Opzeg stal: juridisch "indekken"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Opzeg stal: juridisch "indekken"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 19:50

Misschien is indekken een beetje een zware term, maar ik zal even de situatie uitleggen.
Ik wil binnenkort de stalling waar mijn paard nu staat opzeggen. Twee ex-stalgenoten hebben mij al weten te vertellen dat de pensionhouder dan best wel moeilijk kan gaan doen. Wat en hoe hij het precies allemaal doet weet ik niet, maar het zou erop neer komen dat hij nogal een eigen interpretatie geeft aan een maand opzegtermijn en dat hij nog zoveel mogelijk kosten probeert te verhalen. En nog andere dingen, maar die niets te maken hebben met dit topic. Heel jammer natuurlijk dat een volwassene zo kinderachtig moet gaan doen, maar zo zij het. Nu wil ik natuurlijk niet onbeslagen het ijs opgaan en ik wil mij op voorhand zoveel mogelijk laten informeren hoe ik dit dan juridisch correct kan gaan doen. Dat ik gewoon weet dat ik recht in mijn schoenen sta en dat ik mij niet laat overdonderen door de stalhouder.

Ik heb al de tip gekregen om de opzegging van de huur naast mondeling ook met een aangetekende zending mee te delen. Maar hoe moet ik zo een brief opstellen? Wat moet ik daar in vermelden?
In het contract staat dat er een maand opzeggingstermijn is. Maar er was onduidelijkheid over wanneer die maand ingaat. De ene heeft de 14de van november opgezegd en is de 14de van december vertrokken. De andere zegt dat je nog een hele volledige maand moet bijtellen (dus bv. 14 november opzeggen is 1 januari pas vertrekken). Je kan natuurlijk sowieso eerder vertrekken, maar ik heb geen zin om dubbel stalgeld te betalen.

En zijn er dan nog dingen waar ik aan moet denken die als "bewijslast" kunnen dienen moest het zover komen?

Ik baal er enorm van. Stalling opzeggen is natuurlijk nooit leuk, maar als je weet dat ze dan nog moeilijk en kinderachtig gaan doen, dat maakt het nog onaangenamer natuurlijk. Maar goed, ik ga correct en vriendelijk blijven, dat ze me niks kunnen maken.

Essxan

Re: Opzeg stal: juridisch "indekken"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:09

Ik zou mondeling en per aangetekende brief de opzegging doen, gezien het om een maand opzegtermijn gaat zou ik nu opzeggen met als vertrek datum 1 april. Dan ben je op tijd met opzeggen en zit je niet met extra stallingskosten

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:10

Staat er kalender maand of maand?
Als het kalendermaand is lijkt me dat je voor bv 1nov opzegt en 1dec vertrekt.
En anders 14nov 14dec inderdaad.
Verder is aangetekende brief oke, alleen kan hij natuurlijk altijd beslissen niet te tekenen/ontvangen. (Hoe het dan zit weet ik niet?).
Mondeling en per brief lijkt me dus voldoende. Niet zo onder de indruk raken van hoop loze woorden die dat soort mensen maken ;). Je hebt dan netjes voldaan en betaald kan niemand wat van zeggen lijkt me

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:13

Een maand opzegtermijn houdt in, bijvoorbeeld 15 februari opzeggen, de maand begint dan te lopen op 1 maart. 1 april is de overeenkomst geheel ten einde. De ex-stalgenoot die dus na 30 dagen al vertrekt, is dus echt onrechtmatig bezig. Met dergelijke pensionklanten, kan ik mij wel voorstellen dat een pensionhouder moeilijk doet :)

Ik zou -als je moeilijkheden verwacht- de opzegging ook per aangetekende brief doen. Dan heb je altijd wel een soort bewijs dat je netjes hebt opgezegd.

Edit: Ik zie dat je in Belgie woont. Ik gok erop dat bovenstaande dan nog valide is, maar dat kan ik niet garanderen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-02-14 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Stolz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:13

Heb je eigelijk wel een contract met de stalbaas? Anders kan je gewoon eender welk moment vertrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:15

Stolz schreef:
Heb je eigelijk wel een contract met de stalbaas? Anders kan je gewoon eender welk moment vertrekken.

Dat is niet alleen in strijd met het recht, het is ook gewoon onbeschoft.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:17

Naar mijn weten wordt met een maand opzegtermijn een kalendermaand bedoeld.Schriftelijk bevestigen zou ik zeker doen, daarbij noemen wanneer je hebt opgezegd, per wanneer je opzegt en wanneer je vertrekt. Verder zou je nog de kosten kunnen benoemen die hij dan tegoed heeft en hem verzoeken binnen een bepaalde termijn te reageren als dit volgens hem niet correct is. Succes!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:22

Ik ben paar weken geleden ook verhuisd van stalling, heb dit 1 week op voorhand aangegeven. Er stond niets op papier en ben er met gegronde redenen in gedachte naar mijn paard weggegaan.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:33

hmm.. als jeeen contract hebt lijkt het me makkelijk.

nu opzeggen. mondeling en brief overhandigen en per 1 april weggaan. je betaald per gehele maand lijkt mij. dus ook per maand weg.

in de brief zet je gewoon:
hierbij wil ik mijn stalling opzeggen.
rekeninghoudend met het opzegtermijn van 01 maand, zoals omschreven in het contract, loopt de stalling per 01 arpril af

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 23:44

hollywood86 schreef:
. De ex-stalgenoot die dus na 30 dagen al vertrekt, is dus echt onrechtmatig bezig. Met dergelijke pensionklanten, kan ik mij wel voorstellen dat een pensionhouder moeilijk doet :)

Ze had gewoon de volledige maand stalgeld betaald. Zij had het misbegrepen en ging dus uit van 1 maand vanaf opzegdatum. Stalhouder heeft haar in die waan gelaten en heeft dus voor 16 dagen dubbel stalgeld gekregen.
Stalhouder is best een vriendelijk persoon, maar ze ziet de opzegging van huur precies als een persoonlijke belediging ofzo, ik weet niet wat het is.

Ik heb een contract waarin staat 1 maand opzegtermijn. Ik wil het wel netjes spelen langs mijn kant. Zomaar in het geniep vertrekken wil ik niet doen en zou ook niet lukken met mijn niet zo gemakkelijk te laden paard. :+

Ik ga dan inderdaad 1 april aanduiden zoals ik al dacht. En een aangetekende brief zou dus voldoende moeten zijn. Bedankt iedereen voor de tips tot nog toe.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 00:28

Opzeggen moet voor de 1e van de nieuwe maand. Dus... Als jij voor 1 Maart opzegt, kun je per 1 april vertrekken. Als jou stal baas moeilijk wil doen, is er natuurlijk altijd wel wat te vinden.

Stolz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 00:35

hollywood86 schreef:
Stolz schreef:

Rustig! Is maar bij wijze van spreken.... Natuurlijk is dat onbeschoft!
En waarom zou dat in strijd zijn met het recht? Stel dat die stalbaas een rechtszaak wilt beginnen maar er is geen contract, heeft die geen poot om op te staan.... Niet?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 00:40

Stolz schreef:
hollywood86 schreef:

Rustig! Is maar bij wijze van spreken.... Natuurlijk is dat onbeschoft!
En waarom zou dat in strijd zijn met het recht? Stel dat die stalbaas een rechtszaak wilt beginnen maar er is geen contract, heeft die geen poot om op te staan.... Niet?

En als het andersom zou zijn? Stalhouder meld je vandaag dat je morgen kan vertrekken?
Volgens mij is dat gewoon standaard. 1 maand opzeg termijn. TS staat er al een poos dus er is een overeenkomst die hoeft niet op papier te staan.
Nu zal de stalhouder niet zomaar een rechtszaak beginnen kost je uiteindelijk alleen maar meer. Maar neem aan dat je als klant ook je naam beetje hoog wil houden en niet bekent wil staan als de klant die vertrekt wanneer die zin heeft.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 00:51

Het ligt eraan wat er in je contract staat, doorgaans kun je als huurder makkelijker opzeggen dan als verhuurder.
De wijze van opzeggen hoort erin te staan (dus mondeling/per brief/aangetekend) en de opzegtermijn (per maand, per kalendermaand, per 1e van de maand, met ingang van de betaalperiode).
Meestal is het noemen van een reden wel verstandig maar geen noodzaak.

Als je jezelf wilt indekken stuur je hem aangetekend of in elk geval per post. Mondeling opzeggen, brief opsturen en enkele dagen daarna vragen of de brief is aangekomen, dan zit je zowieso goed.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 00:56

hollywood86 schreef:
Stolz schreef:

Nee hoor, je mag altijd zelf weten waar je je eigen paard stalt.

