Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citaat:DE BEOORDELING VAN DE KÜR
Het technische gedeelte:
Net als bij de reguliere dressuurproeven worden de getoonde onderdelen beoordeeld volgens het scala van de africhting; dwz. dat iedere oefening beoordeeld wordt op de volgende punten: takt, ontspanning, aanleuning, impuls, rechtgerichtheid/stelling en buiging en (indien van toepassing) de verzameling. Daarnaast dient de oefening natuurlijk op de correcte wijze worden uitgevoerd.
In het dressuurproevenboekje kun je er alles over lezen.
Het artistieke gedeelte:
Dit gedeelte bestaat uit de volgende onderdelen:
1. Impuls, regelmaat en soepelheid:
(dit is tevens een technisch onderdeel)
Hier wordt je beoordeeld op impuls, ruggebruik, regelmaat en kwaliteit van de gangen.
2. Harmonie tussen ruiter en paard:
Hier wordt je beoordeeld op je houding en zit en het gehele scala van de africhting.
3. Choreografie, verdeling over de rijbaan, originaliteit:
Zijn de oefeningen goed over de rijbaan verdeeld? Maak ook gebruik van de binnenhoefslagen.
Is de proef symmetrisch van opbouw?
Zijn de lijnen origineel maar niet onlogisch? Het is leuk om enkele originele oefeningen in de proef te brengen. Ook niet-verplichte oefeningen kunnen iets toevoegen aan de originaliteit.
Is de proef goed te zien en dus te beoordelen door de jury? (rijd bijv. geen uitgestrekte draf van de jury af op de A-C lijn).
4. Goed afgewogen moeilijkheidsgraad:
De moeilijkheidsgraad mag niet te laag zijn maar moet wel goed afgewogen zijn, dwz. dat het onderdeel wel op de juiste manier uitgevoerd moet worden als het een hogere moeilijkheidsgraad heeft. Een oefening met een hoge moeilijkheidsgraad die mislukt komt het punt van dit onderdeel juist niet ten goede.
5. Muzikale interpretatie en muziekkeuze:
Het ritme van de muziek moet overeenkomen met het ritme van de gangen van het paard.
De muziek moet voldoende variatie bevatten.
De proef moet een leuk intro en slot hebben.
De muziek moet passen bij de uitstraling van de combinatie, dus bij zowel ruiter/amazone als bij het paard!
De muziek moet bestaan uit 1 bepaalde stijl/genre. (bijv.: softpop, disco, rock enz.)
De uitvoering van de muziekstukken moet het liefst uit een bezetting bestaan, (een zwaar blaasorkest afgewisseld met een luchtige piano is bijv. niet gewenst).
De muziek mag niet afleiden van de proef, daarom is veel "zang" in een muziekstuk niet echt gewenst.
De muziek moet een thema hebben. Een thema wat ook nog eens past bij bijv. de combinatie, het jaargetijde, het evenement of de locatie, scoort extra op originaliteit.
Overgangen, tempowisselingen en/of oefeningen kunnen leuk geaccentueerd of begeleid worden door versterkingen of veranderingen in de muziek .
BELANGRIJKE TIPS
Trainingstips:
Oefen je proef vaker dan een gewone dressuurproef, alles moet namelijk kloppen!
Oefen eens op verschillende bodems.
Oefen zowel in een indoor- als outdoorrijbaan en luister dan hoe je muziek overkomt.
Koop een mp3-spelertje dat je om je hals kunt hangen, heel gemakkelijk en je valt niemand lastig met je muziek. Je kunt de muziek ook op je telefoon zetten.
Bekijk waar je eventueel wat kunt smokkelen. Dit gaat vaak het beste in de hoeken door deze meer of minder ver in te rijden, of in de "grijze zones".
Zorg dat je paard gewend is aan wat hardere muziek voordat je op wedstrijd gaat.
Wedstrijdtips:
Neem altijd een reserve-cd mee.
Niet iedere installatie speelt mp3 cd's af. Zorg dus dat je muziek op een audio-cd staat.
Zorg dat er geen andere nummers op je cd staan; echt alleen de kür erop zetten.
En natuurlijk zorg je ervoor dat jij en je paard er piekfijn uitzien, de kür is een shownummer!
KÜRREGLEMENT
Artikel 141 - Kür op muziek individueel
Het is voor wedstrijdorganisatoren toegestaan om individuele rubrieken Kür op muziek uit te schrijven in de klassen L t/m Grand Prix. De voorgeschreven proeven uit het dressuurproevenboekje voor de verschillende klassen dienen te worden gebruikt.
