Hengstenketting gebruiken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lindadekkers

Hengstenketting gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 20:10

Ik heb een pony die heel slecht laad. Eerst had ze er geen problemen mee en liep ze zo de trailer en vrachtwagen op, maar op een gegeven moment heeft ze een keer heel vervelend gedaan en sinds toen heb ik het er niet meer echt uit gekregen. Ze gaat op dit moment minimaal twee keer in de week mee op de trailer dus je zou denken dat ze eraan gewend zou moeten raken maar elke keer is het weer hetzelfde liedje. Er is niets voorgevallen waardoor ze het eng zou kunnen vinden om de trailer op te gaan, het is gewoon echt vervelend gedrag. Voor mij is het nog vervelender want ik kom steeds te laat voor mijn les, moet heel erg op tijd beginnen met laden voor een wedstrijd en na mn les kan niemand naar huis totdat mijn pony op de trailer staat, want ik heb een heleboel mensen nodig. Nou werd me laatst een hengstenketting aangeraden, ik ken dit wel omdat ik zelf ook op een stal werk waar we die ook wel eens gebruiken maar ik vroeg me af wat het beste werkt om mijn pony op de trailer te krijgen; onder de neus door of bovenlangs?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:15

Ik zou geen hengstenketting gebruiken voor dit probleem. Je zou hem dan alleen maar gebruiken om je paard ermee naar binnen te rukken en je paard gaat dan toch winnen (én het doet nog zeer ook). Ik zou professionele hulp zoeken.

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:16

Hef

Re: Hengstenketting gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:29

Ik heb bij mijn paard met puberaal of kleuter gedrag (4 jaar) het touw door de halsterringen gedaan(onder de kin door) om zo ook het hengstenketting effect te krijgen. Bij haar hielp het super. 2x wat strakker getrokken en nu loopt ze er zonder problemen op. Maar goed ik zou er wel mee uitkijken!!! Bij die van mij was het echt uitprobeer gedrag. Daarbij krijgt ze ook altijd een beloning op de trailer (brokjes/paardensnoepje/appel).

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:33

Enphalu schreef:
Heb je het ook al geprobeerd met een trailer laadhulp geprobeerd? Bij mijn oude pony heeft het erg goed geholpen. Na een tijdje liep ze er vanzelf in.
Hengstenketting zou ik niet gebruiken hier.

http://www.divoza.com/collectie/stal-we ... dhulp.html

Dit heeft toch eigenlijk dezelfde werking als een longeerlijn ?

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:37

Ik zou er toch erg voorzichtig mee zijn. Heb al vaker paarden achterover zien vallen doordat ze door de ketting in paniek raken en zich achterover gooien. Zoek eens op internet, of lees bijvoorbeeld eens de instructie van Eddy Modde. Die geeft best goede tips om je paard weer veilig te leren laden.

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:47

AnneXxX schreef:
Enphalu schreef:
Heb je het ook al geprobeerd met een trailer laadhulp geprobeerd? Bij mijn oude pony heeft het erg goed geholpen. Na een tijdje liep ze er vanzelf in.
Hengstenketting zou ik niet gebruiken hier.

http://www.divoza.com/collectie/stal-we ... dhulp.html

Dit heeft toch eigenlijk dezelfde werking als een longeerlijn ?

Klopt, maar ik vind deze handiger.

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:49

Ja hij zakt natuurlijk niet naar beneden enzo (Hoewel je zelf ook een halstertouw overdwars kan doen oid).
Maar dan zou ts ook voor 1x een lijn kunnen proberen ipv gelijk een hulp te kopen :)

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:52

Ik zou niet met een hengstenketting aan de gang gaan, dan zal ze enkel nog meer in verzet gaan en de trailer des te meer associëren met vervelende/pijnlijke toestanden. Je kan beter de tijd nemen om je paard aan te leren netjes op de trailer te gaan. Ik geloof dat er een PDF boek online staat over paarden laden en anders moet je eens hulp gaan inschakelen van iemand die probleempaarden kan laden en hier veel ervaring mee heeft (probleempaard als in, probleem met op de trailer gaan ;) ).

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:52

Ik ben van het laadprobleem afgekomen door het gebruik van een hengstenketting. Let wel! Mijn merrie gedroeg zich dominant en sleurde mij zo bij de laadklep vandaan. Ze is nu alleen te laden en ik red me er helemaal mee. Kan dus zeker wel een oplossing zijn!

lindadekkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 21:40

Het is me heel lang gelukt met twee longeerlijnen aan de zijkant van de trailer vast te binden en deze dan door iemand omhoog te laten halen en te kruisen wanneer de pony ertussen liep, dat ging toen goed. Maar nu springt ze gewoon dwars door de longeerlijnen heen. Meestal zet ze twee passen op de trailer en steigert of springt ze er dan weer af, dan trekt ze mij idd helemaal mee. Ze vertoont verder in de omgang helemaal geen vervelend gedrag en is juist overal heel braaf mee, alleen die trailer is elke keer een gedoe.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:11

Ik geloof best wel dat het je een tijdje terug wel lukte, en nu lukt het ineens niet meer.
hoe dat nu zo ineens komt tjaaa zou leuk zijn het te weten , maar indien je het niet weet is dat eigenlijk niet zo erg.
Zaak is nu hoe leer ik het paard, indien ik wil dat het paard er op gaat dat die er dan ook zonder tegensputteren, gewoon zelf braafjes oploopt.
En dat kan dus echt, je moet alleen jouw paard er kunnen van overtuigen dat dat nu juist de juiste keuze is.
het paard moet er dus zelf voor kiezen , maar jij als mens (trainer) moet het zo kunnen aanbieden dat het paard die keuze zelf gaat maken.
Gebruik maken van eender welk hulpmiddel, is altijd een tijdelijk hulpmiddel, een hengstenketting zoals ze jou die nu voorstelden , dat zal het probleem alleen erger maken op langere termijn, dus ik zou zeggen ga weer naar de basis en werk van daar uit.
ik las nu juist dat je het vroeger deed met 2 longeerlijnen die je dan achter het paard kruiste, ook dat zijn hulpmiddelen , hier deed het paard dus ook al niet goed, het paard moet er zelf voor kiezen in volle vrijheid er zelf vrijwillig in te stappen, en dan ook te blijven staan.
Dat kan echt elk paard leren, dus ook jouw paard.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:31

Niet mee eens. Mijn merrie stapt nu zonder ketting de trailer op. Kwestie van patroon van stout gedrag doorbreken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:37

Viennanova schreef:
Ik ben van het laadprobleem afgekomen door het gebruik van een hengstenketting. Let wel! Mijn merrie gedroeg zich dominant en sleurde mij zo bij de laadklep vandaan. Ze is nu alleen te laden en ik red me er helemaal mee. Kan dus zeker wel een oplossing zijn!

Mee eens. Als ze het idee hebben alle kanten op te kunnen dan kan het een goed hulpmiddel zijn.

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:53

Die van mij wil ook wel eens niet in de trailer. Met een lijn erachter, gaat ze gewoon op die lijn hangen.. meestal pak ik dan de longeerzweep er even bij.. meestal als ze het dan ziet draaft ze de trailer al in..

Als je de hengstenketting gebruikt, moet je wel zorgen dat ze snapt dat als jij de ketting strakker trekt dat ze mee moet lopen en zich niet moet verzetten.. anders krijg je dr nooit in..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:55

nee dat is niet zo , het paard zal het op deze manier niet echt afleren, je moet het paard gewoon leren er zelf op te willen gaan, en dat willen is nu net dat makkelijke, je moet niet door kracht of door pijn iets gedaan krijgen , je moet het paard er zelf voor laten kiezen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:13

Ik zou met een trailerlaadprobleem dus echt pertinent niet met een hengstenketting werken.

Als je hulp wilt bij een laadprobleem zijn daar andere manieren voor. Je dient eerst uit te vinden of je paard bang is voor de trailer of gewoon dwars is. Paard via de hengstenketting pijn toevoegen gaat het probleem echt niet oplossen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:29

