Paard 'vergeten' uit stapmolen te halen, en dan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjors

Paard 'vergeten' uit stapmolen te halen, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 22:59

Ik zat me nou net iets randoms te bedenken. Wat gebeurt er als je een paard vergeet uit de stapmolen te halen? (En je hebt nou net niet die stalgenoot die bedenkt dat die er nu wel erg lang instaat }:0 ).

En als en paard in paniek raakt, het paard een noodstop maakt en tegen die spijlen aankomt. Zit er dan een automatische stop op?

Ik heb dus echt geen ervaring met die dingen, maar ik zou me er niet helemaal veilig mee voelen :Y)
Laatst bijgewerkt door Sjors op 09-02-14 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Re: Paard vergeten uit stapmolen te halen, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:03

Als jij je paard vergeet is het simpel, dan blijft hij er in tot er iemand bedenkt dat jij weg bent en je paard er nog in staat..

Paard in paniek, beetje zijn probleem. Er zit geen automatische stop op dus hij moet handmatig uitgezet worden.
De spijlen staat meestal stroom op, kan aan en uit.

Anoniem

Re: Paard 'vergeten' uit stapmolen te halen, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:06

bij de meeste is het zo dat als het paard valt de spijlen net over hem heen vliegen! :-)

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:08

bij de meeste stapmolens is het dat de spijlen mee veren, blijft het paard hangen gaan de spijlen naar achter zodat het paard in het volgende vak komt, en ga zo maar door.

maar ik hoop wel dat mensen zich toch in zien dan dat het paard er al een tijd in staat dan! ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:09

Uit ervaring weet ik dat er vaak geen noodstop opzit automatisch. Onze tinker heeft een tijdje gehad dat hij bij een te trage snelheid (bij en en uithalen van de paarden of na de ingestelde tijd) het hem te traag ging en hij er een sport van maakte om dan zelf maar in een hoger tempo door te lopen. Door de stangen heen dus steeds een vak opschuiven. Hij heeft dit bij 2 verschillende stapmoles gedaan bij twee stallen en beiden stopten dus niet.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:11

Maar stoppen heeft ook geen nut als een paard door de spijlen vliegt.. Dat paard loopt toch wel door die dingen heen, of de molen nu draait of niet.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:12

karuna schreef:
Uit ervaring weet ik dat er vaak geen noodstop opzit automatisch. Onze tinker heeft een tijdje gehad dat hij bij een te trage snelheid (bij en en uithalen van de paarden of na de ingestelde tijd) het hem te traag ging en hij er een sport van maakte om dan zelf maar in een hoger tempo door te lopen. Door de stangen heen dus steeds een vak opschuiven. Hij heeft dit bij 2 verschillende stapmoles gedaan bij twee stallen en beiden stopten dus niet.

Oh, das ook niet fraai! :oo
Hoe leer je dat af?

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:13

vaak maar niet altijd zit er op een stapmolen een mogelijkheid met meerdere programma's waarbij je de duur en snelheid in kan stellen.
als dit programma afgelopen is, stopt de molen gewoon met draaien.
als je in dat geval je paard vergeet zal hij dus gewoon stilstaan en wachten tot iemand hem uit de molen haalt.

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:14

Iris82 schreef:
karuna schreef:

Oh, das ook niet fraai! :oo
Hoe leer je dat af?

Stroom op de drijfhekken is in dit geval best handig. :)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:16

wat er gebeurd?? wil je wel wat foto's sturen als je een sterke maag hebt?

fenya is 29 december gevallen in de stapmolen. probeerde op te staan terwijl de stapmolen draaide. viel weer en haalde zich open.

benen lagen open. 2 mm verder en haar gewricht lag open.

tip 1 vergeet je paard niet tip 2 sta er naast. en zelfs dan ben ne nog te laat in sommige gevallen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:21

Malih niet fijn, veel blijvende schade.

