Paard blijft aan de kletter gaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Paard blijft aan de kletter gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 19:06

Oké ik zit een beetje in een vage situatie.
Mijn paard is op zich echt heel braaf buiten, alleen zodra hij een open veld ziet word het een probleem..

Dit is al zo lang ik hem ken(nu ongeveer een jaar) en hij word dan echt link. Inhouden en laten stappen is geen doen, dan kropt hij zoveel energie op tot hij ontploft, laten draven werkt hetzelfde als stappen en hem laten galopperen volgt op een exploderend paard, dat keihard wegstuift, bokt als een malle en die geen stuur, rem of controle meer heeft.
Op de weg, in het bos, óveral is hij hartstikke braaf en niks aan de hand, tot hij de 'ruimte' heeft..
Waar kan dit aan liggen?

Ik wil namelijk niet steeds alle open velden moeten mijden, en wil ook wel eens een andere route rijden, maar zo werkt dat niet erg bevorderlijk natuurlijk..

Het ligt niet aan zijn energie, dit doet hij bij wijze van aan het begin en aan het eind van de rit. Ook als hij de dag ervoor flink gereden is is het prijs. Hij staat niet hoog in het voer en komt voldoende buiten en heeft ook meer dan genoeg beweging. Als ik hem op een bospad in galop zet moet ik hem bijna duwen bij wijze van.

Het is tot nu toe altijd goed gegaan maar vandaag lag ik er dus naast. Ik heb geen angst voor hem, ook niet voor die velden, maar ik weet dat hij het doet dus onbewust voelt hij misschien toch iets door mij.
Terwijl hij van mij best kneiterhard mag racen, als ie zn kont maar daar houd waar die hoort en niet bokt..

Heeft er iemand een idee hoe ik dit eruit krijg? Want ik wil toch echt graag buitenrijden, ik vind het heerlijk, hij ook dus waarom zou zo'n stom veld het moeten verpesten? Het kan toch ook zonder explosies..?

Gwen_Darryl

Re: Paard blijft aan de kletter gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:26

Mischien als je even afstapt en een stukje met hem over het veld stapt? Om hem te laten zien dat het ook gewoon rustig kan :D

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:29

of meteen een volte opsturen en dan flink klein houden. Neem aan dat je stiften in hebt? anders raad ik het niet te doen op nat gras.

Het is idd gewoon aangeleerd gedrag.
Bekijk vanaf welk punt je hem wel in bedwang kan houden.. bijvoorbeeld de eerste 20 m. En keer alsnog om of pak een hoekje van een weide, breidt dit uit.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:35

Is het niet dat hij dat heeft aangeleerd,mischiens omdat hij bij zijn vorige eigenaar vol mocht gaan op open vlakte.Toen ik nog een snotneus was deed ik dat bij mijn pony,een breed lang zandpad ,en ze mocht volle snelheid gaan.Dus op een gegeven moment was ze al weg vlak voor ik bij zulke zandpaden was.Voordat ik natuurlijk als 12 jarige doorhad dat ik zelf de oorzaak was :-) waren we al een eind verder.En afleren was moeilijker als het onbewust aanleren.Maar ik heb toch heel bewust haar laten stappen,ondanks het zwetenen dribbellen wat ze deed.Het heeft wel heel lang geduurd voordat ze terug nog eens mocht galoperen op zo'n pad.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:36

Ja dit is niet met een gouden tip opgelost. Wel weet ik dat als hij echt aan de kletter gaat je moet zorgen dat je zn kop (sorry) goed hoog houd. Dan kan hij minder hoog bokken. Is natuurlijk niet een hele oplossing maar kan wel zorgen dat je blijft zitten. Ook kan een correctie stang buiten een prima handrem zijn. Ook dat is niet heel pedagogisch maar ja hij is gewoon wat stout en vind het allemaal heel grappig/lekker. Dus is het zaak om deze cirkel te doorbreken en weer lol in het buiten rijden te krijgen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 19:48

JJane schreef:
Ja dit is niet met een gouden tip opgelost. Wel weet ik dat als hij echt aan de kletter gaat je moet zorgen dat je zn kop (sorry) goed hoog houd. Dan kan hij minder hoog bokken. Is natuurlijk niet een hele oplossing maar kan wel zorgen dat je blijft zitten. Ook kan een correctie stang buiten een prima handrem zijn. Ook dat is niet heel pedagogisch maar ja hij is gewoon wat stout en vind het allemaal heel grappig/lekker. Dus is het zaak om deze cirkel te doorbreken en weer lol in het buiten rijden te krijgen.

