Waarom rijden westernruiters zonder cap?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Waarom rijden westernruiters zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 17:25

Misschien een stomme vraag, maar ik zie de westernruiters zo vaak met zo'n cowboyhoed rijden i.p.v. een cap...En het lijkt nog geaccepteerd ook.
In de western zou je toch net zo goed van je paard kunnen vallen? Ik snap dat zo'n hoed beter lijkt, maar is een cap niet een veiliger optie?

Why? :o?

Mouzs_engel

Re: Waarom rijden westernruiters zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:28

Dat vraag ik mij ook af. Word altijd hele op hef gemaakt als iemand die dressuur rijd geen cap oprijd, maar als iemand western rijd is het gwn prima

DaphneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:28

Lang niet iedereen hoor, niet allemaal over een kam scheren ;)

Op het laagste niveau (L5) is cap gewoon nog verplicht, daarna mag je zelf beslissen.
Over het algemeen gaat het nou eenmaal relaxed aan toe bij veel takken van de western en is er veel controle over het paard. Daardoor voelen veel mensen zich denk ik vertrouwd genoeg met het paard om zonder cap te gaan rijden. Ik heb ook wel eens zonder cap gereden op paarden die ik gewoon voor de volle 100% vertrouwde, maar op mijn eigen paard houd ik hem gewoon op.
Laatst bijgewerkt door DaphneG op 30-01-14 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:29

Ik heb er eigenlijk nog nooit over nagedacht omdat het zo ''normaal'' is. Maar is het niet voor de mooi? Net als dat je met hoedje bij de dressuur mag (mocht?) rijden.
Ik rijd overigens gewoon met een cap op western :)

Anoniem

Klasgenoot rijdt western. (en ze is nog best goed ook :p)

In de westerncultuur is het gewoon minder geaccepteerd denk..

xx

Daihyo

Niet iedere westernruiter rijdt zonder cap hoor :)
Maar net als dat er dressuurruiters (of in welke discipline dan ook) zijn die geen cap op zetten, zijn er ook westernruiters die dit niet doen.
Een hoed hoort erbij, zoals een dressuurhoedje op hoger niveau (dit is net zo onveilig imo), vinden veel mensen.
Op wedstrijdniveau is een cap overigens gewoon verplicht in de lagere klasses :j

Ik als westernruiter heb in ieder geval altijd mijn cap op, alleen met een fotoshoot wil ik nog een hoge uitzondering maken. Maar met trainen áltijd een cap.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:31

Ik vind meestal, maakt niet uit hoe relax of hoe braaf je paardje is.
Zodra die maar 1 keer struikeld kan het gedaan zijn.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:33

Ik vertrouw mijn paard 100% om zonder cap te rijden. Maar je zult altijd zien dat het een keer door een ander gebeurt. Alleen bij de training als ik alleen ben, of met rustige bekende paarden heb ik geen cap op. Maar dan weet ik zeker hoe die ander is. Bij vreemde paarden of buiten draag ik altijd een cap!
Laatst bijgewerkt door Minx2000 op 30-01-14 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:34

Ik denk, dat westernruiters op een show met hoed rijden, en thuis in de bak meestal ook trainen met cap.

en, volgensmij is zo`n hoed verstevigt, zoals een cap ook hard is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:35

CalvinenGino schreef:

Voor mij inderdaad een reden om altijd een cap op te doen. Mijn haflinger vertrouw ik in de bak 100%, is kuikenmak, maar 8 weken geleden is hij gestruikeld in galop en zijn we beiden over de kop geslagen.
Ik ben blij dat ik het nog na kan vertellen ;)
Hoe braaf ook..... Ongeluk zit in een klein hoekje.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:36

Iejoorr schreef:
Ik heb er eigenlijk nog nooit over nagedacht omdat het zo ''normaal'' is. Maar is het niet voor de mooi? Net als dat je met hoedje bij de dressuur mag (mocht?) rijden.

Mocht inderdaad, mag niet meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:37

prugelpiet schreef:
Ik denk, dat westernruiters op een show met hoed rijden, en thuis in de bak meestal ook trainen met cap.

en, volgensmij is zo`n hoed verstevigt, zoals een cap ook hard is.

Je hebt nu inderdaad 'cap-hoeden' :p
Zien er uit als westernhoed en zijn ook nog veilig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:37

Hopke89 schreef:
Iejoorr schreef:

In hogere klasses wel toch?!

