probleem..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vivje1997

probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 18:38

hallo bokkers,
ik heb dus echt een probleem als ik mijn schimmel wil afspuiten of even los laat staan rent hij weg het is een paard van 1.79 dus je houd hem dan ook niet, hij rent naar de wei ( staad geen hek voor word nu geen gebruik van gemaakt) daar gaat hij eten en je krijgt hem niet meer te pakken de eerste keer kon ik er wel om lachen maar nu word het wel echt vervelend dat ik niet eens rustig met hem kan lopen of hij rent al weg weet iemand hoe ik dit gedrag af kan leren?
hoop op goede raad!
:(

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:40

vivje1997 schreef:
hallo bokkers,
ik heb dus echt een probleem als ik mijn schimmel wil afspuiten of even los laat staan rent hij weg het is een paard van 1.79 dus je houd hem dan ook niet, hij rent naar de wei ( staad geen hek voor word nu geen gebruik van gemaakt) daar gaat hij eten en je krijgt hem niet meer te pakken de eerste keer kon ik er wel om lachen maar nu word het wel echt vervelend dat ik niet eens rustig met hem kan lopen of hij rent al weg weet iemand hoe ik dit gedrag af kan leren?
hoop op goede raad!
:(

Paard pakken en terug op zijn plaats zetten ben dan maar gewoon strenger.
Jij bent de baas.. en vooral als het zo'n grootte is .. kan dan ook gewoon erg gevaarlijk worden.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:40

hoofdstel indoen ipv halster, halstertouw door bit ring naar andere ring

vivje1997

Re: probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 18:44

het gebeurde eerst nooit ik snap er niks van, zou die de wei erg missen.

bobbielover: de vorige x heb ik hem opgehaald en inderdaad weer terug gezet maar hij deed het de volgende dag weer
speurneusc: ik denk dat die zelfs met hoofdstel het zelfde doet maar zou het proberen morgen.
bedankt!

yanick29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:46

Met hoofdstel heb je idd meer controle dat zou ik eerst maar eens uitproberen ;)

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:49

je schrijft dat je hem even los laat staan, dus gewoon vastzetten, zodat hij niet kan weglopen?

vivje1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 18:52

ja vroeger kon hij gewoon los staan bijvoorbeeld tijdens het poetsen, maar nu zelfs als ik heb vast zet rukt die zich los ;( ik zou wel even iets meer uitleg geven 4 jaar geleden begon ik hem te leasen ben toen na 2 jaar gestopt wegens omstandigheden nu 2 jaar later ben ik weer terug gekomen toen ik hem eerst leasde had hij nooit dit soort streken. hij heeft nu ook een andere bijrijder erbij voor 1 dag ik vraag me af of dit daardoor kan komen wil geen conclusies trekken maar misschien loopt hij over haar heen en wil die mij nu ook gewoon opnieuw uitproberen ik herken hem amper meer terug..

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:59

vivje1997 schreef:
ja vroeger kon hij gewoon los staan bijvoorbeeld tijdens het poetsen, maar nu zelfs als ik heb vast zet rukt die zich los ;( ik zou wel even iets meer uitleg geven 4 jaar geleden begon ik hem te leasen ben toen na 2 jaar gestopt wegens omstandigheden nu 2 jaar later ben ik weer terug gekomen toen ik hem eerst leasde had hij nooit dit soort streken. hij heeft nu ook een andere bijrijder erbij voor 1 dag ik vraag me af of dit daardoor kan komen wil geen conclusies trekken maar misschien loopt hij over haar heen en wil die mij nu ook gewoon opnieuw uitproberen ik herken hem amper meer terug..

Ik zou is met haar praatten hoe zij het paard straft.. of wat zij doet op het moment dat hij het doet.
Zeker zo;n groot paard niet loslaten blijven dieren.. en hij hoeft maar te schrikken en te rennen en er kunnen grootste ongelukken mee gebeuren.
Wat je ook kunt doen is je halster touw aan beide kanten door hallen.. wanneer hij wil rennen geef je en ruk aan het touw en dan draai jij het paard kan hij niet wegrennen.
dan zet je het gewoon weer vast
:)

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:06

gewoon een keertje een ketting eraan doen en flink streng zijn.. op de plek staan waar jij hem hebt neer gezet en dat betekend geen stap voor of achteruit, doet ie dat wel meteen corrigeren :j

vivje1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 19:09

dankjullie wel goeie tips ga er morgen zeker aan werken!

yanick29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:10

Veel succes!! Hopen dat het lukt ;)

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:11

Inderdaad succes! :)
Komt vast wel goed :)

BlueSun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:04

Maar als je hem vastzet en hij trekt zich los, trekt hijzijn halster los of de knoop? als het de knoop is welke knoop gebruik je?