Startgerechtigdheid:
Dezelfde reglementaire bepalingen zijn van toepassing als bij de reguliere proeven. De deelnemer is gehouden aan de optoming die voor de klasse van de desbetreffende combinatie geldt.
1. Inschrijving:
Het is deelnemende combinaties uitsluitend toegestaan in te schrijven voor rubrieken Kür op muziek door middel van geldige startcoupons en in de klasse waarin zij reglementair moeten starten.
2. Kür-protocol:
Een Kür-protocol bestaat uit twee delen: een technische en een artistieke helft. Op de ruimte voor het technische gedeelte vermeldt een jurylid de waardering voor de technische uitvoering van de verplichte onderdelen. De ruimte voor het artistieke gedeelte van het protocol wordt benut voor de artistieke waarde van de proef. Dat wil zeggen: de choreografie en originaliteit, de moeilijkheidsgraad en de afstemming tussen het genomen risico en de africhtingsgraad, de muziekkeuze en de harmonie tussen ruiter en paard en het ritme, de energie, de zuiverheid en de elasticiteit van de bewegingen. Voor elke Kür, op welk niveau dan ook, geldt dat er een serie verplichte oefeningen in verwerkt dient te zijn. De volgorde van die verplichte oefeningen is vrij. Een deelnemer dient de choreografie van zijn proef zo in te richten, dat de getoonde oefeningen ook daadwerkelijk door de jury te beoordelen zijn. Ook staat het de deelnemer vrij, zolang de maximale tijdsduur van de Kür niet is overschreden, om niet-verplichte onderdelen te tonen, zolang deze tenminste de moeilijkheidsgraad van het gevraagde niveau niet te boven gaan. De Kür dient op muziek gereden te worden. De muziekkeuze is volkomen vrij.
3. Toegestane oefeningen t/m de klasse Z1 paarden en Z2 pony’s:
Rijden van een Kür op muziek is toegestaan vanaf de klasse L-dressuur. Het is op straffe van uitsluiting niet toegestaan om onderdelen te tonen die liggen bovenhet gevraagde niveau van de klassieke proeven uit het dressuurproevenboekje, met dien verstande dat de klassen L1 en L2 en respectievelijk de klassen M1 en M2 als één niveau worden gezien. Wanneer de ruiter/amazone de in de klassieke proeven omschreven oefeningen bewust anders (zwaarder) uitvoert dan zoals deze oefeningen in de klassieke proeven omschreven staan, dan krijgt de ruiter/amazone voor dat onderdeel een 0. Tevens mogen de (artistieke) cijfers voor zowel choreografie als moeilijkheidsgraad dan maar maximaal een 5 zijn.
4. Eisen ten aanzien van de muziek:
a. De muziek mag beginnen met een intro bij het binnenkomen, maar moet in elk geval starten na de groet bij de eerste pas voorwaarts, zij- of achterwaarts.
b. “Levende” muziek (een orkest of iets dergelijks) is verboden.
c. Een deelnemer dient voorafgaand aan de Kürwedstrijd de geluidsdrager in te leveren, vergezeld van een reserve-exemplaar in verband met eventuele technische problemen. De te rijden proef behoeft niet te worden ingeleverd.
d. Tijdsduur:
Een Kür dient binnen de vastgestelde tijdsmarge beëindigd te zijn. Tijdsoverschrijding levert 2 aftrekpunten op, die op het totaal van de artistieke presentatie in mindering worden gebracht.
De Kür-beoordeling begint bij het binnenkomen van de deelnemer bij A. De tijd gaat in na de groet bij de eerste stap voorwaarts, zijwaarts of achterwaarts en eindigt bij de slotgroet.
Een muzikaal intro buiten de ring is toegestaan mits de combinatie binnen maximaal 20 seconden bij A de ring binnenkomt.
5. Oefeningen:
a. Het binnenkomen, halthouden en groeten dienen te geschieden op de A-X-C-lijn, waarbij het is toegestaan vanuit stap, draf of galop binnen te komen, uitsluitend met het front recht naar de voorzitter van de jury bij C. Klassen L en M alleen toegestaan in stap of draf.
b. De deelnemer dient bij het begin en einde van de proef te groeten met het front naar de voorzitter van de jury.
c. Oefeningen, getoond tussen het binnen komen bij A en het halthouden/groeten, worden door de jury niet bij de technische beoordeling betrokken. Er mogen op de A-C-lijn voor de groet echter geen oefeningen worden getoond boven het gevraagde niveau.(Alleen tempowisselingen zijn toegestaan. Klassen L en M alleen toegestaan in stap of draf. )
d. Zijgangen dienen tenminste eenmaal minimaal 12 meter aaneengesloten te worden getoond zowel op de linker- als op de rechterhand. Appuyeren en wijken is in schuinte vrij, waarbij een zigzag-appuyement als één zijgang wordt beschouwd.
