"Alleen naar een goed tehuis"?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zimbabwe

"Alleen naar een goed tehuis"?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 21:19

Ik zie met grote regelmaat een opmerking bij een advertentie staan in de trant van: goed tehuis vereist, alleen naar goed tehuis etc..

Nou vroeg ik mij af: wat is de meerwaarde van deze opmerking? Zijn er echt mensen die zelf al vinden dat ze een slecht tehuis bieden waardoor zij dan maar niet reageren op een dergelijke advertentie?

Iemand hier op bokt ooit zelf gedacht: ik reageer maar niet, ondanks dat ik het paard wel heel leuk vindt?

Soraya10

Re: "Alleen naar een goed tehuis"?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:21

Tja wat is een goed huis he..... Ligt ook een beetje aan de behoeften van een paard denk ik zo dus het is nogal inhoudloos die zin.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:21

Ze zullen dan vragen waar het paard terecht komt en misschien paard brengen zodat ze het kunnen zien.
maar niks is garantie. En het betekend denk ik ook dat handelaars niet hoeven te reageren.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:23

Ja,
er zijn mensen die denken dat ze een goed huis bieden, maar dat uiteindelijk echt niet doen.
"alleen naar een goed te huis" is voor mij hetzelfde als, ik controleer hoe het diertje terecht komt :j

Heb toevallig laatst bij mijn landschildpad gedaan.
iemand belde en meldde dat hij een goed te huis voor hem had. Uiteindelijk bleek hij er wel 'meer ruimte dan bij mij' te krijgen, maar wilde ze hem gewoon zo in de woonkamer houden met in een hoekje zijn voerbak en waterbak..
"ja maar hij komt bij ons goed terecht" is dan de grote (onbewuste) leugen die je kan vertellen :j

Dat bedoelen mensen met 'alleen voor een goed thuis'' dat ze gewoon inzicht willen hebben op hoe de (nieuwe) mensen het diertje gaan houden en hun kennis etc.

(tuurlijk is met 100% zekerheid niet te checken. maar geloof mij, iedereen denkt altijd wel 'ik kan het diertje een goed huis bieden' terwijl als je goed zal nadenken en zal gaan opzoeken etc. zal je zelf vaak bij sommige dieren inzien dat het diertje misschien toch niks voor jou is.
Dit gebeurd vaak met bepaalde hondenrassen.. mensen hebben een labrador gehad en denken dan opeens een husky of kees opnieuw te kunnen opvoeden etc in zijn pubertijd.. nou nee, jij kan het diertje geen goed thuis bieden....maar daar zijn mensen dan niet bewust van..)

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:26

Ik denk dat ze met die woorden te kennen willen geven, dat ze eisen stellen aan de nieuwe eigenaar. Voor zover dat kan. Mensen doen zich toch anders voor dan ze zijn, als ze willen.
Daarom doe ik mijn honden niet weg. En mijn paarden boven een bepaalde leeftijd ook niet meer.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:26

Ik vind het geen gekke zin, je geeft aan dat je jezelf het voorrecht houdt om mensen Nee te verkopen ook al willen ze je paard graag kopen en dat ijs je goed recht als verkoper.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:32

Ja idd ik vind het ook niet raar om dat erbij te zetten. Betekent vaak ook dat de nieuwe plek gecontroleerd wordt vaak en dat een paard dan niet meteen in de handel terecht komt. Verder zou ik altijd willen controleren of mijn paard wel bij iemand zou komen die weidegang biedt en waar het paard niet alleen komt te staan. Veel meer kun je er waarschijnlijk ook niet aan doen.
Toen ik opzoek ging naar een gezelschapspony waar ik niets mee ging doen reageerde ik ook niet op advertenties waarbij stond 'alleen voor goed tehuis waar dier meer aandacht krijgt dan hier'. Want ik wist niet of ik dat kon bieden. Inmiddels wordt er veel met desbetreffende pony gedaan, maar dat kon ik op dat moment niet garanderen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:34

zimbabwe schreef:
Nou vroeg ik mij af: wat is de meerwaarde van deze opmerking? Zijn er echt mensen die zelf al vinden dat ze een slecht tehuis bieden waardoor zij dan maar niet reageren op een dergelijke advertentie?

Iemand hier op bokt ooit zelf gedacht: ik reageer maar niet, ondanks dat ik het paard wel heel leuk vindt?

Ja, niet omdat ik geen goed huis kan bieden maar omdat ik geen zin heb in gezeik en eisen van een vorige eigenaar. Verkocht is verkocht. Ik koop liever van mensen die er net zo nuchter instaan als ikzelf.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:40

Ik kan begrijpen dat je dat er bij zet en het misschien ook een beetje checkt voor je verkoopt, vragen of je eens mag komen kijken van tevoren ofzo.

Wat ik niet snap zijn de eisen die sommige mensen stellen: Paard moet bij nieuwe eigenaar minstens 6u per dag naar buiten in de winter en in de zomer altijd op het land, en ook moet het paard een stal met uitloop krijgen. En hij moet dit en dit voer.

