paard word agressief als ze geen koekjes krijgt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

paard word agressief als ze geen koekjes krijgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:51

hoi,

wij hebben hier een paard staan (niet van ons) en die is gewend om echt elke stap dat ze zet een koekje te krijgen van haar baas (kind is 12 jaar en luisterd niet als wij er iets over zeggen)
nu de pony word met de dag agressiever als er geen koekjes bij te pas komen, zelfs als je gewoon de wei in loopt (om bv mijn paard te gaan halen), komt ze aangestormt en als ze niets krijgt, begint ze te bokken en te steigeren, doet ze dit zelfs naar mensen (ook naar mij en diegene die naar mijn paard komen (mijn moeder en zijn verzorgsters)!
haar baasje is er zelfs gewoon bang van geworden en haar lesgever snapt niet dat het door de koekjes komt
ik wil haar graag helpen (ook voor mijn eigen veiligheid en de mensen die voor mijn paard komen) voor het echt uit de hand zou gaan lopen, maar ik zou graag wat tips willen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:54

Eerlijk? Ik zou een zweep meenemen en als ze naar mij besluit te steigeren of bokken een keer flink uithalen. Dat gaat echt drie grenzen te ver. Wat ze bij haar eigen baasje doet is hun probleem, maar jiet bij mij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:55

ik heb meestal een touw bij mij (aangezien ik meestal met een halster rondloop naar mijn paard) en daarmee eens zwieren helpt wel vaak (pony is daar al bang van)

met een grote zak koekjes komt ze zelfs nog geen week toe (en alleen voor haar pony het is niet dat ze mijne er ook geeft gelukkig)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-02-14 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Carmen_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:58

Het is duidelijk dat dit paard hier de baas is. Ik ga met secricible mee, zweep mee en zodra ze naar jou gaat steigeren en bokken corrigeren.
Maar ik denk niet dat het erg zal helpen als de eigenaar van dat paard hem/haar koekjes blijft geven. Uiteindelijk krijgt paardje dan toch wat hij/zij wilde.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:58

Ik had allang een zweep meegenomen.. Ze heeft niemand aan te vallen en als ze het probeert helpt het al om flink met de zweep te gaan zwiepen, dus het paard niet raken ;)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:59

Stap naar haar ouders en leg het hen uit, of zeg het tegen de instructrice die het kind lesgeeft. Als het kind niet naar je wil luisteren, lijkt me dat de goede oplossing als je haar wilt helpen.

Anoniem

Re: paard word agressief als ze geen koekjes krijgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:13

zal eens met haar moeder praten (haar instructeur heeft niet veel zin, ik weet niet wat die scheeld maar die moet van dag 1 al niks van mij hebben dus daar valt niet echt met te praten)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 23:14

Mijn eerste gedachte was ook: grote zweep meenemen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:12

Aan de ene kant snap ik de reacties van bokkers dat ze een zweep willen meenemen, om uit eigen veiligheid langs de pony te kunnen. Toch denk ik dat er ook een andere manier is, maar dat ligt dus helemaal bij het baasje. De pony wordt nu gestraft (plus de mogelijke gedragsgevolgen na het gebruiken van de zweep) voor de handelswijze van het baasje en dat is krom. Het baasje moet "aangepakt" worden en desnoods moet de pony op een ander stuk gezet worden tot het baasje de pony (bij voorkeur met hulp van een deskundige trainer) weer in het gareel heeft. ;)

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:19

Verkeerd aangeleerd gedrag.
Het paard afstraffen met een zweep leert hem nog niet waarom hij nu opeens iets fout doet terwijl het eerst beloond werd. Corrigeren is iets anders dan met een zweep slaan. :P

Het paard moet jouw 'ruimte' weer gaan respecteren door hem op tijd te corrigeren en hem op stemhulp te belonen als het goed gaat. Nu het niet jouw paard is zal dit lastig worden. Gewoon vragen of jullie paarden er niet bij in het land hoeven te staan.
Proberen te voorkomen dat het echt jullie probleem wordt ;)
Een probleem kan pas opgelost worden als de eigenaar het probleem erkent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:31

staat nu voorlopig nog 1 paard van mij bij (andere staan thuis) en er is niet echt een mogelijkheid om ze apart te zetten helaas (we mogen maar 1 stuk gebruiken ander moet groeien tegen da de andere 2 komen)

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:36

Op 1 stuk staan is geen ramp. Gewoon een stroomdraad zodat ze afgescheiden staan en het is ook opgelost ;)

Amnesi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:00

Ik snap haar wel, ik zou ook boos worden als ik mijn dagelijkse portie koekjes opeens niet krijg :Y)

Nee, even serieus: Zweepje mee en zo nodig ook het kind een paar klappen geven opdat ze niet meer zo loyaal is wat koekjes betreft :')

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:20

Er met de zweep "op los slaan" lijkt mij niet de juiste manier.
De pony wordt daarna toch weer volgepropt met koekjes door de eigenaresse...
Dan snapt het dier ook niet wat wel/niet mag.

Inderdaad met de moeder praten lijkt mij een goed idee.
Wellicht kan zij met haar dochter gaan "trainen" en de pony heropvoeden?

