Reglement: (dit staat op contract)
2.Nieuwe paarden dienen steeds te zijn ingeënt volgens de daarvoor geldende regels van de Koninklijke Nederlands Hippische Sportfederatie (KNHS). Van deze inentingen dient vóór de komst van het betreffende dier een inentingsbewijs aan gebruiker te worden overgelegd.
3. Met uitzondering van de paarden die zeer korte tijd op het bedrijf van de gebruiker verblijven, worden alle paarden, in overleg met een dierenarts, op vaste tijden tenminste één keer per 6 maanden tegelijkertijd ingeënt conform de in lid 2 hierboven aangehaalde voorschriften.
4.Met uitzondering van de paarden die zeer korte tijd op het bedrijf van de gebruiker verblijven, worden alle paarden op vaste tijden ca. 4 keer per jaar (tegelijkertijd) ontwormd. De kosten hiervan zijn voor de eigenaar van het betreffende dier en worden afzonderlijk op de nota vermeld.
Huisregels: (geloof dat hierop paraaf staat dat ik het gezien heb, maar niet met echte handtekening uit m'n hoofd)
Het is verplicht om uw paard 2 x per jaar in te enten tegen influenza, tetanus en rhino. Dit wordt door ons verzorgd. De vaccinatieboekjes (paspoort) moeten na vermelding tijdig worden ingeleverd zodat wij ze kunnen laten afteken door de dierenarts. De kosten van de wormenkuren en inentingen worden doorberekend. Dit komt op de factuur te staan in de desbetreffende maand.
Mijn vragen:
1. Sinds wanneer moeten paarden 2x per jaar geënt worden? (Daarnaast staat er bij 3. Conform knhs (regel 2.) is dat mbt basisenting? Aangezien knhs basisenting + 1x per jaar influenza voorschrijft..
(Daarnaast ik kan zelf 3x goedkoper aan enting komen... Maar moet dus wel deze veel duurdere entingen afnemen?)
2. Volgens de voorschriften moet ik 4x pj blind ontwormen. Paard komt niet in de wei en kan in stal/stapmolen/bos eigenlijk geen wormen oplopen. Als ik al zou ontwormen wil ik eerst mestonderzoek doen, maar ik ben "verplicht" te ontwormen? (Dus met mestonderzoek maak je meer kosten en die wormspuit moet er toch in?) + ook hier de kosten waar ik wssl goedkoper aan kan komen...
Kortom heb ik een punt of moet ik "luisteren"

Ga sowieso even kletsen met stalhouder maar kreeg mail dat paard morgen geeent word voor vanalles + hoge kosten wat voor mij beetje onnodig duur is.
.