buitenrit manege poelenburg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SophieXAnni

buitenrit manege poelenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 19:05

Ik wil graag een buitenrit op de poelenburg maken. Iemand enige ervaringen? Wat vonden jullie?

xx

friesiszwart

Re: buitenrit manege poelenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:27

Ik heb vorig jaar vanaf poelenburg een rit naar het strand gemaakt, mooie omgeving. Over de paarden weet ik niets want ik had mijn eigen paard mee.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 20:31

Ik ben er een paar jaar geleden geweest en was geweldig.

Ik was toen een bange ruiter en daar hielden ze heel goed rekening mee.

Paarden zien er heel verzorgd uit. De zadels en hoofdstellen ook en alle paarden hebben een eigen poetsbak.

Ik hoop ooit weer heen te gaan.

SophieXAnni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 16:42

Deugenietje schreef:
Ik ben er een paar jaar geleden geweest en was geweldig.

Ik was toen een bange ruiter en daar hielden ze heel goed rekening mee.

Paarden zien er heel verzorgd uit. De zadels en hoofdstellen ook en alle paarden hebben een eigen poetsbak.

Ik hoop ooit weer heen te gaan.

Klinkt heel leuk! Ik hoop oom daar heen te gaan in de lente!

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:16

Ik was er niet zo kapot van. Ik had een heel braaf paard, wel met een hele stijve hals maar had heel makkelijk uit te zitten gangen Mijn zus een lompe drammerige tuiger. 1 paard kon het tempo niet bijbenen. Mijn paard kwam net terug van een andere buitenrit en moest meteen weer mee. Zijn biks lag nog in de voorbak maar 1 iemand zei dat ik hem meteen weer mee moest nemen. Ander meisje was wel zo slim om hem te laten eten en drinken. Hij had wel bobbels bij de singel. Het leek van de singel zelf te komen maar wat het nu daadwerkelijk was weet ik niet.... Begeleiding was een jong maar wel vriendelijk meisje.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 23:29

Paar jaar geleden geweest, super brave paarden!
Heerlijke rit en een mooie omgeving :)

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:11

Ik ben er ooit op ponykamp geweest. Dit met mijn eigen (verzorg)pony. Dus over de paarden en/of manege spullen kan ik niets zeggen. Maar de omgeving was mooi! We ging door de bossen, duinen en over het strand. Om hier te komen moest je één of twee keer de weg oversteken, wat heel erg mee viel. Je zit vooral in de bossen zelf.

Mocht je met je eigen paard gaan, dan raad ik aan om deze wel te 'trainen'. Ik vond de duinen wel zwaar, maar gelukkig was mijn pony hierop voorbereid/getraind.

esssmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:13

Ik ben daar 3 jaar geleden ofzo op ponykamp geweest, ik vond buitenritten heel leuk, ik heb 1x op een draver gereden en de andere keer weet ik niet meer! Het was erg leuk maar het ging niet hard, met veel crossen enzo. ( ik weet ook niet of je dat zoekt)
Dus het is wel een aanrader, haha! :)

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:19

Ik heb daar 4 jaar geleden een buitenrit gemaakt en vond het erg leuk! Leuke omgevingen en vriendelijk paard.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:20

Ben op strandrit geweest ooit, waren met z'n 3en inclusief begeleider, strand was erg klein stuk, maar aangezien je het over buitenrit hebt denk ik dat het alleen over bos gaat?
Manege is goed verzorgd, vond het alleen jammer dat er in de kantine werd gezegd ja je moet op die en die, maar er werd niet aangewezen waar ze dan stonden. (Mochten dus met zijn 2en de ik schat 80 paarden langs om de pony's te zoeken)
Ook mocht ik kiezen tussen 2 pony's maar de ene was niet eens te vinden. (Bleek achteraf in de stapmolen te staan)

Rit opzich was wel leuk! We hadden wel een pony mee die in de duinen niet normaal kon doen (Rembrandt), hij ging telkens bokken en ging achterwaarts van een steile helling af, wat de begeleider overigens oke vond ''omdat hij het zelf deed''.

Heb dus een beetje een gemengde mening over Poelenburgh..

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 18:22

Ik heb er zelf nog nooit een buitenrit gemaakt, ik rijd wel altijd met mijn eigen pony in hetzelfde gebied en ik kom vaak groepen van Poelenburgh tegen.
Begeleiding is altijd heel aardig en paarden zien er goed uit!
Weet alleen niet of je duin of een strandrit wilt maken, maar als ik op het strand rij zie ik ze altijd maar 5 minuten (een keer heen en weer) en dan gaan ze alweer de duinen in. Dat lijkt mij niet echt leuk.
Zou alleen als je belt om een afspraak te maken wel melden of je een rustig of wat frisser paard wilt. ;)

Aurantiaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 11:58

lijkt me leuk ik mag niet van mijn ouders en heb ook geen ijgen paard :(

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:49

Ik heb er niet echt goede ervaringen mee. Ben er 1 keer op 18+ kamp geweest,
dat was echt super leuk, goed georganiseerd en gezellig. Geloof dat er dat jaar
nog andere eigenaren inzaten. Er was ook andere instructie en begeleiding dan het
jaar erna.