Het wordt pas onbeschoft als je niet de volledige maand betaalt.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 00:58

Eerlijk gezegd zou ik "Eén maand opzegtermijn" lezen als "14e opzeggen is 14e volgende maand weg", anders zou er volgens mij "per eerste van de maand" of iets dergelijks bij staan.

Als je geen contract hebt, is het gewoon netter om een maandje van te voren aan te geven, maar zou niet weten waarom je niet de volgende dag al weg zou mogen, mits je natuurlijk niet mondeling een afspraak hebt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 01:01

Agossie schreef:
Eerlijk gezegd zou ik "Eén maand opzegtermijn" lezen als "14e opzeggen is 14e volgende maand weg", anders zou er volgens mij "per eerste van de maand" of iets dergelijks bij staan.

Een maand is gewoon een maand idd.
Anders staat er per kalendermaand of per eerste van de maand. Soms staat er per betaalperiode en dan zeg je dus op op de datum dat je normaal betaald, meestal is dat de eerste van de maand dus komt op hetzelfde neer.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 09:24

In het contract staat gewoon een maand opzegtermijn.
Stalgeld wordt vooraf betaald voor de eerste van de nieuwe maand. Dan zou ik dus ook geen volledige maand maart meer moeten betalen?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:50

In mijn ogen zou je dus betalen tot de dag dat je vertrekt, aangezien ik niet denk dat hij je gaat terugbetalen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:55

Ik zou gewoon even normaal met de stalhouder overleggen. Kan ik per half maart weg of per eind maart? En als zij zegt half dan is het mooi. En anders blijf je nog twee week.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:20

Naar mijn idee is de meest nette manier; even gaan zitten met de staleigenaar. Voor 1 maart opzeggen, per 1 april vertrekken. En de afspraken die je hebt gemaakt in het gesprek nog even per mail (en brief als dat nodig is) bevestigen.

Maar ik weet natuurlijk niet hoeveel haast je hebt met vertrekken. Je kan in het gesprek ook inzetten op opzeggen per 15 februari, vertrekken 15 maart, en kijken hoe ver je daar mee komt. Maar altijd hetgeen besproken is even schriftelijk bevestigen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 11:33

Tigra_ schreef:
En als het andersom zou zijn? Stalhouder meld je vandaag dat je morgen kan vertrekken?
Volgens mij is dat gewoon standaard. 1 maand opzeg termijn. TS staat er al een poos dus er is een overeenkomst die hoeft niet op papier te staan.
Nu zal de stalhouder niet zomaar een rechtszaak beginnen kost je uiteindelijk alleen maar meer. Maar neem aan dat je als klant ook je naam beetje hoog wil houden en niet bekent wil staan als de klant die vertrekt wanneer die zin heeft.

Toevallig is dat mij overkomen, maar dan heeft een stalhouder alsnog altijd een machtspositie. Persoonlijk vind ik dat altijd een groot risico: geven ze na opzegdatum je paard nog wel wat hij nodig heeft en waar je voor betaald?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:49

Als je stalhouder zich professioneel opstelt wel. Een stalhouder heeft ook een naam hoog te houden hoor...
Als die zich alsnog niet houd aan de afspraken staat het je nog steeds vrij je overeenkomst per direct op te zeggen wegens niet nakomen van afspraken. zeket wanneer je de stalhouder daar al meerdere keren op gewezen hebt.

hedwig1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:27

Als in je contract staat een maand opzegtermijn dan gaat deze in op de dag dat je opzegt (dus niet per eerste van de maand). Als er niet is overeengekomen dat je aangetekend moet opzeggen hoeft dat ook niet, maar je wilt natuurlijk wel bewijs hebben van je opzegging. Vraag daarom een bevestiging van je opzegging van de stalhouder en doe het schriftelijk waarbij ook per e-mail mogelijk is.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:53

Weet er helaas alles van.

In de brief zou je kunnen vermelden op welke datum je vertrekt, zo heb je dit schriftelijk vastgesteld.
In de reacties hierboven lees je inderdaad dat wanneer je bijvoorbeeld vandaag opzegd je pas 1 april weg mag.

Heb je ook een borg moeten betalen? Zo ja ; vermeld dan welk bedrag jij ontvangt.

Jij hebt ten allertijden het recht om te gaan en staan waar je wilt, dat een stalhouder dit anders opvangt is niet jouw schuld!
Ik geef je de tip om te proberen het zo netjes mogelijk af te handelen, houd de eer aan jezelf (al is dat soms erg moeilijk!!)