Twijfel momenteel tussen drie opties

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bmamavan2

Twijfel momenteel tussen drie opties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 12:44

Weet dat het een zeer moeilijk onderwerp is en dat niemand mij HET antwoord kan geven maar ik wil gewoon even wat meningen en ervaringen horen.
Wij hebben een dochter van 11 die nu 2 jaar rijdt.
Rijtechnisch rijdt ze best goed maar ze is niet assertief en ook niet sterk genoeg genoeg om op bepaalde paarden/pony's het overwicht te hebben. Daarbij speelt een angst mee voor paarden die opeens heftig kunnen reageren, dit naar aanleiding van een val in 2012.
Ikzelf heb vroeger gereden en ben het nu middels prive-lessen weer aan het oppakken.

Vorig jaar september hebben we een eigen pony gekocht met het idee dat mijn dochter zich dan op een pony kon richtten en hier verder van kon leren en dat ik er ter recreatie ook op zou rijden.
Vanaf het begin af aan was de pony al erg snel, met name in galop.
Bleek dat hij een slecht passend zadel had en dat ook in zijn rug e.e.a. niet lekker zat, dus een nieuw zadel gekocht en laten behandelen door ostheopaat. Dit bracht duidelijk verbetering.
Gek genoeg vond mijn dochter het hele snel niet erg, maar ik wel, dus ik reed er eigenlijk niet meer op.
Alleen werd de pony naar de proeftijd steeds feller en toonde hij op een gegevn moment nog 0% respect voor mijn dochter. Hij werd steeds onhandelbaarder en zij kon dat niet opvangen, dus het cirkeltje was rond.

Op een gegevn moment werd de situatie ronduit gevaarlijk en hebben we besloten dat ze er niet meer op mag rijden. Dit wil ze zelf ook niet meer.
We hebben nu een paar bijrijders voor hem en hebben hem ook te koop gezet.

Alleen daar wringt nu de schoen: De verkoop vlot niet zo heel erg want mensen vinden hem allemaal te ongedurig, te klein en hij heeft een kleine bemerking op zijn keuringsrapport dus dat werkt ook niet mee.
Wij zijn wel al rond aan het kijken voor een andere, betrouwbaardere pony.
Maar de laatste tijd vraag ik me af of we niet beter gewoon van stap 1 af aan weer met onze huidige pony kunnen beginnen. Dus met een goede grondwerkinstructeur (instructrice) vanaf de grond af aan beginnen met het krijgen van respect van de pony en dit misschien uitbouwen tot weer rijden.
Van de andere kant wil ik gewoon van "het gedoe" (bedoel het niet zo oneerbiedig hoor) af zijn en een leuke, gezellige, makkelijkere pony hebben waar mijn dochter lekker haar ding mee kan doen.
Maar heel soms twijfel ik ook of ik er nog wel aan durf te beginnen en we het niet beter gewoon bij manegelessen kunnen houden.

* Kortom, verkoop doorzetten en kijken voor een andere?
* Deze pony houden en stap voor stap alles weer oppakken (met toch in ons achterhoofd dat....)
* Deze pony verkopen en niet meer kijken voor een ander (stel dat...)

Ik moet eerlijk zeggen dat we wel een paar hele leuke mogelijke pony's aangeboden hebben gekregen waar we wel nog even naar gaan kijken. Het blijft wel kriebelen....

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:49

Ik zou deze pony toch proberen te verkopen en rustig rondkijken naar een brave pony. Die zijn er heus wel. Natuurlijk wel met voldoende vrije beweging. En misschien in het begin je dochter alleen met begeleiding laten rijden.

Kirsha

Re: Twijfel momenteel tussen drie opties

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:53

Als je er de mogelijkheid voor hebt, zou ik een brave eigen pony met les van een goede instructeur zéker verkiezen boven manegelessen. Niets tegen maneges in het algemeen verder, maar mijn ervaring is dat je dan als combinatie meer groeit en er ook meer voldoening uit haalt. Wat betreft een brave pony, daar moet je gewoon tegenaan lopen. Zoals charmante zegt, ze zijn er echt wel.

