-2 terecht of onterecht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Juttertje88

-2 terecht of onterecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 16:25

Hai,

Gisteren had ik wedstrijd en had bij het eerste onderdeel (A-F-B-M-C binnenkomen in arbeidsdraf op de linkerhand) een -2 gekregen..

Het gebeurde zo:
De jury stak haar hand op, dus mijn voorlezer begint te lezen. Bij het tweede onderdeel (H-X-F van hand veranderen en enkele passen middendraf) hoorde ik halverwege dat ik opieuw moest beginnen en dat er op het belletje gewacht had moeten worden. Terwijl dit van tevoren NIET was aangegeven.

Maargoed ik begon dus opnieuw en reed toen gewoon mijn proef uit.

Later zag ik voor dat 'te vroeg beginnen' een 6 en toen een -2 had

Is die -2 terecht? Want de jury had toch haar hand opgestoken? Dus mij lijkt hij niet terecht.

Ik hoor graag waarom jullie hem terecht of juist onterecht vinden....

Hikarii

Re: -2 terecht of onterecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:28

Als het niet was aangegeven lijkt mij dit erg raar. Normaal is hand opsteken of knikken naar de voorlezer ook al een teken om te beginnen.
In het vervolg even naar de jury toe stappen, na dat je je protecol hebt, als dit nog eens gebeurt en het mogelijk is om het te doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:29

Waarom ben je niet gewoon naar de jury toe gegaan dan?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:29

Wat apart. Ik steek ook mijn hand op als een combinatie mag beginnen, zeker indoor als je in een afgesloten hokje zit. Een belletje is dan niet te horen. Het is aan de jury om iedereen een belletje te laten horen, of de hand op te steken. Als bij de andere combinaties ook een belletje geklonken heeft, heeft zij gelijk, en had je moeten wachten op het belletje. Stak ze bij de anderen haar hand op, dan is dat het sein en was de -2 onterecht.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:31

Tja de jury heeft het zo beslist op dat moment en in die omstandigheden.
Normaal gezien telt het belletje, dus hij/zij heeft gelijk.
Echter is er wel verwarring ontstaan met het teken. Dan ligt het maar een beetje hoe de persoon in kwestie erover denkt.
Bij een B-proef vind ik het persoonlijk een beetje streng. Vaak zijn de combinaties nog zenuwachtig voor hun 'eerste' proefjes, kennen de regels nog niet helemaal etc.
Persoonlijk zou ik niet gebeld hebben, maar de combinatie achteraf eventjes bij me geroepen hebben.
Maar dat is hier niet gebeurd. Dus je hebt weer wat geleerd. Er komen nog wedstrijden en deze 'fout' zal je allicht nooit meer maken.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:32

misschien had je dit beter even aan de jury kunnen vragen.......hier kunnen wij niet zien wat daarvan de reden is.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:35

Vreemd hoor. Ik heb wel eens meegemaakt dat ik nog helemaal niet gezwaaid had, en dat de combinatie al was begonnen terwijl ik nog met het afronden van de vorige coupon bezig was.
In dat geval heb ik die proef gewoon gestaakt en opnieuw laten beginnen. Daar heb ik nog nooit strafpunten voor gegeven.

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:51

cindyheyyou schreef:
Het gebeurde zo:
De jury stak haar hand op, dus mijn voorlezer begint te lezen. Bij het tweede onderdeel (H-X-F van hand veranderen en enkele passen middendraf) hoorde ik halverwege dat ik opieuw moest beginnen en dat er op het belletje gewacht had moeten worden.

De B proeven beginnen toch altijd over de hoefslag binnen komen? dus als de jury een seintje geeft dan begin je toch bij a-f-b-m(bijv.) binnenkomen en dan bij punt 2. middendraf. heb je dit ook gedaan? of kwam het seintje en meteen begonnen aan de middedraf?want dan is punt 1. eigenlijk niet getoond

Hier kan natuurlijk de verwarring van ontstaan zijn..
maar toch nog raar dat ze dan over een belletje begint 8)7

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:56

Als ik voorlees en de ruiter is al bij in dit voorbeeld B, dan zeg ik altijd "we gaan beginnen, rij maar een halve volte" of net waar de ruiter zich bevind. Dan pas ga ik de lijn "AFBM binnenkomen...." roepen.dan hoort de jury vaak ook dat je begint en als dit niet klopt kunnen hun je stoppen voor het je punten kost.

