Verharen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Verharen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 13:31

Hallo!

Ik weet niet of dit topic hier goed staat, zo niet: Sorry!

Mijn Friese merrie is enorm aan het verharen door het rare weer. Eerst werd het een beetje koud, dus heeft ze een beetje en vacht aan gemaakt. Ze staat onder dekens, dus geen dikke berenvacht hoor!
Maar nu is het de afgelopen tijd vrij warm voor de tijd van het jaar. En ik merk dat Famke heel erg verhaard.. Ze heeft ook onwijs veel jeuk. Als de deken af gaat, gaat ze meteen jeuken. En als ik haar poets geniet ze intens... Komen ook heel veel haren los dan.

Wie heeft er nog meer last van? En wat valt er aan te doen? Een speciale borstel oid?

NatasjavE

Re: Verharen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:37

Mijn ene ruin verhaard ook enorm.
Ik borstel nog niet heel flink daar ik wil dat hij huidvet overhoud. Staat zonder deken.
Hoop niet dat ie nu al z'n haar kwijt raakt en dat het dan toch nog koud wordt.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:40

Mijn merrie is ook belachelijk veel aan het verharen.. Probleem is dat het waarschijnlijk nog behoorlijk koud gaat worden en ze nu al half in zomervacht zit :S

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 13:41

Ik hoop dat het gewoon rond deze temperatuur blijft!

Maar dat verharen is wel erg vervelend. Famke heeft echt veel jeuk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:43

Als ze onder de deken staat kun je haar echt wel uitgebreid borstelen. De furminator gebruik ik altijd en een poetsplokje, vooral eentje komt al aanhollen als ik met de borstel kom.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:44

Hier hetzelfde... Grond training kan ik niet fatsoenlijk doen met hem, hij staat om de haverklap stil om zich in allerlei bochten te wringen om zo bij het kriebel plekje te komen.

Hij staat onder de deken verder.. scheren kan ik helaas niet, dan zou ik moeten trainen met een deken op en voor zijn oefeningen gaat dit niet.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 13:46

Ik borstel inderdaad ook uitgebreid. Maar de jeuk blijft, want ik krijg niet alle losse haren weg..

En TeSs2411: Precies, dat doet mijn paard ook, echt in elke vorm die ze kan staan om maar bij het jeukende plekje te komen.. En als ik haar dan help door daar te jeuken, gaat ze haar hoofd helemaal kantelen en haar lippen bewegen alsof ze terug kriebelt hihi.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:46

Mijn ruin geniet ook zo heerlijk van een lekkere stevige poetsbeurt :D .
Hij verhaard nog niet veel.
Snachts heeft hij het ook warm op stal.

Hij staat overigens (zonder deken) van 7.00 t/m 18.00 uur buiten en s'nachts binnen.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 13:48

Mijn paard staat met deken op, overdag buiten op de paddock, 's nachts op stal.

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:50

onze tinker is gewoon winterhard en staat al zijn hele leven 24/7 op de weide met schuilstal en geen dekens op, hij heeft altijd hele lange winterharen en die komen altijd los als de winterkou voorbij is en nu komen ze ook langzamherhand los! Dus ik hoop dat de echt kou voorbij is hier in Drenthe!

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:53

Mijn haflinger ook. Staat ook onder een deken, maar vooral zijn buik, benen en half zijn aan het verharen. Onder de deken ook wel, maar dat zijn niet zo veel haren.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:55

Mijn fries staat zonder deken maar ik heb er al bakken haar van af gehaald ze verhaard enorm...