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 12:54

ik zou ook gaan kijken naar een andere, anders zit de lol er ook niet meer aan en ben je ook heel lang bezig tot je dochter er iets mee kan. En als er een nieuwe komt zou ik idd ook beginnen met begeleiding.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:00

Ik zou beginnen met grondwerken en terug naar de basis, ook voor je dochter een goede les. En ondertussen de pony wel te koop laten staan. Mocht het goed gaan en het toch de makke pony worden, kun je altijd weer de pony uit de verkoop halen, mocht het niet goed gaan, zal de pony ongetwijfeld makker en beter verkoopbaar zijn dan nu.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 13:32

@Neonlight, dat had ik ook al bedacht, is misschien wel een goede optie.
Het probleem is dat de lol er voor beiden aardig af is.
Naar mij toont de pony qua verzorging en in de vrijheidsdressuur nog wel respect maar bij mijn dochter walst hij compleet over haar heen.
De band zou wel weer opgebouwd kunnen worden maar dat zal een heel lang proces worden, ben ik bang.
Ze heeft van het begin af aan goede begeleiding gehad maar de onzekerheid is er bij haar beetje bij beetje ingeslopen. Als ik terugkijk denk ik dat het een groot stuk angst is geweest die zij van zichzelf heeft als er iets "engs" gebeurt maar de ie angst is verder wel gevoed door twee instructrices (niet door die haar wel goed begeleidt)en door omstanders die de pony maar eng, vervelend, een rotpony, een moeilijke pony etc. vonden.
Ik denk dat het voor haar vertrouwen goed is als ze rustig weer met een andere eigen pony aan de slag kan, maar dan wel 1 die ze in principe 100% kan vertrouwen (in zoverre dat gaat met een levend wezen).
Maar ja, tussen rationeel een besluit nemen en emotioneel een besluit nemen zit nog een hele wereld....

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:39

En wat als die nieuwe pony ook over je dochter heen gaat walsen? Want 9 van de 10 gaat dat wel proberen op een bepaald moment. Ik heb hele brave pony's in heksen zien veranderen en andersom.
Het is heel lastig inschatten wat in dit geval beter is, omdat wij jouw dochter niet kennen en de pony niet kennen.
Neem vooral bij je beslissing mee dat een nieuwe pony ook kan gaan draken en vervelend doen om te kijken hoe ver hij kan gaan. Zo zijn paarden nou eenmaal. Daarbij hebben mensen snel de neiging om veel te rooskleurig te gaan denken; een andere pony, dan gaat alles perfect! Terwijl die je ook met de neus op de feiten gaat drukken, gaat aangeven waar je zwakke kanten zitten en hier gebruik van proberen te maken.
Hoe gaat het als je met je dochter samen wat gaat wandelen en longeren met de pony? Zit hier op den duur verbetering?

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 13:45

@spoekie, dat heb ik ook steeds in mijn achterhoofd, dat is ook de reden waarom ik af en toe denk, laat het ook maar helemaal....
Wandelen samen lukt niet, dan sleurt hij haar gewoon mee of duwt haar weg. Longeren gaat redelijk als ik er bij ben, anders loopt hij steeds naar binnen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:46

ik zou de pony ook te koop laten staan en wel ondertussen met de pony aan de gang blijven om zijn gedrag te verbeteren. Ondertussen je dochter lekker laten rijden in manegelessen of op een verzorgpony waar ze wel plezier in heeft en aan kan...

Soms willen maneges pony´s wel in de (gevorderden) lessen laten meelopen tegen korting op de stalling. Dat zou ook een optie zijn, tenzij jullie nu al heel tevreden zijn over de bijrijdsters uiteraard...

Kinderen moeten op een veilige en plezierige manier kunnen verzorgen en rijden, lukt dat niet dan gebeuren er straks ongelukken of raken ze in elk geval het plezier kwijt en vrije tijd/hobby moet wel leuk blijven.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:47

ik geef Neonlight "gelijk". Ik zou de pony te koop laten staan, zijn karakter past duidelijk niet bij wat jullie ve kinderpony verlangen MAAR een stap terug zetten is leerzaam voor zowel jullie als de pony en mss gunstig voor de verkoop. Of wie weet, komt er toch nog een klik bij zowel de pony als je dochter.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:53

Wat Spoekie zegt was ook mijn eerste gedachte. Grote kans dat ook een nieuwe pony begint te testen. Mede omdat je dochter niet zo sterk in de schoenen staat. Ik zou persoonlijk de pony een maand ergens in training zetten, even opnieuw opvoeden en daarna met die trainer/instructeur heel gericht met je dochter gaan trainen. Ook dingen aan de hand, en dat ze toch na verloop van tijd eens op dr strepen durft te gaan staan. Dan pas zal ze ook het respect van de pony weer terugkrijgen. Ga je imo nu maar verder met een nieuwe pony is dat probleem er nog steeds en is de kans ook groot dat die nieuwe pony ook van die leuke trekjes krijgt. Het punt is imo niet de pony maar de angst van je dochter.

Gaat het dan na een maand of 2 a 3 nog steeds niet, kan je hem altijd nog verkopen en kijken naar een andere.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 13:59

ik zou de verkoop door laten gaan,als het niet klikt kan je veel willen en doen,maar als de klik mist mis je toch al heel veel...