e. De uitgestrekte draf en galop dienen op de rechte lijn te worden getoond.
f. Een Kür dient uit het hoofd te worden gereden.
g. Om een zo hoog mogelijke score te krijgen voor een galoppirouette moet deze vanuit een rechte lijn ingereden worden en ook weer recht worden uitgereden. Dus altijd enkele sprongen recht voor en na een galoppirouette rijden. Indien galoppirouettes alleen vanuit en weer naar een galopappuyement getoond worden dan is dit een onvoldoende technische uitvoering.
h. Galoppirouettes van en naar stap (of piaffe voor Grand Prix) worden alleen in de harmonie en de choreografie meegenomen (artistieke punten).
i. De stap moet minimaal over 20 meter worden uitgevoerd in een niet zijwaartse beweging, anders levert dat onderdeel een 0 op en tevens maximaal een 5 voor choreografie en moeilijkheidsgraad.
j. Travers en renvers zijn altijd toegestaan vanaf het niveau M.
k. Het rijden met de teugels in één hand is toegestaan tot een maximum van 4 onderdelen vanaf de klasse Z2.
l. Oefeningen, uitgevoerd met de hoed in één hand, worden met het cijfer 0 gewaardeerd en tevens met maximaal een 5 voor choreografie en moeilijkheidsgraad.
6. Specifiek voor Junioren en klasse Z2:
a. In het geval de volgende oefeningen opzettelijk worden getoond(bewust moeilijker, zwaarder worden uitgevoerd) wordt het desbetreffende onderdeel aangemerkt met een 0 in het technische deel en maximaal een 5 voor de choreografie en moeilijkheidsgraad. Wordt het onderdeel daarna alsnog op correcte wijze uitgevoerd, dan wordt hier gewoon een cijfer voor gegeven:
– een keertwending van meer dan 180 graden
– galopchangementen die exact worden gereden om een bepaald aantal sprongen, zoals om de vier, drie, twee of één.
– bij galopappuyementen waarbij meer dan 1x van richting wordt veranderd.
b. In draf is het meermaals van richting veranderen toegestaan.
c. Onmiddellijke uitsluiting vindt plaats indien oefeningen met een hogere moeilijkheidsgraad zoals galoppirouettes, piaffe of passage bewust gereden worden.
7. Specifiek voor ZZ-Licht:
a. In het geval de volgende oefeningen opzettelijk worden getoond wordt het desbetreffende onderdeel aangemerkt met een 0 in het technische deel en maximaal een 5 voor de choreografie en moeilijkheidsgraad. Wordt het onderdeel daarna alsnog op correctie wijze uitgevoerd, dan wordt hier gewoon een cijfer voor gegeven:
– galopchangementen die exact worden gereden om een bepaald aantal sprongen, zoals om de vier, drie, twee of één
– pirouettes groter dan de halve arbeidspirouette.
– zigzag in galop met meer dan één verandering van richting
b. Onmiddellijke uitsluiting vindt plaats indien oefeningen met een hogere moeilijkheidsgraad zoals hele galoppirouettes, piaffe of passage bewust gereden worden.
8. Specifiek voor Young Riders en ZZ-Zwaar:
a. In het geval de volgende oefeningen opzettelijk worden getoond wordt het desbetreffende onderdeel aangemerkt met een 0 in het technische deel en maximaal een 5 voor de choreografie en moeilijkheidsgraad. Wordt het onderdeeldaarna alsnog op correctie wijze uitgevoerd, dan wordt hier gewoon een cijfer voor gegeven:
– Een galoppirouette van meer dan 180 graden
– Galopwissels in series van 2 of minder betekent een 0 voor alle series ook als er verder nog wel correcte series worden uitgevoerd.
b. Zigzag-appuyementen zijn toegestaan, zowel in draf als galop.
c. Voor het rijden van een halve pirouette in galop geldt dat vóór en na deze oefening twee tot drie galopsprongen rechtuit moet worden gereden.
d. Oefeningen opgenomen in de Intermediaire I maar niet in de Prix St. George-proef worden gerekend als niet toegestane onderdelen.
e. Onmiddellijke uitsluiting vindt plaats indien oefeningen met een hogere moeilijkheidsgraad zoals de piaffe of passage bewust gereden worden.
