky, ik ga eens zoeken, maar dat gaat denk ik heel erg duur worden en zo veel zakgeld krijg ik ook weer niet :o (een baantje ben ik mee bezig!)

Dat komt omdat hij niet gewend is om voor jou aan de kant te gaan. Je mag hem best een keer een gruwelijke opdonder geven dan. Naar achter jij! Dan zal hij de volgende keer véél sneller begrijpen dat hij voor jou aan de kant moet gaan. Niets zieligs aan, dat komt gewoon omdat hij normaal niet voor jou aan de kant hoeft te gaan, dus vandaag ook lekker niet. Maar jij gaat daar verandering in brengen.
Zo is het bij mij ook begonnen. Als ik nu aan kom lopen en paard staat op de plek waar ik toevallig wil gaan staan, dan gaan ze allemaal netjes aan de kant. De baas mag eerst.
Zo gaat het in het wild ook en in de kudde onderling. Komt de baas/leider er aan, gaan ze allemaal aan de kant. Gaat een paard niet aan de kant voor de leider, dan zul je een schouwspel mee maken. :D

Wat leuk is om te doen en vooral heel erg leerzaam, is eens naar een kudde paarden kijken. Ga er gewoon eens een uurtje voor zitten. Stoeltje mee, drinken. :9
Kan ook gewoon een groepje paarden in de wei.
Als je goed oplet kun je binnen 20 minuten wel zien wie de baas is.
Laatst bijgewerkt door Giolli op 02-03-14 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 18:26

Ik heb hem ook een mep verkocht met het touw, maar dat was meer dat hij ging eten uit de berm. Kan ik misschien een zweepje gebruiken om sterker in mijn schoenen te staan, dat ik hem misschien af en toe een tikje kan geven?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:26

De oefeningen hebben een volgorde, niet zomaar ergens aan beginnen. Maar koop een touwhalster een grondwerkstokje en een leadrope, en verdiep je in Parelli. Lichamelijk met je hele gewicht proberen een paard terug te duwen gaat niet het gewenste succes brengen, een paard is namelijk sterker dan jij.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:29

eclair98 schreef:
Ik heb hem ook een mep verkocht met het touw, maar dat was meer dat hij ging eten uit de berm. Kan ik misschien een zweepje gebruiken om sterker in mijn schoenen te staan, dat ik hem misschien af en toe een tikje kan geven?

Niet zomaar af en toe een tikje geven. Parelli heeft gradaties in zijn aanwijzingen, en zegt ook dat je door moet gaan bij het geven van een aanwijzing, tot je effect krijgt. Echter dien je die aanwijzing gaandeweg te versterken, en het dier de tijd te geven om te reageren. Hij gaat daarbij uit van fases, fase 1 tot en met fase 4. Een tik, zonder dat je hem de kans geeft voor die tijd op een aanwijzing te reageren, is een fase 4. Niet zo heel eerlijk naar het paard toe, denk je niet?

Een grondwerkstok is stijf, buigt en zwiept net door een je kunt de aanwijzing beter doseren. En je kunt van een afstand je paard een aanwijzing geven.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 02-03-14 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 18:30

Touwhalster en leadrope heb ik, maar een grondwerkstokje niet, daar ga ik voor kijken! Parreli ben ik nu aan het opzoeken, daarom ben ik ook maar met de basis (volgens google) begonnen!

Cassidy: daarom vraag ik het ook, voordat ik iets doe wat niet zo handig uitpakt -O-

Kimmotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:30

Je moet stevig in je schoenen staan en, net zoals Giolli zegt, hem maar eens een opdonder geven. Jij bent de baas op dat moment en op het moment dat hij dat inziet, zal hij beter naar je gaan luisteren en dan zal alles een stuk makkelijker gaan. Meestal is het even een knop die het paard moet omzetten of hij wilt je gewoon uittesten, wat zeer waarschijnlijk het geval is.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:30

eclair98 schreef:

