Ontspannen op je paard zitten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lshannah

Ontspannen op je paard zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 11:45

Sinds een half jaar heb ik een fantastisch bijrijdpaard, die me een ontzettende spiegel voorhoudt. Namelijk de spanning in mijn lijf tijdens het paardrijden! Nu ging het al maanden beter, nadat ik zitlessen heb genomen en meer vertrouwen kreeg in mijn bijrijdpaardje. Helaas waren er van het weekend bakkabouters, ben ik er af gedonderd (en daarna weer opgestapt uiteraard), maar de volgende dag was het weer raak (godzijdank landde ik ditmaal op mijn voeten). Zelf vermoed ik dat het komt doordat ik weer (onbewust) veel spanning in mijn lijf heb.

Inmiddels heb ik op aanraden Bach rescuespray gehaald (getverdemme, ik heb nog nooooooit zoiets smerigs geproefd) en dit helpt niet. Ook overweeg ik om anders desnoods yogalessen te nemen. Mijn vraag is, hebben jullie nog andere tips voor me? Want ik ben te dol op dit paardje en het paardrijden zelf om de handdoek in de ring te gooien!

Primeur11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:52

Het kan misschien helpen door heel bewust tijdens het rijden regelmatig goed door te ademen. Want als je gespannen bent is de kans groot dat je ook niet goed door ademt. Door dan een paar keer goed door te ademen heb je kans dat de spanning weg vloeit.

FemkeUtah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:53

Ik ben op het moment ook een 4 jarige aan het rijden en merk aan mezelf dat ik in het begin ook wat '' gespannen '' ben, mijn instructrice vertelt mij dan dit: Heb vertrouwen in je paardje, adem een keer diep in een uit, probeer je schouders te ontspannen en echt te gaan zitten in het zadel! En dat werkt!

Je zult van zelf merken dat je paard hier ook rustig en meer ontspannen van wordt en zo zal jou paard ook vertrouwen gaan krijgen in jou!

mariekekroon

Re: Ontspannen op je paard zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:55

liedjes zingen kan helpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:03

Heb je goed les? Dat kan vaak ook erg goed helpen!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:09

Ik raad je ook aan om vanuit je buik te gaan ademen. Probeer het maar eens terwijl je gewoon op een stoel zit. Ga rechtop zitten, met beide voeten plat op de grond. Wat voel je als je vanuit je buik ademhaalt en wat verandert er als je je ademhaling verplaatst naar hoog in je borstkas? Als je je ademhaling hoog hebt wordt je lichaam stijf en kan je minder goed meebewegen met je paard. Die ademhaling moet dus eerst lager. Ga ook in het zadel eens heel bewust een aantal keer heel rustig in en uitademen en je zal merken dat je daar heel anders van gaat zitten.

Het helpt om stukje voor stukje de gewrichten in je lichaam los te laten. Ik begin altijd onderaan: wiebel even met je tenen, ontspan je enkels, schommel even met je onderbenen heen en weer om je kniën te ontspannen en trek beide benen even op en laat ze weer zakken om ook het laatste beetje spanning uit je bovenbeen te halen. Als je je voeten weer in de beugels doet, let er dan op dat je niet je hak uitdrukt. Dat zet namelijk weer spanning op je been. Je benen moeten ontspannen naar beneden hangen, de onderkant van je voeten horizontaal of iets naar beneden. Dit kan je tijdens het halthouden doen. Voel dan eens wat er in je lichaam verandert als je gaat stappen. Bouw je dan weer spanning op, ga dan opnieuw stap voor stap je lichaam langs en begin altijd met je ademhaling. :)

Voor iets meer voorbeelden, zie http://www.ruiterinevenwicht.nl/algemee ... an-helpen/

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:21

idd liedjes zingen kan heel goed helpen omdat je dan onbewust goed blijft ademhalen

Hou jezelf en het paardje bezig met figuren wendingen overgangen tempowisselingen Als je namelijk echt bezig bent met paard rijden ipv rondjes rijden Heb je geen tijd om gespannen te worden Daar heb e het dan te druk voor omdat je je aandacht meer bij je paard moet houden

En zelfvertrouwen is zo belangrijk praat jezelf moed in zoek een enthousiaste instructeur die vooral de goede dingen die jullie doen benadrukken (slechte kanten moeten uiteraard ook behandeld) maar door complimenten krijg je zelfvertrouwen en leer je te ontspannen

Maikemaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 13:16

Bij mij helpt een liedje zingen ook, moet je gewoon ff ergens anders mee bezig zijn en als je geluk hebt leid je je paard er ook nog een beetje mee af.

Annamarieex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 17:17

Ik herken het probleem, elke x als ik ga rijden dat ben ik heel gespannen maar er is mij als tip gegeven om je schouders rond te draaien.. Maar ik merk t effect niet echt ;p

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:19

Ik kan je nu een heleboel tips geven om met de spanning in je lijf om te gaan, maar ik denk dat je daarmee misschien de plank mis slaat. Hoe is het met je gevoel? Ben je bang geworden door wat er is gebeurd?
Als dat het geval is en je erkent je angstgevoel niet, dan kan je ademen en liedjes zingen wat je wil, maar dan zal je paard je ware gevoel (en daarmee de spanning) blijven spiegelen

xKimpjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:07

Ik heb er de laatste tijd ook last van ~:(

xLHHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:29

Heb er ook last van (spanning tijdens het rijden) bij mijn nieuwe verzorg die ook erg jong is , ik ga jullie tips proberen!