Ik zou zelf kijken naar een kinderpony,eventueel een wat oudere om alles te leren en erna kunnen jullie altijd verder kijken.

Misschien een paardje rond de leeftijd van 15? zijn vaak al t 1 en ander gewend en kwa kosten ook goedkoper vaak als een jong paard en meer ervaring die misschien je dochter goed kan oppikken en leren.

Wel erbij is dat een nieuwe pony jong of oud altijd even kan testen hoe jullie reageren,wees in t begin vooral erg streng en corrigeer indien nodig,zo voorkom je herhaling van wat er nu gebeurde.

Zoek ook een instructeur of iets die jullie les kan geven vooral in het begin om te kijken wat het beste bij dat paardje past...

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:02

Bmamavan2 schreef:
@spoekie, dat heb ik ook steeds in mijn achterhoofd, dat is ook de reden waarom ik af en toe denk, laat het ook maar helemaal....
Wandelen samen lukt niet, dan sleurt hij haar gewoon mee of duwt haar weg. Longeren gaat redelijk als ik er bij ben, anders loopt hij steeds naar binnen.

En wandelen in de bak?
Mijn pony is heel snel en had ook de neiging om mij uit enthousiasme mee te sleuren toen ik haar net had (ik was al 18 toen).
Ik ben met touwtje in de bak gaan wandelen en ik ben met haar gaan oefenen dat ze stil gaat staan als ik stil sta. In het begin betekent dat dus een paar keer corrigeren, maar dat ging al heel snel een stuk beter. Wellicht is voor jullie? Jij kan dan gewoon naast haar blijven meelopen en dus eventueel helpen met de correcties. Het is een simpele oefening en geeft je dochter misschien ook wat zelfvertrouwen als het wat beter lukt.
Op den duur waren wij zo ver dat ze dus gewoon los mee liep, stil stond, mee aandraaft en ergens mee afdraait.

En dat longeren: oefenen, oefenen, oefenen. Ik heb het idee dat onderhand elk paard dat ik ken dat weleens heeft geprobeerd. Leer haar hoe belangrijk het is om richting de achterhand te werken, zodat ze hem als het ware vooruit duwt.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 14:04

Ik denk dat het ook een kwestie is van de lol in kunnen zien van een moeilijke pony. Dan kun je ook veel lol hebben van een draak. Want het is wel een deel van de paardensport. Het is niet altijd alleen maar leuk, lief en aardig. Bij het hebben van een eigen paard hoort ook het er met tegenzin op klimmen en er jankend vanaf komen. Dat heb ik ook geleerd in het eerste jaar dat ik een eigen paard had. Dat is dan een nadeel dat je hebt ten opzichte van een manege, maar dat nadeel moet je wel accepteren vind ik.

Je kunt ook groeien in het omgaan met een lastige pony en daar uiteindelijk veel voldoening uit halen, van elk stapje vooruitgang dat je boekt, al zijn dat misschien niet de stappen die je oorspronkelijk in gedachten had. Ook een 11-jarige kan dat, met de juiste begeleiding uiteraard. Je verdiepen in een probleempony en het zoeken naar oplossingen kan heel leuk zijn.

Ik zeg niet dat je de pony altijd moet houden, maar ik denk dat je deze kans op persoonlijke groei niet zomaar weg moet gooien. Niet dat je per se moet vechten tot het einde, maar een beetje vechtlust tonen kan geen kwaad. Ik kan me dus heel erg vinden in de optie van Neonlight.

Je loopt ook het risico dat als jullie persoonlijk geen stappen maken, het bij een volgende pony weer mis gaat. Want zelfs de braafste pony kan veranderen in een draak als de dominantieverhoudingen niet goed liggen.

Misschien is ondertussen lessen op een manege voor je dochter wel een optie, zodat ze rijtechnisch toch vooruit blijft gaan.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 16:43

Pony staat op een manegestalling waar ze drie keer per week in een groep rijdt en een keer per week priveles krijgt. Dit was ook zo met de eigen pony, toen reed ze nog 1 a 2x extra.
Dus aan het rijden en/of de begeleiding ligt het i.m.o. niet.
Ik ben nu het grondwerk weer aan het oppakken en ga onze dochter over een tijdje weer gewoon mee laten doen.
We hebben een bijrijder die hem regelmatig rijdt en twee meisjes op de manege die hem ook rijden in de les. Dat gaat prima.
Denk dat we in het begin ook iets te lief zijn geweest, toen we hem na een week of 2/3 echt strenger gingen aanpakken werd hij nukkig, dat accepteerde hij eigenlijk niet van ons. Op de grond trek ik me er niet veel van aan maar op zijn rug voelt het niet prettig, dat heeft mijn dochter dus helemaal en dat snap ik ook best.
We zouden er ook ooit graag weer mee rijden, maar of dat nog er van gaat komen?
We zullen zien hoe het verder loopt.
Intussen kan wat grondwerk geen kwaad.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:05

Als je met deze pony doorgaat en het gaat weer fout dan loop je het risico dat je dochter helemaal haar vertrouwen en plezier in het paardrijden verliest.

