Paarden die toch anders zijn dan verwacht..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paarden die toch anders zijn dan verwacht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:26

Goedenavond! :D

Naar aanleiding van een bokker be like, jullie kennen mijn paard niet! plaatje wat ik net voorbij zag komen,
leek het me wel grappig om daarover een topic te starten!

Dit omdat mensen zich vaak vergissen in mijn merrie, ze is in de omgang super braaf , maar kan soms volledig uit het niets als een dwaas de wei inrennen alsof er iets super-super-opwindends gebeurde!! >;) :')
Maar als ik dit mensen vertel zonder dat ze het meegemaakt hebben denken ze altijd dat ik uit mijn nek klets, want mijn paard is toch altijd zo braaf??

Mijn vriend heeft ook weleens vol verbazing zo gestaan, we stonden op de poetsplaats en t andere moment mijn paard binnen want ze hoorde brokjes.. :z

Ik heb haar nu 2 jaar, dus heb geen idee wat er hiervoor met haar is gebeurd. Ze heeft het nou eenmaal.. doorgaans is ze zo mak als een lammetje maar afentoe is ze een beetje raar :Y)

Nu mijn vraag dus, zijn er meer mensen die dit hebben? :D

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:33

Nou niet precies zoo.. maar wel zo iets :p Wij -mijn zusje en ik- kregen 2 verzorgspony's.
We reden op 1 want die andere was druk, vervelend enz.
Hierdoor gingen wij dus ook heeeel voorzichtig met haar om. En wat blijk? Het viel allemaal mee. Nu kunnen we alles met haar :')
(Op de momentjes na dat ze er zomaar vandoor schiet :+ )

Equilis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:40

Ons paardje heeft heel erg veel schrik van smalle doorgangen, dus ook haar staldeur.
Bij mensen ons valt het goed mee, maar bij anderen schiet ze naar binnen. Alleen was ik dit vergeten te vertellen aan een stalgenootje die mijn paardje bij die van haar op de wei ging zetten.
Stalgenootje was best geschrokken, dat dat rustige paardje ineens zo naar buiten uitschoot :+

Vanaf nu zeg ik het er dus wel altijd bij :j

Annamarieex

Re: Paarden die toch anders zijn dan verwacht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:43

Ik heb juist vaak dat het karakter op stal het tegenovergestelde karakter van t rijden is!

BrittFelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:45

Annamarieex schreef:
Ik heb juist vaak dat het karakter op stal het tegenovergestelde karakter van t rijden is!

Haha ja ik ook!

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:45

Mij werd verteld:
Dat paard is zo braaf,
zet nooit een stap verkeerd, zal nooit trappen oid!

Nou ik kom in haar stal, kont wordt steeds naar me toe gekeerd maargoed ik dacht, ze is hartstikke lief.
Bleef het echt een asociale rotbok te zijn :')

Gelukkig zijn we nu, 4,5 jaar later, nog steeds beste maatjes.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:50

Mijn oudste merrie was toen we haar kochten een stille, bange merrie ( wij als leken dachten toen nog dat ze gewoon heel rustig was haha). Na aankomst bij ons bleek het een heel boos monster te zijn, niet bij te komen, bijten en slaan. En wij hadden natuurlijk heel handig het halster bij aankomst af gedaan, en konden haar dus de eerste 6 weken amper benaderen. Laat staan een halster om doen. Na een hoop medische behandelingen (o.a rug, nek, gebit) is ze nu een makke, lieve en zeer brave merrie. Ik rij er alleen en bitloos mee. Totaal braaf bij alle verkeer, mensen , honden, schapen enz. Superpaard dus :D

Mijn shetlander leek bij aankoop een 'simpele' gezelschapspony, maar ontpopte zich (ook tot verbazing vorige eigenaar) tot een zeer hilarische maar ook zeer brave kinderpony. En super gezelschap voor de rest van de paardjes gelukkig. Ze is superslim, en erg grappig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:51

Ben ik dus toch niet de enige hahaha! :Y)

