Shetlander trapt zonder waarschuwing

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Shetlander trapt zonder waarschuwing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 17:52

Wij hebben afgelopen zomer een vierjarige shetlandmerrie gekregen. Ze is door kinderen opgevoed en erg verwend. Ze is erg bazig, zowel tegenover mensen als dieren.

Als ze haar zin niet krijgt bijt ze of trapt ze bliksemsnel en zonder waarschuwing. Zodra je haar vast hebt (halster + touw) is er gewoonlijk geen probleem, maar als je bijvoorbeeld in de wei staat om de geiten en paarden te aaien, heb je kans dat ze ineens trapt, zodra ze even geen aai krijgt. Als het eten op is reageert ze zich ook af op dieren of mensen. Ook als ze langs je wil en dat kan niet meteen trapt ze; het gekke is dat ze helemaal niet waarschuwt, ze draait zich gewoon bliksemsnel om en trapt met 2 benen tegelijk.
Gek genoeg is ze totaal niet onder de indruk van schreeuwen, een schop of een klap. Ze loopt gewoon weg om het even later weer te doen.

Kortom, zodra ze haar zin niet krijgt trapt of bijt ze.

Omdat ze zich aan een halster wel tamelijk goed gedraagt, zoeken we eigenlijk tips over hoe we dit gedrag kunnen corrigeren. Bijvoorbeeld door het op de een of andere manier gecontroleerd uit te lokken en haar te belonen als ze zich goed gedraagt en te negeren als ze dat niet doet, zonder zelf al te veel beschadigd te raken.

Verder is ze heel vrolijk en nieuwsgierig. Ze is dol op aandacht en is wel jaloers.

fourseasons

Re: Shetlander trapt zonder waarschuwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 17:58

Het omdraaien is al een waarschuwing. Alles wat ze er voor doet kan al een waarschuwing zijn. Je moet alleen die tekenen weten en ze op tijd te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:03

Hoe reageert ze als je haar aan het halster + touw hebt, voor haar gaat staan en haar achterwaarts laat lopen?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 18:23

@Naomi: omdraaien en trappen is één beweging. Tot nu toe nooit problemen gehad om de waarschuwingstekens van paarden of pony's te zien, maar bij haar niet zichtbaar voor ons. Soms komt ze ook gewoon de hoek om en trapt.

@Koudbloemkim: achterwaarts lopen aan een halster is geen probleem. Volgen en halthouden ook niet.

Anne_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 18:25

Evt. grondwerk doen/les in nemen. Zo leren paarden respect te hebben, weet niet of het zal helpen maar denk dat het ook met een stukje respect van haar kant te maken heeft.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-14 21:55

Wij hebben onze andere pony met grondwerk indertijd van een levensgevaarlijke, valse pony 'omgetoverd' in een schat van een dier, dat ons absoluut vertrouwd en heel gehoorzaam is.

Wat we in onze momenteel te modderige bak aan grondwerk met haar hebben gedaan, ging probleemloos, ze luisterde en gehoorzaamde; het probleem is er zodra er niet met haar wordt gewerkt.
Het probleem met deze shetlander is dat ze zich op alles in haar omgeving afreageert. Als haar iets niet zint wordt er getrapt en gebeten; in de andere paarden, geiten en mensen.

Ropa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 21:59

Dit heb ik ook bij mijn shetlander, als ik poets vooral, bij zijn billen en onder zijn buik..
Ik lees even mee :=

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:06

Ik zou persoonlijk het gedrag uitlokken (hem negeren, niet langslaten etc.) met een zweep in handen en hem zo vaak een flinke mep verkopen tot die het niet eens meer probeerde. Er moet maar net iemand anders in de wei staan die opeens een flinke trap krijgt... fijn.

Had ene die trapte als je te lang achter haar stond, dus zweep in de aanslag en wachten tot ze zich goed ging stellen om te trappen, dan kreeg ze een paar flinke meppen op de kont. Maakt mij geen zak uit waarvoor een dier trappen wilt, hij trapt niet, klaar.