Wel erg dat een mens (uit goedheid?) een pony zo "verpest". Begrijp sowieso niet goed waarom er niet meer door ouders wordt opgelet, zij horen er toch regelmatig bij te zijn lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 18:52

ouders komen ook niet vaak, wel om eten te geven of te brengen, maar ze is vaak alleen (met ons dan) op de wei
vandaag had ik problemen bij het eten geven, ze word daar ook al agressief op :( haar meteen achteruit gestuurd (gelkukig luisterde ze daar wel op) en na zo'n 5 keer was ze eindelijk rustig en mocht ze van mij eten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 19:14

Ginger0410 schreef:
Er met de zweep "op los slaan" lijkt mij niet de juiste manier.
De pony wordt daarna toch weer volgepropt met koekjes door de eigenaresse...
Dan snapt het dier ook niet wat wel/niet mag.

Inderdaad met de moeder praten lijkt mij een goed idee.
Wellicht kan zij met haar dochter gaan "trainen" en de pony heropvoeden?

Wel erg dat een mens (uit goedheid?) een pony zo "verpest". Begrijp sowieso niet goed waarom er niet meer door ouders wordt opgelet, zij horen er toch regelmatig bij te zijn lijkt mij.

Paard leert heel snel om niet meer bij jou op je nek te klimmen hoor. Wat het paard bij dat grietje doet zou mij een zorg zijn. Paard kan daar zonder moeite onderscheid in maken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 18:49

mijn mama heeft daarstraks met haar en haar mama gebabbelt en echt gezegt waar het op staat dat ze gewoon vol word gepropt met koekjes & daardoor agressief word (kind durft ze zelf bijna niet meer uit de wei gaan halen is er doodsbang van)
haar antwoord: maar raja (mijn rahere) krijgt toch ook koekjes?
ja hij krijgt koekjes, misschien 2 op een dag en alleen dat hij gewerkt heeft of tijdens vd, echt niet tijdens het op de wei halen enz.
ze had echt een super lieve en brave pony (heeft een maand op manege gestaan waar er zelfs wel eens beginners op zaten) maar ze heeft haar zelf een beetje verpest, maar wilt dit gewoon niet inzien

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 18:52

secricible schreef:
Eerlijk? Ik zou een zweep meenemen en als ze naar mij besluit te steigeren of bokken een keer flink uithalen. Dat gaat echt drie grenzen te ver. Wat ze bij haar eigen baasje doet is hun probleem, maar jiet bij mij..

Hier hetzelfde hoor, want dat gaat me ook te ver en ik hoef niet getrapt en of gebeten te worden.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 01-03-14 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

daniellet25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 18:53

ik zou idd allang een zweep mee hebben genomen, ook al weet ik dat niet altijd even veilig is ivm nog meer bokken.. maar anders zal het paard nooit gaan luisteren

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 18:53

Die had indd van mij echt een hengst met een zweep gehad..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 18:55

Die pony weet echt wel heel goed dat dat meisje dat meisje met de koekjes is en dat jij jij bent (zonder koekjes).

Als jij gewoon duidelijk bent tegen dat paard en uitstraalt dat je je niet laat intimideren maakt het verder niet uit wat zij ermee doet. Daar hoeft echt geen klap aan te pas te komen. Het paard reageert op jouw houding (misschien een beetje angst/ontzag voor het beest?), niet op de koekjes als jij die nooit geeft.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 18:55

Zweep meenemen en even het zwiep geluid maken ermee is vaak al meer dan voldoende.
Maar wel oppassen voor je eigen paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 18:57

merrie is (raar maar waar) van het 'bange' type, je hoeft niet eens met een zweep of zo de wei in lopen, als je een halster bv vast hebt en je doet nog maar 1 mini zwaaitje is ze al weg
mijn eigen paard is echt ene van: 'och laat maar doen, ik wacht wel tot ze mij komen halen, ik loop echt niet mee' dus heb geen bang dat die erg zou reageren (is ook echt niet bang van een zweep andere 2 van mij ook niet)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 18:59

chalinka schreef:
merrie is (raar maar waar) van het 'bange' type, je hoeft niet eens met een zweep of zo de wei in lopen, als je een halster bv vast hebt en je doet nog maar 1 mini zwaaitje is ze al weg

Dan doe je dat toch? Probleem opgelost lijkt mij?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:01

Je zegt wij hebben hier een paard staan staat dat paard bij jullie thuis gestald dan of hoe moet ik dat zien?
Zo ja dan zal ik toch vriendelijk, maar dringend verzoeken een andere stalling te gaan zoeken.
Zij willen er niets aan doen jullie zitten met het probleem en ergeren jullie er aan, persoonlijk zou ik er geen zin in hebben om het probleem van een ander op te lossen terwijl ze er zelf zo mee om gaan.
Is dat geen oplossing dan zou ik zeker wel duidelijk maken wat mijn persoonlijke ruimte is en of dat nu met je handen een touw of een zweep is dat is om het even, je hoef het paard helemaal niet te raken en als het wel geraakt word heeft hij dat zelf gedaan, je steek je armen, draai het touw rond of steek de zweep uit op een duidelijke afstand beweeg van links vaar rechts en dat is jou ruimte loopt hij er in heeft hij het toch echt aan zichzelf te danken dan heeft hij nl geen respect voor jou ruimte gehad.