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:24

Gewoon consequent zijn :) vast is vast en blijven staan houd niet in dat je mag lopen.

Sowieso nooit aan het bit vastzetten. Ze kunnen hun kaak breken als ze dan wel gaan trekken of hangen. Liever met n lange lijn door de muurring en zelf vasthouden. Zelfde idee alleen kan jij loslaten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:42

Ik begrijp wel het probleem, maar persoonlijk vind ik dat je nooit een paard mag vasthouden met een bit.
Een bit is gemaakt om te communiceren met het paard, niet om het met dwang tegen te gaan houden.

vivje1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 09:53

Ja daar hebben jullie inderdaad een punt hij trekt zijn hele halstertouw stuk .. Ik gebruik gewoon de standaard paarden knoop

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 09:57

Komt hij wel dagelijks buiten nu?

vivje1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 10:16

Ja hij is elke dag buiten of in de paddock stapmolen ein tijdens het rijden

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 11:52

Je zegt dat je je afvraagt of hij de wei mist? Elk paard mist de wei, daar horen ze namelijk. Even in de paddock of stapmolen vervult de behoeftes van een paard niet.

Je zegt dat je het paard niet kan houden omdat hij 1.79 is. Een paard van 1.55 houd je ook niet met kracht hoor, dat zijn nog steeds een paar honderd kilo meer dan jij. Je moet je paard dus ook niet willen houden op kracht, noch met dwang.
Een paard houd je door mentaal overwicht en duidelijke communicatie.

Geef het paard de tijd niet om weg te rennen, houd hem bezig. Zet hem niet vast met een knoop, maar draai het touw 4 keer om de stang en hou het uiteinde vast. Als hij dan losschiet, heb jij hem nog en kun je hem meteen aan het werk zetten.

vivje1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 17:18

Ik weet dat een paard in de wei hoort dit is ook waar ik mijn paard het liefst zie. Maar hellaas heb ik daar nu de mogelijkheid niet voor. Omdat de weilanden kaal en nat zijn.. Probeer hem altijd zo veel mogelijk en lang mogelijk buiten te zetten. Ik vind het gewoon lastig omdat ik weet dat in de wei staan het liefste is wat hij wilt dan voel ik me toch een soort schuldig dat ik jem dat niet kan geven denk dat ik daardoor ook niet consequent genoeg ben.. Gister is die goed stil blijven staan tijdens het poetsen leiden ik hem veel af en beloonde hem als die goed stil bleef staan.ik probeer hem ook niet met dwang te laten staan dat is juist niet wat ik wil ik wil dat die gewoon rustig kan blijven staan zonder dat ok bang hoef te zijn dat die er weer vandoor gaat wat vind je er bijvoorbeeld van als ik hem wat hooi geef tijden het poetsen of onderweg naar bijvoorbeeld de paddock lok met een appel of is dit juist belonen op iets wat die gewoon zou moeten kunnen? Bedankt voor je reactie verder!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:29

Lokken moet je nooit willen. Je kunt best je paard naar de paddock brengen en later een appel geven, of zorgen dat hij daar een appel vindt. Maar niet met eten in je hand lokken.
Zo ook voor de poetsplaats. Leg het hooi er naast en als paard braaf stil blijft staan, leg je het hooi neer.

Zo leert het paard dat hij moet luisteren en er ook best iets leuks volgt. Ipv dat het paard alleen luistert wanneer er iets leuks in zicht is. Kleine nuance, groot verschil.

Ga ook aan de gang met stilstaan en meelopen in het algemeen. Poetsen hoeft niet op een poetsplaats, dat kan ook best onderweg naar de paddock/stal. Zo leer je je paard dat stilstaan gewoon stilstaan is en meelopen gewoon opletten en meelopen. Als je dus ergens heen loopt, breng dan ook variatie aan zodat je paard op moet letten. Ga regelmatig stilstaan, draai ineens om. Wissel in tempo etc.

vivje1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 20:59

Dankjewel voor je goede tips ga er zeker wat mee doen!

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 23:23

en al wat vooruitgang geboekt? :)

vivje1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 00:17

Gaat eigenlijk al een heel stuk beter ik heb oefeningen met hen gedaan met stil staan en weer lopen als ik t zeg en dat ging top Ik heb hier zeker wel een uurtje voor genomen hihi :o daarna had die wel een grote appel verdient en met stilstaan met poetsen gaat ook steeds beter jeej!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:19

Kijk, dat lees ik graag :) Gewoon zo door blijven gaan en vooral ook creatief blijven! Door onvoorspelbaar voor je paard te blijven (in wat je gaat doen) moet je paard op blijven letten.