Gedrag paard omgeslagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eviii_x

Gedrag paard omgeslagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 18:35

Hoi!
Ik loop al een tijdje tegen een probleem op.
Mijn overbuurman heeft een Belgisch trekpaard die ik een paar keer in de week poets en mee speel.
Ze is van de zomer 1 jaar geworden, ik ken haar vanaf dat ze veulen is. Kim was eerst zo lief en aanhankelijk ze deed geen vlieg kwaad, maar sinds een maandje is haar gedrag helemaal omgeslagen en het is nu tot een punt gekomen dat het gewoon gevaarlijk word.

Als je de wei binnen komt komt ze heel lief naar je toe en is er niks aan de hand.. Ze heeft een bepaald plekje bij d'r hals waar ze graag gekriebeld word als je dat eenmaal hebt gedaan eist ze elke keer weer om op die plek gekriebeld te worden, doe je dit niet? Blijft ze achter je aan lopen en loopt ze je bijna omver.
Verder werd ik de hele tijd gek van het met de jambette die ze elke keer doet om aandacht of een snoepje oid te krijgen, ik gaf haar een tik omdat ze het nu gericht op je probeert te doen, wanneer je haar een tik geeft gaan de oren plat naar achter doet ze haar hoofd omhoog en probeert ze zelf ook omhoog te komen (steigeren). En tot slot als ik de wei uit wilt blokkeert de de uitgang, probeert ze je omver te rennen of ze probeert te bijten.

Ik heb een tijd gehad dat ik een poos niet bij haar ben geweest ivm school en andere dingen aan me hoofd, kan het zijn dat ze boos op me is en ze me terug probeert te pakken?

Ze heeft tevens net de eigenaar van d'r omver gelopen toen ze naar stal werd gebracht en heeft daardoor rond gerent op t erf en liet zich niet vangen...

Weet ondertussen niet meer wat ik met d'r aan moet en ik snap niks meer waarom haar gedrag zo omgeslagen is...

Heeft iemand zoiets dergelijks ook mee gemaakt? Of heeft iemand een oplossing?

crazy_funky

Re: Gedrag paard omgeslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:05

ik denk dat ze gewoon lekker aan het puberen is Evi! en dat ze eens goed op dr plaats gezet moet worden.
staat ze alleen of met meerdere paardjes in de wei?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:06

De jambette die ze doet, is die aangeleerd?

Eviii_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 19:06

crazy_funky schreef:
ik denk dat ze gewoon lekker aan het puberen is Evi! en dat ze eens goed op dr plaats gezet moet worden.
staat ze alleen of met meerdere paardjes in de wei?

Ze staat nu alleen, ze heeft een poosje met haar moeder gestaan maar ze bleef te lang doordrinken bij d'r en nu staan ze beide appart.

Eviii_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 19:08

Iris82 schreef:
De jambette die ze doet, is die aangeleerd?

Jambette is op commando aangeleerd, wanneer ze dit deed zonder commando kreeg ze geen beloning of negeerde ik het gewoon. Maar ze deed het nooit gericht op iemand..

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:08

waarschijnlijk is ze gewoon aan het etteren, niks persoonlijks hoor. :)
Proberen streng te zijn, lijkt me moeilijk als ze omhoog komt als je haar een tik geeft. Eigenlijk zou je daar ook boos om moeten worden, maar kan me voorstellen dat dat lastig gaat dan.

LindskeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:11

ja zou ook cordater zijn en misschien even grof gezegd negeren en niet zitten kriebelen tot jij echt iets hebt van nu was ze braaf nu geef ik ze aandacht loop maar wat door de wei en negeer der maar

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:13

Stoppen met kunstjes en starten met 'voedsel weigeren' op commando.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:15

Staat ze alleen of met vriendjes?

Eviii_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 19:16

Cayenne schreef:
Staat ze alleen of met vriendjes?

Ze staat alleen

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:20

misschien verveelt ze zich wel en is ze gefrustreerd. Alsnog geen reden om vervelend te gaan doen natuurlijk, maar wel een verklaring. Wandel je wel eens met haar? Of een beetje grondwerk?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:21

Oei ook nog alleen en dan zo vroeg kunstjes leren op 1-jarige leeftijd.. Dit paard wil gewoon paard zijn..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:30

Niet zo gek eigenlijk.
Een paard/veulen van 1 jaar die alleen staat en die al kunstjes heeft geleerd.
Dat gaat zich nu tegen je werken.
Kun je de eigenaar er niet van overtuigen dat het paard beter nog enkele jaren met een ander paard of het liefst een kudde moet staan?
Anders eindigt het paard later bij de slager, als onhandelbaar zijnde.

LindskeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:33

alleen hangt er vanaf of het enkel was voor te spenen, wij hebben een veulen gekocht en dat moet nu ook tijdelijk alleen komen te staan omdat de merrie een gebroken been heeft, het is niet wat wij wouden maar we hebben geen andere keus dan als hij naar hier komt (kunnen niet blijven uitstellen) dat hij dan even alleen moet staan tot mijn ander paardje beter is.
Ik denk dus dat het er ook vanaf hangt hoe lang ze alleen staat, en als je met ze gaat wandelen aan de hand en dingen te doen geeft betert het vaak ook, hier iets verder een jaarling alleen die is dood braaf maar speelt als gek met haar paardenbal

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:39

Maar dit gaat om een Belgisch trekpaard.
Als die nu al verpest wordt (niet de schuld van TS) door verkeerde leefomstandigheden.
Daar kun je als mens niet meer tegenop, tegen die kracht van die paarden.
En dit paard heeft blijkbaar al geleerd haar kracht te gebruiken en dat wordt alleen maar meer.
Helemaal omdat ze niet bij andere paarden staat die haar corrigeren.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:44

Ik heb het zelf ook meegemaakt, bij mijn verzorgpaarden hadden wij ook altijd 2 jongere paarden. Die konden ook altijd spelen met elkaar, ravotten in de wei, enzovoorts. Toen de oudste naar de kliniek moest en later verkocht werd is het gedrag van de jongste ook 'omgeslagen', niet zo erg als bij jou, maar je kunt toch wel zien dat ze er van baalt (en ik ook!).

