Advies nodig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maree98

Advies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 14:44

Lang over nagedacht om eens wat te plaatsen op bokt maar omdat ik hiermee echt wat hulp kan gebruiken en meningen wil horen toch maar eens wat plaatsen.

Ik ben een serieuze 26 jarige verzorgster van een leuke ruin, hij is M dressuur en ik rijd hem L dressuur.Maar momenteel geen wedstrijden meer. Ik rij hem 2 en 3 dagen in de week (om de week andere dagen). Hij staat op een stal met veel vrijheid en ik mag alles met hem. Ik hoef er niks voor te betalen dus ik ben erg verwend om het maar even zo te zeggen.Maar nooit te beroerd voor een klusje dus ik mest hem vaak uit en was zijn spullen. Niks te klagen toch zou je zeggen? Maar dat heb ik dus wel.
Zijn eigenaars kijken niet naar hem om. Als ik er niks mee doe, doet niemand het. Hij wordt wel verzorgd omdat hij all-in staat en hij wel buiten komt. Dat is zo geregeld op stal. Maar als ik hem niet rijd dat verveelt hij zich en gaat hij lopen klieren. Ook bouw ik zo niet echt een conditie met hem op want ik heb ook wel eens zware menstruatie krampen waar ik in die week niet kan rijden.Longeren lukt soms. Daarna moet ik hem weer oppakken en dan is hij best wel vervelend. Ik baal er eigenlijk best wel van dat die mensen niet naar hem omkijken en zelfs niet eens komen. Dit was trouwens eerst niet toen ik ermee begon. Toen waren ze fanatiek en mocht ik ook geen dag over slaan.
Ik heb het er uiteraard met ze over gehad meerdere keren zelfs maar er is altijd wel een reden, altijd wel een smoes, althans ik weet eigenlijk dat ze er om liegen want we hebben gezamenlijke kennissen en daardoor komt de waarheid aan het licht. Maar ze beloven verbetering en doen er niets mee.

Ik heb het opgegeven de hoop te hebben dat ze daadwerkelijk nog naar hem om gaan kijken. En eigenlijk wissel ik niks meer uit met ze. Niet hoe het met hem gaat of wat ik met hem doe, helemaal niets. Ik besluit zelf wanneer ik bijv zijn hoofdstel schoonmaak en dergelijke zaken. Dit gaat al een lange tijd zo.
Nou prima toch zou je denken? Maar een paar weken geleden toen is er een ongeluk in de paddock gebeurd op een dag die niet van mij was. Niet ernstig maar genoeg om de eigenaar te laten komen. Die dan ook geweest is. Maar ik hoor dus pas op stal wat er gebeurd is en ben totaal niet ingelicht over het voorval. En dat zit mij dwars. Ik zorg met alle liefde voor het dier maar dit zijn wel belangrijke zaken vind ik. Ik vind dat de eigenaar dit wel even had mogen melden.Toen heb ik dat uiteraard gezegd maar de eigenaar zei, je kan gewoon rijden hoor want er is niets aan de hand met hem en klaar was het daarmee.

Nu twijfel ik al heel lang om te stoppen. Omdat ik die mensen eigenlijk helemaal beu ben. Ik zou m'n pony zeker gaan missen en het rijden en het samen zijn met hem. En stoppen doe ik telkens niet omdat ik het zielig voor hem vindt en weet dat er verder niks met hem gedaan wordt.
Maar ik zelf kan andere paarden om te rijden krijgen waar de eigenaars wel serieus zijn met de dieren en met mij. Ik heb namelijk nu het gevoel 'wel makkelijk' te zijn.

de staleigenaar is ook van mening dat de eigenaars niet goed bezig zijn en keurt het af,maar zolang ze netjes betalen wordt er niks mee gedaan helaas.
Mijn vriend zegt stop er lekker mee en ga iets doen waar je wel plezier van hebt. Paardenvriendinnen zeggen blijf hem maar doen want je doet het voor het paard het is zielig om hem zo te laten.

Ik zit dus in enorme twee strijd. Enerzijds wil ik hem niet in de steek laten en heb ik een super goede band met de pony en is het rijden hartstikke fijn met hem en samen rijden met vriendinnen, samen op stal zijn enz. Anderzijds wil ik niet de verplichting hebben voor andermans paard omdat de eigenaar er zelf niet naar om kijkt. Ik heb bewust geen eigen paard omdat ik verzorgen prettiger vind. En dan maar een verplichting met begrenzing heb. Terwijl ik met die tijd die ik er in steek ook nog zat andere leuke dingen kan bedenken.

Dus wat vinden jullie? Daar ben ik heel benieuwd naar. Ik hoor graag eens neutrale meningen ipv mensen die het baseren op het al kennen van de personen.

penelope444

Re: Advies nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:49

Goh moeilijk, ik ken je gevoel, dat is erg moeilijk.
Vooral als je zo om het dier geeft...
Ik zou het toch nog maar eens bespreken met de eigenaren ook al is dit super moeilijk.
Vraag om een keer bij een te zitten en er over te spreken en dan zeggen dat het serieus is en dat je er mee zit.
Hopelijk kom je eruit en maak je voor jou de goede beslissing!

Stolz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:51

Je zou blij moeten zijn dat alles voor je betaalt wordt en je eigelijk gewoon je zin kan doen. Ik denk dat er veel in jou plaats zouden willen zijn.

Ik snap je probleem niet buiten het feit dat jij niet ingelicht was wanneer dat ongeval gebeurt was. Vraag aan de staleigenaar dat hij je ook belt.

Vraag anders dat je een tweede verzorger mag zoeken?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:52

Mijn eerste reactie is: heb je geen mogelijkheid om zelf meer met het paard te doen dan de 2-3 dagen per week die je er nu aan besteedt?

Zo niet, tja, dan moet je wel echt zelf afwegen. Weegt voor jou de lol die je met het paard hebt zwaarder dan de ergernissen die de eigenaren je brengen? Of juist andersom?

Een hobby moet er vooral zijn om je plezier op te leveren. Als dat niet (meer) het geval is, kun je er beter mee stoppen en zoeken naar een alternatief.
Bedenk wel, dat dat alternatief misschien niet meteen voor je klaar ligt en dat je dus met stoppen eerst een tijdje je hobby op een heel laag pitje moet gaan zetten.

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:54

eigelijk ben ik het aan de ene kant wel met Stolz eens, maar ik snap jou ook wel.
Al denk ik wel dat je super blij zou moeten zijn ik zou het ook erg graag willen, én gratis en ja toch op wedstrijden enzo mogen gaan..
Maar ja als jou plezier weg is dan moet je idd wel overwegen om toch te stoppen

Woopy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:59

Je moet doen wat je zelf het beste vind niemand kan die keuze voor jou maken en dat kan jij zelf het beste inschatten
Ik vind het heel erg voor het paardje dat er niet naar omgekeken word en hartstikke goed van je dat je zo bezig bent!
Mischien een nieuwe verzorgster zoeken die er geen problemen mee heeft
en mischien word het wel beter als je weggaat ? en als je weggaat kun je natuurlijk altijd nog een keer kijken en als het niet beter word met het paardje dieren bescherming bellen?
Natuurlijk is het erg dat het paardje zo verwaarloost word maar je kan zelf ook niet de hele tijd blijven stressen en je druk maken...

en als je weggaat en je mening verandert mischien kan je dan altijd nog teruggaan omdat ze er toch niet naar omkijken?

succes !!!

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:00

Is er niet een optie om er nog een verzorgster bij te zoeken? voor de overige dagen?

Dan kan je meteen veel meer bereiken met hem :j

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:00

Misschien kun je proberen om het jezelf wat minder aan te trekken.
Je hebt volgens mij echt een topsituatie: veel vrijheid en niks hoeven te betalen!
Uit je topic lees ik vooral ergenis naar de eigenaren. Probeer daar overheen te komen.

Het is natuurlijk vervelend dat je niet bent gebeld. Maar het was niet ernstig, dus misschien heeft de eigenaar er niets eens aan gedacht om je te bellen. En de stalhouder heeft natuurlijk een plicht naar de eigenaar toe, niet naar de verzorger ;)

Stoppen omdat je het zielig vind voor het paard vind ik zelf geen goed argument voor jouzelf. Daar komt vast wel een oplossing voor, een nieuwe verzorger bijvoorbeeld.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:02

In de eerste plaats wil ik kwijt dat de eigenaar niet verplicht is om je in te lichten over het ongeval, tenzij het gevolgen had waardoor je bv niet meer kan rijden, maar dan nog kan dat via de staleigenaar doorgegeven.