Ik ben niet zo van de zware/scherpe bitten erin hangen, ik vind mijn dubbel gebroken bitje prima, hier loopt hij in de bak en buiten fijn op, alleen op die velden.. tsja...
Ik kan wel proberen hem hoog te houden, maar dan moet ik wel blijven zitten haha.
Ik heb gemerkt dat als hij echt gaat en ik laat hem gaan dat het na 100 of 200 meter wel weer goed is, en dat hij dan weer de controle 'terug geeft'..

beatje schreef:
Is het niet dat hij dat heeft aangeleerd,mischiens omdat hij bij zijn vorige eigenaar vol mocht gaan op open vlakte.Toen ik nog een snotneus was deed ik dat bij mijn pony,een breed lang zandpad ,en ze mocht volle snelheid gaan.Dus op een gegeven moment was ze al weg vlak voor ik bij zulke zandpaden was.Voordat ik natuurlijk als 12 jarige doorhad dat ik zelf de oorzaak was :-) waren we al een eind verder.En afleren was moeilijker als het onbewust aanleren.Maar ik heb toch heel bewust haar laten stappen,ondanks het zwetenen dribbellen wat ze deed.Het heeft wel heel lang geduurd voordat ze terug nog eens mocht galoperen op zo'n pad.

Dat weet ik niet, ik had eerst vrij goed contact met zijn vorige eigenaresse maar nu niet meer zo..
Ik probeer hem inderdaad zelf niet aan te leren op een bepaald stuk te galloperen. Hij mag gaan als ik dat zeg en als ik daar zin in heb, en dan gaat het ook altijd goed, behalve als hij dus beslist dat hij nú gaat.. Ook als hij van te voren al heeft gegallopeerd.

Knert schreef:
of meteen een volte opsturen en dan flink klein houden. Neem aan dat je stiften in hebt? anders raad ik het niet te doen op nat gras.

Het is idd gewoon aangeleerd gedrag.
Bekijk vanaf welk punt je hem wel in bedwang kan houden.. bijvoorbeeld de eerste 20 m. En keer alsnog om of pak een hoekje van een weide, breidt dit uit.

Nou, de volte opsturen lukt niet, hij springt gewoon weg en begint meteen te bokken, ik heb geen kans op te sturen.
Hij staat momenteel blootsvoets, in de zomer komt hij wel op ijzers, maar zonder stiften.

Gwen_Darryl schreef:
Mischien als je even afstapt en een stukje met hem over het veld stapt? Om hem te laten zien dat het ook gewoon rustig kan :D

Nou, die kans krijg ik niet :') Ik zou het eens kunnen proberen natuurlijk, maar de kans dat het lukt acht ik klein.. Gelukkig komt ie wel altijd terug haha

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:21

Ander idee, kan je ongeveer uitvogelen vanaf waarneer hij ontploft?Dan juist voor het moment terug draaien en de andere kant oprijden ,en dan kan je waarschijnlijk steeds iets verder rijden omdat hij gaat verwachten dat je omdraait.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 20:23

beatje schreef:
Ander idee, kan je ongeveer uitvogelen vanaf waarneer hij ontploft?Dan juist voor het moment terug draaien en de andere kant oprijden ,en dan kan je waarschijnlijk steeds iets verder rijden omdat hij gaat verwachten dat je omdraait.

Hmm, dit zou ik kunnen proberen. Zodra hij het open veld ziet en we er dus langs/door rijden begint hij al te stuiteren, maar dit kan ik over het algemeen een metertje of 50/100 uitzingen en daarna is er teveel gestuiterd en dan vertrekt hij.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:25

En als er een rustig paard bij is en je stapt samen bij zo'n veld?
geen verschil?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 20:26

little_king schreef:
En als er een rustig paard bij is en je stapt samen bij zo'n veld?
geen verschil?