Daarna nog een keer geweest en dat was direct een stuk minder gezellig.

Het gebied om buiten te rijden is daar echt super maar misschien had ik pech
want van die 2x instructieweek zijn er echt veel mensen gevallen, paarden aan
de kletter, bokken, raar doen enz. Daardoor werd ik er zelf een beetje bang voor,
er gebeurde elke keer iets naars op buitenrit.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:54

Ik ben er 2 jaar terug geweest voor een strandrit.
Mooie manege maar het is echt voor gevorderden.
Je gaat ook in ren galop.
Begeleiding was slecht.
Paarden stampten al voordat we goed op het strand waren.
Vrouw die ons begeleidde zei laat ze maar gaan het heeft geen zin om ze tegen te houden.

begeleiding zelf zat op een jong paard die maar bleef huppelen de hele weg.
Terugweg viel er iemand af.
Begeleiding kon niet bij de vrouw komen omdat het paard dus zo bleef huppelen en ze kon er ook niet af zei ze want dan kwam ze niet meer op het paard.

Zo een paard hoort niet voorop te rijden als begeleiding.
Paard waar het meisje op zat waar ze vanaf was gevallen hoorde ook niet in de groep thuis.
Hij bokte steeds naar de paarden achter hem.

na de rit moet je altijd een enquente invullen dit ook allemaal aangegeven maar nooit wat op gehoord.

Ik vond je bleef kort op het strand. Het was ren galop heen en weer en hup weer terug.
Omdat de manege best wle een stuk van het strand af ligt.

Was een mooie rit door de bossen maar door dit soort dingen ga ik er niet meer terug.

Ik woon zelf op de veluwe dus hier kan ik in de bossen rijden.

Vorig jaar bij manege smit geweest en ga ik in mei weer heen.
De galop is rustiger en je blijft langer op het strand.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:58

Ik heb hier een aantal jaar geleden een duinrit gemaakt, konden het strand nog niet op (of pas vanaf 5 uur oid). We waren met zn 2en en dan de begeleiding er nog bij. We hadden van te voren aangegeven dat we fjorden en haflingers wel leuk vonden. Toen mocht ik op een Haf en een vriendin van mij op een fjord (Dacht dat we op Iris en Fjord gereden hebben).

We hebben zelf de paarden gepoetst en opgezadeld, zagen er netjes uit (ieder paard/pony had zijn eigen spullen dacht ik) en daarna op het terrein opgestapt en toen gingen we de duinen in. (Hadden al een aantal jaar ervaring dus hoefde niet in de bak oid. weet niet de precieze regels daar). Daarna heerlijke buitenrit gemaakt in de duinen/bos. Voldoende afwisseling qua gangen. Paarden zagen er prima verzorgd uit en vond het een leuke rit.

Strandrit heb ik nog nooit gemaakt helaas..

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:06

Geen ervaring met de manege, wel wil ik even reageren op de stukken dat verschillende mensen zeggen dat ze erg kort op het strand reden.
Ik begeleid zelf buitenritten op de Veluwe, en ken dus vooral het fenomeen zandverstuiving. Maar qua zand zal het ong. hetzelfde zijn.
Wij gaan per jaar maar enkele keren echt over de zandverstuiving heen omdat dit zeer zwaar is voor de pezen.
Desondanks moeten wij heel erg opletten voor peesblessures bij de paarden door de gewone buitenritten )ook stukken met zachter zand e.d.)

Kan mij dus heel goed voorstellen dat zo'n manege die dus echt gericht is op strandritten aan de paarden denkt en dus maar een klein stukje over het strand gaat. Voor het behoud van de paarden ipv. voor het gaan van enkel het plezier van de ruiter.

Verder geen kritiek, enkel om de andere kant te belichten. iig. Veel plezier.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:11

Ik kom er nu al jaren op kamp, en de buiten ritten zijn erg leuk!
Voor iedereen hebben ze wel een geschikt paard, zelfs voor mij als vrij angstige ruiter als het op buiten ritten uitkomt! Ze hebben mij voor het grootste deel over mijn buitenrit angst heen geholpen!

Aardige mensen en erg leuke paarden!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:21

ladypaard goed dat je daaraan denkt maar denk je dat je in ren galop over een slecht strand kan?
Ze gaan echt in ren galop over dat strand het gaat echt hard! Ik denk dat zoiets nog een stuk slechter is.

