Cap vervangen na val?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaH1996

Cap vervangen na val?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 15:48

Hallo allemaal,

Ik was vanochtend een jonge merrie aan het rijden (net een paar keer op buitenrit geweest), toen ze er in eens vandoor ging. Op een gegeven moment eraf gevallen, want was m'n beugels kwijt en ze denderde maar door.
Nou is het zo dat ik op m'n hoofd ben gevallen, maar wel op een mul zandpad. Is het nodig om dan gelijk de cap te vervangen, of kan ik 'm ook ergens na laten kijken ofzo?

chazzie

Re: Cap vervangen na val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:49

Ik zou het wel doen, het kan best zijn dat er haarscheurtjes in de schaal zitten, als je nog een x valt (NIET TE HOPEN NATUURLIJK) zal hij barsten met alle gevolgen van dien.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:50

Ik heb een Uvex cap en heb deze opgestuurd voor controle, mocht er toch iets aan de hand zijn weet ik het zeker! (helaas was mijn cap net twee weken oud).

Ik weet niet welk merk je hebt, en anders even bij een ruitershop navragen wat mogelijk is!

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:50

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:51

Ik zou hem even na laten kijken maar niet gelijk vervangen, zonde van je geld.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:51

Ach, ik heb in de afgelope 8 jaar dat ik gereden heb nog maar 2 caps gehad. en ik val er dik 1x per maand/ 2 maand af.
Ook wel een paar keer op mijn hoofd. Oude cap gebruikt mijn ma, nieuwe ik nu. Nooit problemen mee gehad. Dus soms vind ik het onzin dat je na een val een cap moet vervangen. ( Al rijd ik altijd in de bak, dus nooit op steen mee gevallen )

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:53

ik zou het zeker vervangen aangezien je op je hoofd bent gestuiterd. :j :j

en je hoofd, daar heb je er maar 1 van, dus wees er zuinig op :)

WatchNow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:54

Ik zou hem niet direct vervangen, maar je kan hem wel laten controleren.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:54

xBerber schreef:
Ach, ik heb in de afgelope 8 jaar dat ik gereden heb nog maar 2 caps gehad. en ik val er dik 1x per maand/ 2 maand af.
Ook wel een paar keer op mijn hoofd. Oude cap gebruikt mijn ma, nieuwe ik nu. Nooit problemen mee gehad. Dus soms vind ik het onzin dat je na een val een cap moet vervangen. ( Al rijd ik altijd in de bak, dus nooit op steen mee gevallen )

er staat zowiezo in, dat je een cap na 5 jaar moet vervangen.

wat daar precies de reden van is, weet ik niet. :)

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:55

Ik heb ben ook pas met mijn derde cap bezig. Het is waar je jezelf het prettigst bij voelt. De laatste keer dat ik eraf viel had ik ook gelijk het idee dat mijn cap twee maten groter was geworden.
Niks te zien aan de buitenkant maar toch maar vervangen. Ik had hem dan al wel een paar jaar.
Andere keren heb ik dat niet gedaan dus ja, net waar je je zelf veilig mee voelt.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:02

Ketaki schreef:
xBerber schreef:

Die van mijn ma is nu 8 jaar ( Mijn oude ) en die van mij nu ong. 2- 2,5 jaar.
Dus kan met die van mij nog wel even door :) Maar integen stelling tot mij valt mijn moeder nooit. ( Oke, laatst voor de eerste keer, in 7 jaar, en brak haar vinger, maargoed :') )

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:12

Bijna altijd verzwakt de cap door een val. Neem het zekere voor het onzekere, voor een paar tientjes heb je een nieuwe... een nieuw hoofd is lastiger..

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:14

Hier zijn pas tientallen topics over dus ik tem even

janneke798

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:41

Ik denk dat je toch echt aan vervanging toe bent :)

MelissaH1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-14 08:42

Ik ben naar de epplejeck toe geweest en er was niets aan de hand :)

daniellet25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:43

Ik rij nu 6 jaar, ben een paar keer gevallen maar ben ook pas bezig met mijn 2e cap

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:44

Ketaki schreef:
xBerber schreef:

:$ :$ :$

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:10

Lizzyy schreef:
:$ :$ :$

Niet helemaal.
Kunststof wordt poreuzer naarmate het ouder wordt (dus de werking wordt minder!) en vaak zie je dat oudere caps niet meer voldoen aan de nieuwste eisen.

Mijn oude kalvalkade cap ziet er nog goed uit, maar is niet meer "geldig" om wedstrijden mee te rijden.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:58

Dankjewel Brainless! Weer wat geleerd :)

4horsenl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:00

MelissaH1996 schreef:

Zij kunnen ook de kleine haarscheurtjes e.d. zien ? Zou het liever door een fabrikant uit laten zoeken dan door een ruitersportzaak.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:53

Ik heb mijn cap naar Uvex gestuurd...jeetje nu al een maand weg. Wil er wel zeker van zijn maar ben geneigd de volgende keer zelf te kijken hihi

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:27

4horsenl schreef:
MelissaH1996 schreef:

Zij kunnen ook de kleine haarscheurtjes e.d. zien ? Zou het liever door een fabrikant uit laten zoeken dan door een ruitersportzaak.

ik zou er toch ook 100% zeker van willen zijn. die haarscheurtjes verzwakken de cap natuulijk, een fabrikant zoekt ook echt op haarscheurtjes (lijkt mij). Het zou mij toch een fijner gevoel geven als de fabrikant zegt dat er geen haarscheurtjes in zitten dan dat iemand van de ruitersportzaak dat zegt na snel eventjes kijken. (weet niet hoe ze hebben gekeken hoor, kan bij TS natuurlijk anders zijn geweest, maar kan me dit voorstellen zo)

@_PatriciaH dat duurt wel erg lang zeg! lijkt me niet zo heel moeilijk om een cap te controleren, natuurlijk heb je wel de tijd die het kost om te verzenden (heen en terug) maar dan nog is het wel lang.

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 17:38

Ligt er natuurlijk ook aan of je er voorzichtig mee bent. Valt hij af en toe per ongeluk en slingert ie op stal rond of bewaar je hem echt in een capdoos/koffer.
Ik heb er 3 gehad in 5,5 jaar, maar dat kwam omdat ze simpelweg niet meer pasten. Ze gingen op mn hoofd zitten ipv om mn hoofd en dat is natuurlijk gevaarlijk. En het ziet er gewoon niet uit als ze achter op je hoofd gaan zitten :')

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 21:44

Zo op het blote oog is dat echt niet te zien... Je bent niet op iets hards gevallen met je hoofd van wat ik lees, dan denk ik dat hij nog wel even mee kan.

Maar... binnen in de schaal zit een soort piepschuim en als je een keer op een plek v/d cap bent gevallen, dan kan de cap nooit meer goed een klap opvangen mocht je precies weer op die plek vallen. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Van wat ik weet is het door fabrikanten ook moeilijk te bepalen en ook zeker niet goedkoop, maar eenieder kan natuurlijk zijn eigen regelingen/services daarvoor hebben :-)

paardjes131

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 19:19

Je zou het kunnen doen maar zoals je hierboven hebt gelezen kan er wel wat stuk zijn