Jong paard stopt steeds met lopen en wil de weide niet in.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Jong paard stopt steeds met lopen en wil de weide niet in.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 15:11

Vraagje hier voor iedereen die zich geroepen voelt te antwoorden:

Ik heb Luna, mijn bijna 2 jarige zelf gefokt en haar gewoon op de manier opgevoed zoals ik heb geleerd en wat goed voelde bij mij.

Lopen aan de hand is altijd al 'lastig' geweest voor haar.
Ze staat nu 's nachts binnen en haal haar uit de stal samen met haar vriendinnetje, dus ik loop met twee te gelijk.
Soms gaat het goed en loopt ze gewoon door. Maar ze loopt zo vreselijk langzaam...
Ze gaat in dat stukje wel 3 a 4 keer stilstaan en dan houd ik gewoon druk op het touw tot dat ze weer loopt en dan laat ik de druk gelijk los.
Zo gaat dat een aantal keer in die 200 meter die we moeten lopen.

Afijn, zijn we bij de weide. Komt het volgende punt... Mevrouw wilt de wei niet in. Ze vind het niet eng, maar blijft gewoon voor de ingang. Dan sta ik daar met gespreide armen, aan de ene kant Fee die al in de wei staat en aan de andere kant Luna die stil staat met een kop van: Amehoela, ik vertik het. :+
Ik hou stug vol en blijf rustig, hou (stevige) druk op het touw en zodra ze loopt - Touw los + belonen met stem of kriebeltje. -

Nou, staat ze eindelijk in de wei.... Hek dicht... Blijft ze daar heel zielig staan kijken naar me.
Als ik een half uurtje later terug kom, is ze gewoon aan het grazen. Maar ik snap nou gewoon niet wat ze tegen me probeert te zeggen. :=
In de stal staat ze om 07:00 al te roepen als ik binnen kom lopen, zo graag wilt ze naar buiten. Komt ze buiten, doet ze dit. :+

Ik heb het al eens geprobeerd zonder Fee er bij, dan is ze áls ze loopt veel vlotter. Maar zodra ze om de hoek is en Fee niet meer ziet, gaat ze stilstaan en dan krijg ik haar met geen mogelijkheid vooruit. :')
Als ik alleen een stukje met haar in het bos ga wandelen, is er ook geen probleem. Het is écht 's ochtends naar de weide toe.
De ene keer is het trouwens nog donker, de andere keer schemert het al of het is al licht (ze gaan meestal tussen 07:00 en 08:00 naar buiten)
Ik merk dus geen verschil tussen donker/licht.

Een tweede mens is geen oplossing, die is er namelijk niet. :D
Vroeger toen ze nog een baby-veulentje was (1 week oud) heb ik haar gewoon aan het halster met moeder mee laten lopen. Toen ze alleen met mij moest lopen met zijn tweeën wel eens een longeerlijn in een achtjesvorm om gehad. Dat ging echt goed. Maar ik snap gewoon niet wat ze me nu probeert duidelijk te maken.

Overigens is ze wel helemaal gezond en fit. Ze maakt sprintjes in de wei en is aan het stoeien met haar vriendin. Ze krijgen buiten hooi bij etc.

Als ik haar naar binnen haal om 18:00 staat ze voor het hek te drammen en weet ze niet hoe snel ze naar binnen moet. Maar 's ochtends wilt ze dus wel graag naar buiten.

Krijg dus het idee dat er op de weide iets is wat ze niet leuk vind. Maar ik zou niet weten wat?
Ze is hele dagen aan het ouweho*eren met Fee en dolt de hele dag, dan staat ze weer te eten of doet een tukkie in de zon. Je zou dus zeggen dat ze zich prima vermaakt...

Ik doe trouwens zo nu en dan grondwerk met haar. Maar ze gaat om stem al achteruit en in de wei of in het bos volgt ze me gewoon. Ze snapt het principe van druk en stem (terrrrrrrrug / Kom maar) dus wel.

