paard heeft heet koud

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lianne484

paard heeft heet koud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 12:47

hoi,

Ik heb een gelders paard van straks in april 25 jaar. De laatste tijd merk ik dat ze graag binnen in de stal wilt staan. Ze loopt uit het eigen naar binnen als ik de deur open heb staan en met de box bezig bent. Dit is nu 2 weken zo. Voor die tijd moest je haar bedat de stal in duwen omdat ze buiten lekker stond. Ik denk nu dat ze het koud heeft. Denk? Denk bijna wel zeker. Ik heb nog geen dekens voor haar. Ja enkel een zweetdeken die in nooit op heb :P . Nu sta ik beetje voor een dilemma wel of geen deken? Enzo ja, wat voor deken. Ik ben er totaal niet bekend mee. Ze staat nu overdag (half 11 tot 5/6 uur) buiten en snachts binnen. Ze is niet geschoren, heeft een lekkere dikke vacht.

Hebben jullie tips?

Bullebeest

Re: paard heeft heet koud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 12:50

Heeft ze buiten wel genoeg te knabbelen? Hooi/kuil? Het kan koud zijn, maar ook een stuk verveling. Op stal altijd wat te knabbelen als ze tenminste op stro staat.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 12:55

Ze staat niet op stro, heb haar op rubberen matten en vlas staan. Buiten krijgt ze 's ochtends 1 plak hooi. Ik kan wel meer neer leggen maar het waait allemaal weg. En daarvoor koop en leg in het niet neer :P.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:00

1 plak hooi is niet genoeg? Kan je het niet zo maken dat je paard de stal in kan lopen en daar hooi kan eten. Of het hooi in een slowfeeder doen.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:00

1 plak hooi klinkt mij best weinig in de oren. Dat maakt de mogelijke verveling zoals hierboven gemeld wel aannemelijker. Is het niet iets om wat meer hooi te geven, en dit dan te verspreiden over de dag?
Dus 's ochtends 1 pla en in de loop van de middag nog 1?
Als hij het niet opeet zou en het dan wegwaait kun je er snel genoeg mee stoppen en verder kijken :)

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 13:05

Mooblie schreef:
1 plak hooi klinkt mij best weinig in de oren. Dat maakt de mogelijke verveling zoals hierboven gemeld wel aannemelijker. Is het niet iets om wat meer hooi te geven, en dit dan te verspreiden over de dag?
Dus 's ochtends 1 pla en in de loop van de middag nog 1?
Als hij het niet opeet zou en het dan wegwaait kun je er snel genoeg mee stoppen en verder kijken :)

Ik moet ook nog werken ;)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:08

1 Plak hooi lijkt mij niet genoeg. Kans dat ze zich en verveeld en misschien koud is omdat ze niet voldoende ruwvoer krijgt.

Als het wegwaait, waarom zoek je dan niet naar andere oplossingen? Hooinetten of slowfeeders?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:08

Klinkt als te weinig. Een paard heeft veel eten nodig om zichzelf warm te houden en jouw mooie Gelderse paard is een flink dier, die moet heel wat eten, en dan niet zozeer krachtvoer, maar vooral ruwvoer, zoals hooi. Voor paarden is het het beste als ze de hele dag door kunnen eten.

Ik heb ergens gelezen dat een paard gemiddeld 1 kg ruwvoer per 100 kg gewicht nodig heeft per dag. Ik weet niet of dat klopt, maar jouw paard zal toch wel zo'n 700 kg wegen en zou dan dus 7 kg hooi nodig hebben en misschien meer als het koud is.
Laatst bijgewerkt door Hevonen op 25-01-14 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 13:08

MarlindeRooz schreef:
1 plak hooi is niet genoeg? Kan je het niet zo maken dat je paard de stal in kan lopen en daar hooi kan eten. Of het hooi in een slowfeeder doen.

Nee dat kan niet. slowfeeder moet ik dan even even naar kijken. Kan daar dan wel meer in dan 1 plak hooi?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:11

Doordat een paard eet brand zijn motor om zich warm te houden, bij te weinig eten kan het motortje dus niet branden. Gevolg paard heeft het koud.

Er zijn genoeg optie's om een slowfeeder te maken. Hierdoor kan je meer voeren, eten ze rustiger en waait het niet weg

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:12

Je kan bv een een groot fijnmazig hooinet (denk wel aan een veilige hoogte) ophangen. Er zijn er genoeg waar meer dan 1 plak in kan hoor.

silvia58

Bij ons krijgen de paarden minstens 4x per dag ruwvoer over de dag verdeeld !
Als dat niet kan dan zou ik toch 's-morgens meer neer leggen in de stal of toch een plak stro erbij !

kohtje

Krijgt die ook geen hooi voor de nacht?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:13

Hooi eten zorgt er ook voor dat ze het niet koud krijgt. Moet ze wel genoeg krijgen. Tegen het wegwaaien kun je idd slowfeeders gebruiken. Of het in een heel grote bak leggen waar de wind niet goed in kan komen. Zo wordt dat bij ons op stal ook gedaan. Anders ligt de hooi in de sloot, wat niet de bedoeling is natuurlijk.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:15

Slowfeeder adagio van Harrys horse is handig.

Kunnen een paar plakken in (lijkt me wel nodig) is stevig, makkelijk te vullen en makkelijk op te hangen.
Uiteraard kun je daarnaast ook nog een waterdichte outdoor deken opleggen, niet idioot dik als je paard veel vacht heeft, en het niet gewend is. (200 grams bv.)
Laatst bijgewerkt door F_T op 25-01-14 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 13:15

voor de nacht krijgt ze meer als voldoende voer. Vaak ligt er nog rest over in haar box.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 13:17

Femke_Tweety schreef:
Slowfeeder addagio van Harrys horde is handig.

Kunnen een paar plakken in (lijkt me wel nodig) is stevig, makkelijk te vullen en makkelijk op te hangen.
Uiteraard kun je daarnaast ook nog een waterdichte outdoor deken opleggen, niet idioot dik als je paard veel vacht heeft, en het niet gewend is. (200 grams bv.)

Zoek ik even op

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:17

Mijn bejaarde van 31 heeft en dikke vacht en nu dag en nacht een 200 gram deken op.Ze kan dag en nacht buiten lopen maar gaat toch zelf in de nacht naar binnen.En in de ochtend gaat ze zelf weer naar buiten.
Ze heeft de hele dag hooi.En een kwart emmer meusli..Heeft ze echt nodig,ze is al iets dunner geworden.
Ze heeft een ruif.Vorige week ik haar meer meusli gegeven voor de rest van de winter.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 25-01-14 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

EvelijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:17

Denk ook dat je met 1 plakje hooi te weinig voert. EJ heeft goedkope grote slowfeeder hooinetten daar waait het hooi echt niet uit. (en kunnen wel 4 a 5 plakken hooi in)

Volgens mij moet je nog wel meer dan 7 kg hooi voeren omdat de 1 kg ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht gebaseerd is op droge stof... en hooi bestaat nog voor deel uit water. Denk dat je meer richting 10 a 12 kg. hooi moet denken per dag.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 13:20

Hevonen schreef:
Klinkt als te weinig. Een paard heeft veel eten nodig om zichzelf warm te houden en jouw mooie Gelderse paard is een flink dier, die moet heel wat eten, en dan niet zozeer krachtvoer, maar vooral ruwvoer, zoals hooi. Voor paarden is het het beste als ze de hele dag door kunnen eten.

Ik heb ergens gelezen dat een paard gemiddeld 1 kg ruwvoer per 100 kg gewicht nodig heeft per dag. Ik weet niet of dat klopt, maar jouw paard zal toch wel zo'n 700 kg wegen en zou dan dus 7 kg hooi nodig hebben en misschien meer als het koud is.

Paard lijkt heel groot maar dat komt omdat ik maar 1,50 ben. Als je haar naast andere gelderse paarden zet lijkt ze ook heel groot maar dat is niet zo. Ze is 1,65.

EvelijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:21

@ Britta... ik zou als je oudje dunner wordt ... misschien iets van bietenpulp bij gaan voeren (speedi beet of subli senoir) de kans dat ze het ruwvoer niet helemaal goed opneemt is aanwezig ... en bietenpulp is makkelijker verteerbaar... of misschien schepje luzerne erbij.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 13:21

Evelijn schreef:
Denk ook dat je met 1 plakje hooi te weinig voert. EJ heeft goedkope grote slowfeeder hooinetten daar waait het hooi echt niet uit. (en kunnen wel 4 a 5 plakken hooi in)

Volgens mij moet je nog wel meer dan 7 kg hooi voeren omdat de 1 kg ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht gebaseerd is op droge stof... en hooi bestaat nog voor deel uit water. Denk dat je meer richting 10 a 12 kg. hooi moet denken per dag.

hooi bestaat uit 90 % droge stof ;)

EvelijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:24

@liane84... ik heb een bijna 22 jarige van 165 ... en ik streef ook naar 10 kilo hooi per dag en dan staat hij overdag ook nog op gras. Hij krijg zo'n groot hooinet van EJ... met 4 - 5 plakken hooi erin elke avond.
Daarnaast krijgt hij 2x 1/2 kilo muesli... daar doet hij het nu goed op... als hij zou invallen zou ik hem nog meer hooi geven en iets van bietenpulp en/of schepje luzerne.

O ja.. en hij staat ook onder dek (100 gram)... omdat ze buiten geen schuil mogelijkheid hebben en hij toch wel slecht tegen regen kan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:28

Het probleem met onze britta is dat ze heel veel energie heeft.En van de bejaarde meusli met haver
Werd ze erg hieper en we rijden haar 2 keer per week een uur.Meer gaat niet door haar leeftijd.Heeft iemand nog een tip voor een dikmaker zonder haver.Ze is een d pony.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 25-01-14 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 13:30

Oei... Mijn zeer sobere pony's van 1.48 krijgen al meer hooi dan jouw Gelderse merrie. Ruwvoer is écht noodzakelijk om warm te blijven ( daar kan geen deken tegenop). Meer ruwvoer dus, en dan maar gaan puzzelen over hoe het te geven zodat het niet verknoeid wordt.
Zijn veel oplossingen voor te vinden hoor, want heel veel mensen die hun paarden swinters buiten hebben staan voeren bij met hooi ( ik ook) , en die willen allemaal ook niet dat het verknoeid wordt.

Kortom: op zoek naar een bak, een net ... .of wát het dan ook maar is wat voor jouw werkt!
Laatst bijgewerkt door Punz op 25-01-14 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt