Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
al zou het bij mij niet opkomen (tenzij hij gaat bokken), ik zou altijd hem met m'n hand ergens tikken/prikken, borst/buik/bil wat dan effectief is.Ashley5760 schreef:Wat heb je nu precies gedaan? Een keer in z'n mond getrokken als "straf"?
aeolusnr1 schreef:straffen door in de mond te trekken, via het bit, dat is eigenlijk altijd een verkeerde manier. We willen een paard dat zacht in de mond is, dat het bit vertrouwd, en gevoelig is voor zachte hulpen en signalen, ...... zo maak je dit gevoelige deel ongevoelig, en dus zullen zachte signalen niet of minder gaan doorkomen.
aeolusnr1 schreef:straffen door in de mond te trekken, via het bit, dat is eigenlijk altijd een verkeerde manier. We willen een paard dat zacht in de mond is, dat het bit vertrouwd, en gevoelig is voor zachte hulpen en signalen, ...... zo maak je dit gevoelige deel ongevoelig, en dus zullen zachte signalen niet of minder gaan doorkomen.
saskiakefie schreef:Je moet iets doen waarmee je het direct het gewenste gedrag krijgt. Als op zo'n moment een tik geen zin heeft en het paard het niet snapt, moet je dat niet doen en vind ik het ook zielig ja. Als je paard wegloopt en je geeft als correctie een ruk(je) in de mond en het paard snapt het en luistert dan is er niks aan de hand. Beter dan dat je heel zacht bent waardoor het paard daardoor juist steeds vervelender wordt. Is niet duidelijk voor hem, irriteert 'm alleen en schieten jullie beide niks mee op. En dat je het normaal nooit doet is niet per definitie goed, want zoals iemand schreef zo zacht als kan, zo hard als moet. Bij het ene paard hoef je alleen maar te wijzen, bij het andere paard moet je gewoon een stuk grover zijn. Maar juist als je goed duidelijk bent zal je de volgende keer de hulpen minder groot hoeven maken. Als je hulp of correctie niet duidelijk is, wordt het gedrag alleen maar versterkt.
saskiakefie schreef:Je moet iets doen waarmee je het direct het gewenste gedrag krijgt. Als op zo'n moment een tik geen zin heeft en het paard het niet snapt, moet je dat niet doen en vind ik het ook zielig ja. Als je paard wegloopt en je geeft als correctie een ruk(je) in de mond en het paard snapt het en luistert dan is er niks aan de hand. Beter dan dat je heel zacht bent waardoor het paard daardoor juist steeds vervelender wordt. Is niet duidelijk voor hem, irriteert 'm alleen en schieten jullie beide niks mee op. En dat je het normaal nooit doet is niet per definitie goed, want zoals iemand schreef zo zacht als kan, zo hard als moet. Bij het ene paard hoef je alleen maar te wijzen, bij het andere paard moet je gewoon een stuk grover zijn. Maar juist als je goed duidelijk bent zal je de volgende keer de hulpen minder groot hoeven maken. Als je hulp of correctie niet duidelijk is, wordt het gedrag alleen maar versterkt.
aeolusnr1 schreef:nee "saskia" corrigeren doe je niet in de mond echt nooit.
als je tik niet werkte dan was je tik veel te zacht, en geloof me ik durf er echt hard tegen aan te gaan indien dit echt nodig zou blijken.
Maar in de mond nee daar moet je dus heel voorzichtig mee zijn.
Het is ook daardoor dat ik steeds ook adviseer nooit een paard te longeren met de longe aan het bit, echt nooit.
doe dat aan een halster, een touwhalster, of beter nog een kaptoom, maar nooit aan het bit, dat maakt het paard alleen maar ongevoeliger, voor signalen die jij hem wil geven via het bit.
saskiakefie schreef:Nogmaals dat vind ik idealistisch. En je hebt helaas geen antwoord gegeven op mijn vraag. Ik kan me best voorstellen dat dat niet hoeft bij een perfect getraind paard, maar die lopen er niet zo heel veel rond. Als je paard niet op je handhulp reageert wat doe jij dan? Als je paard langzamer moet, je geeft zithulpen en je geeft een zachte druk op de mond, je paard reageert niet, vergroot je je hulp dan niet? Wacht je net zo lang totdat ie wel reageert? Het blijft imo het principe wijken voor druk. Een tik geven als ie zachter moet zal het probleem niet oplossen want dan geef je tegenstrijdige hulpen. Als een paard bij mij niet reageert, ja dan ben ik duidelijker in mn hulpen, ook in de mond. De volgende keer kan ik weer zacht zijn.
saskiakefie schreef:aeolusnr1 schreef:straffen door in de mond te trekken, via het bit, dat is eigenlijk altijd een verkeerde manier. We willen een paard dat zacht in de mond is, dat het bit vertrouwd, en gevoelig is voor zachte hulpen en signalen, ...... zo maak je dit gevoelige deel ongevoelig, en dus zullen zachte signalen niet of minder gaan doorkomen.
En wat op het moment dat je paard niet reageert op je zachte hulp in de mond? Dan zal je toch harder moeten inkomen om vervolgens weer zacht te kunnen zijn. Het is idealistisch om te denken dat je áltijd zacht kan zijn in de mond. Tenzij je misschien een paard hebt die vanaf jongs af aan perfect getraind is, maar fouten maken is menselijk. Niet altijd eerlijk tegenover het dier misschien, maar anders wordt het probleem juist groter.
Fortitude schreef:Hallo, misschien even een wat gevoelig onderwerp hier. [
Even aanpassen hoor, dat maakt de discussie misschien wat breder ^^
Als een paard vervelend is, straffen/corrigeren jullie dan wel eens via de mond? (Dus bijvoorbeeld door een ruk aan de teugels). Waarom wel/niet?
saskiakefie schreef:Nogmaals dat vind ik idealistisch. En je hebt helaas geen antwoord gegeven op mijn vraag. Ik kan me best voorstellen dat dat niet hoeft bij een perfect getraind paard, maar die lopen er niet zo heel veel rond. Als je paard niet op je handhulp reageert wat doe jij dan? Als je paard langzamer moet, je geeft zithulpen en je geeft een zachte druk op de mond, je paard reageert niet, vergroot je je hulp dan niet? Wacht je net zo lang totdat ie wel reageert? Het blijft imo het principe wijken voor druk. Een tik geven als ie zachter moet zal het probleem niet oplossen want dan geef je tegenstrijdige hulpen. Als een paard bij mij niet reageert, ja dan ben ik duidelijker in mn hulpen, ook in de mond. De volgende keer kan ik weer zacht zijn.
Verder kun je nog veel trainen met stukje galop en weer terug komen, maar dat betekend niet dat je nooit een keer een correctie hoeft te geven met de teugels. Zeker als je met meerdere paarden een stukje gaat galopperen kunnen ze nog wel eens 'strijdlustig' zijn.