Weten menners nog hoe het hoort?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cyberxhorse

Weten menners nog hoe het hoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 20:00

Ben een actieve buitenrijder, als het even kan ga ik met mijn paard het bos in. Het verbaast mij keer op keer dat als je menners tegenkomt dat die zelden rekening houden met de ruiters. Vooral als je alleen aan het rijden bent dan houden ze meestal niet in en draven ze gewoon door. Je moet dan weer alles op alles zetten om je paard tot rust te brengen. Gelukkig zijn er nog menners die wel inhouden als ze een ruiter tegenkomen maar helaas het merendeel niet;)

Zoals vandaag weer op een smal bospad kwamen Pa met de kinders tegemoet gereden met een tweespan pony’s ben toen even op de rand van het pad gaan staan maar even inhouden nee hoor gewoon doordraven;)

Nog geen half uur later op een kruising van paden kwam een Friese tweespan van rechts dus liet ze netjes voor gaan. Nu zou je denken dat ze wel even in zouden houden maar nee hoor ze versnelde nog even om nog harder door die grote plas te draven;) Heb toen nog geroepen “Het zou fijn zijn om een ruiter in stap te passeren” maar blijkbaar interesseert ze dat niet.

Nu komen we buiten veel tegen crossers, crossbuggy’s, enduro rijders, 4x4’s, honden enz met een enkele uitzondering houden ze rekening met een ruiter nu de menners nog.

Dus het zou fijn zijn als menners rekening houden met ruiters en deze in stap passeren en niet gewoon doordraven.

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Weten menners nog hoe het hoort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:03

Tja... andersom net zo. :')
Maar als jou paard zich lam schrikt van een menner zit er misschien daar ook een kronkel?
desalniettemin, vervelend..

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:07

Ik wil niet heel flauw doen, maar gewoon rustig langs draven moet toch niet zon probleem zijn? Ja, als ze je nu afsneden en keihard langs galoppeerden.. Maar dat doen ze niet. Dus dan is het toch niet zon probleem als er genoeg ruimte is voor jou?

Ik men zelf niet en rij ook niet vaak buiten, dus heb eigenlijk geen ervaring met dit probleem. Maar als ik het me probeer voor te stellen kan ik me goed vinden in de menners die gewoon doordraven als ze een ruiter tegen komen. Anders kan je wel blijven stoppen. Als ik op een paard zou zitten zou ik daar ook niet zoveel moeite mee hebben, hoe sneller ze gaan hoe sneller ze weer voorbij zijn. Dus weinig tijd om in paniek te raken en genoeg tijd om mn paard rustig te houden, aangezien je ze al aan ziet/hoort komen.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:07

Hmm ten eerste heel erg vervelend dat je er zo'n last van hebt..

Misschien kunnen deze menners of vergeten ze in te schatten dat er paarden zijn die niet weten wat een menwagen is??
Ik moet eerlijk zeggen, dat als ik met mn wagen door de bak ga, ik dat ook nog wel eens vergeet... O:)

98xsophiex98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:08

Als wij tijdens het mennen een ruiter tegenkomen gaan wij bijna altijd stappen. En als wij merken dat het paard (van de ander) bang is gaan wij als het mogelijk is zelfs stilstaan.

Dus ja er zijn ook andere soorten menners.

twisietos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:09

Je hoort gewoon in stap te passeren mijn paarden zijn aangespannen gereden maar als ik onder de man een aanspanning tegenkom in draf zijn ze ook niet blij en erg onrustig

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:13

Ik houd altijd in voor ruiters.
echter als ik op het menpad rijd waar een ruiterpad naast loopt en zij gaan over het menpad rijden zodat ze dan met 4 naast elkaar kunnen, heb ik er lak aan en draaf ik lekker door :j
(zij weten heel goed dat hun ruiterpad 2meter naast dit pad loopt, en willen gewoon lekker kletsen en maken gebruiken van de menwegen...)
(dit geldt ook voor wandelaars die liever op het menpad lopen ivm modder op hun wandelpadje...)

Ik heb overigens altijd respect voor elk paardje wat ik onderweg tegen kom, ook de paarden in de wei die bang zijn of juist enorm mee willen rennen..
Ik zal altijd gaan stappen en eventueel stilstaan zodat de ruiters gepasseerd zijn etc.
maar wie belachelijk doet, zal ik ook niet helpen..
overigens heb ik zelf omgekeerd ook last, waar ik 4 galopperende paarden op mij af krijg (vaak dus op mijn pad) als ik gewoon rustig stappende ben...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:17

Ik men zelf ook, en ga altijd over in stap als in paarden tegenkom. Anderzijds zijn de menners die ik onder het zadel tegenkom ook heel netjes. Er zijn hier ook dravertrainers actief, die kennen mij ondertussen wel en weten dat mijn paarden niet schrikken, en die gebaar ik altijd, kom maar door. Niets is zo vervelend om af te moeten remmen als je net serieus wat snelwerk aan het doen bent.