Normaal bij een manege duurt een rit 2 uur of je hebt dagtochten.
Zie google maps de manege ligt best wle een stukje van het strand willen ze de 3 uur halen( poelenburgh zijn 3 uur ritten) moeten ze gewoon wat door rijden en hup weer terug.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:25

Trouwens wel 1 ding, toen ik er afgelopen herfst was deden ze geen rengalop op het strand meer!
Dit om hun paarden heel te houden

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:33

In rengalop is voor de paarden makkelijker door mul zand te komen. Dat iig liever dan stap of draf. Weet alleen niet wat je bedoeld met slecht. Als er gaten in zitten dan zou ik toch even achter mijn oren krabben als manege. Gebroken benen wil je niet hebben met je kostbare spul (wij zijn naarstig op zoek naar nieuwe manegepaarden dus dan is het besef wel heel groot hoe kostbaar die trouwe paardjes zijn :') )
Wil niet zeggen dat ik het er mee eens ben met rengalop an sich. Als ik bij ons kijk kan 50% niet / bijna niet rijden (alleen rondhobbelen), dan 30% kun je een rustig galopje mee maken, maar constant opletten als begeleider of het wel goed gaat (misschien is dit getal zelfs hoger naar 40%) 10-20% kun je een lekker galopje maken zonder bang te hoeven zijn dat ze er bij het minste of geringste af liggen, en kunnen we eventueel wat harder.
Zodoende vraag ik mij altijd af hoe het komt dat andere maneges zo kunnen gaan galopperen op buitenritten.

Maar teruggaand naar mijn punt, vanuit oogpunt van de paarden is dit juist beter (als ze goed getraind zijn). Maar je hebt natuurlijk rengalop en rengalop. Tot het uiterste vragen is wat anders dan even wat harder dan een normaal galopje wat voor de meeste ruiters al heel erg harde rengalop is ;)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 15:43

Ik ben er ook een keer geweest, vond het wel leuk op zich, maar het strand gedeelte vond ik ook echt te kort om het een strandrit te noemen.
Idd in flinke galop op en neer en dat was het dan.
Op het strand was het zeker niet zwaar voor de paarden, we reden vlak bij het water op het natte zand. In de duinen was het juist zwaar.
Ik was ook liever wat langer op t strand gebleven, mss wat in het water spelen, maar dat heen en terug racen, nee ik ga niet nog eens ;)

GoldenFame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:53

Ik kom er vaker voor buitenritten, waaronder: Strandritten, bosritten en PWN ritten.

Ben begin januari op een PWN rit geweest. Alleen was het weer die dagen ervoor heel slecht geweest met veel regen, waardoor we voor veiligheid veel moesten stappen. Hierdoor amper gegalopeerd en gedraafd. De rit liep ook ruim een uur uit, maar hier hoefde je niet meer geld voor te betalen.

Strandritten duren minimaal 3 uur, omdat de manege een stuk van het strand af ligt. De rit naar het strand toe is wel heel mooi, lekker door de bossen etc. Op het strand wisselt het af wat je doet. De ene keer doe je heen en terug rengalop en de andere keer heen gewoon rustig stappen, rustig draven en rustig galoperen en daarna de terugweg rengalop. Je gaat hier echt heel hard dus je moet wel de verlichte zit goed beheersen. Verder is het geen mul zand waar je door gaat in de rengalop. Ik vind alleen de ene strandopgang niet prettig, zat zelf een keer op een paard wat amper boven kwam.

Bosritten zijn ook heel fijn, zeker als je lekker weer hebt. Je bent niet alleen maar aan het stappen, maar gaat ook galoperen en draven. Gebied is gewoon heel mooi vind ik persoonlijk.

Verder vind ik persoonlijk de paarden erg fijn daar, paarden die graag van buitenritten houden worden juist gebruikt voor de buitenritten en minder voor de lessen etc. Ook vind ik de begeleiding daar top!

lovemaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:09

ik ben er 1keer geweest met de club bijna 2jaar geleden
Een aantal hadden eigen paarden mee en een aantal hebben daar paarden gehuurd.
De rit opzich vond ik echt leuk, paarden zien er ook netjes uit!
Alleen hadden we ook een aantal paarden in de groep die best vervelend deden...bokken omdraaien enz. en dat moet je niet hebben als je in zo'n grote groep achter elkaar aan rijd!
Begeleiding was wel erg aardig!
Stukje over het strand waar we dus voor kwam viel enorm tegen!! 2paarden zagen het strand en gingen meteen aan de kletter geen houden aan!! Daardoor mochten wij ook geen gallopje doen en zijn we alleen stappend over het strand gegaan vond ik persoonlijk toch wel erg jammer!

nienkeSherry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:43

linnie050 schreef:
ladypaard goed dat je daaraan denkt maar denk je dat je in ren galop over een slecht strand kan?
Ze gaan echt in ren galop over dat strand het gaat echt hard! Ik denk dat zoiets nog een stuk slechter is.

Normaal bij een manege duurt een rit 2 uur of je hebt dagtochten.
Zie google maps de manege ligt best wle een stukje van het strand willen ze de 3 uur halen( poelenburgh zijn 3 uur ritten) moeten ze gewoon wat door rijden en hup weer terug.

Op Poelenburgh gaan de paarden niet meer in rengallop.

nienkeSherry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:44

Wie wilt er met mij daar een strandrit gaan maken?
Ik ga daar altijd op ponykamp, hoort strandrit ook bij.
Eerste jaar wel nog in rengallop, tweede jaar niet meer