Ruiterbewijs halen in stappen! HELP

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

penelope444

Ruiterbewijs halen in stappen! HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 22:20

Beste Bokkers,

Ik zou dit jaar graag mijn ruiterbewijs halen alleen ik wil liever niet een weekend of week willen blijven maar het in stappen halen.
Ik heb namelijk gelezen dat dit kan, omdat je 3 verschillende examens hebt.
Wie weet waar je dit kan doen in noord-Brabant , zeeland of dichtbij Breda/bergen op zoom?
Het mag ong. 1 uur van daar vandaan zijn.

Wie wilt mij helpen ik wil dit zo graag halen.
Oh ja en liefst zonder eigen paard, want die heb ik niet. :D

Alvast Bedankt!!
Imane

Destination

Re: Ruiterbewijs halen in stappen! HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 22:24

Wordt het niet gewoon bij jou op de manege gedaan? Ik heb hem ook in drie delen gehaald, elk met een aantal weken ertussen, geloof ik.

blitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 22:25

Ik volg even mee ;)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 22:26

CBR 1, 2 en 3. Dat wordt op verschillende FNRS maneges gedaan. Je zou eens rond kunnen bellen in jouw omgeving.

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 22:29

Destination schreef:
Wordt het niet gewoon bij jou op de manege gedaan? Ik heb hem ook in drie delen gehaald, elk met een aantal weken ertussen, geloof ik.

Ik rij niet op een manege ik heb priveles bij iemand aan huis :P

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 22:30

AnnemiekvM schreef:
CBR 1, 2 en 3. Dat wordt op verschillende FNRS maneges gedaan. Je zou eens rond kunnen bellen in jouw omgeving.

ga ik eens doen! Thanks

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 10:37

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:54

Ik heb mijn ruiterbewijs ook gewoon op de manege gehaald 5 jaar geleden.
Wij reden op de manegepony's.
Alle gereden onderdelen werden in 1 dag getoetst geloof ik (springen, buitenrijden in verkeer, door smalle doorgang rijden etc.
De theorie op een andere dag. :)

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 11:42

Ik heb een probleem ik ben er nu veel over aan het opzoeken en er staat dat je een actief ruiterpaspoort nodig hebt, ik rijd niet op een manege en daardoor heb ik geen fnrs paspoort...
Heb je dat altijd op alle maneges nodig als je CBR1,2 en 3 wilt halen?

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:44

Zelf heb ik het ruiterbewijs gehaald in een weekend gehaald bij 't Reelaer in Raalte. Was voor mij ook een stuk rijden, maar ik ben heel blij dat ik het zo gehaald heb.
Je rijdt dan het hele weekend op hetzelfde paard, hoeft geen eigen te zijn. Daarnaast heb ik geen ruiterpaspoort moeten laten zien.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 11:47

Hier : http://srr-nederland.nl/index.php/veel- ... iersbewijs?

Staat alles duidelijk uitgelegd. Je moet dus of lid zijn van de FNRS en dus een paspoort daarvan hebben of lid worden van de recreantentak van de KNHS.

Waarom wil je een ruiterbewijs halen? Voor de verzekering of rijdt je in een gebied waar het verplicht is?

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 12:27

MarliesV schreef:

Staat alles duidelijk uitgelegd. Je moet dus of lid zijn van de FNRS en dus een paspoort daarvan hebben of lid worden van de recreantentak van de KNHS.

Waarom wil je een ruiterbewijs halen? Voor de verzekering of rijdt je in een gebied waar het verplicht is?

Ik wil heel graag een buitenrit maken op een trekpaard maar waar ze dat doen moet je een ruiterbewijs hebben , dus ik dacht als ik een ruiterbewijs haal dan heb je alleen maar voordelen ervan of zie ik dat verkeerd?
:) :o

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:31

pippaimane schreef:
MarliesV schreef:

Ik wil heel graag een buitenrit maken op een trekpaard maar waar ze dat doen moet je een ruiterbewijs hebben , dus ik dacht als ik een ruiterbewijs haal dan heb je alleen maar voordelen ervan of zie ik dat verkeerd?

Ik denk dat ik weet over welke stal je spreekt. Wat je ook kunt doen is een nachtje op de camping blijven slapen, dan heb je geen ruiterbewijs nodig om mee te gaan op een buitenrit.
Als de enige reden voor het behalen van het ruiterbewijs deze buitenrit is, is een nachtje camping een eenvoudigere en goedkopere oplossing. :)

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:33

dan zou ik in dat geval contact opnemen met een fnrs manege , verhaal uitleggen ...lid worden van fnrs en dan cbr 1 2 en 3 halen........

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 12:37

parador schreef:
dan zou ik in dat geval contact opnemen met een fnrs manege , verhaal uitleggen ...lid worden van fnrs en dan cbr 1 2 en 3 halen........

Oke bedankt ik zal het is bespreken :) *\o/*

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:47

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:47

CBR1, 2 en 3 (het FNRS ruiterbewijs) wordt niet bij alle FNRS maneges georganiseerd.
Mss even bellen met de FNRS en navragen waar er bij jou in de buurt regelmatig deze cursussen worden gegeven. Paspoort van de FNRS kost 15.50 euro.

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 23:48

confetti schreef:
CBR1, 2 en 3 (het FNRS ruiterbewijs) wordt niet bij alle FNRS maneges georganiseerd.
Mss even bellen met de FNRS en navragen waar er bij jou in de buurt regelmatig deze cursussen worden gegeven. Paspoort van de FNRS kost 15.50 euro.