Zo´n eigenaar "op afstand" heb je hier in Portugal erg veel, en ik heb twee jaar een hengst van iemand gedaan. Toen ik eind 2012 ging verhuizen was het afscheid zwaar omdat ik wist dat hij de wei in ging zonder gezelschap of aandacht. De eigenaar is het grootste deel van het jaar in het buitenland. Ik ben nu bezig om voor elkaar te krijgen dat hij hier kan komen. Zuiver voor het paard. Ik heb zelf 4 ponies, ik heb hem niet nodig.
Dit terzijde, maar waar ik heen wil is dat je bv voor kunt stellen om het paard te leen te krijgen, maar dat betekent wel dat de hele verantwoordelijkheid en alle onkosten op jouw rekening komen.

Ik weet niet waarom je niet alle dagen rijdt? Als er een beperking is om alle dagen daar heen te gaan zou ik eerder voorstellen aan de staleigenaar om de eigenaren te beinvloeden om het dier te verkopen, of een verzorger voor alle dagen te zoeken, en zelf afstand nemen.

Woopy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:02

stolz :) klopt!!

Maree98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 15:31

Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe

Nee ik heb geen mogelijkheden meer om meer dagen te doen. Als ik dat kon had ik dat gedaan en was het probleem van de conditie geen probleem geweest.

Ik weet dat ik in een luxe positie zit kwa niks betalen en de vrijheid maar gek genoeg zou ik nog liever betalen en dat er door hun ook nog wat met het dier gedaan wordt. Ik denk dat het ook het liefde naar het dier is waarom ik dat zo voel en ik zelf bij een eigen paard niet zo zou handelen. Verzorgsters heb ik op allerlei manier besproken en zelfs voorgesteld aan ze maar ze willen er niks van weten. Heb ook werkelijk waar geen idee wat er van zou komen als ik zou stoppen. We denken (staleigenaar en bekenden) dat er geen nieuwe verzorger zal komen maar t dier gewoon stil komt te staan.

Verkopen is ook taboe, daar willen ze niks van weten, zelfs niet aan mij.
De eigenaars hebben er wel tijd voor maar doen liever andere (leuke) dingen.
Ik denk dat dat laatste mij nog het meeste stoort. Paard werd gewoon letterlijk aan de kant geschoven en uit egoïsme niet verkocht.
Ik zie hem eerlijk waar nog liever naar een andere leuke baas gaan.

Dus ja de ergenis naar de eigenaren toe is idd mijn grootste probleem.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:37

Daarom, laat het via de staleigenaar gaan. Die heeft uiteindelijk de meeste invloed en heeft geen emotionele binding met het paard.
Kijk of er een verzorger voor alle dagen geregeld kan worden en neem afstand...

Justico

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:40

Vervelende situatie. Toch snap ik nooit zo goed waarom je als verzorgster moet betalen voor het rijden en verzorgen voor een (verzorg)paard/pony. Ik snap dat niet. Mogen eigenaren niet blij zijn als er iemand voor hun paard/pony zorgt? In de meeste gevallen besteden eigenaren dit uit aan mensen die geen eigen paard hebben, & ze er zelf dus niet genoeg tijd voor hebben. Ik vind het erg bijzonder. Maar goed, dit heeft natuurlijk niet veel met jouw situatie te maken.. Ik hoop dat je voor jezelf een goede keuze kunt maken.

Maree98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 15:47

Lusitana schreef:
Daarom, laat het via de staleigenaar gaan. Die heeft uiteindelijk de meeste invloed en heeft geen emotionele binding met het paard.
Kijk of er een verzorger voor alle dagen geregeld kan worden en neem afstand...

Maar dat gebeurd dus niet...ik heb al allerlei voorstellen gedaan op t vlak van verzorgsters. Ik heb zelfs een vaste dag extra aangeboden terwijl ik daarvoor mijn hele prive op z'n kop zou moeten zetten en ik zelf dan veel druk krijg in mijn tijd. Maar goed dan had ik er destijds wel voor over maar ook dat wouden ze niet. Zoals t nu is is het in hun ogen perfect en hoeft het niet anders. Achteraf gezien had die druk mij wel op gaan breken naarmate ik meer uren moest werken maar dat wist ik toen nog niet

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:48

Ik snap het probleem echt totaal niet. Jij leeft de droom van veel verzorgers, namelijk een eigen paard! Je hebt met niets en niemand rekening te houden, je mag doen en laten wat je wilt en alles is nog gratis ook!

