Wel of niet het bos in?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesNatje

Wel of niet het bos in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 17:34

Laatst op buitenrit kwamen we een klein bos tegen waarvan we niet wisten dat die daar zat. Nu vroeg ik me af, hoe weet je zeker of het toegestaan is om in het bos te rijden? We hebben op de bordjes gekeken of daar wat opstond over ruiters, maar er was niks te vinden. We zijn dus maar doorgereden voor de zekerheid. Op internet heb ik nog niks kunnen vinden, vandaar mijn vraag. Hoe weten jullie of je wel of niet in een bos mag rijden?

unihorses

Re: Wel of niet het bos in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:36

een paaltje met hoefijzer... dat betekent ruiterroute. O ja die mooie houten balken zijn ook altijd een goede hint dat je niet gewenst bent ;)

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 17:38

zo'n paaltje hebben we helaas niet gezien, er stonden geen houten balken/hekken, dan waren we er ook zeker niet ingegaan (:
Ach en anders nemen we het risico gewoon niet en rijden gewoon door!

ikkuhh90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:58

Ik rijd wel eens in een bosje waar wij eigenlijk niet mogen komen ;)
Als je niet kan zien dat je er niet mag komen, zou ik er gewoon gaan rijden! Zolang je zorgt dat het niet super modderig wordt als je er rijd, zal het wel goed zijn :)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:01

Als je niet kan zien of je er in mag, dan mag het dus niet. :)

Anders stond er wel een paaltje met bijv. een hoefijzer of een blauw bord met witte tekening van een ruiter te paard of stond er dat het opengesteld is voor ruiters.

ook zal er dan een ruiterpad doorheen lopen. Zie je niets van dit alles, er niet doorheen rijden dan mag het dus niet.

We hebben in NL speciale paden voor bijna elke weggebruikers, laten we die vooral respecteren want in veel andere landen heb je die niet.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 18:05

Bedankt, zal er binnenkort nog eens langs rijden om nog eens goed te kijken, en anders jammer maar helaas (:

jupiterius

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:58

Ik zou er gewoon eens ingaan, of even navraag doen bij de gemeente. Zij kunnen je vast meer vertellen :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:00

Als je er niet in mag, staat dat aangeven met een bord.
Er kan ook bijvoorbeeld een bord staan dat het een wandelpad is. Dan mag je er uiteraard ook niet in.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:04

HorseTopShop schreef:
Als je er niet in mag, staat dat aangeven met een bord.
Er kan ook bijvoorbeeld een bord staan dat het een wandelpad is. Dan mag je er uiteraard ook niet in.

Dat is lang niet altijd het geval.
Het ligt aan de eigenaar hoe hij dit heeft geregeld.
Staatsbosbeheer heeft vaak wel borden staan.

Maar als het bv particulier is (of een andere beheerder/stichting), dan staat er vaak niets bij.
Als er niets staat betekend niet automatisch dat het openbaar gebied is.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:34

Oh, ja, hier heb je geen prive bossen. Alleen van Staatsbosbeheer.
Dus ben niet bekend met prive bossen. Mag aannemen dat er dan helemaal niemand in mag...?

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:49

Ik rij ook waar ik niey mag rijden maar iedereen doet het in de buurt

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:51

Ben ik nooit mee bezig, met wel of niet mogen. Ik rij er gewoon als ik er rijden wil. En als het niet mag, schrijven ze maar mijn kenteken op....

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:54

Als nergens staat aangegeven dat je er niet in mag, kan je best het risico nemen hoor. :j
Hier staat het inderdaad aangegeven, bij de bossen van Staatsbosbeheer, wanneer je ergens niet mag rijden.
Er staan hier nergens paaltjes met ruiterroutes of van die blauwe borden met een paard erop. :)

Zolang je de paden niet kapot rijdt, hoeft het helemaal geen probleem te zijn!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:54

Wij hebben in de verste verte geen ruiterpaden of speciale gebiede. Ik rij altijd gewoon door het bos, gedraag me netjes en ruim de eventuele kak op.
Nooit geen geklaag of agentjes aan mn broek.

Als we nou ruiterpaden hadden reed ik daar wel op maar ja..

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:55

Hier zijn ook geen ruiterroutes, geen ruiterpaden en de bossen zijn verboden voor paarden.
Wij zijn dus afhankelijk van de drukke wegen.

Dagelijks worden hier meiden, jongens, vrouwen en mannen flink beboet die met een paard in het bos gezien worden door de boswachter.
Oplopend van € 70,- tot € 150,- euro.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:58

calippe schreef:
Ben ik nooit mee bezig, met wel of niet mogen. Ik rij er gewoon als ik er rijden wil. En als het niet mag, schrijven ze maar mijn kenteken op....