Geen problemen met bokken, trappen en happen, maar niet té gericht en al helemaal niet raken. 8)7

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:11

Hevonen schreef:
Het probleem met deze shetlander is dat ze zich op alles in haar omgeving afreageert. Als haar iets niet zint wordt er getrapt en gebeten; in de andere paarden, geiten en mensen.

Helaas kan ik je niet helpen om hier een oplossing voor te vinden. Ik vind het zo gevaarlijk dat ik gelijk dacht: "enkele reis slager" :o . Dat is iets dat ik echt niet snel denk, maar je moet er toch niet aan denken dat er kinderen onverwacht in de buurt bij die pony zijn en getrapt worden. Als je dit nog kunt oplossen vind ik dat echt heel erg knap, maar ik vrees het ergste.
Sterkte en succes TS.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:13

Hevonen schreef:
Gek genoeg is ze totaal niet onder de indruk van schreeuwen, een schop of een klap. Ze loopt gewoon weg om het even later weer te doen.

Kortom, zodra ze haar zin niet krijgt trapt of bijt ze.

Omdat ze zich aan een halster wel tamelijk goed gedraagt, zoeken we eigenlijk tips over hoe we dit gedrag kunnen corrigeren. Bijvoorbeeld door het op de een of andere manier gecontroleerd uit te lokken en haar te belonen als ze zich goed gedraagt en te negeren als ze dat niet doet, zonder zelf al te veel beschadigd te raken.

Verder is ze heel vrolijk en nieuwsgierig. Ze is dol op aandacht en is wel jaloers.

Geen respect voor mensen. Jullie zijn veulentjes, die mag je bezitten/beschermen en corrigeren waar nodig. Ik heb ook het vermoeden dat als ze na een correctie weg loopt dat al dikke vinger opstekend gaat en niet "oh ships dit moet ik dus niet doen". Ik zou beginnen met haar leren afstand houden (zodat ze je niet meer kan raken) en het niet accepteren dat die kont richting mens gaat. En zorg dat als je haar wegstuurd na een trap/dreigen er mee dat ze op jouw snelheid weg gaat (en dat is altijd een stap harder dan zij leuk vindt). Dat kost nl ook meer energie dan zo'n dier eigenlijk wil verbruiken en daar gaan ze rap over nadenken om dat niet meer te hoeven.

Aan het halster zou ik echt trainen op 200% braaf en gehoorzaam, want best goed klinkt als 60% en dat blijft niet genoeg.

Voor jezelf gevaarlijk gedrag negeren is geen optie. Respect voor de mens begint bij niet bijten, slaan en omverlopen. Van even wachten op voer, aandacht, etc. krijgt ze niks behalve geduld en zelfbeheersing en dat is een erg fijne eigenschap.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:18

Doe eens het omgekeerde, loop over haar heen en straf voordat zij kan trappen, oftewel reageer al zodra ze aan het omdraaien is.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:22

Fennadev schreef:
Doe eens het omgekeerde, loop over haar heen en straf voordat zij kan trappen, oftewel reageer al zodra ze aan het omdraaien is.

Nog ervoor. Meestal gaat een paard op een bepaalde manier doen met zijn hoofd, oren voor die om gaat draaien. Ik kan sommige lezen, dan zie ik ze op een bepaalde manier kijken en weet ik dat het prijs is (dieren die ik net in de handen heb) en na 1 of 2 keer krijgen ze ze gewoon al voor ze al beginnen met klaarmaken.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:32

xSlvna schreef:
Fennadev schreef:

Nog ervoor. Meestal gaat een paard op een bepaalde manier doen met zijn hoofd, oren voor die om gaat draaien. Ik kan sommige lezen, dan zie ik ze op een bepaalde manier kijken en weet ik dat het prijs is (dieren die ik net in de handen heb) en na 1 of 2 keer krijgen ze ze gewoon al voor ze al beginnen met klaarmaken.