Ik betaal mij blauw voor mijn twenters op pensionstal, werk fulltime en ben altijd druk. Maar het is mijn hobby, mijn passie en dus is het zowel het geld als de moeite waard.

Heel eerlijk gezegd kom je nogal verwend over. Je wil dat het paard in conditie voor je wordt gehouden, je wil dat er iedere dag iemand komt terwijl het paard gewoon goed verzorgd wordt, je wil op de hoogte gehouden worden van alles en vervolgens kun je zelf niet de moeite doen om vaker te komen. Ik zou je willen adviseren nooit aan een eigen paard te beginnen zonder verzorgers erbij..

Inderdaad gewoon vragen of de staleigenaar je belt of bericht, probleem opgelost.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:49

Maree98

Je maakt je zorgen om het paard maar helaas komt dit vaker voor dan je denkt
De eigenaren gaan er van uit dat hij in vol pension volledig basis verzorgt word maar gaan er aan voorbij dat de rest zoals poetsen geestelijke gezondheid enz. ook moet en dus is het een geval van verwaarlozing.
Zij blijven verantwoordelijk voor het welzijn van het paard niet de stalhouder en ook jij niet
Ik neem aan dat jij aan dit paard bent gekomen doordat zij te weinig tijd ervoor hadden en jij daarom kosteloos alles met hem mocht doen.
Je weet dus dat dat ook een zekere verantwoording inhoud en jij je ook aan afspraken moet houden dus zo vrijblijvend is het niet.
Het enige dat je kunt doen is gewoon de dagen komen die afgesproken zijn en als je het er niet mee eens bent stoppen het is zielig voor het paard maar verder kun je er niets mee.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:52

@lady62, ik denk dat er maar weinig paarden zijn die het erg vinden om vakantie te hebben. Wij hebben poetsen, grondwerken etc. bedacht, niet zij.

Stolz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:55

Ik denk dat het probleem gewoon frustratie is. Ts wilt een eigen paard maar kan het haar niet veroorloven en is jaloers op de eigenaars die het hun wel kunnen veroorloven maar er niet vaak naartoe komen.

Staat dit paard elke dag even op de wei? Dan is er toch geen probleem voor dit paard.

Nu niet allemaal boos worden op mijn reactie! :+

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:59

Nou dit is voor een paard echt geen vakantie geloof mij maar.
Ik heb er zelf een op stal gehad die ik alleen de basis verzorging gaf.
De eigenaren keken er niet naar om.
Nou dit paardje kwijnde langzaam weg en werd overal bang voor.
Kijk wondjes moeten ook verzorgd worden hoeven gekrabd en zo dit is werk voor de eigenaar en niet de pensionhouder.
Die grijpt pas in als het paard ziek is en dan ben je al te laat.
Dus ik begrijp best wat TS bedoelt.

Maree98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 16:00

Selka schreef:
Ik snap het probleem echt totaal niet. Jij leeft de droom van veel verzorgers, namelijk een eigen paard! Je hebt met niets en niemand rekening te houden, je mag doen en laten wat je wilt en alles is nog gratis ook!

Ik betaal mij blauw voor mijn twenters op pensionstal, werk fulltime en ben altijd druk. Maar het is mijn hobby, mijn passie en dus is het zowel het geld als de moeite waard.

Heel eerlijk gezegd kom je nogal verwend over. Je wil dat het paard in conditie voor je wordt gehouden, je wil dat er iedere dag iemand komt terwijl het paard gewoon goed verzorgd wordt, je wil op de hoogte gehouden worden van alles en vervolgens kun je zelf niet de moeite doen om vaker te komen. Ik zou je willen adviseren nooit aan een eigen paard te beginnen zonder verzorgers erbij..

Inderdaad gewoon vragen of de staleigenaar je belt of bericht, probleem opgelost.

