Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
waren we al een eind verder.En afleren was moeilijker als het onbewust aanleren.Maar ik heb toch heel bewust haar laten stappen,ondanks het zwetenen dribbellen wat ze deed.Het heeft wel heel lang geduurd voordat ze terug nog eens mocht galoperen op zo'n pad. JJane schreef:Ja dit is niet met een gouden tip opgelost. Wel weet ik dat als hij echt aan de kletter gaat je moet zorgen dat je zn kop (sorry) goed hoog houd. Dan kan hij minder hoog bokken. Is natuurlijk niet een hele oplossing maar kan wel zorgen dat je blijft zitten. Ook kan een correctie stang buiten een prima handrem zijn. Ook dat is niet heel pedagogisch maar ja hij is gewoon wat stout en vind het allemaal heel grappig/lekker. Dus is het zaak om deze cirkel te doorbreken en weer lol in het buiten rijden te krijgen.
beatje schreef:Is het niet dat hij dat heeft aangeleerd,mischiens omdat hij bij zijn vorige eigenaar vol mocht gaan op open vlakte.Toen ik nog een snotneus was deed ik dat bij mijn pony,een breed lang zandpad ,en ze mocht volle snelheid gaan.Dus op een gegeven moment was ze al weg vlak voor ik bij zulke zandpaden was.Voordat ik natuurlijk als 12 jarige doorhad dat ik zelf de oorzaak waswaren we al een eind verder.En afleren was moeilijker als het onbewust aanleren.Maar ik heb toch heel bewust haar laten stappen,ondanks het zwetenen dribbellen wat ze deed.Het heeft wel heel lang geduurd voordat ze terug nog eens mocht galoperen op zo'n pad.
Knert schreef:of meteen een volte opsturen en dan flink klein houden. Neem aan dat je stiften in hebt? anders raad ik het niet te doen op nat gras.
Het is idd gewoon aangeleerd gedrag.
Bekijk vanaf welk punt je hem wel in bedwang kan houden.. bijvoorbeeld de eerste 20 m. En keer alsnog om of pak een hoekje van een weide, breidt dit uit.
Gwen_Darryl schreef:Mischien als je even afstapt en een stukje met hem over het veld stapt? Om hem te laten zien dat het ook gewoon rustig kan
Ik zou het eens kunnen proberen natuurlijk, maar de kans dat het lukt acht ik klein.. Gelukkig komt ie wel altijd terug haha beatje schreef:Ander idee, kan je ongeveer uitvogelen vanaf waarneer hij ontploft?Dan juist voor het moment terug draaien en de andere kant oprijden ,en dan kan je waarschijnlijk steeds iets verder rijden omdat hij gaat verwachten dat je omdraait.
little_king schreef:En als er een rustig paard bij is en je stapt samen bij zo'n veld?
geen verschil?