Ja, klopt, zo bedoel ik het ook, maar als zij alleen het omdraaien ziet, dan moet ze dan al reageren. Ik reageer ook al bij mijn shetlander als hij zijn oren in zijn nek legt, omdat ie niet blij is dat ik nu de leiding wil overnemen. Maar het gaat inmiddels tussen ons steeds beter.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:23

Dit kan je heel zeker afleren, maar daar heb je begeleiding voor nodig.
Zoek een goede instructie/trainer die dit samen met jullie wil corrigeren.
Zelf aan de slag gaan , aan de hand van hier gegeven tips, dat zal heel zeker nooit tot het gewenste resultaat komen.
investeer in les.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:31

In je eerste zin gaat het al mis: ze is door kinderen opgevoed ... Nee hoor, ze is helemaal niet opgevoed, daar moet jij nog mee beginnen. Duidelijk en consequent, zo zacht als mogelijk, zo hard als nodig maar hou het veilig.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 12:34

Timmy deed dit eerst ook en die was vroeger niet eens verwend die is gewoon brutaal geboren. :P
Maar wat ik deed is gewoon 2x zo hard terug meppen of schoppen als hij trapt.

Maar je moet het eigenlijk zien te voorkomen door zélf het dominante figuur te zijn.
Dat kan je doen als ze eet bijvoorbeeld langs haar hoofd lopen dat ze die om hoog wil doen omdat jij daar wil staan, tilt ze haar hoofd niet op? Dan tik je even met je schoen tegen haar neus. Heeft ze eten? Dat mag ze pas eten wanneer jij dat wil en geen seconde eerder.
En jij gaat als eerste door een deur / opening en zij mag pas lopen als jij dat zegt.

Door dit soort kleine dingen leert je paard dat jij de baas bent.
Dus gewoon een keer in de weide zonder reden recht naar haar toe lopen en op de plek gaan staan waar zij op dat moment graast, tilt ze haar hoofd op? Dan kan jij door lopen. Maar vooral geen seconde wachten tot ze haar hoofd op tilt direct EISEN, niet vragen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:28

xSlvna schreef:
Ik zou persoonlijk het gedrag uitlokken (hem negeren, niet langslaten etc.) met een zweep in handen en hem zo vaak een flinke mep verkopen tot die het niet eens meer probeerde. Er moet maar net iemand anders in de wei staan die opeens een flinke trap krijgt... fijn.

Had ene die trapte als je te lang achter haar stond, dus zweep in de aanslag en wachten tot ze zich goed ging stellen om te trappen, dan kreeg ze een paar flinke meppen op de kont. Maakt mij geen zak uit waarvoor een dier trappen wilt, hij trapt niet, klaar.

Geen problemen met bokken, trappen en happen, maar niet té gericht en al helemaal niet raken. 8)7

Dit advies is niet mijn eerste keuze... Mijn advies is om te kijken of er een ouder, dominanter paard/pony in de buurt is waar deze pony tijdelijk bijgezet kan worden om het opnieuw te laten opvoeden (met het oog op dat de pony dit gedrag ook op andere dieren projecteert). Daarna met behulp van een gedragsdeskundige met de pony werken om op het juiste moment op de juiste manier te handelen. TS gaf aan dat het bij een andere pony al wel gelukt is, wat natuurlijk fantastisch is, dus met hulp van iemand van buitenaf zou het met deze pony ook goed moeten komen. ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:38

Ook ik ben niet voor het uitlokken van gedrag, vind dit advies eerlijk gezegd verre van normaal. Zou het dier bij een ander zetten en dat mag hem opvoeden zoals in de kudde gebeurd. Beestje moet haar plaats kennen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:49

Je lokt anders heel normale dingen uit. een paard moet zich toch zeker gewoon normaal gedragen als je even geen tijd voor hem hebt? Je gaat toch niet stierenvechten incl speren en rode lap met die pony? Je wil gewoon normaal in het weiland kunnen zijn zonder een dreun te krijgen van zo'n dreumes.
Overigens zou ik het liever met een bezem doen. Die heeft wat meer praktische mogelijkheden, en geeft wat meer mogelijkheden voor nuances. Oa de prikkelige kant gebruiken. of de pony gewoon op afstand houden.