Je indruk van mij zit er verschrikkelijk naast. Ik ben verre van verwend en nogmaals zou er zelfs voor willen betalen. Het dier hoeft niet voor MIJ in conditie gehouden te worden maar voor het dier. Ik voel mij soms schuldig dat hij een prestatie moet leveren en daarvan spierpijn heeft maar die de dag erop niet eruit kan lopen. Dat hij prestaties moet leveren twee keer in de week die eigenlijk alleen eerlijk zijn bij een minimale beweging van 4 x per week. Gevolg is dat ik hem steeds minder ga belasten omdat ik het niet eerlijk vindt tegenover het dier. Ik laat hem dus wel werken maar wel naar gelang zijn conditie is.
Ik heb een hoop vrijheid maar ook weer niet die van een eigen paard. Zowel dan hadden veel dingen toch echt anders geweest. En dat ik op de hoogte gehouden wil worden is weer ten welzijn van t dier. Ik wil niet denken "o je loopt traag en lui en en vooruit jakkeren terwijl hij misschien verschrikkelijke spierpijn heeft van zijn paddock avontuur. Ik denk in alles uit oogpunt van t dier alleen beginnen bepaalde irritaties waarmee ik al ruim een half jaar loop echt op te breken.

Lady62, jij begrijpt beter wat ik bedoel idd

Stolz, denk jij lekker verder . Je zit er totaal naast. Jaloezie is in geen enkele vorm aanwezig. Ik zou een paard kunnen kopen maar wil het niet omdat ik vind dat je er tijd in moet steken en aangezien ik geen 7 dagen per week kan doe ik het niet. Persoonlijke keuze dus. Vriendelijkheid zou je meer sieren.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:13

Selka schreef:
@lady62, ik denk dat er maar weinig paarden zijn die het erg vinden om vakantie te hebben.
Stolz schreef:
Staat dit paard elke dag even op de wei? Dan is er toch geen probleem voor dit paard.

Als het paard 23/7 op stal staat is het niet goed als ie geen beweging krijgt. Als ie elke dag zes uur of langer buiten staat (liefst met andere paarden) is er niets aan de hand.

Maree98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 16:16

Het dier staat dagelijks in de paddock, genoeg uren zou je zeggen maar het dier wordt baldadig als er niet met hem gewerkt wordt, de staleigenaar geeft dit ook aan

Glamorgana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:18

Ik begrijp precies wat je bedoelt, TS, heb zelf ook in zo'n situatie gezeten. En ik ben het ook totaal niet eens met de reactie van Stolz, die ik zelfs behoorlijk respectloos vind. TS maakt de indruk dat ze het welzijn van het paard voorop heeft staan.
Er zijn paarden die graag werken en zich snel vervelen. Dan is twee à drie keer in de week rijden echt niet genoeg!
In de eerste plaats voor het paard niet, op de meeste pensionstallen ben je blij als het paard overdag buiten staat, maar als ze de avond en nacht binnen staan, staan ze nog het grootste deel van 24 uur tussen drie of vier muren. Dat trekken veel paarden fysiek en/of psychisch niet.
En in de 2e plaats voor jezelf. Als je wedstrijdambitie hebt, wilt trainen, is het megafrusterend als je iedere training opnieuw moet beginnen. En met twee à drie keer in de week kun je niet naar een bestendig resultaat trainen, laat staan een opbouw maken, qua conditie, maar ook dressuurtechnisch. Wel als het paard de rest van de week ander werk doet, maar niet als een paard de rest van de week stil staat.

Ik ben uiteindelijk uit deze rotsituatie gestapt door te stoppen met het paard dat ik bij reed. Dat was best even rot, maar heb er uiteindelijk nooit spijt van gehad. Sommige eigenaren veranderen niet.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:19

Misschien staat ie wat ruim in het voer, moet je met de stalhouder bespreken. Zeker de wat sobere rassen hebben aan hooi en eventueel nog een handje (letterlijk!) krachtvoer of vitaminemix voldoende.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:21

Rex_Rolfo

Kijk en daar ben ik het dus niet mee eens.
Dit is een fout die meer mensen maken en kon mij daar voorheen als staleigenaar behoorlijk aan ergeren.
Kijk vachtverzorging is belangrijk ivm wondjes schimmels en bloedsomloop.
Hoefverzorging ook dan kun je hoefziektes op tijd zien en verzorgen
Ook het in handen blijven is belangrijk en niet staan te vervelen in het land.
Er zijn paardjes die dit prima vinden maar er zijn er ook die zich verschrikkelijk gaan vervelen en draken worden.
Je hebt een paard nu eenmaal met alle verantwoordelijk heden die er bij komen en je weet ook dat je er tijd in moet steken en er voor moet zorgen.
Je kunt dit echt niet op de schouders leggen van de pensionhouder want daar is hij niet voor.

En over het voer daar gaat de eigenaar over die is daar verantwoordelijk voor en moet dit zelf aangeven/regelen.
Laatst bijgewerkt door lady62 op 30-01-14 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt