Mag dit? (Pension enting/ontworming)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Mag dit? (Pension enting/ontworming)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 01:47

Even de regels van stal:
Reglement: (dit staat op contract)
2.​Nieuwe paarden dienen steeds te zijn ingeënt volgens de daarvoor geldende regels van de Koninklijke Nederlands Hippische Sportfederatie (KNHS). Van deze inentingen dient vóór de komst van het betreffende dier een inentingsbewijs aan gebruiker te worden overgelegd.
3. ​Met uitzondering van de paarden die zeer korte tijd op het bedrijf van de gebruiker verblijven, worden alle paarden, in overleg met een dierenarts, op vaste tijden tenminste één keer per 6 maanden tegelijkertijd ingeënt conform de in lid 2 hierboven aangehaalde voorschriften.
4.​Met uitzondering van de paarden die zeer korte tijd op het bedrijf van de gebruiker verblijven, worden alle paarden op vaste tijden ca. 4 keer per jaar (tegelijkertijd) ontwormd. De kosten hiervan zijn voor de eigenaar van het betreffende dier en worden afzonderlijk op de nota vermeld.

Huisregels: (geloof dat hierop paraaf staat dat ik het gezien heb, maar niet met echte handtekening uit m'n hoofd)
Het is verplicht om uw paard 2 x per jaar in te enten tegen influenza, tetanus en rhino. Dit wordt door ons verzorgd. De vaccinatieboekjes (paspoort) moeten na vermelding tijdig worden ingeleverd zodat wij ze kunnen laten afteken door de dierenarts. De kosten van de wormenkuren en inentingen worden doorberekend. Dit komt op de factuur te staan in de desbetreffende maand.

Mijn vragen:
1. Sinds wanneer moeten paarden 2x per jaar geënt worden? (Daarnaast staat er bij 3. Conform knhs (regel 2.) is dat mbt basisenting? Aangezien knhs basisenting + 1x per jaar influenza voorschrijft..
(Daarnaast ik kan zelf 3x goedkoper aan enting komen... Maar moet dus wel deze veel duurdere entingen afnemen?)

2. Volgens de voorschriften moet ik 4x pj blind ontwormen. Paard komt niet in de wei en kan in stal/stapmolen/bos eigenlijk geen wormen oplopen. Als ik al zou ontwormen wil ik eerst mestonderzoek doen, maar ik ben "verplicht" te ontwormen? (Dus met mestonderzoek maak je meer kosten en die wormspuit moet er toch in?) + ook hier de kosten waar ik wssl goedkoper aan kan komen...

Kortom heb ik een punt of moet ik "luisteren" :+
Ga sowieso even kletsen met stalhouder maar kreeg mail dat paard morgen geeent word voor vanalles + hoge kosten wat voor mij beetje onnodig duur is.

Samblabla

Re: Mag dit? (Pension enting/ontworming)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 01:51

2 keer per jaar vindt ik wel erg veel! 1 keer is meer dan zat.
Daarbij, hebben hun wel recht om jou paard te laten enten?
En wat als je nee zegt tegen de entingen?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 01:54

Dat wil ik dus weten! Ik vind het onnodige kosten en bovendien is er bewijs dat soms na 7! Jaar nog genoeg antifstoffen zijn van 1 enting.... Dus 1x pj meer als genoeg (influenza/tetanus)

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 01:54

Heb je dit contract/huisregels al ondertekend?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 01:57

Maar ik zou wel eens met stalbaas gaan praten. Dat ze voorzichtig zijn kan ik begrijpen maar dat je het verplicht bent om zo vaak te doen gaat iets te ver vindt ik.

En zoals mijn voorganger vraagt, heb je al getekend?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 01:58

Ja 3 maanden terug :+.
Maar ik vraag me af of aan de huisregels rechten kunnen worden verleend (met alleen paraaf) en bij de reglementen spreken ze zichzelf tegen?!
-knhs zegt basisenting + 1x pj influenza
- zij zeggen "1x per 6 maanden conform lid 2(=knhs), en doen tegen influenza/tetanus/rhino enten... (Dus niet conform lid 2)
Dat zijn de reglementen die wel echt getekend zijn
Laatst bijgewerkt door Ashley5760 op 24-01-14 01:59, in het totaal 1 keer bewerkt

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 01:59

Dit was op een oude stal waar ik heb gestaan precies zo, en het ontwormen nog veel vaker. Helaas, hun stal, hun regels, ook al zijn ze soms nog zo krom. Heel irritant als je niks met de KNHS te maken hebt en/of als je een andere mening over enten en ontwormen hebt.