SuperAssie schreef:JJane schreef:Ja dit is niet met een gouden tip opgelost. Wel weet ik dat als hij echt aan de kletter gaat je moet zorgen dat je zn kop (sorry) goed hoog houd. Dan kan hij minder hoog bokken. Is natuurlijk niet een hele oplossing maar kan wel zorgen dat je blijft zitten. Ook kan een correctie stang buiten een prima handrem zijn. Ook dat is niet heel pedagogisch maar ja hij is gewoon wat stout en vind het allemaal heel grappig/lekker. Dus is het zaak om deze cirkel te doorbreken en weer lol in het buiten rijden te krijgen.
Ik ben niet zo van de zware/scherpe bitten erin hangen, ik vind mijn dubbel gebroken bitje prima, hier loopt hij in de bak en buiten fijn op, alleen op die velden.. tsja...
Ik kan wel proberen hem hoog te houden, maar dan moet ik wel blijven zitten haha.
Ik heb gemerkt dat als hij echt gaat en ik laat hem gaan dat het na 100 of 200 meter wel weer goed is, en dat hij dan weer de controle 'terug geeft'..
ikke schreef:SuperAssie schreef:Ik ben niet zo van de zware/scherpe bitten erin hangen, ik vind mijn dubbel gebroken bitje prima, hier loopt hij in de bak en buiten fijn op, alleen op die velden.. tsja...
Ik kan wel proberen hem hoog te houden, maar dan moet ik wel blijven zitten haha.
Ik heb gemerkt dat als hij echt gaat en ik laat hem gaan dat het na 100 of 200 meter wel weer goed is, en dat hij dan weer de controle 'terug geeft'..
Je kunt wel blijven vasthouden aan principes, maar daarmee zijn nog nooit problemen opgelost.
Je hebt domweg een opvoedkundig probleem en dat zul je aan moeten pakken en alle middelen die daarvoor noodzakelijk zijn, zul je in moeten zetten, ook als dat zou betekenen dat je op een pelham of ander scharenbit over moet gaan!
Er zijn zeer veel mogelijkheden, die allemaal hun nut bewezen hebben, maar nog steeds geen enkele garantie op succes geven, simpelweg omdat elk paard anders is.
De suggestie van Little_king zou ook mijn eerste probeersel zijn. Op het veld blijven rijden (ECHT RIJDEN!!) totdat ie er helemaal klaar mee is en dan nog even.
Kennis van me kreeg een "levensgevaarlijk" paard mak door ermee naar zuid-Frankrijk te rijden. Dat is wellicht wat erg overdreven, maar een trektocht van een week en dan niet van die kinderachtige afstanden (in tegenstelling tot wat normaal mijn advies zou zijn) zodat ie niet meer weet wanneer ie nou klaar is en dus minder snel z'n energie zal verstoken. Maar ook hier geldt: garantie totdat je je omgedraaid hebt (tot de deur is al te lang).

little_king schreef:Ik weet niet of hij blijft drammen na veel overgangen en figuren.
Perfectie zou ik niet verwachten, wel om te beginnen dat hij er niet meer uitpeert.
Proberen en je weet het.
Zorg dat je de tijd hebt, niet dat dat belemmert.
Cassidy schreef:Na bovenstaande gelezen te hebben krijg ik de indruk dat je niet weet wat de One Rein Stop inhoudt. Dat is een aangeleerd reflex waar het dier - mits goed aangeleerd - niet anders op kan reageren dan zijn hoofd naar je stijgbeugel toe te brengen, en de achterhand weg te zetten. Dus ook bij bokreacties kan deze ORS heel handig zijn, en het voorkomt sowieso dat hij aan de kletter kan en vaart kan gaan maken, omdat je de achterhand - de motor - wegzet.
En sowieso geen eigeninitiatief accepteren. Aan het werk zetten, aandacht vasthouden. Zoals al is gesuggereerd door Ikke: tot hij het niet leuk meer vindt. En dan toch nog even wat langer doorgaan. Als je een trailer hebt waarmee je tot vlak bij dat open veld kunt komen: paard inladen en daar gaan rijden. Je dient het patroon te doorbreken. Hoe dan ook.

SuperAssie schreef:Hmm, ik heb altijd gelezen(kan best dat ik het mis heb hoor, heb me er nooit in verdiept omdat ik het nooit nodig gehad heb eigenlijk) dat een one rein stop inderdaad de achterhand zou moeten wegzetten, maar ik zie niet in hoe ik dat zou moeten doen op een bokkend paard dat zijn hoofd tussen zijn benen geduwd heeft en rondspringt als een konijn op steroïden
Cassidy schreef:SuperAssie schreef:Hmm, ik heb altijd gelezen(kan best dat ik het mis heb hoor, heb me er nooit in verdiept omdat ik het nooit nodig gehad heb eigenlijk) dat een one rein stop inderdaad de achterhand zou moeten wegzetten, maar ik zie niet in hoe ik dat zou moeten doen op een bokkend paard dat zijn hoofd tussen zijn benen geduwd heeft en rondspringt als een konijn op steroïden
Er stond een filmpje op Youtube over het gebruik van de One Rein Stop bij een bokkend paard, kan hem nu even zo niet vinden.
Maar ik krijg de indruk dat je bijna alle suggesties die in dit topic gegeven worden terzijde schuift. Dan rest me niets anders dan je alle succes te wensen bij het aanpakken van dit probleem. Ik hoop dat je goed verzekerd bent.