Manege pony kopen, slim?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Buenootje

Manege pony kopen, slim?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 23:54

Ok we zitten met de handen in het haar. Onze Bueno heeft zich ontplooit tot een zelfzekere frisse pony nu hij op conditie is. Hij was in het verleden manegepony en is daarna 2 jaar van prive mensen geweest waar hij 1 x per week een buitenritje maakte. Wij kregen de kans hem te kopen en hebben dit gedaan. Nu, 1 jaar later, is hij een voorwaartse pony met een behoorlijke conditie maar nog steeds braaf. Alleen ook nog steeds te klein voor mij (1.32m)
Alleen onze dochter rijdt momenteel nog op hem. Zij is redelijk ervaren en heeft nog wel plezier met hem. Echter, onze zoon van 11 is zo goed als te groot en vindt hem te snel. Die rijdt weer op manegepony's. Onze zoon van 7 wilt er ook niet op en rijdt dus ook op manegeponys en ikke ben gewoonweg te groot en rijd dus idem...kostprijs, stalling voor 1 pony volpension plus 120 euro in de maand voor ons aan (extre) lessen. Niet meer haalbaar....

Nu hebben we de mogelijkheid oudste zoon en jongste zoon hun lievelingspony te kopen/ruilen. Een kruising haflinger van 1.42m ook ik heb erop gereden en is een heerlijk paardje. Dochter heeft er zondag mee op verplaatsing een oefenjumping mogen doen en reed in de prijzen. Deze pony is bomproof, past zich volledig aan aan het soort ruiter wat er op hem zit en is net als Bueno ook mega super braaf in bos en in omgang. Eigenlijk het type wat we allemaal leuk vinden en die we allemaal kunnen rijden. Hij is zes en heeft nu 1 jaar manegelessen gelopen maar dan enkel de woensdag, vrijdag en zaterdag. De rest staat hij net als Bueno De hele dag buiten en tijdens de nacht op stal. (bij weer en wind)

Mochten we dit doen zouden beiden pony's op hun eigen plek kunnen blijven staan maar enkel van eigenaar wisselen. Bueno zou dus iets fanatieker moeten gaan werken en hun pony iets minder fanatiek maar misschien wel wat intensiever daar hij nu eigenlijk enkel met beginners loopt (of niet loopt als hij daar zin in heeft). Heeft iemand hier ervaring met het ruilen/kopen van manegepony's? Hoe is dit verlopen? Zouden jullie deze switch maken? We vinden de pony enorm leuk allemaal overigens en mijn gevoel zegt ja, man twijfelt wat maar weet niet waarom. Ook onze ervaren (naja op die leftijd ervaren) dochter vindt het op zich een prima idee. Ze beseft heel goed dat we niet enkel haar een pony kunnen geven en de rest niet...
Laatst bijgewerkt door Buenootje op 08-02-14 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dracarys

Re: Manege pony kopen, slim?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 23:58

Tja, waarom zou je dit niet doen ?

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 00:02

Tsja dat weet ik ook niet, misschien vanwege zijn grootte....al moet ik bekennen dat ik ook niet onder zijn buik uit kom of groot oog op hem (ben zelf maar 1.62m) overigens heeft hij me geholpen bij mijn springangst, 15 jaar geleden sprong ik nog 1.10m maar ineens angst gekregen vandaag weer gesprongen met desbetreffende pony

haffiecesaer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 00:03

Hai,

Tja wat is slim. Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik zou naar mijn gevoel luisteren.

Dus ik zou inderdaad voor de hafkruising gaan, omdat je daar allemaal plezier aan zal beleven.

Zeker als je zeker weet dat Bueno ook goed terecht komt.

Anders misschien een idee om een paar weken een proefperiode af te spreken? Zodat je kan kijken hoe het met het andere paard gaat?

Succes met je beslissing!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 00:09

Ik denk dat je daar een mooie deal mee hebt.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 00:09

Dat zou natuurlijk ook een oplossing zijn dit kan ik wel eens bespreken. Zeker weten dat Bueno het daar goed krijgt doe ik ;) Anders stond hij daar niet gestald natuurlijk. Ook de manegepaarden staan daar lekker op weide en worden met respect behandeld

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 00:13

Ik zou een proefperiode proberen.
Als je na een x aantal weken met de haflinger gewerkt hebt kan je altijd nog zeggen Ja of Nee.
En voordeel van deze haflinger is dat de hele familie hier plezier van kan hebben als ik het zo lees.
En je weet natuurlijk ook dat jullie huidige pony gewoon goed terecht komt.

Succes ;)

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 00:14

Nou, ik zou het doen ! ( wel even een tijdje uitproberen ) Ik denk dat jullie een goede deal maken :j Iedereen gaat er plezier van beleven ! :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 00:16

Zelf 1.68 en pony's 1.43/1.48. Past keurig, wedstrijden rij ik toch niet. Daarbij ben ik veel meer pony dan paardenmens. Laat de nieuwe kritisch keuren en als dat in orde blijkt zou ik het zo doen.