_O-

Moet eerlijk bekennen dat ik me er ook nooit echt mee bezig heb gehouden :o Als het echt duidelijk aangegeven is dat je niet welkom bent ga ik er natuurlijk niet in... Maar anders wel hoor..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:00

MarrieLeen schreef:
Als nergens staat aangegeven dat je er niet in mag, kan je best het risico nemen hoor. :j
Hier staat het inderdaad aangegeven, bij de bossen van Staatsbosbeheer, wanneer je ergens niet mag rijden.
Er staan hier nergens paaltjes met ruiterroutes of van die blauwe borden met een paard erop. :)

Ik ken dus iemand die een aantal hectaren bos heeft en die ergert zich ontzettend aan de ruiters die daar door jakkeren.
De boswachter doet daar niets tegen, want het is niet van Staatsbosbeheer, en hij moet maar de politie bellen als hij iemand zou zien.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:00

Baileys01 schreef:
calippe schreef:

_O-

Moet eerlijk bekennen dat ik me er ook nooit echt mee bezig heb gehouden :o Als het echt duidelijk aangegeven is dat je niet welkom bent ga ik er natuurlijk niet in... Maar anders wel hoor..

Dus iedereen met bos moet rondom borden gaan plaatsen dat het verboden is voor anderen?

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:02

Dan kan diegene zelf toch een paar bordjes ophangen met 'verboden toegang'? Dan heeft de politie ook iets om op te bekeuren.
Je kunt van te voren nooit weten of het gemeentelijke grond is of privé bos, en als je geen mensen erin wilt hebben, moet je dat aangeven.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:03

Brainless schreef:
MarrieLeen schreef:

Ik ken dus iemand die een aantal hectaren bos heeft en die ergert zich ontzettend aan de ruiters die daar door jakkeren.
De boswachter doet daar niets tegen, want het is niet van Staatsbosbeheer, en hij moet maar de politie bellen als hij iemand zou zien.

Kan diegene het dan niet af laten zetten of mag dat niet? Of staan er overal bordjes? Lijkt me wel vervelend inderdaad..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:05

MarrieLeen schreef:
Dan kan diegene zelf toch een paar bordjes ophangen met 'verboden toegang'? Dan heeft de politie ook iets om op te bekeuren.
Je kunt van te voren nooit weten of het gemeentelijke grond is of privé bos, en als je geen mensen erin wilt hebben, moet je dat aangeven.

Zodra het openbaar is staat dit juist aangegeven.. (vrij wandelen op wegen en paden).
Waarom zou iemand met meerdere hectaren bos, waar veel paden/wegen lopen op elk pad een bord moeten gaan zetten?
Zodra een weg niet "op de kaart" staat (openbaar is) is deze privé en hebben andere niet zomaar toegang.

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:06

unihorses schreef:
O ja die mooie houten balken zijn ook altijd een goede hint dat je niet gewenst bent ;)

Niet helemaal waar. Hier staat/hangt/ligt een hele mooie houten balk aan het begin van sommige ruiterpaden. Met je paard moet je dan door het voetgangersgedeelte heen. :( Die balk wil dus niet altijd zeggen dat je niet welkom bent. :n

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:07

angelaatjuh schreef:
Kan diegene het dan niet af laten zetten of mag dat niet? Of staan er overal bordjes? Lijkt me wel vervelend inderdaad..

Meerdere hectaren afzetten?

Er zit op sommige stukken wel draad, maar niet op alle delen, ook lopen/rijden mensen gewoon halverwege het bos in. (vaak via een wildpad).
Overal bordjes zetten is geen doen.
Over het hoofdpad ligt wel een afsluitboom, maar daar springen ruiters gewoon overheen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:10

Ik zou precies andersom redeneren, als er niet staat dat het verboden is mag ik er rijden. Woon naast een bos zonder bordjes (ok, wel in Duitsland) maar daar rij ik ook gewoon door. Kom de boswachter regelmatig tegen, dus geen probleem. ;)

Als het prive terrein is ga ik ervan uit dat er wel een bord staat met prive terrein bij de ingang.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:14

Deed ik ook altijd, over de afsluitboom springen. Dan ging ik in stap door een mooi stukje natuur, even aan de lange teugel, en aan de andere kant weer er uit en in volle galop verder langs het kanaal.

Dankbare dingen, die afsluitbomen!

Ik kan me voorstellen dat het niet prettig is als wandelpaden kapot gereden worden. Ik ervaar nu zelf hoe dat is, als ik met de honden ga lopen en de paden kapot gereden worden door mountainbikers. Het is de fietsers daar nu heel moeilijk gemaakt om daar te komen maar ze zijn hardnekkig.

Maar ruiters weren omdat ze natuur zouden verstoren is een onwaarheid en totaal ongefundeerd. Paarden verstoren nu juist níet. Verder is door onderzoek op de Veluwe aangetoond dat ze juist voor diversiteit in de beplanting zorgen, waardoor ze juist aangemoedigd worden in bepaalde gebieden van de paden af te gaan.