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:52

Ik reed een tinker, nouja iedereen kent de clichés...
Maar dit was dus mooi een pittige merrie die M liep en ook een behoorlijk sprongetje kan maken, maar meeeerrrr dan genoeg leven in zat :')
Ze was verder echt onwijs lief, maar iedereen dacht dat ze een slome knol zou zijn onder het zadel.. NOT!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 23:59

paarden zijn niet af en toe raar.
Jij zegt ik heb haar al 2 jaar en het paard is zo, nee paarden zijn zo niet, de fout moet je altijd bij de mens zoeken, en eens je daar achter bent gekomen dan heb je als bij toverslag een heel ander paardje.
Zoek een goede instructie / Trainer die jou hierbij kan helpen, het kan dus echt.
Ik hoor je al weer opnieuw denken, tjaaaa weer zo'n praatjesmaker, en toch is het waar wat ik zeg, de momenten dat het paard zo uit het niets ineens weg loopt, op die momenten is er geen aandacht, is er geen respect, op die momenten ben jij niet de leider.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:10

Mensen willen mijn paard nog wel eens onderschatten. Ze oogt als een hele relaxte merrie. En dat is ze eigenlijk ook maar je moet wel van het begin duidelijk tegen haar zijn anders sleept ze je zo het hele erf over. Dat verwachten mensen niet omdat ze bij mij als een lammetje mee loopt en dan valt het nog weleens tegen als ze denken zonder moeite dat ook te kunnen.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:22

Nou, mijn pony kan niet in een poetsplaats en is heel bang als hij vast staat. Hij trekt dan ook alles stuk. In het eerste jaar dat ik hem had, kon ik bijna elke week een nieuw halster of een nieuw touw gaan kopen. Ik heb heel vaak geprobeerd om dit op te lossen, maar het lukt me niet.
In de poetsplaats wordt hij zo gespannen dat hij je gewoon omver zou lopen omdat hij er gewoon zo graag uit wilt. Vastzetten, geen idee hoe ik hem dat kan aanleren, hij trekt tot ie los is, en je krijgt hem niet gekalmeerd helaas.
Verder is het de braafste pony ooit. Echt een hele leuke pony en ben er super blij mee :) Gelukkig blijft hij braaf staan, dus vastzetten is niet nodig :))

En dan mijn paard :Y) Groot paard van wss 1m80 :P Toen we hem gingen kopen, had hij nog geen naam. Zijn papa is His Highness, dus ze hadden hem voor de grap His Braaf genoemd, omdat hij zo braaf was. En hij was ook super braaf voor zo'n groot paard te zijn, alleen ontzettend ontzettend sterk! Met longeren vond hij het vaak nodig om zo hard te trekken dat je hem moet loslaten. Als je hem naar de wei brengt, en het gaat te traag naar zijn zin, dan loopt ie je gewoon voorbij en moet je hem lossen :') Goed, dit is natuurlijk op te lossen met grondwerk en hem manieren bij brengen, dus nu is hij eigenlijk heel braaf. Maar zooo braaf was hij niet in het begin hoor :Y)

Maar ach, ik zie mn paardjes graag en ik zou hun niet kunnen missen :D Dus die 'mankementjes' neem ik er graag bij :D

xjamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:44

Altijd leuk dat paarden je weer versteld kunnen laten staan!

Zo is mijn merrie echt de rust zelf. zolang je er maar niet op gaat zitten. Als je haar eenmaal kent niks aan de hand en kan je het bij voorbaat al oplossen. Maar heb toch vaak alle hoeken van de bak bekeken toen ik haar net had. en dan vinden andere mensen het gek dat ik nooit iemand anders op laat rijden want het is toch zn fijn paard. hmm not :+ (En bij voorbaat laat ik niemand op mijn paarden rijden)

En dan nog de hengst van stal! Die is goedgekeurd in Denemarken en maar liefst 91cm hoog. kreeg een 9 voor temperament op zijn keuringsrapport. Op het begin kwam dat er wel ooit uit. Maar helaas is daar na 5 jaar penny pony te zijn geweest bij ons niks meer van te merken -O-

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:49

mijn haflinger super lief beestje echt ene knuffel kont.