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 21:47

ik ben niet naar de jury toegegaan omdat ik zonder die -2 alsnog geen winstpunt zou hebben gehad. Had ik door die -2 net geen winstpunt, maar zonder die -2 wel, dan had ik wel naar de jury toegestapt.

Nadat de jury haar hand opstak, ben ik pas begonnen met a-f-b-m-c binnenkomen in draf. Dus had hem wel getoond..

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:50

Als je iets niet begrijpt op je protocol: altijd naar het jurylid gaan om het na te vragen.
Je vraagt het nu hier, terwijl wij de situatie niet kennen. Wie weet ben je toch ergens de fout in gegaan, zonder dat je daar zelf erg in hebt. Het jurylid kan je dan uitleggen hoe en waarom.

De volgende keer zou dat misschien wel het verschil maken tussen niet een winstpunt en wel een winstpunt!

Maar ik begrijp dat je het vreemd vindt.. De enige reden waarom ik zwaai in een juryhokje is om iemand te laten starten :=
Misschien zwaaide het jurylid in dit geval wel naar een bekende en was het een misverstand. In dat geval had ik ook geen -2 gegeven...
Nouja, zoals ik al zei ik weet niet wat de situatie precies was..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 21:59

anke_e schreef:
cindyheyyou schreef:
Het gebeurde zo:
De jury stak haar hand op, dus mijn voorlezer begint te lezen. Bij het tweede onderdeel (H-X-F van hand veranderen en enkele passen middendraf) hoorde ik halverwege dat ik opieuw moest beginnen en dat er op het belletje gewacht had moeten worden.

De B proeven beginnen toch altijd over de hoefslag binnen komen? dus als de jury een seintje geeft dan begin je toch bij a-f-b-m(bijv.) binnenkomen en dan bij punt 2. middendraf. heb je dit ook gedaan? of kwam het seintje en meteen begonnen aan de middedraf?want dan is punt 1. eigenlijk niet getoond

Hier kan natuurlijk de verwarring van ontstaan zijn..
maar toch nog raar dat ze dan over een belletje begint 8)7

Het nadeel van de B/L1 proeven is dat het begin niet meer duidelijk is. Waarschijnlijk had de jury nog geen seintje gegeven en zag ze ineens toch (door onderdeel 2, diagonaal van hand veranderen) dat de combi begonnen was (en dus onderdeel 1 al had gedaan) en was dit nog niet de bedoeling...

Helaas kunnen wij hier niet over oordelen, aangezien we er niet bij waren.

Ts, volgende keer dus even de jury vragen na afloop :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:01

Relaxed schreef:
Het nadeel van de B/L1 proeven is dat het begin niet meer duidelijk is. Waarschijnlijk had de jury nog geen seintje gegeven en zag ze ineens toch (door onderdeel 2, diagonaal van hand veranderen) dat de combi begonnen was (en dus onderdeel 1 al had gedaan) en was dit nog niet de bedoeling...

en daarom rijd ik in het B en L1 voor de proef altijd op de andere hand, dan kan daar nooit verwarring over ontstaan.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:09

Wat vreemd, ik heb nooit geweten dat je bij dressuur op het belletje moet wachten. Heb zelf nooit meegemaakt dat er gebeld wordt bij dressuur, bij springen is dan weer wat anders. Meestal vraag ik de jury altijd of ik de ring eens mag rondrijden en dan geef ik even knikje om aan te geven dat ik ga starten. Als dit bij mij gebeurd was zou ik zeker naar de jury zijn gestapt, ik vind die -2 wel een beetje onterecht als de jury je inderdaad een sein had gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:16

Snollygoster schreef:
Wat vreemd, ik heb nooit geweten dat je bij dressuur op het belletje moet wachten. Heb zelf nooit meegemaakt dat er gebeld wordt bij dressuur, bij springen is dan weer wat anders. Meestal vraag ik de jury altijd of ik de ring eens mag rondrijden en dan geef ik even knikje om aan te geven dat ik ga starten. Als dit bij mij gebeurd was zou ik zeker naar de jury zijn gestapt, ik vind die -2 wel een beetje onterecht als de jury je inderdaad een sein had gegeven.

Een knikje van de deelnemer zegt mij niets, ik geef een seintje en verwacht dat er dan binnen 45 sec wordt begonnen. Als een deelnemer knikt, begint en ik ben nog niet klaar, dan kom ik ook uit het hokje om de proef opnieuw te laten beginnen en dan is -2 terecht :j

Lielle, dat is idd het handigst :j

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:18

Relaxed schreef:
Snollygoster schreef:

Een knikje van de deelnemer zegt mij niets, ik geef een seintje en verwacht dat er dan binnen 45 sec wordt begonnen. Als een deelnemer knikt, begint en ik ben nog niet klaar, dan kom ik ook uit het hokje om de proef opnieuw te laten beginnen en dan is -2 terecht :j

Lielle, dat is idd het handigst :j

Meestal knikt de jury dan wel terug hoor, indien dit niet het geval is ga ik ook nog niet starten :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:20

Snollygoster schreef:
Meestal knikt de jury dan wel terug hoor, indien dit niet het geval is ga ik ook nog niet starten :=

Ok, ik dacht al :D Een keer een hele discussie hierover gehad met een moeder.. Ik had bij controle van de papieren al aangegeven dat dochter mocht starten. Dochter reed al een tijdje rond, kwam langs A en was dus voor mij begonnen.. Toen reed ze nog een keer rond en begon toen dus pas echt. Dat was dus -2 ivm te laat starten én extra ronde. Moeders was het er niet mee eens, wat zij had gezwaaid dat dochter ging beginnen :+

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:34

Het is wel raar dat als de jury haar hand opsteekt dat je dan nog niet mocht beginnen, maar dat je op het belletje moest wachten..
Was even naar de jury toegestapt, dan was er nu duidelijkheid over..
Winstpunt of niet.. Kun je het toch mooi in je volgende proef meenemen :)

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 12:21

Dit is waarschijnlijk een miscommunicatie geweest, wie weet stak ze haar hand op om aan te geven dat ze weet wie je bent (na het aanmelden of aanmelden niet nodig). Zeker goed om de volgende keer even duidelijkheid te vragen! De jury is verplicht om tot 30min. na de uitslag aanwezig te zijn. Anders kun je de federatievertegenwoordiger benaderen (wedstrijdsecretariaat weet wie het is, die wijst hem/haar namelijk aan).

hedwig1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 12:36

Dat is raar, ik heb bij dressuur nog nooit een belletje gehoord. Hier is het altijd: hand opsteken is beginnen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 12:43

Een belletje gebruiken niet alle juryleden. Bij de juryleden waar ik gereden had stond het belletje duidelijk zichtbaar of je hoorde van te voren bij andere combinaties dat er een belletje was. En ondanks dat het je geen winstpunt gekost heeft had ik, als het mij was overkomen, graag willen weten waar die -2 vandaan kwam. Gewoon om er iets van te leren.

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-14 08:37

Lielle schreef:
Relaxed schreef:

en daarom rijd ik in het B en L1 voor de proef altijd op de andere hand, dan kan daar nooit verwarring over ontstaan.

Handig!

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:08

Als er in het juryhokje een bel hangt dan gebruik ik die altijd, kan er ook geen onduidelijkheid ontstaan of de voorlezer me wel of niet gezien heeft.

En in de auto staat ook standaard een bel.

Hebben ze je altijd gezien/gehoord ook als de voorlezer de andere kant staat op te koekeloeren ! ;-)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:22

Nu ben ik gelukkig het type voorlezer dat strak naar de jury blijft kijken tot ik weet dat ik mag beginnen maar ik snap je. En logisch eigenlijk ook. Een belletje is wel handig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:26

Bayazo schreef:
Als er in het juryhokje een bel hangt dan gebruik ik die altijd, kan er ook geen onduidelijkheid ontstaan of de voorlezer me wel of niet gezien heeft.

En in de auto staat ook standaard een bel.

Hebben ze je altijd gezien/gehoord ook als de voorlezer de andere kant staat op te koekeloeren ! ;-)

Buiten heb ik een toeter op mijn auto daarvoor :+ Als je dan (on)bewust wordt genegeerd, dan gebruik ik de toeter.. Binnen wordt dat iets lastiger, hangt niet vaak een bel..