9. Specifiek voor Intermediaire I:
a. In het geval de volgende oefeningen opzettelijk worden getoond wordt het desbetreffende onderdeel aangemerkt met een 0 in het technische deel en maximaal een 5 voor de choreografie en moeilijkheidsgraad. Wordt het onderdeel daarna alsnog op correctie wijze uitgevoerd, dan wordt hier gewoon een cijfer voor gegeven:
– Een galoppirouette van meer dan 360 graden ook als er verder nog wel correcte galoppirouettes naar deze zijde worden uitgevoerd
– Galopwissels om de pas voor alle series ook als er verder nog wel correcte series worden uitgevoerd
b. Voor het rijden van een pirouette in galop geldt dat vóór en na deze oefening twee tot drie galopsprongen rechtuit moet worden gereden.
c. Schouderbinnenwaarts links en rechts dient minimaal 12 meter getoond te worden.
d. Onmiddellijke uitsluiting vindt plaats indien oefeningen met een hogere moeilijkheidsgraad zoals de piaffe en passage bewust gereden worden.
10. Specifiek voor Grand Prix:
– Meer dan een dubbele galoppirouette ook als er verder nog wel correcte galop-pirouettes naar deze zijde worden uitgevoerd
b. Piaffe (minimaal 10 passen) moet op een rechte lijn of volte worden uitgevoerd om een hoge technische score te verkrijgen. Als de piaffe alleen als pirouette wordt uitgevoerd dan is dit technisch een onvoldoende.
c. Passage (minimaal 20 meter aaneengesloten) moet op een rechte lijn of volte getoond worden
om een hoge technische score te krijgen.
Als de passage alleen als appuyement wordt uitgevoerd dan is dit technisch een onvoldoende.
d. Onmiddellijke uitsluiting vindt plaats indien oefeningen met een hogere moeilijkheidsgraad
zoals schoolsprongen boven de grond en galop achterwaarts bewust gereden worden.
(http://www.knhs.nl//objects/00017561.pdf)
Citaat:– galopchangementen die exact worden gereden om een bepaald aantal sprongen, zoals om de vier, drie, twee of één.
Katja schreef:Die had ik ook gevonden en daarop gebaseerd zou het volgens mij mogen want je rijdt de wissel dan op een specifieke plek en niet met een bepaald aantal galopsprongen ertussen.
Citaat:Op de beoordeling stond “discutabel” en “lijkt op series” m.a.w. weer wel wat geleerd. Ik dacht dat ik op de volte wel mocht wisselen, niet om de 4 passen maar wel om de 5 of 6. Blijkt dus, na navraag, niet te mogen. Wel mag ik ze op de raaklijnen springen.
Katja schreef:Ik kwam deze dan weer tegen:Citaat:Op de beoordeling stond “discutabel” en “lijkt op series” m.a.w. weer wel wat geleerd. Ik dacht dat ik op de volte wel mocht wisselen, niet om de 4 passen maar wel om de 5 of 6. Blijkt dus, na navraag, niet te mogen. Wel mag ik ze op de raaklijnen springen.
Bron: http://www.dressuur.org/Dressuur.org/Ni ... _Kur!.html
Dan zou het dus op de raaklijnen wel mogen.
Ik zei al in mijn 1e post, ik zou die op de i skippen!
. Het lijkt mij wel van belang dat deze wissels ook daadwerkelijk op de raaklijnen gesprongen worden en dat er een aantal passen tussen moeten om een serie te voorkomen. Rienepien_ schreef:Ik heb zelf in mijn Z2 kur op de grote volte bij E (of B) op de 4 raaklijnen een wissel gesprongen. Aangezien hier nooit iets over gezegd is, ga ik er toch wel vanuit dat dit is toegestaan. Het lijkt mij wel van belang dat deze wissels ook daadwerkelijk op de raaklijnen gesprongen worden en dat er een aantal passen tussen moeten om een serie te voorkomen.
listiglistje schreef:Rienepien_ schreef:Ik heb zelf in mijn Z2 kur op de grote volte bij E (of B) op de 4 raaklijnen een wissel gesprongen. Aangezien hier nooit iets over gezegd is, ga ik er toch wel vanuit dat dit is toegestaan. Het lijkt mij wel van belang dat deze wissels ook daadwerkelijk op de raaklijnen gesprongen worden en dat er een aantal passen tussen moeten om een serie te voorkomen.
Dat er niets over gezegd is wil nog niet zeggen dat het mag,
zoals gezegd is het discutabel want het lijkt op een serie...
Je zou maar net een goede jury treffen, die wel op de hoogte is
Citaat:– galopchangementen die exact worden gereden om een bepaald aantal sprongen, zoals om de vier, drie, twee of één.