Alleen met bak werken is het soms nog als een een opgave om haar actief en voorwaarts te krijgen omdat ze beetje de mentaliteit heeft van ik ga echt niet harder dan nodig en ook echt niet langer dan nodig. Echt beetje een chill houding

Echter kom je op wedstrijd of met buiten rijden. Is ze soms niet te stuiten zo blij en enthousiast is ze een van de snelste eruit. En vriendinnen die haar in de bak hebben gezien kijken me met buiten rijden en wedstrijd regelmatig vreemd aan als ze haar ineens "heet" zien

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:53

Toen ik mijn jonkie kocht was het een nerveus jong ding dat een halster eng vond en mensen maar raar... Nu is ze nog steeds nerveus aangelegd, maar zou ze het liefste in mijn broekzak kruipen als het paste :D. Ik dacht er een hele kluif aan te krijgen, maar het was opstappen en wegrijden. Als ze iets nieuws een keer gaan heeft, snapt ze het en doet ze het zo voor je. Maar nerveus blijft ze. Al die kabouters ook in die bak... doodeng.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 00:56

Mijn shet is in de omgang echt een lieverd, staat met poetsen te slapen, komt lekker met je knuffelen en zou het liefst in je broekzak kruipen en mee naar huis gaan ook in de bak is het echt een schatje, je kan er echt alles mee doen. heb er lesjes mee gegeven vroeger proefjes mee gereden en springen doet is als de beste. Alleen zodra je er mee naar buiten gaat verandert het in een klein duiveltje.

Hij trekt de teugels uit de handen van zijn verzorgertje en zet het op een rennen. Lukt het hem niet dan gaat hij schuin over de weg, springt steigerent weg of gaat op staptempo galoperen.

Weet echt niet waarom hij zo raar doet, hij heeft het bij mij vroeger nooit zo erg gedaan, hij ging er wel eens vandoor maar had hem dan zo terug. Denk dat hij weet dat het hem lukt en daarom zo doet. Gelukkig duren deze rare periodes van hem 10 minuutjes en is het daarna gewoon weer helemaal over.

Mensen die hem kennen en hem niet buiten hebben gezien geloven het echt niet dat ie zo kan doen, daar is hij veel te lief voor zeggen ze dan!

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 01:00

Paard loopt voor de kar dus kan makkelijk naar buiten toe. :=

paardlief vond het wel nodig om drama in de buitenrit te gooien, zo staat hij elke keer te steigeren en gek te doen midden op straat.
wel met veel toeschouwers trouwens, die hem levensgevaarlijk vinden :P

buitenrijden doen we niet meer na een aantal pogingen :=

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 01:06

Paarden zijn dieren en kunnen heel onverwacht uit de hoek komen. Dus ja, een dier dat altijd compleet onder appel staat, kan ineens compleet omslaan op een buitenrit, of bij het losgooien. In de meeste gevallen zijn dit aangeleerde patronen, waarin het paard op dat moment zijn of haar zin heeft gekregen.

Mijn oudste merrie kan heel raar doen als ze hengstig is. Zo erg zelfs dat er niet met haar te wandelen valt. Ik zet haar dan op dat moment weer terug op stal tot ze een beetje tot bezinning is gekomen. Maar in andere situaties (zoals niet onder appel staan op moment van losgooien) heb ik op dat moment zero tolerance. Ze hoort naar mij te luisteren. Punt. Hengstig of niet, er vandoor gaan en mij compleet ignoreren is een serieuze no-go. En dat wordt gecorrigeerd. Op een manier dat ik serieus tot haar doordring. En daarna is het terug naar stal. En weer terug naar de wei. Minstens 100 keer. Tot ze op me wacht, want eigeninitiatief wordt daarin toch echt niet getolereerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 08:24

aeolusnr1 schreef:
Jij zegt ik heb haar al 2 jaar en het paard is zo, nee paarden zijn zo niet, de fout moet je altijd bij de mens zoeken, en eens je daar achter bent gekomen dan heb je als bij toverslag een heel ander paardje.
Zoek een goede instructie / Trainer die jou hierbij kan helpen, het kan dus echt.
Ik hoor je al weer opnieuw denken, tjaaaa weer zo'n praatjesmaker, en toch is het waar wat ik zeg, de momenten dat het paard zo uit het niets ineens weg loopt, op die momenten is er geen aandacht, is er geen respect, op die momenten ben jij niet de leider.