Ik zou nu nooit meer voor zo'n stal kiezen, maar als je er wel wilt staan dan zul je je aan die regels moeten houden. Ik zou daar dan ook niet over in discussie gaan. Dat geeft alleen maar gedonder.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 02:00

LindyH snap ik... Als ik het nut er maar van zag.... Daarnaast al zou ik alles doen wat ze me voorschrijven met eigen DA ben ik veel goedkoper uit!

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 02:01

Ik weet het niet zeker maar volgens mij kun je niet meer zomaar een wormenspuit krijgen.
Ik dacht dat de regels veranderd waren (per 2014?). Je kunt niet zomaar meer de veearts bellen en een wormenspuit krijgen.
Je moet altijd eerst de poep opsturen, een onderzoek laten doen, en dan kijken of je een
wormenspuit mee krijgt. Dit omdat veel mensen te vaak ontwormen.

Bovenstaande heb ik van iemand anders gehoord hoor maar misschien het checken waard?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 02:02

Lisaapee schreef:
Ik weet het niet zeker maar volgens mij kun je niet meer zomaar een wormenspuit krijgen.
Ik dacht dat de regels veranderd waren (per 2014?). Je kunt niet zomaar meer de veearts bellen en een wormenspuit krijgen.
Je moet altijd eerst de poep opsturen, een onderzoek laten doen, en dan kijken of je een
wormenspuit mee krijgt. Dit omdat veel mensen te vaak ontwormen.

Bovenstaande heb ik van iemand anders gehoord hoor maar misschien het checken waard?

Zij versieren die spuit voor mij ik moet hem erin duwen en betalen grofweg ;).
Zal eens verder google (hoopte er nml op) dat ze niet zomaar blind mogen ontwormen....

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 02:03

Mijn paardje gaat ook verhuizen, en op de nieuwe stal worden er mestonderzoeken gedaan en niet ontwormd. Omdat die erg onbetrouwbaar kunnen zijn doe ik dit liever niet en ontworm hem 1x in het half jaar met elke keer een verschillende ontwormingspasta en 1x in het jaar d.m.v. bloed trekken. Mijn paard heeft nog nooit wormen gehad en graag blijf ik het op deze manier doen. Helaas mag dit niet, en zit ik dus vast aan elke 3 maanden een mestonderzoek..

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 02:03

Sowieso nooit handig om te tekenen als je het er toch niet mee eens bent haha, maar nu dat is gebeurd kan je altijd even het gesprek met de stalhouder aan gaan.
Aangeven waar je mee zit een waarom. Hoe de juridische kant hiervan zit durf ik niet te zeggen, maar grote kans dat als je er een juridisch verhaal van gaat maken de sfeer op stal er niet beter op zal worden;) Als ik me niet vergis is dit gewoon een rechtsgeldig contract gezien het feit dat jij dit ondertekend hebt. Maar durf me daar niet 100% zeker over uit te laten.

Maar even navragen en uitleggen bij de staleigenaar kan nooit kwaad! Wie weet verduidelijkt het het voor jou of kunnen jullie samen tot een oplossing/compromis komen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 02:05

Haal ik van een kliniek site af:
Paarden vallen op basis van de Europese wetgeving onder de voedselproducerende dieren. De EU wil een betere controle op het toedienen van diergeneesmiddelen ter bescherming van de consument. Ten tweede wordt er via het invoeren van de Receptuurplicht voor wormmiddelen gestreefd om de ontwikkeling van resistentie tegen deze middelen aan banden te leggen.

Wij hebben dus als dierenarts een nieuwe plicht om zodanig voor te schrijven en te behandelen dat schematisch ontwormen verandert in strategisch ontwormen. Dit houdt in dat de dierenarts goed op de hoogte moet zijn van de situatie op uw stal of weide en zicht moet hebben op de mate en de aard van de besmetting. Dit is nu zijn/haar wettelijke plicht en hij/zij wordt hierop gecontroleerd en ter verantwoording geroepen.
Betekenis voor u als eigenaar
Er is helaas geen gulden standaard. Afhankelijk van de leeftijd van de dieren, individuele gevoeligheid, infectiedruk op de weide, voorgeschiedenis, aankoop van nieuwe dieren, grootte van het bedrijf etc., zal een ontwormadvies voor uw paarden opgesteld en regelmatig bijgestuurd worden. Hierbij hoort mestonderzoek op wormeieren. Schroom niet om telefonisch overleg te plegen met de dierenarts. Gebruikt u voor uw beeldvorming ook de beslisboom op http://www.parasietenwijzer.nl , opgesteld door de Faculteit Diergeneeskunde te Utrecht. Zeer gebruiksvriendelijk en verhelderend!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 02:07