Ieder paard is anders en ook de oplossing zal anders zijn. De een vind het echt eng en dan zal je met rust geduld en kleine stappen moeten werken. Maar een ander paard vind het spannend en heeft soms net een extra zetje nodig. Dit kan zijn door een lijn ernaast te houden zodat ze niet kunnen uitwijken (of naast een muur zetten), bij een ander moet je echt opsluiten met twee lijnen of twee sterke mensen. Mijn merrie loopt er zo op maar staat soms op de klep om zich heen te krijgen. Dan helpt een tikje om haar attent te houden. Bij mijn ruin (die veel ervaring had) werkte een halstertouw over zijn neus. Een andere merrie werd er eerder in geslagen en liep na gehoorzaamheidstraining er met 2 weken alleen op.
Het leukste vond ik een jonge merrie. We hadden bewust een paard meegenomen toen we haar naar het dekken op gingen halen. Toch wilde ze er niet op. Uiteindelijk bleek de oplossing om haar te negeren en heel overdreven het paard op de wagen te voeren. Geen angst dus maar wilde blijkbaar aandacht en kreeg dat door niet te laden.
Maw, zolang er rust en kalmte blijft kan je best iets uitproberen. Zorg wel dat alle voorwaarden aanwezig zijn dus tijd genoeg, ruime ingang, stevig liggende klep, iemand die de achterstang erachter kan doen, iets in de trailer of in je hand waarmee je het paard voorin kan houden zonder gelijk vast te zetten. Maar een keer een mopper kon ook met behoud van rust en kalmte.
Een hengstenketting moet niet dienen om je paard pijn te doen dus ga er niet aan rukken want dan krijg je een negatieve ervaring. Zorg ook dat ze beslist er niet aan kunnen hangen want dan kan er wat breken. Maar het zou kunnen dat de extra druk toch het paard motiveert om dan maar mee te gaan. Kan ook met touwtje in de mond (soort bit). Soms moet je wat proberen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:45

Wil je wat voorbeelden hoe je problemen met trailerladen aan kunt pakken, dan kijk even naar deze filmpjes:

http://www.youtube.com/watch?v=q3aKWWB9ZMA

http://www.youtube.com/watch?v=-ZSlvcwK ... BE0E6EE365

Eddy Modde heeft een gratis E-book die je kunt downloaden.

en waar je naartoe kunt:

http://www.youtube.com/watch?v=6-0bagw0 ... BE0E6EE365

Paard moet leren dat de trailer safe is. Dus zorg ervoor dat het dier in de trailer zijn rustmoment vindt, en buiten de trailer aan het werk gaat. Desnoods voer je in de trailer. Ga grondwerk doen om ervoor te zorgen dat de verhoudingen goed zitten. Hengstenketting is niet de oplossing.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 01:56

Er zijn inderdaad hele goede cursussen te volgen voor trailer laden, ook aan huis of stal. Het is je investering echt waard.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 09:04

Cassidy, het zal voor sommige best werken. Bij sommige paarden echter moet je gewoon boerenverstand gebruiken en een keer doorpakken.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 09:14

Ik zou het niet doen hier. Die van mij trok mij elke keer weg bij de trailer, bij hem hebben we het wel met hengstenketting gedaan. Daarnaast wilt hij gewoon schuin de trailer in, dus niet recht van voor over de plank.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 09:34

Hier ook een laadprobleem met mijn ruin. Hij gaat gewoon aan de ren. Vroeger was er niks aan de hand, maar hij heeft het ineens in zn kop gekregen.

Hij is loeisterk en je kan hem op geen andere manier houden dan de hengsteketting. We zijn nu wekelijjs bezig met lade. Ik gebruik wel 2 touwen, de ketting over de neus en een gewoon touw normaal vast. Als hij braaf is hoef ik de ketting helemaal niet aan te raken, maar als hij in zijn achteruit gaat krijgt hij ren ruk met de ketting. Daarna neem ik hem weer mee aan het halstertouw. Dat werkt echt heel goed. De laatste keer heb ik hem in 5 minuten 2x op de trailer gezet op alleen halstertouw en 1x een correctie met de ketting.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 11:52

Viennanova schreef:
Cassidy, het zal voor sommige best werken. Bij sommige paarden echter moet je gewoon boerenverstand gebruiken en een keer doorpakken.

Heb je weleens vediept in de horsenalities? Wat jij als dwars bestempeld en de noodzaak ziet om eens heel flink door te pakken, kan een binnenvetter zijn die bang is voor de trailer. Bang, maar laat dat niet zien.

Bijv.

http://www.youtube.com/watch?v=PznFytaUHmY

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 09:13

Misschien werkt het als je je paard voor een bepaalde tijd zn eten in de trailer geeft dagenlijks. Dit bijv. Een maand lang volhouden dan is er namelijk iets positiefs voor m in de trailer en zou hij er met meer plezier in gaan! Dit heeft de eigenaar van mijn verzorgpaardje ook met hem gedaan en dit werkte prima! Nu gaat hij er zonder probleem in !