Nope. Begin vorig jaar(de eerste keer dat het gebeurde) reed een vriendin met doodbrave Fries voorop, de mijne gaat aan de kletter, op een haar na erlangs en die arme Fries helemaal uit zn doen omdat die van mij zo vaag deed :')
Vanmiddag ook met een brave pony weg geweest, zelfde verhaal.
Alleen ook.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:27

Ik zou de One Rein Stop monteren en pas als die echt goed is bevestigd, weer de buitenrit gaan maken. En dan, aan het werk zetten op dat open veld. Hij dient zijn hoofd en aandacht bij jouw te houden. Dus niet meer languit en voluit.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:37

Zeer waarschijnlijk aangeleerd gedrag inderdaad. Hoe je kunt af leren? In elk geval daar geen galop doen.
Je kunt bewust naar zo'n veld rijden en daar dressuurmatig gaan werken, of toch in stap houden op die plekken, desnoods of iemand die hem vast houd of toch scherper bit/hulpteugel. Het knopje moet om en als jij hem niet kunt uitzitten zal mijn eerste tip niet werken.
succes! Mijn paarden mogen altijd overal gaan waar het kan van mij behalve als ik voel dat hun dat Willen dan wordt er gestapt of gedraafd, ik bepaal het tempo ten alle tijden anders krijg je gevaarlijke situaties en ga ik niet naar buiten als ik het idee heb dat ik niet de baas ben over het tempo

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:56

Je schrijft dat hij na die 200 meter wel normaal doet.
Ik kan me voorstellen dat wat je ook doet hij toch gaat ontploffen.
Wat gebeurd er als je hem hebt laten gaan en nu op dat veld blijft rijden?
Dus daar echt aan het werk zetten, niks meer leuk buitenrijden en aan de kletter gaan, nee werk aan de winkel. Op dat veld blijvend.
Zodat hij zo gaat bemerken dat dat veld ook betekend "bak"werk. Opletten en gehoorzaam blijven.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:58

SuperAssie schreef:
JJane schreef:

Ik ben niet zo van de zware/scherpe bitten erin hangen, ik vind mijn dubbel gebroken bitje prima, hier loopt hij in de bak en buiten fijn op, alleen op die velden.. tsja...
Ik kan wel proberen hem hoog te houden, maar dan moet ik wel blijven zitten haha.
Ik heb gemerkt dat als hij echt gaat en ik laat hem gaan dat het na 100 of 200 meter wel weer goed is, en dat hij dan weer de controle 'terug geeft'..

Je kunt wel blijven vasthouden aan principes, maar daarmee zijn nog nooit problemen opgelost.

Je hebt domweg een opvoedkundig probleem en dat zul je aan moeten pakken en alle middelen die daarvoor noodzakelijk zijn, zul je in moeten zetten, ook als dat zou betekenen dat je op een pelham of ander scharenbit over moet gaan!

Er zijn zeer veel mogelijkheden, die allemaal hun nut bewezen hebben, maar nog steeds geen enkele garantie op succes geven, simpelweg omdat elk paard anders is.

De suggestie van Little_king zou ook mijn eerste probeersel zijn. Op het veld blijven rijden (ECHT RIJDEN!!) totdat ie er helemaal klaar mee is en dan nog even.

Kennis van me kreeg een "levensgevaarlijk" paard mak door ermee naar zuid-Frankrijk te rijden. Dat is wellicht wat erg overdreven, maar een trektocht van een week en dan niet van die kinderachtige afstanden (in tegenstelling tot wat normaal mijn advies zou zijn) zodat ie niet meer weet wanneer ie nou klaar is en dus minder snel z'n energie zal verstoken. Maar ook hier geldt: garantie totdat je je omgedraaid hebt (tot de deur is al te lang).

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:15

Sowieso zorgen dat je zelf niet gespannen wordt, dat voelt hij natuurlijk meteen.

Er worden goede dignen genoemd, die ik zeker zou gaan proberen. Zoals one rein stop is zeker een goed iets om aan te leren, niet alleen voor jou maar voor iedereen. Dressuurmatig op het veld rijden zou ik ook zeker proberen.

Als het echt gevaarlijk wordt, zou ik er toch wel echt een scherper bit in gaan hangen of een slof (moet je wel weten hoe je er mee om moet gaan, of anders les in nemen/ instructrice meenemen). Ik ben totaal geen voorstander van scherpere bitten in gaan hangen of slof, maar dit is wel een situatie waar je dit goed mee kan gebruiken (mits goed gebruikt natuurlijk). Veiligheid voor alles. Maar dit wel als die andere dingen niet werken en het echt gevaalrijk wordt.
Dit is zeker ook geen definitieve oplossing, maar een tijdelijke oplossing. Ook heb je dan goeie begeleiding nodig.

Lo91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:36

Misschien kan je een aantal kere flink werken op een open plek? Echt even dressuurmatig aan het werk zetten?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 22:44

ikke schreef:
SuperAssie schreef:

Je kunt wel blijven vasthouden aan principes, maar daarmee zijn nog nooit problemen opgelost.