Tip: maak eens een praatje met zo'n menner (ipv ze achterna roepen dat ze zich moeten gedragen) en vraag of je een stukje met ze op mag rijden. Leert je paard dat wagens niet eng zijn.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:21

Ongeacht te paard of voor de kar, je passeert en benaderd elkaar in stap.
We gaan sowieso altijd al rustiger draven als we een ander paard aan zien komen en op een gegeven moment in stap. In overleg kun je er altijd weer rustig voorbij draven. En dan kijk ik altijd nog om, om te kijken of het andere paard nog rustig is.

Onze paarden zijn braaf en geen wildebrassen, een ervan loopt ook aangespannen en de ander loopt er dan ook probleemloos naast. Dus ze zijn er gewend aan.
Maar een span of ander paard wat in een hoog tempo eraan komt roept wel degelijk een reactie op, bedreiging waardoor je je paard ziet twijfelen "moeten we ook vluchten" of "holadijee wij doen mee".
Beide reacties meegemaakt en tot dusver is het elke keer goed afgelopen, maar ik kan me echt wel combinaties voorstellen die dan ergens in een boom hangen.
Daarnaast is het gewoon niet sociaal, gewoon op tijd tempo terug nemen, zachtjes draven en vlakbij gaan stappen. Zie je een paard druk worden eerder stappen of stilstaan.

cyberxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 20:29

Giolli schreef:
Tja... andersom net zo. :')
Maar als jou paard zich lam schrikt van een menner zit er misschien daar ook een kronkel?
desalniettemin, vervelend..

Zoals gezegd als een menner passeert in stap is er geen enkel probleem dus daar zit de kronkel niet! Als een menner versneld om nog harder door een plas te rijden dan geeft dat een hoop gespat enige idee wat dat voor een reactie geeft op een jong paard?

Gewoon rekening houden met elkaar..............

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:34

Ik kan Giolli ergens wel begrijpen.
Ik heb eens een keer moeten gaan stilstaan toen de ruiter nog 100meter op afstand was( ze schreeuwde stopstop!!) en kon wachten tot ze ook weer 100meter van mij vandaan was...
Hoelang heb ik hiervoor stilgestaan? zeker 15minuten want het paard kwam niet dichterbij dan 50meter, ze moest echt keihard slaan met de zweep etc..
Dan mag ik nog wel eens twijfelen aan mensen en hun omgang met een paard... Hoe kan het nou zo extreem bang zijn...( hoe durf je dan naar buiten te gaan?!)

maar inderdaad,
rekening houden met elkaar is must :j

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:35

Hier zijn er niet veel menners dus geen ervaring mee maar kan me voorstellen dat t vervelend is. Ik stap altijd als ik mensen passeer. Of dit nu ruiters, menners, wandelaars, fietsers etc zijn. Tenzij ik op de weg rij en de wandelaar op de stoep, dan draaf ik gewoon met een boogje eromheen door

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:42

Ik zie het probleem niet zo van elkaar in draf passeren hoor, of het moet echt heel smal zijn qua ruimte. Zo hard gaat draf immers niet. Ik laat mijn pony eigenlijk ook altijd doordraven, om 'm bij iedere wandelaar/fietser/ruiter/menner te moeten laten stappen blijf ik bezig en moet hij steeds weer opnieuw wegtrekken terwijl als het loopt is het voor hem makkelijker trekken. Uiteraard als het smal is zou ik wel overgaan in stap, maar het scheelt dat de paden die ik neem toch altijd vrij brede bospaden zijn.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:50

Dat zou ik ook niet drie keer per rit tegen willen komen KingYasFenn, dat schiet ook niet op. Maar als dat een enkele keer is, dan is het zo. Ik zou me dan wel afvragen hoe leuk het buitenrijden voor die ander is :+ , tenzij het nog onervaren groen paard is.

Doet me ook denken aan het filmpje wat recent rond ging, waarin je paarden in de stuip zag gaan door een ijslander. En de ijslander en amazone elke keer maar braaf stil staan en wachten.