Ja dat ga ik doen! dankje

jupiterius

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:08

Ik heb het bij mijn manage na gevraagd, blijkt dat zij dat ook doen. Gelukkig maar; ze vertelden ook dat veel andere manages hetzelfde doen.<3

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:15

pippaimane schreef:
MarliesV schreef:

Als dat inderdaad de enige reden is... Nu heb ik niks tegen het ruiterbewijs opzich, het idee is leuk, beetje theorie en de basisbeheersing van het rijden, maar goed je betaalt er belachelijk veel voor en veruit de meeste mensen gebruiken het nooit;) Mocht je inderdaad in een situatie zitten waarin je het ruiterbewijs vaker nodig hebt (bijv. om in een bepaald gebied te mogen rijden), dan zou ik zeggen ga ervoor. Maar voor één keer een buitenritje vind ik het een hele smak geld.

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 14:08

Citaat:
Als dat inderdaad de enige reden is... Nu heb ik niks tegen het ruiterbewijs opzich, het idee is leuk, beetje theorie en de basisbeheersing van het rijden, maar goed je betaalt er belachelijk veel voor en veruit de meeste mensen gebruiken het nooit;) Mocht je inderdaad in een situatie zitten waarin je het ruiterbewijs vaker nodig hebt (bijv. om in een bepaald gebied te mogen rijden), dan zou ik zeggen ga ervoor. Maar voor één keer een buitenritje vind ik het een hele smak geld.

Ja ik heb er over nagedacht en idd ik vin dat ook wel! Dus ik ga het denk ik niet doe

anoukasparof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:02

Maar een voordeel ervan is wel dat je het voor heel je leven hebt, dus als je 40 ofzo bent en je hebt het plots nodig moet je dat hele gedoe niet meer doen.
En (hangt van je leeftijd af) als je enkele kampen wil doen heb je ook soms je ruiterbrevet nodig, bv als je een buitenrittenkamp doet.
Mijn advies: gewoon doen, dan heb je er later geen last meer mee.
Ik had het meteen gehaald toen ik 12 was en heb er nog geen enkel moment spijt van gehad.
Vaak zien mensen een ruiterbrevet als een bevestiging dat je een goed genoege ruiter bent voor bvb een bijrijdpaardje ofzo.
Veel succes ermee ♡

ffjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:13

Ik zou het niet via een fnrs manege doen als je daar niet rijd! Het ruiterbewijs is namelijk alleen geldig met jaarstempels in je ruiterpaspoort (fnrs) en die krijg je alleen als je op een fnrs manege lest.
Ik heb dit zelf gedaan bij Poelenburgh (3 delen maar dan in 1 weekend) en pas toen we geslaagd waren kregen we te horen dat het om een fnrs ruiterbewijs ging waar je dus stempels voor nodig hebt....met als gevolg dat ik 300 euro heb uitgegeven en nu geen geldig ruiterbewijs meer heb.

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:15

Chantalla schreef:
Zelf heb ik het ruiterbewijs gehaald in een weekend gehaald bij 't Reelaer in Raalte. Was voor mij ook een stuk rijden, maar ik ben heel blij dat ik het zo gehaald heb.
Je rijdt dan het hele weekend op hetzelfde paard, hoeft geen eigen te zijn. Daarnaast heb ik geen ruiterpaspoort moeten laten zien.

:j Zou het doen als ik jou was, ben er heel blij mee dat ik het daar heb gehaald. En ja vanuit Breda was het ook een stukkie rijden. Maar geen spijt alleen profijt

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 12:29

ffjor schreef:
Ik zou het niet via een fnrs manege doen als je daar niet rijd! Het ruiterbewijs is namelijk alleen geldig met jaarstempels in je ruiterpaspoort (fnrs) en die krijg je alleen als je op een fnrs manege lest.
Ik heb dit zelf gedaan bij Poelenburgh (3 delen maar dan in 1 weekend) en pas toen we geslaagd waren kregen we te horen dat het om een fnrs ruiterbewijs ging waar je dus stempels voor nodig hebt....met als gevolg dat ik 300 euro heb uitgegeven en nu geen geldig ruiterbewijs meer heb.

Geloof niet dat dat altijd zo gaat toch? tenminste, ik heb mijn ruiterbewijs ook op een fnrs manege gehaald en ik heb een 'gewoon' ruiterbewijs wat ik om de zoveel tijd moet verlengen, dus geen gedoe met stempels oid. Je moet het ruiterbewijs halen via de SRR of dat nu op een fnrs manege is of niet, als je dat maar goed in de gaten houdt ;)

@anoukasparof: je hebt opzich een punt, als je het nodig hebt is het fijn als je er al een hebt, maar het kost wel veel geld. Het kost je iedere 2 jaar 40 euro om het bewijs te verlengen. Dus als je het regelmatig nodig hebt (bijv. omdat je in een gebied rijdt waar het verplicht is), dan is het handig. Ik heb het ruiterbewijs zelf in de 6 jaar dat ik het heb nog nooit nodig gehad. Niet voor verzorgpaarden, niet voor buitenritten op andere maneges, niet voor ponykampen en ik ben toch op aardig wat locaties geweest. Zegt niet dat je het nergens nodig zal hebben, maar wel dat je er best kritisch over na mag denken voor je een ruiterbewijs neemt.