Je hebt domweg een opvoedkundig probleem en dat zul je aan moeten pakken en alle middelen die daarvoor noodzakelijk zijn, zul je in moeten zetten, ook als dat zou betekenen dat je op een pelham of ander scharenbit over moet gaan!

Er zijn zeer veel mogelijkheden, die allemaal hun nut bewezen hebben, maar nog steeds geen enkele garantie op succes geven, simpelweg omdat elk paard anders is.

De suggestie van Little_king zou ook mijn eerste probeersel zijn. Op het veld blijven rijden (ECHT RIJDEN!!) totdat ie er helemaal klaar mee is en dan nog even.

Kennis van me kreeg een "levensgevaarlijk" paard mak door ermee naar zuid-Frankrijk te rijden. Dat is wellicht wat erg overdreven, maar een trektocht van een week en dan niet van die kinderachtige afstanden (in tegenstelling tot wat normaal mijn advies zou zijn) zodat ie niet meer weet wanneer ie nou klaar is en dus minder snel z'n energie zal verstoken. Maar ook hier geldt: garantie totdat je je omgedraaid hebt (tot de deur is al te lang).

Nee klopt, daar heb je volkomen gelijk in. Liever dan misschien een paar maanden een flink bit erin, dat het daarna over is of in ieder geval al een stuk verminderd.
Dressuurmatig aan het werk zetten ga ik echt proberen, maar wat als hij nou gewoon toch echt blijft drammen? Hoe pak ik dat aan? Want in de bak, en ook op 90% van de buitenritten heb ik gewoon volledige controle.

Die one rein stop, daar ben ik bang dat ik niet veel aan heb. Ik heb controle totdat het hem 'teveel' word en hij los gaat. Dan is het niet aanspringen en na tien meter bokken, nee dat is hoofd tussen de benen, rug bol en al bokkend wegspringen, dus aan een one rein stop heb ik dan ook niet bijster veel denk ik..

En wat voor bitten zou ik dan kunnen proberen? Dan kan ik kijken of ik die ergens uit kan halen of kan lenen(als het past), want om nou voor een paar maanden(hopelijk) zo'n duur bit te moeten kopen vind ik ook zonde.

Ik ga in ieder geval op zoek naar een niet zo groot open veld, maar toch voor het idee best groot, zodat ik daar flink kan oefenen en als dat goed gaat 'overstappen' op grotere velden..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:47

Ik weet niet of hij blijft drammen na veel overgangen en figuren.
Perfectie zou ik niet verwachten, wel om te beginnen dat hij er niet meer uitpeert.
Proberen en je weet het. :)
Zorg dat je de tijd hebt, niet dat dat belemmert.
En ik kan me ook voorstellen dat dat niet in 1 keer geleerd is maar dat je dit diverse keren moet gaan doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:49

Na bovenstaande gelezen te hebben krijg ik de indruk dat je niet weet wat de One Rein Stop inhoudt. Dat is een aangeleerd reflex waar het dier - mits goed aangeleerd - niet anders op kan reageren dan zijn hoofd naar je stijgbeugel toe te brengen, en de achterhand weg te zetten. Dus ook bij bokreacties kan deze ORS heel handig zijn, en het voorkomt sowieso dat hij aan de kletter kan en vaart kan gaan maken, omdat je de achterhand - de motor - wegzet.

En sowieso geen eigeninitiatief accepteren. Aan het werk zetten, aandacht vasthouden. Zoals al is gesuggereerd door Ikke: tot hij het niet leuk meer vindt. En dan toch nog even wat langer doorgaan. Als je een trailer hebt waarmee je tot vlak bij dat open veld kunt komen: paard inladen en daar gaan rijden. Je dient het patroon te doorbreken. Hoe dan ook.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 19-01-14 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 22:50

little_king schreef:
Ik weet niet of hij blijft drammen na veel overgangen en figuren.
Perfectie zou ik niet verwachten, wel om te beginnen dat hij er niet meer uitpeert.
Proberen en je weet het. :)
Zorg dat je de tijd hebt, niet dat dat belemmert.