Maartje, zal inderdaad ook afhankelijk zijn van hoe hard je draaft en hoe breed een pad is. Als je dan in elk geval maar inspeelt op of het andere paard wel of niet reageert en hoe. En ik kan me ook voorstellen dat in drukke gebieden waar je veel ruiters/menners tegen komt, de paarden er ook beter aan gewend zijn.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:42

Weet je "hoe het hoort"?
Niet gaan buitenrijden op een knol die daar niet klaar voor is. En flippen van een menwagen in draftempo betekent dat je daar dús niet klaar voor bent.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:46

Ik als menner en ruiter vind ik de ruiters net aso.
DIE houden geen rekening met andere en crossen er gewoon langs.
Laten overal de stront liggen en bouwen crossparcoursjes over het menpad :n
Maar ik vind het eigenlijk ook niet normaal dat een paard er niet tegen kan als een menner in draf passeert.
Menners zijn net heel sociaal naar andere toe in mijn omgeving :j

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:53

Menners hier in de buurt draven ook eerder door dan de ruiters.
En zo is het toch niet geleerd en hoort het niet.
De stuiterbal hoort niet, maar doordraven ook niet.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:03

Ik snap wel dat paarden ervan kunnen schrikken. Het ziet er anders uit, rammelt, piept en als ze dat dan niet eerder of geregeld tegenkomen. En zoals in het voorbeeld van TS ook nog eens wat extra kabaal erbij. Ik snap het wel.

Onze paarden blikken of blozen (bijna) nergens van, maar de eerste keer dat er een ligfiets rakelings langs schoot met flinke ronddraaiende armen, lag er een toch bijna in de sloot. Niet alles kun je oefenen en het zijn geen robots.

Gewoon rekening houden met elkaar. Dus als je dan vind dat het maar moet kunnen, let dan in elk geval op de reactie van het andere paard. Mocht die wel met grote ogen op de rem springen, geef het paard dan ook de kans om het met iets meer gemak te kunnen aanschouwen.
Juist van mederuiters zou je dit toch moeten kunnen verwachten?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:06

Door zon actie (in volle galop met een vierspan voorbij scheuren met een stuiterende kar) is mijn voor de kar beleerde fjord zo geschrokken dat hij nooit meer helemaal ontspannen voor de kar is gaan lopen. En als dank krijg je dan nog een opmerking naar je oren geslingerd.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:31

Ik heb het ook meegemaakt was in het bos aan het stappen komt er een menner aan dravend,
Die van mij ging steigeren, bokken en dribbelen omdat hij mee wou ! en meneer de menner zat me gewoon keihard uit te lachen :n :( heb de bosjes van binnen in gezien en paardlief was helemaal over de zeik.

Kan me daar zo kwaad om maken passeer gewoon even in stap een paard is en blijft een kudde dier!

gelukkig liepen er geen wandelaars, fietsers of nog erger kleine kindjes in de buurt.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:35

Maar dat soort dingen gebeuren toch ook gewoon bij aso ruiters?
waarom worden de aso menners uitgelicht en niet ook eens de ruiters?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:41

little_king schreef:
Menners hier in de buurt draven ook eerder door dan de ruiters.
En zo is het toch niet geleerd en hoort het niet.
De stuiterbal hoort niet, maar doordraven ook niet.

Hoezo "hoort" het niet?
Ik weet dat het wordt aangeraden en dat het wordt gemeld als je oa je menbewijs gaat halen.
Het staat nergens dat het verboden is om in draf te passeren.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:54

romyloverrr schreef:
Maar dat soort dingen gebeuren toch ook gewoon bij aso ruiters?
waarom worden de aso menners uitgelicht en niet ook eens de ruiters?

Zijn er aso ruiters hier in de buurt dan? :=
Ik probeer juist altijd alles en iedereen in stap te passeren, behalve als er echt veel plaats is of als mensen op de stoep lopen oid en ik op de weg rij.
Zelfs als ik merk dat ik op een smal(ler) stuk ben en er wil mij een fietser of auto passeren dan ga ik stappen en zoveel mogelijk aan de kant zodat ze langs kunnen :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 23:55

Ja, 1 die jij wij allebei kennen :j
Maar voor de rest doel ik meer op de ruiters in het veilenerbos :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 00:26

Kuggur schreef:
Weet je "hoe het hoort"?
Niet gaan buitenrijden op een knol die daar niet klaar voor is. En flippen van een menwagen in draftempo betekent dat je daar dús niet klaar voor bent.

En hoe moet een paard daar dan ooit aan wennen?!