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:38

Thuis heb ik altijd een cap op, ook met buitenrijden :j
Met wedstrijd en fotoshoot probeer ik wel met hoed te rijden maar heb ik mijn cap wel altijd mee.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:47

Joaltijd schreef:
Hopke89 schreef:

In hogere klasses wel toch?!

Bij FEI mag t niet meer. KNHS weet ik het eigenlijk niet zeker van te zeggen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:50

Past meer bij de stijl gok ik zo. Maar in mijn lessen moest ik gewoon een cap op hoor, western of niet.

Veel mensen trainen inderdaad met cap en op wedstrijd/shoots met hoed. Als je dat risico wilt nemen is dat helemaal aan jou natuurlijk :) Lekker leven en laten leven.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 17:53

Magrathea schreef:
Past meer bij de stijl gok ik zo. Maar in mijn lessen moest ik gewoon een cap op hoor, western of niet.

Veel mensen trainen inderdaad met cap en op wedstrijd/shoots met hoed. Als je dat risico wilt nemen is dat helemaal aan jou natuurlijk :) Lekker leven en laten leven.

O ja hoor maar ik was gewoon benieuwd.

De wedstrijden/shoots zijn wel altijd waar je foto's van ziet, dus dan ziet het er voor mij uit alsof de westernmensen vaak zonder cap rijden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:53

Bij de FEI wordt er gewoon nog met hoed gereden door de reiningruiters. Dit is toegestaan door de FEI.
Bij meerdere verenigingen is wel voor bepaalde classes en leeftijden een capverplichting van kracht.

Overigens zul je de normale westernruiter niet met een hoed tijdens het trainen zien rijden. Caploos is wel inderdaad redelijk gangbaar.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:54

Ik blijf er bij dat het iedereen zijn eigen keuze is, maar ik vind het wel vreselijk onverantwoord dat ouders kinderen toestaan zonder cap te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:56

Ik rijd altijd met cap, met uitzondering van een enkele wedstrijd! Ga ik op wedstrijd, dan gaat mijn hoed mee. Is mijn paard lekker ontspannen en braaf, voelt het bij mij goed en hoef ik niet al te lang te rijden, dan zet ik mijn hoed op, dat ziet er net wat leuker uit. Maar meestal zit ik zo lang te paard, dat ik veel liever mijn cap draag, die zit heerlijk, die hoeden knellen enorm bij mij.

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:57

Amanda schreef:
CalvinenGino schreef:

Voor mij inderdaad een reden om altijd een cap op te doen. Mijn haflinger vertrouw ik in de bak 100%, is kuikenmak, maar 8 weken geleden is hij gestruikeld in galop en zijn we beiden over de kop geslagen.
Ik ben blij dat ik het nog na kan vertellen ;)
Hoe braaf ook..... Ongeluk zit in een klein hoekje.

Dat was ook altijd mijn argument om met cap te rijden (rijdt er ALTIJD mee), dat je 200% bomproof paard ook eens kan struikelen.. 4 weken geleden ook meegemaakt paard over de kop. en nu beginnen de anderen op stal ook in te zien dat je paard nog zooooo braaf mag zijn

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:00

Dat vroeg ik me ook een keer af ahaha :D
het meisje reed geen western maar had wel een western zadel...
maar het was dus om dat je "niet" van een western zadel afvalt :?
paar weekjes terug is ze eraf geflikkerd

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:01

Eigen keuze, ik heb mijn cap alleen op als het MOET.

AmyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:01

Ik heb een paar vrienden die western rijden waarvan er één een cap draagt.
De rest vindt 'een cap niet passen bij hun uitrusting, want een cap is voor Engelse ruiters'.
Ik vind het maar een zwak excuus, iemand die western rijd kan net zo goed van zijn paard vallen en er bestaan overigens speciale caps voor onder een westernhoed te dragen zodat je ze amper ziet zitten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:05

MarlindeRooz schreef:
Ik blijf er bij dat het iedereen zijn eigen keuze is, maar ik vind het wel vreselijk onverantwoord dat ouders kinderen toestaan zonder cap te rijden.

Ik ken inderdaad een (western, helaas) stal waar caps niet verplicht zijn. Ook (zelfs!!) niet voor de kinderlessen! Dus de kinderen die toch van mama of papa een cap op moeten worden uitgelachen door de rest :n