Klopt, het is het proberen waard.
Ik ben allang blij als hij niet meer zo hyperactief reageert. Hij hoeft van mij echt niet als een mak lammetje overal langs te lopen, ik hou ook van een sprintje op zn tijd, maar wel als ík het zeg en niet als hij dat zegt..
Ik zal eens kijken, heb wss dinsdag, woensdag en donderdag vrij dus sowieso al twee dagen om te oefenen, als ik kan rijden na die spierpijn van vanmiddag haha

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 22:53

Cassidy schreef:
Na bovenstaande gelezen te hebben krijg ik de indruk dat je niet weet wat de One Rein Stop inhoudt. Dat is een aangeleerd reflex waar het dier - mits goed aangeleerd - niet anders op kan reageren dan zijn hoofd naar je stijgbeugel toe te brengen, en de achterhand weg te zetten. Dus ook bij bokreacties kan deze ORS heel handig zijn, en het voorkomt sowieso dat hij aan de kletter kan en vaart kan gaan maken, omdat je de achterhand - de motor - wegzet.

En sowieso geen eigeninitiatief accepteren. Aan het werk zetten, aandacht vasthouden. Zoals al is gesuggereerd door Ikke: tot hij het niet leuk meer vindt. En dan toch nog even wat langer doorgaan. Als je een trailer hebt waarmee je tot vlak bij dat open veld kunt komen: paard inladen en daar gaan rijden. Je dient het patroon te doorbreken. Hoe dan ook.

Hmm, ik heb altijd gelezen(kan best dat ik het mis heb hoor, heb me er nooit in verdiept omdat ik het nooit nodig gehad heb eigenlijk) dat een one rein stop inderdaad de achterhand zou moeten wegzetten, maar ik zie niet in hoe ik dat zou moeten doen op een bokkend paard dat zijn hoofd tussen zijn benen geduwd heeft en rondspringt als een konijn op steroïden :+

Trailer heb ik helaas niet, al zijn er wel genoeg velden die op korte (stap) afstand liggen.

chevellaenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:55

Ik zou zeker zorgen dat je hem flink aan het werk zet. Zodat die geen tijd heeft om iets te bedenken . Voltes en zigzag , wijken verzin het maar ! Ik had laatst een filmpje gezin het ging dan wel ovet kijkerige paarden op een buitenrit maar wat hij uilegt zou ik ook voor dit probleem gebruiken ik heb het wel gedaan .maar dan inde bak mijn pony doet het in de bak.

https://www.youtube.com/watch?v=RfAvpa1 ... ata_player

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:02

Wat je kan proberen is wanneer je paard er van tussen gaat is been geven, laat maar gaan en hard ook. Neem de controle weer over en bepaal zelf het tempo. Mijn haf had het na 5 min op mijn tempo galoperen wel gezien en wacht sindsdien netjes af. Succes !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:03

SuperAssie schreef:
Hmm, ik heb altijd gelezen(kan best dat ik het mis heb hoor, heb me er nooit in verdiept omdat ik het nooit nodig gehad heb eigenlijk) dat een one rein stop inderdaad de achterhand zou moeten wegzetten, maar ik zie niet in hoe ik dat zou moeten doen op een bokkend paard dat zijn hoofd tussen zijn benen geduwd heeft en rondspringt als een konijn op steroïden :+

Er stond een filmpje op Youtube over het gebruik van de One Rein Stop bij een bokkend paard, kan hem nu even zo niet vinden.
Maar ik krijg de indruk dat je bijna alle suggesties die in dit topic gegeven worden terzijde schuift. Dan rest me niets anders dan je alle succes te wensen bij het aanpakken van dit probleem. Ik hoop dat je goed verzekerd bent.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 23:06

Cassidy schreef:
SuperAssie schreef:

Er stond een filmpje op Youtube over het gebruik van de One Rein Stop bij een bokkend paard, kan hem nu even zo niet vinden.
Maar ik krijg de indruk dat je bijna alle suggesties die in dit topic gegeven worden terzijde schuift. Dan rest me niets anders dan je alle succes te wensen bij het aanpakken van dit probleem. Ik hoop dat je goed verzekerd bent.

Dat is niet helemaal waar. Oké ik ben geen fan van van alles op en aan een paard hangen, maar als ik daardoor wel veilig naar buiten kan uiteindelijk wil ik het proberen. Tijdelijk. Zie ik geen vooruitgang, dan haal ik het er weer af/uit.
Ik ga echt proberen hem dressuurmatig aan het werk te zetten, dat ik niet 100% weet hoe die one rein stop in elkaar zit kun je me ook niet helemaal kwalijk nemen omdat ik het nog nooit echt nodig heb gehad.
Ik probeer nu echt oplossingen te vinden, omdat ik het gewoon niet meer leuk vind hoe hij doet en omdat ik graag daar wil rijden waar ik wil en niet afhankelijk wil zijn of er wel of niet ergens een veld ligt waar hij lekker aan de kletter kan gaan..