Wat doen jullie met je oude paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saar4

Wat doen jullie met je oude paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 20:49

Ik ben erg benieuwd naar wat jullie doen met je oude paard (al dan niet met gebreken)?

Ik heb een pony die binnenkort 22 jaar wordt. Ze heeft de ziekte van cushing, artrose en waarschijnlijk ook iets van spat. De cushing is met medicatie heel goed beheersbaar te houden maar de artrose betekent helaas wel het einde van haar dressuur en spring carrière.

Ze werd de laatste jaren zodanig slecht dat ik er in de bak niet echt meer op kon rijden Stappen en beetje draven over de hoefslag gaat goed, maar galopperen en voltes rijden gaat echt niet meer. Ze is niet onregelmatig maar wel enorm stijf en krijgt in galop haar achterbenen er niet meer goed onder. Ik heb haar vorig jaar daarom met pensioen gestuurd naar wat ik dacht een hele leuke plek: hele dag buiten lopen met een enorme wei en inloopstal in een groep met onbeperkt ruwvoer.

Helaas pindakaas. Mevrouw bleek het verschrikkelijk te vinden. De veearts had me al gewaarschuwd dat ze te fanatiek is voor pensioen en te graag werkt. Daarnaast heb ik haar al bijna 20 jaar en is ze heel erg gesteld op haar dagelijkse routine. Ze werd ziek en kwijnde weg en ik heb haar uiteindelijk weer teruggehaald en rijd er nu buiten mee. Buiten rijden vind ze helemaal prachtig en ze is dan heel ijverig. Buiten loopt ze ook gewoon goed, voorwaarts en soepel. Helaas kan ik door de weeks alleen 's avonds komen en blijft buitenrijden tot het weekend beperkt.

Door de weeks longeer ik 2x aangepast, wat betekent dat ik meeloop zodat ze baantjes over de hoefslag kan trekken. Vooral stappen, als ze goed is beetje draven. Daarnaast 1x stappen onder het zadel en in het weekend dus naar buiten. Ze staat overdag minimaal 10 uur in de wei in een klein groepje dus qua beweging komt ze wel aan haar trekken. Toch heb ik het idee dat de extra beweging die ik haar geef positief werkt op haar lijf.

Hebben jullie nog suggesties? Wat doen jullie nog met je oude paard en hoe vaak? En op welk punt heb je besloten om helemaal te stoppen met rijden?

joafan2003

Re: Wat doen jullie met je oude paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 20:56

Heb er ook een van bijna 22, daar wandel ik kilometers mee meerdere keren per week.
Doe ook grond werk met hem in de bak. Mennen doen we ook graag.
Soms rijden kinderen op hem zonder zadel.
Moet zeggen dat hij nog heel soepel beweegt, super conditie heeft en zoals jou merrie heel graag werkt voor iemand.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 21:00

Wandelen wil ik ook weer gaan doen als het wat langer licht wordt. Fijn dat de jouwe nog geen kwaaltjes heeft. Wat voor grondwerk doe je zoal?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:49

Heb een merrie van bijna 24. Ik rij nog dagelijks. Vanmorgen nog een pittige dressuur les gehad. Verder regelmatig buiten ritten van een uur tot ruim 2 uur. Stap draf galop, alles en ook behoorlijk fanatiek. Het is geen doetje en je moet behoorlijk rijden, anders neemt ze een loopje met je. Ze is heel braaf, maar kan echt niet iedereen er even op laten rijden. Wel in de bak, maar buiten niet. Over haar met pensioen sturen, denken we nog niet aan.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:54

ik heb ook een 22-jarige cushing. Ik probeer 1 keer per week een bosritje te doen maar dat lukt niet altijd ivm weer en tijd omdat ik nog een paard heb. Wel probeer ik de aandacht zo goed mogelijk te verdelen. Moet veel leren maar heb gelukkig pas mijn rijbewijs gehaald wat er voor zorgt dat ik weer vaker naar stal kan! Verder doe ik vooral poetsen.. hij is ook geschoren ivm cushing. hij is geen bom die ontploft als je een tijdje niet rijdt. Hij is lekker relaxt in het bos. Af en toe stukje versnellen, veel rustig stappen en lekker genieten. In de bak rij ik dus nóóit! Vindt hij ook geen bal aan...

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 23:01

Saar4 schreef:
Wandelen wil ik ook weer gaan doen als het wat langer licht wordt. Fijn dat de jouwe nog geen kwaaltjes heeft. Wat voor grondwerk doe je zoal?