Uhhh... Wiens paard is het straks dan??? Zo'n advertentie zou ik dus laten schieten (ookal kan ik er in voorzien), tenzij het zoooo'n ontzettend geweldig paard is. Volgens mij krijg je gedonder met zulke verkopers

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:45

Toen ik een paard zocht heb ik die advertenties gelijk weggeklikt. Ik vind dat mijn paard het goed heeft en wat een ander daarvan vindt boeit me niet. Gemiep van vorige eigenaren heb ik al helemaal geen zin in.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 21:45

Ik denk zelf dan: je wilt je paard toch verkopen?! Als je er een goede prijs voor vraagt is de kans klein dat hij bij een handelaar of slager terecht komt en voor de rest is het toch echt aan de nieuwe eigenaar toch?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:49

ik vind inderdaad wat betreft paarden je eigen keuze hoelang ze weidegang krijgen al die 'onzin'.

echter bij reptielen etc. vind ik het wel belangrijk dat de (voor)kennis aanwezig is, en dan zet ik het erbij :)
niet uit controle na de verkoop, maar om een eerlijk en oprecht gesprek voor de verkoop te hebben voordat ik 'ja, je mag mijn dier' zeg :j

uiteraard is de voorkennis bij een paard ook broodnodig,
maar een paard schaf je (meestal) wel aan met die kennis etc.

reptielen worden vaker impulsief gekocht en (onbewust) slecht behandeld...

Daar tegenover zou ik ook niet kopen van een controltype die het daarom in haar advertenties zet.
als het mijn paard is, is het mijn paard en beslis ik :j

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:51

Nou die zin heb ik ook gebruikt met het verkopen van mijn paard, en mensen vroegen idd wat mijn eisen waren.
Ik had eisen aan de nieuwe stalling van mijn paard. Ik hoorde graag aan wat ze aan boden en als het mij niet beviel dan zei ik gewoon sorry, maar ik verkoop m niet aan jou.

Natuurlijk heb ik geen garantie zodra die verkocht is, maar ik vond wel dat ik het kon proberen en dat is prima gelukt :j
Je verlaagt alleen je kansen op de markt.
ik heb hem 2 jaar geleden verkocht en ik had mij geen betere eigenaar voor hem kunnen wensen :D
(en ik zoek hem elk jaar op)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 21:58

Maar niet iedereen verkoopt een paard voor het geld, er zijn ook mensen die er een hele goede band mee hebben en het hun verplichting vinden om voor het paard een nieuwe thuis te zoeken waar het volgens hun goed naar zijn zin gaat hebben. En "een goede thuis" is voor iedereen zéér persoonlijk en zéér subjectief, maar het geeft wel aan "ik geef mijn paard niet zomaar aan je mee omdat je het meeste geld biedt, ik wil eerst controleren of ik die thuis wel goed genoeg vindt voor hem." Heb je als potentiële koper hele andere ideeën over paardenwelzijn dan heb je pech gehad.

En hoeveel geld je soms ervoor vraagt wil niet automatisch zeggen dat je paard voor jou goed terecht komt. Stel dat jij bv heel erg into natural bent, en de nieuwe thuis is een luxe-pensionstalling waar ze 23 uur op 24 op een stal moet staan. Dan mag je er nog zo'n goede prijs voor gevraagd hebben, je gaat hem daar niet gestald willen omdat jij er vanuit gaat dat het paard daar niet goed zou staan.
Uiteraard is het nooit te garanderen dat een koper eerlijk is maar veel hopen toch zo een in hun ogen "goede thuis" te vinden voor hun paard.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:00

KingYasFenn schreef:
ik vind inderdaad wat betreft paarden je eigen keuze hoelang ze weidegang krijgen al die 'onzin'.

echter bij reptielen etc. vind ik het wel belangrijk dat de (voor)kennis aanwezig is, en dan zet ik het erbij :)
niet uit controle na de verkoop, maar om een eerlijk en oprecht gesprek voor de verkoop te hebben voordat ik 'ja, je mag mijn dier' zeg :j

uiteraard is de voorkennis bij een paard ook broodnodig,
maar een paard schaf je (meestal) wel aan met die kennis etc.

reptielen worden vaker impulsief gekocht en (onbewust) slecht behandeld...

Daar tegenover zou ik ook niet kopen van een controltype die het daarom in haar advertenties zet.
als het mijn paard is, is het mijn paard en beslis ik :j

Helaas ken ik de impuls paard aankopen ook en de we weten niet eens wat de voor en achterkant van het paard is eigenaren.

Mensen met paard dag voor ze 3 wkn op vakantie gaan, toen iemand anders vroeg, wat hebben jullie voor de vakantie eigenlijk voor je pony geregeld?
Niets... (en deze staat op stal, niet in de wei of zo..)

En zo kan ik er hele waslijst van maken met rariteiten die je je eigenlijk niet kan voorstellen.

Dus dat "goed" tehuis idee snap ik wel, echter is het totaal niet controleerbaar.
Wil je controle houden, moet je paard niet verkopen vrees ik.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:00

Kwanyin schreef:
En hoeveel geld je soms ervoor vraagt wil niet automatisch zeggen dat je paard voor jou goed terecht komt. Stel dat jij bv heel erg into natural bent, en de nieuwe thuis is een luxe-pensionstalling waar ze 23 uur op 24 op een stal moet staan. Dan mag je er nog zo'n goede prijs voor gevraagd hebben, je gaat hem daar niet gestald willen omdat jij er vanuit gaat dat het paard daar niet goed zou staan.
Uiteraard is het nooit te garanderen dat een koper eerlijk is maar veel hopen toch zo een in hun ogen "goede thuis" te vinden voor hun paard.

nou je beschrijft helemaal mijn idee en destijds keuze :j
ik had voor mijzelf ook besloten dat als de juiste lamgs zou komen ik niet moeilijk ging doen over de prijs, die was in deze niet belangrijk voor mij

Dusja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:05

Een handelaar met fatsoen reageert niet op zo'n advertentie. Ik koop ook af en toe wat paarden om te beleren en weer verder te verkopen. Op zo'n advertentie reageer ik dan niet aangezien je aan zo'n opmerking kunt opmaken dat het de verkoper niet in de koude kleren zit.
Ik zou het zelf ook niet leuk vinden om op die manier 'genaaid' te worden.

Heb momenteel een eigen gefokte jaarling staan die gratis weg mag naar een goed huis (en wat ook duidelijk in mijn advertentie staat, enkel een goed huis en geen handelaren) en vervolgens krijg ik alsnog reacties van handelaren :x Sommige hebben echt geen gevoel.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:09

opisop_shop schreef:
Ik vind het geen gekke zin, je geeft aan dat je jezelf het voorrecht houdt om mensen Nee te verkopen ook al willen ze je paard graag kopen en dat ijs je goed recht als verkoper.

Precies dit inderdaad. En je geeft de koper meteen al aan dat je er dus vragen over gaat stellen of wilt gaan kijken, en er zijn heel wat mensen (kopers) die daar geen zin in hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:14

Handelaren hoeven niet te reageren

Prijs:...
Voor een goed tehuis prijs bespreekbaar
Over de prijs valt te praten

Ook van die mooie

Bovendien in 9 van de 10 gevallen als je geld zou bieden voor het 'alleen naar goed tehuis' paard krijg je het direct mee en hoor je nooit weer wat.

Zinloos allemaal

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:21

Toen ik afgelopen zomer mijn veulen te koop zette, had ik ook duidelijk in de advertentie staan alleen voor een goed en blijvend adres. En dat ik graag contact wil houden.

Dit geeft natuurlijk geen garantie zodra ze verkocht is, maar geeft wel een signaal af naar de koper dat je om het dier geeft en niet zo maar aan iedereen verkoopt.

Gelukkig heeft mijn moppie een top stal en een super baasje gekregen, dus dat zit wel goed.
We hebben nog regelmatig contact met elkaar, ben laatst nog wezen kijken en het gaat gewoon super met d'r.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:23

deze vind ik ook altijd apart.....alleen naar goed en blijvend thuis...En dan denk ik.En jij dan?Daar mocht of kon hij toch ook niet blijven? :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:24

[***] schreef:

Dan vraag ik me altijd af of iemand die veel geld biedt het dier af mag matten.

Sommige mensen vergeten wel dat de ene handelaar de andere niet is. Ik kwam als 15-jarige een jong paard kopen met een moeder zonder paardenverstand. Ik moest 3x langskomen, eerst aan de longe, in de bak rijden, naar buiten. Werd nog meerdere keren geprobeerd om me een ouder paard aan te smeren en ik werd ook wel min of meer uitgehoord hoe ik het allemaal ging doen. Mocht hem ook terug brengen als het niet ging en dat werd meermaals duidelijk gezegd :+

MyLois

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:25

Volgens mij bedoelen ze dan:
Ik wil weten waar hij terecht komt
En
Hij wordt niet verkocht aan handelaren en maneges enz.
Vind het idd een beetje een rare toevoeging

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:26

myk_en_shant schreef:
Dit geeft natuurlijk geen garantie zodra ze verkocht is, maar geeft wel een signaal af naar de koper dat je om het dier geeft en niet zo maar aan iedereen verkoopt.

Dat is precies waarom ik niet op zulke advertenties reageer, dan denk ik echt: wie denk jij dat je bent om over anderen te oordelen?
Zelfs als ik pas in het gevraagde plaatje skip ik die advertenties.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:28

[***] schreef:
Handelaren hoeven niet te reageren

Prijs:...
Over de prijs valt te praten

Ook van die mooie

Bovendien in 9 van de 10 gevallen als je geld zou bieden voor het 'alleen naar goed tehuis' paard krijg je het direct mee en hoor je nooit weer wat.

Zinloos allemaal

Ken jij zoveel gevallen dan?

Ik vind het niet zinloos. Maar als het is zoals jij het zegtin 9 van de 10 gevallen, dan vraag ik me toch wel af waarom die verkopers dat uberhaupt in hun advertentie hebben staan..