Iemand een idee?
Laatst bijgewerkt door Giolli op 26-01-14 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Re: Jong paard stopt steeds met lopen en wil de weide niet in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:14

2 jarigen weten soms gewoon niet goed wat ze willen en zeggen graag gewoon per definitie nee.
Toen mijn stippel 2,5 was zat deze ook in zo'n fase: ze wilde niet van de wei af, maar er ook niet op. Ze wilde de bak niet in, maar ook niet uit. Wilde de wasplaats niet op, maar wilde ook niet stoppen met het water te spelen etc etc.
Gewoon negeren en doorzetten, waait wel weer over.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 15:16

Sizzle schreef:
2 jarigen weten soms gewoon niet goed wat ze willen en zeggen graag gewoon per definitie nee.
Toen mijn stippel 2,5 was zat deze ook in zo'n fase: ze wilde niet van de wei af, maar er ook niet op. Ze wilde de bak niet in, maar ook niet uit. Wilde de wasplaats niet op, maar wilde ook niet stoppen met het water te spelen etc etc.
Gewoon negeren en doorzetten, waait wel weer over.

:')

Bedankt, ik heb ook zitten denken dat het gewoon koppigheid en jongheid was. Maar met andere 2 jarigen nog nooit mee gemaakt. Natuurlijk wel met jonge veulens, maar dat is logisch. Dat is gewoon het 'niet snappen'
Vandaar dat ik dacht, dat het wellicht wat anders zou kunnen zijn.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 20:29

Nog meer ideeën misschien van andere bokkers?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:35

Iemand anders met een zweepje erachter laten lopen? Of met het touw een beetje naar achteren zwieren?
En als je d'r vriendinnetje los laat en die de wei in rent/loopt, wil ze dan niet mee?

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:35

Waarschijnlijk net als bij kleine kinderen: the terrible two. Het overal standaard " nee" op zeggen. Gaat wel over. :-)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 20:37

Amiigo schreef:
Iemand anders met een zweepje erachter laten lopen? Of met het touw een beetje naar achteren zwieren?
En als je d'r vriendinnetje los laat en die de wei in rent/loopt, wil ze dan niet mee?

Nee, ze wilt dan niet mee. Fee rent meestal wel helemaal naar achter en begint meteen aan het hooi.
Een tweede persoon is helaas geen optie, vooral niet om 07:00 'smorgens...

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:40

Mm nee denk ook niet dat er om 7u al iemand wakker is :+
Brokjes geven net voordat je het touw los maakt? Dat ze de wei koppelt met wat lekkers ofzo?

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:40

Haha een dame met karakter! Gewoon afwachten en straks veel succes met de rest van de opleiding. Het zou heel goed kunnen dat ze nukkig blijft met alles en wsl ook training, maar het moment dat ze moet optreden er zeker wel zal zijn.

Laat je ons weten hoe het verder gaat?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 20:42

Amiigo schreef:
Mm nee denk ook niet dat er om 7u al iemand wakker is :+
Brokjes geven net voordat je het touw los maakt? Dat ze de wei koppelt met wat lekkers ofzo?

Ik werk met Luna niet met voer-beloningen helaas, dat is niet goed voor haar. Ze word dan vreselijk opdringerig en aangezien een kriebeltje voor Luna ook echt een beloning is..
Voeren doe ik bij haar niet uit de hand. Ze wilt nog wel eens schooieren, dus vandaar.

Ik beloon haar echt als ze eenmaal in de wei is. En heel uitgebreid ook. :')
Maar dat lijkt ze niet te koppelen aan: "De wei inlopen = beloning"

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:42

Haha komt me wel beetje bekend voor met mijn eigen tweejarige. Die wilde een tijdje niet mee de wei uit maar er ook weer niet terug in. Waait inderdaad wel over, nu is het een paar maanden verder en doet hij het een stuk minder. Ik doe idd ook druk op touw en loslaten als ie mee stapt. En als ie echt niet in beweging komt of het duurt me allemaal te lang dan geef ik hem een zwaai met de achterkant van het touw op zn kont (lang halstertouw). Dan loopt ie weer braaf mee.

Ze zeggen niet voor niets, ik ben twee en ik zeg nee!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 20:43

Taucha schreef:
Haha een dame met karakter! Gewoon afwachten en straks veel succes met de rest van de opleiding. Het zou heel goed kunnen dat ze nukkig blijft met alles en wsl ook training, maar het moment dat ze moet optreden er zeker wel zal zijn.