no--a schreef:
Sowieso nooit handig om te tekenen als je het er toch niet mee eens bent haha, maar nu dat is gebeurd kan je altijd even het gesprek met de stalhouder aan gaan.
Aangeven waar je mee zit een waarom. Hoe de juridische kant hiervan zit durf ik niet te zeggen, maar grote kans dat als je er een juridisch verhaal van gaat maken de sfeer op stal er niet beter op zal worden;) Als ik me niet vergis is dit gewoon een rechtsgeldig contract gezien het feit dat jij dit ondertekend hebt. Maar durf me daar niet 100% zeker over uit te laten.

Maar even navragen en uitleggen bij de staleigenaar kan nooit kwaad! Wie weet verduidelijkt het het voor jou of kunnen jullie samen tot een oplossing/compromis komen.

O maar het is voor mij heel simpel hoor, genoeg andere stallen ;).
Ik studeer zelf diergeneeskunde dus vind het best frustrerend "zomaar" preventief vanalles erin te knikkeren.
Ik ga ze geen rechtzaak aan hun broek hangen maar de reglementen spreken zichzelf tegen ?! Dus daar zit op z'n minst een gaatje :P

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 02:09

Ik heb ze op dit moment aan huis, maar mocht ik ooit weer in pension gaan staan, dan wil ik er bij zijn als mijn paard ontwormd wordt. Ik heb nu 2x een wormprobleem gehad en dat was beide keren op een stal (verschillende stallen) waarbij zij ontwormden en altijd net op een tijd dat ik er niet was. Maar iedere pensionstal mag zijn eigen regels bepalen, dus of de regel logisch/correct is of niet doet niet ter zake.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 02:11

Anoeska27 schreef:
Ik heb ze op dit moment aan huis, maar mocht ik ooit weer in pension gaan staan, dan wil ik er bij zijn als mijn paard ontwormd wordt. Ik heb nu 2x een wormprobleem gehad en dat was beide keren op een stal (verschillende stallen) waarbij zij ontwormden en altijd net op een tijd dat ik er niet was. Maar iedere pensionstal mag zijn eigen regels bepalen, dus of de regel logisch/correct is of niet doet niet ter zake.

Klopt maar zijn de regels rechtsgeldig.... Bedoel ik kan ook voorschrijven dat iedere klant 3x pd op z'n kop moet staan... :+

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 02:16

Ik zou ze inderdaad even aanspreken op die onduidelijkheid. Maar je kan dat natuurlijk ook anders interpeteren namelijk dat de paarden 2x geent worden met de entingen die in lid 2 genoemd zijn. Maar de tekst kan iig duidelijker.

Ik snap trouwens niet helemaal waarom je je stalbaas niet eerder hebt aangesproken over de entingen? Ik bedoel je hebt de huisregels dus al 3 maanden geleden gehad en nu die enting voor de deur staat ga je ineens moeilijk doen. Als je eerder duidelijk was geweest had je ook nog wat tijd gehad om een betere oplossing te bedenken..

Volgens mij is het gewoon rechtsgeldig dat een stalhouder het ziekte preventie beleid centraal organiseert, voor grote stallen word het anders ook wel heel ingewikkeld (stel dat er 80 paarden staan en iedereen op een ander moment gaat ontwormen oid, niet echt ideaal). Niemand die verplicht is zijn paard ergens te stallen dus van dwang kan je ook niet echt spreken.
Als je van je klanten verlangt dat ze op hun hoofd gaan staan dan zet je dat in je huisregels en als mensen dat dan niet willen dan moeten ze hun paard gewoon niet bij jou stallen. Als ze dat wel doen en ze gaan niet op hun hoofd staan dan houden ze zich niet aan de regels en dan stuur je ze weg, makkelijk zat toch :Y)

EDIT: Hoewel rechtsgeldig imo niet een hele logische term is in deze, de regels druisen niet tegen de wet in maar als je weigert dan kan de stal eigenaar ook niets anders doen dan jou en je paard weg sturen natuurlijk, het is niet dat hij daar een zaak van kan maken oid :Y) .
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 24-01-14 02:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 02:23

liedje89 schreef:
Ik zou ze inderdaad even aanspreken op die onduidelijkheid. Maar je kan dat natuurlijk ook anders interpeteren namelijk dat de paarden 2x geent worden met de entingen die in lid 2 genoemd zijn. Maar de tekst kan iig duidelijker.