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 20:56

Misschien eens een les centered riding proberen? Dit is erg gericht op je zit en ademhaling.. Ik vind het zelf erg fijn! Mijn instructrice zegt ook vaak tegen mij dat ik even goed moet ademhalen en dan vanuit mijn buik. (centrum)

_Manon91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 23:57

Ik heb hier zelf ook veel last van, vooral veel spanning in mijn onderrug en schouders..
Ook vergeet ik adem te halen als ik erg geconcentreerd bezig ben.. (Niet erg handig I know)
Vaak helpt mn instructrice me dan even herinneren dat ik adem moet gaan halen, met mn schouders draaien en een liedje zingen.. Hier word ik zelf vaak een stuk ontspannener van.. Echter, dit helpt niet tegen de spanningen in mn onderrug, hier zit ik voor bij de fysio :)
Ik hoop dat je vlug van je spanningen af mag zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:32

Ik had precies hetzelfde probleem als jij. Bij mij heeft het geholpen om een paar keer niet alleen op pad te gaan. Dus ik ben steeds samen met een ander meisje (en paard) naar het bos gegaan. Ik merkte dat ik niet meer gespannen was, door de gedachte dat als er iets mis zou gaan, ik niet alleen zou zijn. Nu durf ik weer prima alleen de weg op :)

Weet niet of het bij jou ook zo makkelijk ligt, maar misschien kweek je wat meer zelfvertrouwen door eerst met iemand samen er aan te werken. Vooral niet stoppen met paardrijden hoor!! Zo maak je de drempel alleen maar groter.

Veel succes in ieder geval! :D

djengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:57

Hier hetzelfde probleem, maar erken het probleem. heb wel baat bij de bach rescue maar dan...... Bouw nog steeds spanning op wat mijn paard direct overneemt. Zing dus af en toe al voor de ademhaling. Maar dan ideeen Corelli?

Tivioxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:25

doorademen en Vultraan druppels ofzo nemen (je voelt dan GEEN zenuwen) ik heb het uitgeprobeerd op mijn proefje! En ik voelde NIKS.
Veel water drinken maar daar kan het nadeel wel van zijn dat je naar de wc moet :D
Paard vertrouwen. Leer niet bang te zijn. En opschrijven waarom je bang bent/waarom je nerveus bent. Dan denk je erover na en dan denk ik; huh? echt? was ik daarom bang/nerveus?

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:28

Probeer eens (als je eraan toe bent) om zonder zadel te rijden. Dan heb je veel meer contact met je paard en moet je wel ontspannen.

Possible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:34

Zoals mensen al zeiden, goed door je buik ademen.
Een paar keer diep ademhalen, zuchten en even met mijn schouders draaien helpt meestal wel bij mij!
Maar succes! :) Laat je het even weten als de tips hebben geholpen? Ben benieuwd!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:37

Ik ken het hoor, ik zak dan voorover en zit als een pudding ( wel een opgesteven kromme pudding dan) op mijn paard. Na het opstijgen eerst diep zuchten, dat helpt. Recht je rug en stap weg. Ik moet voor mijn gevoel wat achterover zitten, dan zit ik recht en kan ik ontspannen.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:43

ik volg nu elke week pilateslessen, voor zowel de spanning in de spieren (buik/rug) als de ontspanning in hele lichaam (goed blijven doorademen en loslaten) is dat heel goed geweest.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:43

Wat bij mij altijd helpt is mijn gezicht ontspannen. Mijn instructrice riep dat ook altijd naar mij. Als je je gezicht ontspant, gaat de rest van je lijf automatisch mee. Dus een kleine glimlachen opzetten als je rijdt.

xLHHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 01:01

Ookal is dit niet mijn topic deze tips helpen mij heel erg
bedankt

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 01:11

O wat schandalig, ik heb niet meer naar m'n topic omgekeken.. Ja, ik heb les, maar momenteel niet regelmatig omdat ik er gewoonweg het geld niet voor heb. Inmiddels heb ik weer een les van de eigenares gehad en dat ging goed. Ik denk dat het een combinatie is van angst, maar ook stress uit andere situaties.

Zitlessen heb ik gehad, op de een of andere manier blijf ik klemmen in de galop. Toen de eigenaresse er bij was ging het ietwat beter doordat ze het simpelweg bleef herhalen wat ik verkeerd deed. Het stomme is dat ik wel weet wat er verkeerd gaat, maar onbewust toch weer in die dramatische houding terugkom.

Liedjes zingen leek me een goede, maar op de een of andere manier schiet me dan geen liedje te binnen. Ik denk dat wekelijks een lesje van een goede instructeur zal helpen, maar ik moet dan eerst extra werk vinden.

In ieder geval allemaal bedankt voor de tips! De dingen waar ik direct mee aan de slag kan zal ik zeker uitproberen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:53

Ik heb leren galopperen zonder beugels. Ik klemde ooken trok mijn benen op. Het heeft goed geholpen, want ik galoppeer al jaren met heerlijk lange, losse benen.