Laat je ons weten hoe het verder gaat?

Zeker karakter, heel leuk hoor. Maar zit soms met m'n handen in het haar! :D
Heb al heel veel veulens en jonge dieren getraind/verzorgd, maar Luun blijft echt een vak apart.

Ze is heel erg leergierig en enthousiast. Maar nee is gewoon nee bij Luna. :+

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:44

Heerlijk zo een. Heb een laatbloeiertje, ze wordt dit jaar 8... :=

Misschien iets van merrie's eigen?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 20:45

FelineNanet schreef:
Heerlijk zo een. Heb een laatbloeiertje, ze wordt dit jaar 8... :=

Misschien iets van merrie's eigen?

Ah, dat verklaard misschien waarom ik 2 jaar besloot geen merrie's meer wilde en nu een weiland met merrie's heb? O:)

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:49

Eerst Fee in de wei zetten en dan met haar en dan een zweepje meenemen in je andere hand? Ik weet alleen niet hoe bekend ze is met de zweep.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 20:53

Daantj__ schreef:
Eerst Fee in de wei zetten en dan met haar en dan een zweepje meenemen in je andere hand? Ik weet alleen niet hoe bekend ze is met de zweep.

Niet, heb nooit een reden gehad om dat ding te gebruiken bij haar namelijk. Maar ze is wel bomproof, dus ze zal er niet zo veel op uit doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:53

Zeker zulke probleempjes niet met snoep oplossen hoor.
Gewoon slimmer zijn. Ik heb mijn paard ook regelmatig de weide op en af gelongeerd :+
Zijwaarts of achterwaarts wil ook nog wel eens werken.
Heb ook nog wel eens de 1 stap voorwaarts=loven, blijven staan = 5 passen achterwaarts methode gebruikt. Extreem tijdrovend maar wel effectief.
Bij mijn paard was het gewoon een vorm van verveling, eenmaal aan het werk bleek ze super ijverig. Ze wilde gewoon meer vermaakt worden.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 20:59

Ze verveelt zich echt te pletter. Wil zo graag (mentaal) uitgedaagd worden dat ik uit gekkigheid niet meer weet wat te doen _O- Ze is nog jong, dus concentratievermogen van een goudvis.
Wil ik wat met haar doen, is ze 3 minuten dolenthousiast en dan ziet ze ineens Fee lopen en is ze afgeleid en wilt ze niet meer. :')
Laat ik haar na een poosje los, blijft ze óf bij me staan van: "Ja hallo, gaan we nog wat doen?"
Of ze komt na een aantal minuten terug lopen. :+ Peuter!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:04

Lach er om, daar groeit ze overheen :j
Zorg dat je niet in tijd problemen komt want dan kun je een hoop verknallen. Zo heeft mijn eigenwijsje af en toe als enige snachts buiten gestaan omdat de staleigenaar haar de wei niet af kreeg. Ik heb toen gezegt dat ik liever heb dat ze een nachtje spijt heeft daarvan dan dat ze de kans krijgt uit te vinden dat ze dat spel keer op keer wint.
Ikzelf nam een longe en zweep mee en longeerde dan gewoon naar de uitgang toe. Werkte prima.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:12

Kan idd ook nog zijn; hoe meer zij treuzelt hoe meer tijd ze met jou kan doorbrengen in de ochtend. Doet ze dat ook als iemand anders haar een keer op de weide zet of heb je dat nog niet uit kunnen proberen?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 21:25

Heb ik nog niet kunnen proberen eigenlijk. Ben altijd alleen, dus dat is wel vervelend... Ook overdag og s avonds kan niemand mij helpen.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:15

Waar schijnt de grote Olivier ster ergens? Misschien zit ik in de buurt?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 22:19

Die schijnt in het oosterse stukje van Nederland, de mooie achterhoek! :D

kanjerroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:28

Misschien kun je proberen om eerst fee erin te zetten? Dan wil Luna later wel graag achter haar aan waarschijnlijk...

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:31

Aha geen wonder dat ik van hieruit die ster niet kan zien. Sorrie iets te ver weg om ff een keer te komen helpen.