Mijn paard was ook niet echt wat je noemt normaal toen ik hem kocht en die heeft ook op de harde manier moeten leren dat er grenzen zijn. De waarschuwingen en tikken die hij op heel jonge leeftijd gemist heeft hebben hem op 3 jarige leeftijd weer op het rechte spoor gebracht.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:52

xSlvna schreef:

Ben ik zeer zeker geen voorstander van. Het rammen met de zweep is nooit een goede oplossing.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:03

purny schreef:
Ook ik ben niet voor het uitlokken van gedrag, vind dit advies eerlijk gezegd verre van normaal. Zou het dier bij een ander zetten en dat mag hem opvoeden zoals in de kudde gebeurd. Beestje moet haar plaats kennen.

Dit zou een hele mooie oplossing zijn.
En dan is het nog zaak dat dit ook bij jezelf lukt.
Ik zou inderdaad niet zonder rijzweepje de wei op gaan.
En haar corrigeren bij weg draaien/ slaan.
Goed gedrag belonen met een aai.
Maar ook zeker uit kijken met versnaperingen.
Haar plekje is gewoon niet duidelijk.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-14 10:28

Een groot deel van de dag staat een paard bij haar dat hoger in rang is. Voor hem heeft ze wel ontzag. Ze kan ook helemaal niet bij hem, hij is te groot voor haar om te raken etc. En hij negeert haar. Maar ze reageert zich wel af op onze welshpony en op de geiten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:38

Oh nee want een mep van een zweep is ja zo veel harder dan een trap van een paard. 8)7

Weet er genoeg waar de paarden onderling nette beestjes zijn maar zodra er een mens komt zijn ze weer de zelfde dominante dieren want ze denken nog boven de mens te staan, fout, staan ze niet.

Niks mis met gedrag uitlokken, je hoort een paard gewoon weg te kunnen wijzen bij zijn eten, desnoods duwen, zonder dat die je gaat trappen. Ik hoef maar in mijn vingers te knippen en mijn paarden stoppen met eten en lopen weg of wachten tot ik weer laat eten.

Heb ik ook moeten aanleren door ze bij het eten weg te duwen, mijn merries accepteerde dit goed (beide luisteren goed sinds dag een) maar de ruin niet, die ging bijten en duwen, die kreeg dus gewoon een flinke klap op zijn neus iedere keer dat die respectloos kwam duwen, gewoon zo lang tot die weg liep. Nu begint die pas met eten als ik het hem echt onder de neus duw.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:46

Deze shet zal opnieuw moeten worden opgevoed,dit doe je niet met slaan en schoppen maar met geduld en consequent zijn.
Zowiezo niet met voer erbij gaan staan (als dit gedaan word),jaag de shet gewoon weg als ie komt,negeer hem gewoon.
Bij de volgende keer weer doen en negeren,als de shet dan weer een kleine poging doet ook negeren maar nog niet weg jagen.
Als alles braaf verloopt geef je wat aardige woordjes en een aaitje en loop je weer weg.(dus niet wachten tot ie weer de kont draait)

Eigenlijk maakt het niks uit hoe je het doet zolang je de nieuwsgierigheid maar weet uit te nutten,dat zet de shet aan het denken.En geloof mij ze zijn zoooo slim.
Als je dit consequent vol houd en laat merken dat ie enkel bij goed gedrag erbij mag staan en aangehaald word dan zul je snel verbetering zien.

Slaan is NOOIT een oplossing,slaan is een uiting van de gefrustreerde mens!(een corrigerend tikje is wat anders dan slaan)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:01

Ik ga mee met Tamary, die geeft heel waardevol advies.
Hou haar in de wei op afstand, doe grondwerk met haar in de wei, kortom, maak duidelijk dat jij de baas bent. Met een zweep slaan, hmm..ik heb liever een lang touw dat je naar haar toe gooit zodat ze schrikt voor ze in de buurt is. Of waar je mee zwaait.