Dan moet ik die fout zoeken bij degenen die hiervoor met haar omgegaan zijn :+

Ze doet het al zolang ik haar ken, en dat is langer dan dat ik haar heb. Moet zeggen dat ze het bij mij al een hele tijd niet meer doet hoor, maar voor mij heeft ze ook wel respect hoor :D
Daarom zeg ik ook, anderen verwachtten het niet van haar, omdat ze normaal zo braaf is. Er zijn gewoon een paar trekjes bij haar die 'raar/vreemd' zijn, maar ik kan prima met dat paard hoor.. Je moet haar gewoon even leren kennen :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 09:09

Nu zeg je hier dat het helemaal geen probleem meer is , want het paard doet nu wel braaf hetgeen jij aan het paard vraagt ?????
Je zegt dat je dan de fout bij de vorige mensen moet gaan zoeken, nee die tijd is voorbij als er een fout zich zou voordoen, tjaaaa dan moet jij - de ruiter en/of de begeleider zoeken waar de fout zit.
Als het blijkt dat andere mensen soms er eens een probleem mee hebben tja bij jou doet ze het goed zeg je, dus dan doen zij het niet helemaal correct, simpel toch.
De fout zit niet bij het paard.
Maar waarom maak je een topic aan , met een vraag als er bij jou helemaal niets meer mis gaat , vreemd ??????

Partyflappel schreef:
aeolusnr1 schreef:

Dan moet ik die fout zoeken bij degenen die hiervoor met haar omgegaan zijn :+

Ze doet het al zolang ik haar ken, en dat is langer dan dat ik haar heb. Moet zeggen dat ze het bij mij al een hele tijd niet meer doet hoor, maar voor mij heeft ze ook wel respect hoor :D
Daarom zeg ik ook, anderen verwachtten het niet van haar, omdat ze normaal zo braaf is. Er zijn gewoon een paar trekjes bij haar die 'raar/vreemd' zijn, maar ik kan prima met dat paard hoor.. Je moet haar gewoon even leren kennen :D

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 09:23

Mijn te klein gebleven dikke Groninger, lomp en super rustig in omgang, kon zeer snel opstarten en snelle wendingen draaien wat bij "tonnenrace wedstrijdjes" op stal nog wel eens een snelste tijd opleverde :) Ook kon ze veel beter springen dan iedereen altijd verwachte (alleen waren wij samen daarmee totaal geen goede combi)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 09:24

Dat staat toch in de openingspost of niet? Daar heb ik toch neergezet dat ANDERE mensen je paard anders hadden ingeschat dan verwacht? Hoef je nu niet zo tegen mij te beginnen hoor ;)

En ik snap heus wel dat de fout niet bij haar zit, dat zit in haar algehele leerproces, ze was ook al 14 toen ik haar kocht. Kon er eerst ook niet met een spuitbus bij in de buurt komen zonder dat mijn halstertouw ging sneuvelen, al spuit ik het nu bij wijze van in dr kont.. Maakt haar niet meer uit. Maar het is daarvoor wel bijna fout gegaan met/door iemand anders, want die heeft er als een debiel omheen staan springen. (Was ik overigens niet bij, en ook erg pissed off over achteraf)

Oh, en ik zeg niet dat alles perfect gaat. Zijn nog steeds dingen die verbeterd kunnen worden hoor, maar daar zijn we mee bezig :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 09:27

Herkenbaar, ons vorige paard leek heel braaf maar was een draak met rijden (en in de omgang), heel schrikkerig buiten, en ons huidige paard is sportgefokt dus veel mensen gaan er vanuit dat hij heel heet is met rijden, maar die is vooral buiten juist superbraaf en heel makkelijk in de omgang. Kijkt nergens naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 09:28

En leuke verhalen allemaal! Zeker grappig hoe sommige paarden je kunnen verrassen! Ik kende trouwens een oud Fries merrietje, soort ouwe diender idee, grijs, doorgezakte rug.. doodbraaf.. tot de tandarts kwam, er zat me ineens een pit in! Hadden we nog nooit meegemaakt hahaha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 09:30

SusanH schreef:
Herkenbaar, ons vorige paard leek heel braaf maar was een draak met rijden (en in de omgang), heel schrikkerig buiten, en ons huidige paard is sportgefokt dus veel mensen gaan er vanuit dat hij heel heet is met rijden, maar die is vooral buiten juist superbraaf en heel makkelijk in de omgang. Kijkt nergens naar.

Ja zoiets was bij ons ook trouwens, heb 2 jaar op een friezenfokkreij gewerkt. De friezen schrokken overal van, en die van mij (ook springgefokt) liep rustig om zich heen te kijken. Zeg altijd dat je op haar bij wijze van achterstevoren naar buiten kan. Terwijl friezen doorgaans toch als koelbloedig te boek staan :P