Ik snap trouwens niet helemaal waarom je je stalbaas niet eerder hebt aangesproken over de entingen? Ik bedoel je hebt de huisregels dus al 3 maanden geleden gehad )

Al zou je het op die manier lezen 2x per jaar conform lid 2 zou hij nog alleen influenza krijgen....

Omdat ik er nu achter ben mn paard moet volgende week sowieso geënt worden (had ik al geregeld) krijg ik ineens mail dat alles morgen geënt word door hen, wat me veel meer gaat kosten. Nouja ik regels eens lezen vol met tegenstrijdigheden. Als hij morgen geënt is is niet anders, en prima optijd ;).
Maar vroeg me af hoe "juridisch correct" dit geheel is. Omdat het kant nog wal raakt qua logica.

(Tevens met de ontwormingen, is inmiddels algemeen bekend dat dit niet de manier is zoals we tegenwoordig graag willen mbt preventie/resistentie).
Laatst bijgewerkt door Ashley5760 op 24-01-14 02:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 02:24

liedje89 schreef:
@Anouska: Volgens mij is het gewoon rechtsgeldig dat een stalhouder het ziekte preventie beleid centraal organiseert, voor grote stallen word het anders ook wel heel ingewikkeld (stel dat er 80 paarden staan en iedereen op een ander moment gaat ontwormen oid, niet echt ideaal).

Dat vind ik ook helemaal prima, als ze mij maar een tijd doorgeven zodat ik erbij kan zijn en zeker weet dat ze fatsoenlijk ontwormd zijn. Want als je stalhouder beweert dat ze ontwormd zijn, maar niet meer weet met welke hoeveelheid en je iedere dag de kliko's hebt gecheckt op verpakkingen... Dan ga je vermoeden dat de zogenaamde ontworming een manier is voor een extra zakcentje van de pensioneigenaar. Zeker als achteraf blijkt dat je paard een flinke worminfectie heeft opgelopen in de tijd dat hij daar op stal stond. Noem mij maar wantrouwig, maar dat gebeurt me gewoon niet nog een keer.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 02:42

Als het 3 keer zo duur is zou ik in ieder geval inzage vragen van de rekening, ik denk namelijk dat ze niet extra aan jou mogen verdienen met betrekking tot de inentingen en de wormkuren?

Lijkt mij dat als voor alle paarden ineens een dierenarts komt dat dat dan eerder 3 keer zo goedkoop is!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 02:48

Gooiske schreef:
Als het 3 keer zo duur is zou ik in ieder geval inzage vragen van de rekening, ik denk namelijk dat ze niet extra aan jou mogen verdienen met betrekking tot de inentingen en de wormkuren?

Lijkt mij dat als voor alle paarden ineens een dierenarts komt dat dat dan eerder 3 keer zo goedkoop is!

Klopt.
Maar hun schatting vd kosten: 58,- kosten waar ik het krijg: 42,- niet 3d maargoed scheelt wel 16,-! Vind ik echt zonde geld.
(Dit is qua enting dan, ontworming heb ik nog niks van gehoord).

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 02:48

Ashley5760 schreef:
Gooiske schreef:

Klopt.
Maar hun schatting vd kosten(zoals ze vorig jaar waren): 58,- kosten waar ik het krijg: 42,- niet 3d maargoed scheelt wel 16,-! Vind ik echt zonde geld.
(Dit is qua enting dan, ontworming heb ik nog niks van gehoord).

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 03:05

Ik vind het een normale gang van zaken.
Vooral voor het ontwormem, vind ik het belangrijk, er komen genoeg paarden op het terrein, het is ook beter als alle paarden tegelijkertijd gedaan worden

Ook voor het enten trouwens, als je paarden hebt die op wedstrijd gaan, kunnen genoeg mee naar huis nemen.
Ook al gaat de jouwe niet op wedstrijd.

