met je paard over de pond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shar_Angel

met je paard over de pond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 22:33

Hee,

Wie is er wel eens met zijn paard/pony de pond over geweest??
Ik kan namelijk met 20 min bij de pond zijn en dan over de pond ben ik in het bos (Sparewoude) wie heeft hier ervaring mee en is het wel of niet gevaarlijk waar moet je opletten ect.

Groetjes,

Koekeroekus

Re: met je paard over de pond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:35

Heb het nooit gedaan maar ik zou wel afstappen als je erop gaat. Ik zou wel een poging wagen als ik daarmee in het bos zou komen. Goed opletten dat je paard niet in paniek raakt als hij erop staat.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:36

Nooit gedaan, bij ons mag het niet (heb het toen ik jonger was ooit gevraagd) Maar nu ik ouder ben, ik vind het ook ronduit lévénsgevaarlijk. Je bent midden op het water, met een paard/pony die los is en met medegebruikers van het pond, paard kent het niet je weet niet wat er kan gebeuren of hoe je paard reageert. En als deze echt door het lint gaat, of ook maar een beetje gek doet op zo'n pond. Dan heb je de poppen aan het dansen.

Naast dat het waarschijnlijk (en hopelijk) niet toegestaan is, raad ik je het ten zeerste af gewoon omdat het levensgevaarlijk is.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 22:37

Koekeroekus schreef:
Heb het nooit gedaan maar ik zou wel afstappen als je erop gaat. Ik zou wel een poging wagen als ik daarmee in het bos zou komen. Goed opletten dat je paard niet in paniek raakt als hij erop staat.

jaa ik stap zeker af hoor! een halve kilo biks in me zakken mocht er wat gebeuren heb ik afleiding bij me.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:39

Ligt er ook aan hoe groot de pond is. Als het een kleine voor alleen fietsers is zou ik het misschien niet doen. Maar een pond voor auto's is groot genoeg. Paarden zijn gewend aan een trailer dus de beweging lijkt me niet uit te maken. Als je hem een beetje afleid moet dat volgens mij best kunnen. Als het mag tenminste.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:39

Die halve kilo biks gaat je echt niet helpen als je paard in paniek raakt op de pond.
Ik zou het met mijn paard, hoe braaf hij ook is niet aan durven. Meeste ponden is het dan ook niet toegestaan...

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:40

Ik dacht dat dit als gewone vraag is maar je wilt het echt doen?

Heb het nog nooit gedaan simpel om het feit dat het levensgevaarlijk is.. wat als je paard in paniek raakt? Dan gaat wat biks echt niet helpen..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:41

Koekeroekus schreef:
Ligt er ook aan hoe groot de pond is. Als het een kleine voor alleen fietsers is zou ik het misschien niet doen. Maar een pond voor auto's is groot genoeg. Paarden zijn gewend aan een trailer dus de beweging lijkt me niet uit te maken. Als je hem een beetje afleid moet dat volgens mij best kunnen. Als het mag tenminste.

jeetje, 24 en je zegt zoiets? schokkend := Ja, groot genoeg, maar het schommelt, het is vol er staan overal auto's overal is water en zodra het paard ook maar iets schrikt kan je nergens naartoe. Nee, nogmaals levensgevaarlijk. Zal ook wel gewoon niet toegestaan zijn en maar goed ook anders zouden er veels te veel pubers/kinderen zijn die dat gevaar niet in zien of niet willen horen.

maximepatser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:42

Nope, dat zou ik niet doen. levensgevaarlijk, ook al kun je aan de overkant lekker het bos in! :) Als je een eigen trailer hebt kun je wel gemakkelijk met de trailer over komen toch?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:42

RT-V >> BRT

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:43

en dan? paard springt echt niet in het water.
Denk dat je dan even moet overleggen met de pondbestuurder en goed moet afspreken wat er gebeurt als paard daadwerkelijk in paniek raakt.

maar vergeet niet dat paarden in de loop van de tijd wel gekkere dingen hebben gedaan. :)

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 22:43

ilaan schreef:
Ik dacht dat dit als gewone vraag is maar je wilt het echt doen?

Heb het nog nooit gedaan simpel om het feit dat het levensgevaarlijk is.. wat als je paard in paniek raakt? Dan gaat wat biks echt niet helpen..

het is ook een vraag maar ik zou het wel willen aangezien het bis erachter licht en mijn pony niet trailer mak is. mijn moeder deed dit vroeger wel met een hele groep maar ik vind het nogal eng vandaar dat ik jullie om jullie meningen vraag ;) ik weet niet of ik het ga doen ik vind dat jullie wel gelijk hebben qua het in paniek raken vandaar dat ik dit topic heb gemaakt :)
iemand die er wel ervaring mee heeft ??
Laatst bijgewerkt door Shar_Angel op 22-02-14 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:44

Woon in een stad met een pont(!!!) en bij ons is het toch echt niet toegestaan om met een viervoeter los=niet in een trailer, op de pont over te varen.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:44

Wow ik zou dat nevernooit doen.. da's spelen met je leven, en dat met van je paard.. krijg al de rillingen over m'n rug als ik eraan denk :=

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:46

minikatje schreef:
Denk dat je dan even moet overleggen met de pondbestuurder en goed moet afspreken wat er gebeurt als paard daadwerkelijk in paniek raakt.

maar vergeet niet dat paarden in de loop van de tijd wel gekkere dingen hebben gedaan. :)

En waarom zou het paard níet in het water springen? Geloof me, in paniek kan een paard rare dingen doen en ja, ik heb een paard dat zo in paniek was in het water zien springen. Maar zelfs dan nog kan die gek gaan doen op dat pond en dan kan een jong meiske dat echt niet houden, levensgevaarlijk ook met andere auto's en mensen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:46

xMendy schreef:
Wow ik zou dat nevernooit doen.. da's spelen met je leven, en dat met van je paard.. krijg al de rillingen over m'n rug als ik eraan denk :=

Niet alleen met die van haar en het paard, maar ook met het leven van andere mensen... Nee, niet doen, levensgevaarlijk :n

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:47

Maartje1990 schreef:
Koekeroekus schreef:

jeetje, 24 en je zegt zoiets? schokkend := Ja, groot genoeg, maar het schommelt, het is vol er staan overal auto's overal is water en zodra het paard ook maar iets schrikt kan je nergens naartoe. Nee, nogmaals levensgevaarlijk. Zal ook wel gewoon niet toegestaan zijn en maar goed ook anders zouden er veels te veel pubers/kinderen zijn die dat gevaar niet in zien of niet willen horen.

Volgens mij mag ik mijn menig toch echt wel geven. Ook al ben ik 24. Ik zou het aandurven met mijn pony. TS moet zelf beslissen of zei dat aandurft met haar pony. Zei kent hem het beste, met goede afspraken zou het naar mijn mening best kunnen.

Edit: mits de pony braaf is in vreemde situaties. Als hij al uit zijn dak gaat van een scheve boom zou ik het natuurlijk ook niet doen. Nogmaals, dat is aan TS zelf.
Laatst bijgewerkt door Koekeroekus op 22-02-14 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:48

Als 24 jarige had ik gehoopt dat je in ziet dat zoiets levensgevaarlijk is. Jemig toch schokkend dat zelfs op die leeftijd mensen gevaar gewoon niet goed kunnen inschatten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:48

Zou ik het aandurven? Ja, als het mag en er niemand anders op de pont zit (behalve de kapitein) en de boel echt goed omheind is. En als ik het vertrouw met mijn paard natuurlijk en het een kort stukje is over een heel rustig watertje.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 22-02-14 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

simooonnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:49

Als het paard niet trailermak is, zou ik het ook niet aandurven om met de pont te gaan, maar ieder zijn eigen keus natuurlijk. Kan je imo beter het paard trailermak maken en dan veilig naar de overkant, en tot die tijd nog even ergens anders rijden. :)

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 22:52

simooonnne schreef:
Als het paard niet trailermak is, zou ik het ook niet aandurven om met de pont te gaan, maar ieder zijn eigen keus natuurlijk. Kan je imo beter het paard trailermak maken en dan veilig naar de overkant, en tot die tijd nog even ergens anders rijden. :)

dat ze niet trailer mak is heeft een reden er moest op de rem getrapt worden toen er weer z'n mongool door rood heen moest gaan en zo hup voor je neus rijd paard harstikke geschrokken en wil ni niet de trailer in we zijn nu weer bezig met trainen

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:52

minikatje schreef:

Denk je dat serieus?

Ik zou het niet doen. Niet in een trailer en niet aan de hand.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:53

Maartje1990 schreef:
Als 24 jarige had ik gehoopt dat je in ziet dat zoiets levensgevaarlijk is. Jemig toch schokkend dat zelfs op die leeftijd mensen gevaar gewoon niet goed kunnen inschatten.

Juist als 24 jarige kun je de signalen van paniek eerder zien dan een puber. En als je paard de pond al niet op wil moet je niet verder gaan. Je kunt kijken hoe hij reageert op het loskoppelen en als dat mis gaat kan hij altijd de wal nog op. Maar dan moet je het paard wel echt kennen.
Ik ben het niet met jou eens maar dat is jou mening.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:54

Maartje1990 schreef:
minikatje schreef:

En waarom zou het paard níet in het water springen? Geloof me, in paniek kan een paard rare dingen doen en ja, ik heb een paard dat zo in paniek was in het water zien springen. Maar zelfs dan nog kan die gek gaan doen op dat pond en dan kan een jong meiske dat echt niet houden, levensgevaarlijk ook met andere auto's en mensen.

denk dat het wel erg meevalt.
maak veel trektochten en dan kom je ook langs veel vreemde obstakels en gekke dingen.

pontje hebben we ook gehad, behalve 3 snuifjes ging het gewoon goed.
let wel, dit zijn ijslanders die behoorlijk wat km's er op hebben zitten en een fijne groep (2 of meer) vormen.

maar over het algemeen vind ik wel dat de gemiddelde ruiter veel te snel bang is en daarmee het paard overstuur maakt. :)
en ja, ik denk serieus dat een normaal getraind paard niet zomaar in het water springt. uitzonderingen daargelaten, je hebt altijd de uitzonderingen die de regel bevestigen.
Laatst bijgewerkt door minikatje op 22-02-14 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:56

Het is overigens echt met een -t; ponT. Veerpont.
Met de pond betaal je in Engeland.