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:00

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:09

mijn ponys zijn al vanaf begin januari aan het verharen, en eentje met zomereczeem begint ook al kriebel te krijgen. ik borstel ze gewoon heel veel met zo'n 'furminator' en dat werkt heel goed. nu hopen dat het niet in een x heel koud wordt want dan heb ik een probleem .. :')

tjarda_auke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 18:59

Mijn fries is dit jaar zn beetje vergeten een wintervacht aan te maken door de zachte winter...normaal heeft ze ondanks haar dekens wel een klein beetje wolletjes nu bijna niets, shetlander echter loopt wel als een ijsbeer rond en houdt.het gelukkig nog even zo.

furminator is trouwens idd een ideaal ding ik heb er niet speciaal een voor paarden maar de grootste maat voor honden, werkt ook prima en dan heeft de hond er ook nog wat aan:)

Roos_Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:42

tegen verharen gebruik ik vaak een wedstrijd blokje zo haal je de overige haren eruit dit is echt erg makkelijk ze zijn ook super goedkoop :D

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:51

Het stalgenootje van mijn pony heeft ook last van enorme jeuk.
Als de deken afgaat is het meteen jeuken. Mijn Shet heeft er eigenlijk geen last van, hij verhaard bijna niet en schuurt ook niet.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:52

tjarda_auke1 schreef:
Mijn fries is dit jaar zn beetje vergeten een wintervacht aan te maken door de zachte winter...normaal heeft ze ondanks haar dekens wel een klein beetje wolletjes nu bijna niets, shetlander echter loopt wel als een ijsbeer rond en houdt.het gelukkig nog even zo.

furminator is trouwens idd een ideaal ding ik heb er niet speciaal een voor paarden maar de grootste maat voor honden, werkt ook prima en dan heeft de hond er ook nog wat aan:)

Ik heb ook een furminator, echt heel erg fijn! Ik heb de hondenmaat, gezien ik hem alleen voor mijn Shet gebruik.
Ik heb zo'n ding ergens heel goedkoop kunnen krijgen, ik zal wel even opzoeken waar.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:53

Jup whit verhaart ook, heel veel paarden op stal, het is echt raar weer. Hopen dat we gewoon de winter gaan skippen

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:55

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:59

In principe verharen ze door meer licht, niet door warmte/koude.
Mijn fjord verliest ook lange haren, maar heeft gelukkig geen jeuk, hij staat wel zonder deken.
Furminator schijnt te helpen.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:01

Aria_zz schreef:
In principe verharen ze door meer licht, niet door warmte/koude.
Mijn fjord verliest ook lange haren, maar heeft gelukkig geen jeuk, hij staat wel zonder deken.
Furminator schijnt te helpen.

Volgens mij verharen paarden gedeeltelijk door licht en gedeeltelijk door de temperatuur en aangezien de temperatuur nu niet klopt qua licht raken ze uit hun ritme en beginnen als een gek te verharen en/of te jeuken

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:04

Ja kan hoor, maar voor zover ik weet is licht belangrijker dan warmte. Maar ja, met dit weer, alles is een beetje uit ritme.

Maar voor mijn fjord ben ik niet bang, als het gaat vriezen heeft ie nog haar genoeg. Moest het echt niet gaan wordt het toch deken en/of scheren en deken.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:06

Lengen van dagen is de trigger voor het aanpassen van de vacht en geloof me, ze zijn echt wel bestand tegen een flinke kouperiode binnenkort hoor. Kou is ook helemaal niet erg, regen en wind is veel vervelender voor ze (in combinatie).
Laat de natuur gewoon zijn werk gaan doen, mochten ze het wat kouder krijgen, flink ruwvoer geven.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:07

Aria_zz schreef:
Ja kan hoor, maar voor zover ik weet is licht belangrijker dan warmte. Maar ja, met dit weer, alles is een beetje uit ritme.

Maar voor mijn fjord ben ik niet bang, als het gaat vriezen heeft ie nog haar genoeg. Moest het echt niet gaan wordt het toch deken en/of scheren en deken.

Dat is het laatste waar ik bang voor ben met die teddy beer van me :+
Ik moet er eerder voor uitkijken dat hij het niet te warm en benauwd krijgt, hij heeft namelijk ook nog eens bronchitis.