Ik zou, zoals hierboven ook gezegd, wel door gaan met trainen omdat hij daar alleen maar beter verkoopbaar van wordt en dan rustig op zoek naar een andere pony.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:15

Vooral het grondwerk met de huidige pony oppakken, alles wat je daarvan leert is meegenomen en ook weer nuttig als je straks wellicht een andere pony hebt.
Het rijden op de huidige pony maar even laten zitten als jullie je daarbij niet comfortabel voelen. Het moet wel veilig en leuk blijven.
Pony krijgt zo te lezen voldoende beweging op de manege en ondertussen uitkijken naar een meer kindgeschikte pony.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:23

Ik zou de pony verkopen en geen nieuwe meer aanschaffen, ik weet niet hoe groot en zwaar jezelf bent maar als volwassene op een pony lijkt mij niet echt een combi tenzij de pony groot is en jij klein..
Maar om eerlijk te zijn heeft je dochter niet de feeling en het doorzettings vermogen en angst voor de pony dus zou het lekker bij manegelessen houden is voor beide partijen beter..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:29

De pony was op een bepaald punt braaf. Ik denk dat jullie je moeten gaan verdiepen in communicatie tussen mens en dier. Anders kon de volgende pony wel eens netzo reageren. Zoek ondertussen een ervaren bijrijder die de pony aan kan, dit helpt enorm.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:36

Een meisje van 11 met vooral manege-ervaring heeft het meeste aan een zeer brave oudere leerpony. Het klinkt niet alsof jullie pony dat is. Zoals al hierboven aangegeven stopt ze waarschijnlijk met rijden als je haar met deze pony verder laat gaan. Ik zou hem dan ook zeker proberen te verkopen. Desnoods voor weinig. Soms kan je een oudere pony in bruikleen krijgen van iemand die er zelf niet meer mee werkt maar er te erg aan gehecht is om hem te verkopen of die zeker wil weten dat de pony het tot het einde van zijn leven goed heeft. Zo hebben wij er zelf 2 uitgeleend en 2 anderen in bruikleen gekregen. Iedereen blij.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 10:44

De knoop is doorgehakt.
Onze huidige pony blijft in de verkoop en naast dat een paar mensen hem rijden doen ze welf wat grondwerk met hem in de tussentijd.
Momenteel hebben we een brave iets grotere pony op het oog waar we allebei met een goed gevoel op gereden hebben. Heb mijn dochter al lang niet meer ontspannen en zeker niet met lange teugels zien galloperen, dat moment betekende voor mij heel veel en gaf ook de doorslag voor mij op dat moment. Dat ik er zelf ook heerlijk op reed was natuurlijk helemaal top. We gaan nu nog met andere mensen een paar keer kijken voor we de knoop doorhakken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 11:04

Klinkt helemaal goed. Ik kan je nog wel aanbevelen om ook met de brave iets grotere pony die je op het oog hebt onder begeleiding te gaan grondwerken en je te verdiepen in de omgang met paarden zodat jullie plezierig en veilig met deze pony kunnen tutten en rijden.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 12:23

Dank je voor de tip Maflinger S. We deden/doen wel regelmatig grondwerk met onze huidige pony zoals longeren, wandelen, vrijheidsdressuur e.d. maar ik wil straks onder begeleiding van een goede instructeur/instructrice me ook verder verdiepen in bijvoorbeeld parelli of natural horseman ship.
Onze huidige pony was een "harde" les (finacieel/emotioneel gezien) maar we hebben er van geleerd en weten nu wel heel veel beter waar we allemaal op moeten letten. We gaan in ieder geval niet meer zo snel tot koop over als bij onze vorige.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:25

@bmamavan2 misschien ook als idee,om een proeftijd in te stellen. Dat als jullie wel tot koop doorgaan,jullie ook een proeftijd hebben. Dan als het niet gaat dat de verkoper het paard terugneemt voor de betaalde prijs? Misschien dat dat dan ook een deel meer rust geeft ? (wel uitgaande natuurlijk dat alles goed gaat maar bedoel als het echt niet gaat etc)

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 16:17

@Mioux, dat hadden we bij onze huidige pony ook. Alleen liep hij tijdens de twee maanden proeftijd redelijk en kwamen de problemen natuurlijk daarna pas....
Maar de eigenaar van de pony waar we nu ons oog op hebben laten vallen stelde ook een proeftijd voor, puur omdat ze het beste voor hem wil.