Bij ons op stal en de vorige ook wordt dit systeem ook gehanteerd. Alleen voor de entingen mag je bepalen of je 1/2 keer per jaar wilt doen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 03:05

Het hoeft ook niet logisch te zijn, zolang het maar allemaal legaal is (en volgens mij mag je best 2x per jaar enten en 4x ontwormen zolang je DA daaraan mee werkt) maakt het niet uit. Als je stalbaas in het huisreglement opneemt dat alle paarden maandelijks worden ingestraald door een medium mag het ook, want het is gewoon legaal en als je het niet met die voorwaarde eens bent hoef je er niet te staan.

Dingen als opzeg termijnen langer dan de wettelijk gestelde termijn, bordjes met eigen risico etc.. Dat zijn voorwaardes die juridisch niet overeind blijven omdat dat soort dingen bij wet geregeld zijn en waar je dus met je eigen reglement niet omheen kan..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 03:11

liedje89 schreef:
Het hoeft ook niet logisch te zijn, zolang het maar allemaal legaal is (en volgens mij mag je best 2x per jaar enten en 4x ontwormen zolang je DA daaraan mee werkt) maakt het niet uit. Als je stalbaas in het huisreglement opneemt dat alle paarden maandelijks worden ingestraald door een medium mag het ook, want het is gewoon legaal en als je het niet met die voorwaarde eens bent hoef je er niet te staan.

Dingen als opzeg termijnen langer dan de wettelijk gestelde termijn, bordjes met eigen risico etc.. Dat zijn voorwaardes die juridisch niet overeind blijven omdat dat soort dingen bij wet geregeld zijn en waar je dus met je eigen reglement niet omheen kan..

Klopt helemaal.

Dus 'juridische correctheid' of zelfs 'rechtsgeldigheid' van de régels in jou contract heeft hier niets mee van doen. Het contract zelf is gewoon 'rechtsgeldig', de stalhouder mag bepaalde voorwaarden en regels stellen, die hoeven niet iedereen te bevallen en hoeven ook niet 'logisch' te zijn.

Zo mag hij prima zeggen: 'alleen mensen met een trekpaard komen hier op stalling'. Anders zou het zijn als hij echt wettelijke bepalingen overtreed met idd gestelde termijnen e.d.

Het is nou eenmaal zo dat als je er voor kiest je paard niet helemaal zelf aan huis te hebben of zelfvoorzienend op een (gehuurd) weiland, maar je 't dier op een pensionstalling/bij de boer/manege zet, dat je je daar aan de gestelde regels hebt te houden. Zo zijn er wel meer gebruiken/regels/praktische zaken waar men het niet eens over zou kunnen zijn, bijvoorbeeld de regel dat ieder paard maar 2 uur per dag buiten op weiland of paddock mag komen. Of, wat ook veel voorkomt, dat je extra moet bijbetalen voor hooi en stro in de winter, maar dat je verplicht bent het hooi van de stal zelf te gebruiken. Of dat je verplicht bent het krachtvoer van de stal te gebruiken. En dan heb je ook nog wel eens de constructie dat er voeder X en voerder Y wordt gevoerd, zit bij stallingsprijs in. Ben je het daar niet mee eens of wil je ander voer voor je paard, dan moet je dat zelf aanschaffen máár dan gaat er niets van je stallingsprijs af. Dat kunnen allemaal 'kromme' regels lijken, niet logisch en niet eerlijk voor sommige paardeneigenaren, maar het mág wel.

Of dat er op bepaalde tijden door pensiongasten geen gebruik mag worden gemaakt van de binnenbak, omdat er dan bijv. les wordt gegeven. Dat kan in de praktijk ook niet altijd even redelijk zijn....... Als bijv. blijkt dat er steeds meer, vaker en langer lessen zijn. Gebeurd ook wel eens, dan zie je pensiongasten stuk voor stuk het probleem aankaarten en als er niets mee wordt gedaan, tsja dan zullen ze ook vertrekken als ze dat niet aanstaat. En gelijk hebben ze.

Als het je echt niet aanstaat, zou ik daar gewoon vertrekken........ en anders....... kun je er misschien eens rustig over praten, maar stalhouder heeft ook prima gelijk als hij gewoon bij z'n eigen gestelde regels blijft. Dan is het kiezen of delen.......
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 24-01-14 03:15, in het totaal 2 keer bewerkt