Een zweep wordt in grondwerk/NH/Parelli gebruikt als aanwijs stok. Dus niet om te straffen.
Als je een zweep gebruikt gaat paard dat misschien zien als: " Iets wat hem op zijn donder geeft als hij niet doet wat je wilt."
Neem een lang halstertouw (geen longeerlijn, dat is onhandig lang) en begin eens met VOOR zijn hoofd te zwiepen. Niet aanraken (!!) maar gewoon voor zijn gezichtsveld zwiepen. Veel paarden vinden dat niet leuk en zullen achteruit gaan. Als hij niet eens oplettend is en zich niet op jou richt, maar doodleuk gaat gras eten, moet je eerst zorgen dat je andere afleidingen ontwijkt zodat je later als het wat beter gaat gewoon in de wei kunt oefenen.
Dus bijvoorbeeld in een bak. Luistert paard niet, of is hij niet onder de indruk van jou, zorg dan dat hij eens heel erg onder de indruk van jou is.
Als jij hem een aai met het touw geeft zal hij alleen maar >;) denken.
Maak je zelf groot, spreid je armen, geef een brul, ga desnoods springen. Geen reactie, geef hem dan vliegensvlug een lel met het touw en áchteruit jij. Als paard ook maar een halve stap achteruit zet heb je je doel bereikt en beloon je hem. (Het liefste zonder eten. ;) )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:32

Parelli begint met de Friendly Game. Eerst met handen overal aan kunnen raken, daarna met stok en string. Je kunt nooit genoeg Friendly Game doen, en het is ook iets waar je iedere keer naartoe terug gaat.

Dus wil je ergens mee gaan beginnen, begin met Friendly. De oefeningen die daarna komen kunnen heel verkeerd uitpakken als Friendly niet goed zit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:33

Giolli schreef:
Een zweep wordt in grondwerk/NH/Parelli gebruikt als aanwijs stok. Dus niet om te straffen.

Bij Parelli kan die aanwijzing wel degelijk een tik inhouden. Als je die tik later maar friendly wegwrijft.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:33

Cassidy schreef:
Parelli begint met de Friendly Game. Eerst met handen overal aan kunnen raken, daarna met stok en string. Je kunt nooit genoeg Friendly Game doen, en het is ook iets waar je iedere keer naartoe terug gaat.

Dus wil je ergens mee gaan beginnen, begin met Friendly. De oefeningen die daarna komen kunnen heel verkeerd uitpakken als Friendly niet goed zit.

Ik vind trouwens dat je gelijk hebt. Met Parelli moet je écht les hebben. Het zijn allemaal games en die kun je niet alleen via internet begrijpen.
Grondwerk zoals ik TS probeer uit te leggen is gewoon het na-bootsen van paarden onderling en braaf mee lopen etc. De échte échte basis.

Ik denk dat TS beter hier mee kan beginnen, voordat ze aan Parelli hoeft te denken.
Voor Parelli heb je echt les nodig.

Cassidy schreef:
Giolli schreef:

Bij Parelli kan die aanwijzing wel degelijk een tik inhouden. Als je die tik later maar friendly wegwrijft.

En dat bedoel ik dus. Parelli heeft zo veel kunde nodig. Dat doe je niet 'even'

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 18:36

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:38

Parelli kan in het begin heel goed zonder les, maar houdt wel in dat je dient te begrijpen waar je mee bezig bent, en dat er ook nog een heleboel theorie bij komt kijken. Ik ga er daarbij van uit dat de ts wil weten waarom ze dingen aan het doen is, en niet alleen maar "dingetje wil doen".

Parelli echter van een paar oefeningen die je van het internet haalt te willen doen, is verkeerd. Je loopt het risico bij stap 10 te beginnen, terwijl de basis (stap 1 - 9) er nog niet inzit. Het hoeft niet perfect, maar het moet wel redelijk bevestigd zijn.

Later kom je er niet omheen om je te laten controleren. Maar de basis kan zonder les.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:40

Cassidy schreef:
Parelli kan in het begin heel goed zonder les, maar houdt wel in dat je dient te begrijpen waar je mee bezig bent, en dat er ook nog een heleboel theorie bij komt kijken. Ik ga er daarbij van uit dat de ts wil weten waarom ze dingen aan het doen is, en niet alleen maar "dingetje wil doen".

Parelli echter van een paar oefeningen die je van het internet haalt te willen doen, is verkeerd. Je loopt het risico bij stap 10 te beginnen, terwijl de basis (stap 1 - 9) er nog niet inzit. Het hoeft niet perfect, maar het moet wel redelijk bevestigd zijn.

Later kom je er niet omheen om je te laten controleren. Maar de basis kan zonder les.

Dit heb ik TS net ook via een pb gestuurd. :j Vergt veel kennis en theorie om met Parelli te beginnen.
"Eventjes" beginnen met Parelli kan gewoon niet. Je moet een paard daar voor echt 'kunnen zien' en begrijpen waarom hij iets doet. Vooral als TS nog geen kunde heeft met Parelli is het beter als ze zich hier eerst héél sterk in gaat verdiepen, of iemand er bij haalt die weet waar hij/zij het over heeft en haar kan helpen. :j
Jij kunt het wellicht beter uitleggen dan ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:41

eclair98 schreef:
Ik bedoel ook echt de basis van de basis van de basis.
Is dit dan een beetje redelijke site waar the friendly game duidelijk wordt uitgelegt?
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... jk.nl/pnh/

Dat is een redelijke samenvatting.

Maar er is een DVD van Parelli te krijgen, die heet "Getting Started"en die is echt niet duur, rond 15 Euro. Die kan je al aardig op weg helpen.

Klein stukje uit die DVD, met de uitleg over de stick en hoe je hem gebruikt.

http://www.youtube.com/watch?v=QTWM6lAPM14

En voor de rest heeft Parelli een boek geschreven dat ook naar Nederlands is vertaald, er staan heel veel filmpjes op internet op zijn eigen Youtube kanaal, je kunt een maand gratis lid worden van Parelli Connect en gratis filmpjes bekijken, en ga zo maar door. Info genoeg te vinden. Maar je moet wel weten waar je beginnen kunt. Parelli is echt niet alleen voor gevorderden, en de ontwikkelingen bij het paard kunnen heel snel gaan.

Succes ermee!

hoefslag2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:21

heb ik ook eens gehad,schreeuwen of tikken geven hielp niet,ik heb me overgezet en gedzcht vanuit mijn paard,hoe ik zou reageren als ik iets niet snap en er iemand opeens iets raars begint te schreeuwen op je een flinke mep vekoopt,ik ben nu noch altijd bezig en ik moet idd soms eens corrigeren,dat doe ik door mijn stem op te heffen,heel hard,eens goed schrikken,dan is hij weer wakker,nu heb ik geen zweep of touw meer nodig alleen een stem en gebaren :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:31

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:36

Heb KLaus Hempflings methode gevolgd.In de eerste fase sta je met je gezicht naar je paard, niet met je rug. Als je het volhoudt - half uurtje per dag - krijg je heel veel resultaat. Onze pony - een enorm agressief monster - is daarvan schaapmak geworden. Zonder dat ik ook maar eenmaal heb hoeven te slaan of wat dan ook. Kan het echt iedereen aanbevelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 20:38

En ik ben nu niet zo weg van KFH. Omdat er geen stappenplan is. Bij KFH behoort iemand toch enig idee te hebben waarom paarden reageren zoals ze reageren en leren daarop in te spelen. Iemand met nul ervaring komt daar niet verder mee.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:16

ik doe ook aan grondwerk, doe volgoefeningen in de bak en dit gaat erg goed moet ik zeggen. Is zeker niet vanaf dag 1 goed gegaan, kost veel oefening, vertrouwen en respect.

Als ik ga rijden begin ik meestal met longeren. Dit longeren vind ik dan zo in tegenstelling staan tot het grondwerk wat ik doe, omdat je dan het paard eigenlijk van je weg stuurt.....