Ben ook erg blij dat die geen kwaaltjes heeft :) Heb altijd van alles met hem gedaan=wandelen, mennen, dressuur, springen, buiten ritten. Moet zeggen het is nooit een crosser geweest, misschien scheelt dat ook, hij is wel gespierd, is nooit te dik geweest= is een hengstje van 92cm.

Grond werk=dressuur aan de lange lijnen vind die erg leuk. Springen aan de hand= 30-50cm, ga er dan zo een 10x over heen, als hij het aangeeft stop ik eerder.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:32

ik reed vroeger op een pony van 41
hij was van de manege, en ze wilden hem eigenlijk met pensioen doen, maar van de dierenarts moest hij blijven rijden, om verveling te voorkomen
als hij niks meer mocht doen zag je hem echt wegkwijnen dus reed hij nog mee
hij mocht 1 uurtje per dag rijden, met de beginnerslessen.
Gewoon alleen stap en draf, en heel af en toe een stukje galop
springen mocht hij niet meer omdat hij dat te leuk vond en zich dan veel te druk zou gaan maken
die pony heeft tot 2 weken voor zijn dood meegereden, omdat hij dat zelf heel leuk vond.

nutts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:42

Ik heb er 1 van 25. daar doe ik mee wandelen en licht kaptoom werk aan de hand.

esmee1008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:44

Ik heb een paard van 24. Loopt vaak onregelmatig ookal zet hij zich vol in voor elke minuut die hij voor je werkt & heeft hij er plezier in , toch merk je dat hij het in de bak minder vrolijk is. Ik ga hierdoor alleen nog maar met hem naar buiten. Buitenritten vind hij heerlijk. Ook af en toe rennen/gek doen met andere paarden werkt goed.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:47

Ik heb een oudje van 25, in wandel met haar, longeer haar rustig en ze loopt ook nog voor de wagen in het enkel en dubbelspan. Ze "werkt" zo'n drie dagen in de week. de andere dagen staat ze op de paddock en scharrelt ze een beetje in het rond.
Ik merk aan haar dat ze het 's avonds allemaal niet meer zo goed ziet, dus ik geef haar alleen overd ag ehct beweging.
Laatst bijgewerkt door Gracia op 15-02-14 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:47

Ik heb ook een oudje van straks in april 25 jaartjes. Ze heeft vroeger hard moeten werken. En is bij mij lekker met pensioen zoals ik het noem. 3 keer in de week rij ik een buitenritje. Bakwerk is niks voor haar maar gelukkig ook niks voor mij :P. Maar ik moet haar echt niet een week laten staan dan heb ik een bom onder me gat haha. Ze beweegt nog top! Maar als ze een mindere dag heeft als we gaan rijden. Ga ik wel gewoon rijden maar dan lekker rustig aan.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:51

Verzorgpaarden van 20 en 31 (en een pony van 10); die van 20 rij ik 2 á 3x in de week op buitenrit. De 31-jarige gaat als ik een mederuiter heb ook mee, dan is het tempo net wat rustiger, maar hij is helemaal blij met flinke buitenrit van een paar uur. Helemaal happy is ie als zijn ponyvriendinnetje ook mee is. Als de 'oude' een paar weken niet mee gaat dan is het nog steeds opstappen en wegrijden. Dat lukt met de 20-jarige niet...

Tan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:51

Als ze het allemaal nog goed doet en vooral leuk vindt zou ik er zeker nog niet mee stoppen. Rust roest zegt men weleens... Misschien een idee om een verzorg(st)er te zoeken die doordeweeks nog een en ander met haar kan doen?

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-14 19:43

Verzorgster durf ik echt niet aan. Ik heb haar al 18 jaar en ken haar grenzen. Ze geeft ze zelf ook duidelijk aan maar je moet wel het gedrag herkennen. Ik durf er niet op te vertrouwen dat een 'vreemde' dat ook kan. Misschien overbezorgd maar ik ben te bang dat iemand haar net te veel laat doen dan ze kan. Het is wel een pony die je altijd wil plezieren en die dus makkelijk door haar grenzen heen loopt. Daarbij is het ook nogal een aparte in die zin dat ze erg eenkennig is.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:48

Mijn paard van 27 jaar heeft ook Cushing, artrose in zijn voorbenen en spat in zijn achterbenen. Daarnaast is hij vanaf zijn 7e jaar ongeveer blind. We hebben altijd gereden, tot ong. 2 jaar geleden. Vanaf dat moment ben ik elke dag met hem gaan wandelen, minimaal een uur door weer en wind. Als het donker is lopen zowel hij als ik met verlichting en dat is goed te doen. Voor de rest gaat hij de paddock in met zijn vriendje

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:54

Mijn oudje van 21 staat momenteel met een peesblessure en heeft spat in beide achterbenen. Voor de blessure deed ik alles met haar. Nu zijn we aan het opbouwen met stappen en ik denk dat ik het bij bosritten, lange lijnen en clickertraining ga houden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:58

[VSW] Als je paard oud wordt

Hier staan nog heel veel dingen in van wat mensen zoals met hun oude paard doen.