Passend rijdier wordt eerst bepaald door : gewicht beoogde ruiters kunnen dragen, zadel waar ruiter in past moet op de rug passen en ruiter kan correct zitten (niet in de knoop komen met voorbenen pony en handen op juiste hoogte kunnen houden voor correcte inwerking bit al kan een martingaal daar helpen). Dat een volwassene enkel op een paard ipv pony kan rijden is meer gewoonte en status dan noodzaak. Enkel als je meer dan B (of nog net L) wedstrijden wil gaan rijden kan je tegen beperkingen oplopen als hoogte hindernissen en mening jury. Al heb je dan altijd nog opties als : TREC, endurance, western of mennen. Van wat ik begrijp zijn alle rijdende leden van het gezin erg blij met deze pony, dus keuren, kopen en genieten. Plezier gaat boven het plaatje.

haffiecesaer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 00:17

Kan me wel voorstellen hoor dat het een lastige beslissing is :-)

Persoonlijk denk ik dat het heel goed uit zou kunnen pakken! Fijn allemaal op hetzelfde dier kunnen rijden, plus hij is nog jong. Dus ook je kinderen kunnen hier jaren mee vooruit!

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 00:18

Ik zeg doen. Nu heb je er ook geen plezier aan en wat houd je nog tegen? :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 00:21

Als het voor jou om de grootte van de haf gaat, dan zou ik hem zeker niet laten staan.
Hier volwassen, 1.68 en start met mijn pony van 1.48 gewoon lekker tussen de paarden!
( zie profiel voor het plaatje, 1.62 op 1.42 moet dus kunnen als de pony een beetje massa heeft, en dat zal wel met deze kruising)

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 01:33

Bedankt, we gaan morgen nog eens om te tafel zitten :) Ik hou jullie op de hoogte

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 01:43

wel keuren he

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 01:46

Het klinkt alsof je hier een hele goede deal mee maakt ;)
Maar niet alle haken en ogen kun je van te voren zien bij een paard.
Het is wel een voordeel dat jullie de pony al kennen.
Jullie weten hoe er mee om wordt gegaan / wat zijn eventueel medische verleden is etc.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 01:46

Succes morgen en ook wat mij betreft een mooie deal. Ik heb zelf een haflinger en hier rijdt jong en oud op hem. Zijn leuke maten aan pony's en stevig zat.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 09:44

Waarom niet? Het klinkt als een goede ruil. Het is erg zonde als jullie niet allemaal op de pony die je nu hebt kan rijden.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 14:33

Ik zou je huidige pony aan een particulier verkopen en met dat geld de haf kopen. Zou het zelf niet aan kunnen m'n eigen pony in een manegeles te zien lopen. Gevoelsmatig advies, kan er niks anders van maken sorry.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 14:40

Ik zeg ook doen met een ruime proefperiode, want ik verwacht wel enigszins tegengas van je dochter. Bueno is haar pony en waarschijnlijk dus ook haar lieveling, wat gebeurt er als andere mensen lessen op hem gaan rijden en zij daar niks mee in te zeggen heeft en hem wel nog dagelijks ziet maar niet meer kan doen en laten wat ze wil omdat het haar pony niet meer is?

En het geen wat ik me afvraag hoe wil je één pony over 4 personen verdelen, je kunt natuurlijk niet verwachten dat zo'n dier uren op een dag gaat lopen of 7 dagen in de week. Hoe wil je dit eerlijk verdelen tussen je twee zonen, dochter en jouzelf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 14:43

Idd, doe m wel keuren, daarmee kun je zoveel ellende vermijden :)

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 18:25

We zijn nog in twijfel, de proefperiode zou trouwens geen probleem zijn.

Verdelen? 1 pony, 7 dagen in de week waarvan 1 dag rust (maandag hier standaard)
Ikzelf rijd enkel 1 les per week de pony is namelijk van de kids in eerste instantie.
De jongste rijdt enkel woensdag 1 uurtje beginners meer mag hij nog niet van mij vanwege groei ect. Zoon rijdt 2 x per week 1 uur en dochter rijdt 3x per week 1 uur. Zijn dus zes uren per week waarop enkel de woensdag 2 uur les waartussen 4 uur zitten.
Donderdag is mijn man zijn dag nu ook en die longeert, doet dubbele lijnen of gaat het bos in aan de hand met Bueno.

Overigens vind ik dat je prima met 1 goede pony kan rijden met meerdere personen. Het is niet zo dat hij 4 uur achter elkaar loopt, en zelfs dat zou geen ramp zijn mits je weet wat je doet. Maar dat is dus niet het geval. Van 1 uur "werken" per dag en de rest lekker op de wei met soortgenoten verslijt geen enkele pony ;)

Overigens heeft de oudste zijn stoute schoenen aangedaan en vandaag een les op Bueno gereden en dit ging wonderbaarlijk goed. Twijfel dus weer.

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:16

klinkt als een ideale ruil!

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:18

Lizzle schreef:
Ik zou je huidige pony aan een particulier verkopen en met dat geld de haf kopen. Zou het zelf niet aan kunnen m'n eigen pony in een manegeles te zien lopen. Gevoelsmatig advies, kan er niks anders van maken sorry.

Mee eens :j al zou ik verder wel voor die pony gaan. Klinkt als een ideale gezinspony. Iedereen blij :)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:22

Ik zeg doen, denk dat jullie er allemaal veel plezier aan kunnen beleven!

cmaenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:26

Ik denk dat als het een goede klik is voor de gehele familie is en de pony is gewoon goed ook op klinisch gebied, waarom zou je dan? De kinderen worden uiteindelijk ook groter en dan wordt Bueno ook te klein voor hun. Dan kan je Hier wat langer plezier van hebben.

Dus ik zou het doen *\o/* :)
suc7 met de beslissing ;)