Iris hoe leer je het af, geen idee niet denk ik. Dressagefan er stond bij beide molens stroom op de spijlen dat weerhield hem er niet van door te duwen. Al ben ik wel blij eigenlijk dat hij er per toeval is achtergekomen dat het kon. Voor die tijd was het bij langzaam tempo rondjes draaien in het vak en kwa, hij er drijfnat uit. Daarna ging het beter. De reden dat hij in de stapmolen gezet werd omdat ik door ziekte hem geen extra beweging kon geven en hij zo een paar keer per week een uur kon stappen.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:24

Je paard vergeten als hij in de stampmolen staat? Pardon? :n

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:26

Het gebeurt ook bij proffesionele stallen helaas. Heb het op een dressuurstal wel meegemaakt dat er een aantal paarden instonden terwijl de molen al een tijdje langzaam liep. Waren ze de tijd vergeten door iets stoms eigenlijk. Liepen die beesten er al ruim anderhalf uur in waarvan een half uur trage stand.

Lumea

Ik heb dus zo'n hekel aan die dingen := Ben altijd bang dat er iets fout gaat en zou er dus naast willen blijven staan, maarja dan kan ik beter aan de hand stappen of gewoon rijden.. :Y)

Jeetje Malih dat is echt je grootste nachtmerrie om mee te maken.. Ook een van de redenen waarom ik zo'n ding niet vertrouw..

xAnthea

malih schreef:
wat er gebeurd?? wil je wel wat foto's sturen als je een sterke maag hebt?

fenya is 29 december gevallen in de stapmolen. probeerde op te staan terwijl de stapmolen draaide. viel weer en haalde zich open.

benen lagen open. 2 mm verder en haar gewricht lag open.

tip 1 vergeet je paard niet tip 2 sta er naast. en zelfs dan ben ne nog te laat in sommige gevallen.

:oo :oo

Jeetje.. Ik ben geen fan van stapmolen, dus zet mn paard er ook niet in.

CharlesZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:28

bij de stapmolen bij onze stal staat de molen gewoon stil als een paard stil gaat staan :Y)
We hebben een paard en die maakt er goed gebruik van, ziet hij dat niemand kijkt gaat hij stil staan en knalt het hek achter hem tegen zijn achterwerk aan maar de molen blijft dan stil staan. Hij zet zeg maar de hele molen stil als je het zo bekijkt :+

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:28

Er is 1 bericht bekend van een paard dat urenlang in de molen heeft gelopen (als ik het goed heb een nacht lang), omdat ze hem waren vergeten. Die heeft het uiteindelijk niet overleefd. Vreselijk!

Ik heb mijn paard er ook nooit ingezet, ik ben mijn eigen stapmolen! Ik vind het vreselijke dingen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:29

Nou het schijnt wel eens voor te komen. Mijn paarden komen er niet in, vind het ondingen. Geestdodend lijken ze me.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:31

ik zal morgen even foto's plaatsen via een linkje.

ik zetten fenya er even in omdat vriendlief op visite was.

t was echt kantje boord. Voor iedereen dus een wijze les.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:32

Ik dacht dat de meeste stapmolens een programma hadden die je instelde en dat hij daarna automatisch stopte?!
Maar dat is dus niet zo?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:33

stefje schreef:
Er is 1 bericht bekend van een paard dat urenlang in de molen heeft gelopen (als ik het goed heb een nacht lang), omdat ze hem waren vergeten. Die heeft het uiteindelijk niet overleefd. Vreselijk!

Ik heb mijn paard er ook nooit ingezet, ik ben mijn eigen stapmolen! Ik vind het vreselijke dingen.

Volgens mij was dat een roddel. Heb je daar mss een bron van?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:35

Nee, heb er geen bron van, heb het jaren geleden gelezen, weet niet meer waar.
Maar op zich kan het natuurlijk wel gebeurd zijn. Moet er niet aan denken dat ik iemand anders mijn paard in de stapmolen zou laten zetten. Ik heb ooit besloten: mijn paard komt er niet in. Ik loop zelf.
Laatst bijgewerkt door stefje op 09-02-14 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

CharlesZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:35

Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat een paard een hele nacht erin heeft doorgebracht.. Er is toch iemand die 's avonds de hele boel controleert? of alles wel dicht is en de paarden eten hebben gehad? tenminste dat is bij mij op stal zo

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:37

Wat is er nou simpeler dan een tijdschakelaar in te bouwen?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:37

stefje schreef:

Aah, dat is echt heel zielig!
Wel vraag ik me af hoe een paard daar dood aan kan gaan? Ze zijn gebouwd om urenlang te lopen, het is natuurlijk niet leuk maar op zich zou een paard een nacht lang stappen wel vol moeten kunnen houden..