Met mijn oudje (23 jaar): stapritjes, de gemakkelijke dingetjes van horse agility, vrijheidsdressuur (de niet intensieve dingen) en gewoon aan de hand wandelen en tutten.

Anoniem567

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:13

Oeff doe ik nou nog zoveel in vergelijking met jullie? Mijn oudje (24) loopt nog 6 keer in de week. Voornamelijk gewoon dressuurwerk (afgewisseld met wat balkjes of een sprong), in het weekend een buitenritje en 1 keer in de week aan de longeerlijn. Zolang ze er plezier in blijft houden, vind ik het prima, ze blijft er erg fit door. In de zomer wandel ik wel vaker met haar of gaan we een stuk fietsen, daarnaast maken we dan meer lange buitenritten.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:14

mijne is 22 rijd er recreatief mee, soms lekker laten rennen in de bak. Merk alleen aan gewicht dat ze ouder word (valt in) maar verder niet hoor haha

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:29

Mijn paard wordt in april 30 jaar en is al een aantal jaar met pensioen. Tot een half jaartje terug heeft hij met mijn jonge(re) hengsten in de groep gestaan en heeft me altijd goed geholpen met het opvoeden van de heren. Nu heeft hij een aangrenzende prive paddock. Elke ochtend en avond maken we een wandeling door het bos. Ondanks PPID en artrose maakt hij het erg goed en kan nog best gek doen op z'n tijd!

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:03

Mijn merrie is bijna 16 ( nog niet zo stok oud), maar heeft artrose en wobbler! Ik rijd ( mits het weer t toelaat) twee keer in de week. In de bak of in t bos...soms gaat t goed, soms wat minder. Daar pas ik t rijden op aan. Merk wel dat ze t rijden fijn vindt en geniet <3

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:04

Ik gebruik mijn 21 jarige ruin gewoon als sportpaard. Doet ie nog prima. Iets langer losrijden en uitstappen en het gaat allemaal vlotjes ;)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 18-02-14 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:13

Leeftijd van mijn merrie is iets dubieus, op papier word ze 20 maar daar zou mee gerommeld zijn en dan word ze 22. Maar goed ze word ongeveer 5 of 6 dagen per week gereden, variërend van 30 min tot 60 min en is dan nog behoorlijk fanatiek en soepel. Zondag heeft ze gesprongen

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:59

Mijn oudje wordt 28 dit jaar, en die is off al jaren met pensioen maar af en toe stap ik er nog steeds op en rijd een beetje met dr in de bak. Ze heeft altijd in de sport gelopen, vroeger dressuur de laatste jaren western en ze kan er heel slecht tegen als ze echt niks meer hoeft te doen :D Helemaal fit is de ouwe niet meer, ze is bijna blind (rechts 100%, links 70%) heeft hooikoorts en een stofallergie en een pees in het voorbeen is ook niet meer helemaal ok. Rijden doe ik overigens alleen maar in de winter, zomers heeft ze echt teveel last van de hooikoorts |( (net als het vrouwtje :+ ). Als 25 jarige ging die in de winter zelfs af en toe nog mee op wedstrijd. En een lol dat ze dan had :D geen mens die geloofde dat die al zo oud was :')

En van een vriendin van me heb ik nog een 22 jarige op stal. Die rijd ik nog gewoon, en hij mag straks zelfs mee voor een cursus :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 13:08

Ik rij nog regelmatig op mijn oudere merrie, maar wel minder dan vroeger. Dat komt vooral doordat ik ook tijd besteed aan haar opvolgster en mijn vrije tijd is niet meer geworden. Ze is nu 27 en je merkt wel dat het lijf wat meer moeite heeft met bepaalde zaken, maar met een beetje gerichte gymnastiek en wat beleid met rijden gaat het nog steeds heel goed. Ze helpt ook met het opleiden van haar opvolgster met buitenritten ;)