Ik denk dat het een combinatie van alleen staan en puberen.
Ik zou als het eerste met de eigenaar(esse) gaan praten om der eens bij andere paarden te zetten (liefst gelijk leeftijd natuurlijk). Het paard mist gewoon de andere paarden.

Tot die tijd duidelijk een grens aangeven, consequent zijn. Maar wat ik als eerst zou doen is negeren en geduld hebben. Ik denk dat de schuld niet bij het paard ligt, maar bij de eigenaar(esse).

Edit; Misschien kunnen ze bij jou verzorgpaarden (jij was toch van die friezen?) ?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:47

Ik denk dat "het werk" van de,ts zeker ook te,maken heeft met dit gedrag.
Die kunstjes aanleren is gewoon niet verstandig op deze jonge leeftijd.
Beestje is overvraagd.
Alleen staan is niet goed en zorgt ook voor frustratie.

Eviii_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 19:50

mika11 schreef:
Niet zo gek eigenlijk.
Een paard/veulen van 1 jaar die alleen staat en die al kunstjes heeft geleerd.
Dat gaat zich nu tegen je werken.
Kun je de eigenaar er niet van overtuigen dat het paard beter nog enkele jaren met een ander paard of het liefst een kudde moet staan?
Anders eindigt het paard later bij de slager, als onhandelbaar zijnde.

Ik zal dolgraag willen dat ze bij andere paarden kwam te staan maar de eigenaar is al behoorlijk op leeftijd en wilt geen paard meer aanschaffen. De moeder staat tevens te koop ivm zijn leeftijd.
Paard staat nu bij huis om haar dan naar een andere stal te doen zou voor de eigenaar niet handig zijn.

@sjors, nee ben van Yuna (de exmoor)

Verder vraag ik helemaal niet veel van d'r hoor, het enige wat ze kan is t voetje geven...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:51

Héél snel met andere paarden samen zetten, zoals het hoort en gezond is, dit is ongezond voor dit dier. En opvoeden. Geen trucjes meer aanleren. En kun je dit niet? Aan een ander overlaten. Zo'n tank kan onbedoeld levensgevaarlijk worden.
Maar begin eerst eens op te houden met die geestelijke mishandeling: beestje moet gewoon in een kudde, met andere paarden samen. Daar is waarschijnlijk de helft al mee opgelost. Natúúrlijk wordt een eenzaam dier die compleet verveeld is vervelend... dat mensen dit doen, ongelofelijk, geen zin om na te denken? Jij niet ts, want ik begrijp dat jij dit niet gedaan hebt.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:47

Je zegt: "Ik heb een tijd gehad dat ik een poos niet bij haar ben geweest ivm school en andere dingen aan me hoofd, kan het zijn dat ze boos op me is en ze me terug probeert te pakken?"

Ik denk niet dat dit het geval is, zo denken paarden niet.

Ik denk ten eerste dat zo'n jong paard in een groep met andere paarden moet opgroeien, al is het tenminste maar 1 maatje, het liefst meer. In een groep leert hij normaal paardengedrag en zal hij ook worden opgevoed door de dominante paarden.

En ik denk ten tweede dat je het paard geen kunstjes had moeten aanleren met snoepjes! Ik heb al vaker gezien dat paarden enorm brutaal, soms zelf gevaarlijk worden, van het opeisen van snoepjes. In het begin is het allemaal leuk en lijkt het onschuldig, maar het gaat van kwaad tot erger. Als je een paard iets aanleert dan moet je paard jou gehoorzamen om jou leiderschap, jou duidelijke uitleg, het wegnemen van de druk is dan de beloning en/of een vriendelijke stem, maar géén snoepje. Ik zou daar ten eerste mee stoppen, je kan hem best eens wat lekkers geven, maar het moet geen beloning voor hem zijn tijdens het werk. (alhoewel ik vind dat hij nog niet hoeft te werken. Dat hij leert meelopen aan het halster of netjes stilstaat tijdens het poetsen kan ik wel begrijpen, maar het is gewoon nog een kleuter natuurlijk)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:54

Ik weet trouwens wel om welk paard dit gaat. Nu je zegt dat de moeder te koop staat etc. Er staan niet zoveel Belgische trekpaarden in Arnhem dus ik kan er moeilijk naast zitten.

Je kan het altijd proberen om met de eigenaar in gesprek te gaan. Want nu vul je het antwoord al voor hem in, terwijl hij misschien best wel wilt meedenken aan een oplossing. Misschien wilt hij dit paard ook wel verkopen? Zou wel beter zijn voor het paard. Als je samen in gesprek gaat is er wellicht wel een oplossing te vinden. Want er zijn hier 2 problemen. 1 is het vrijheidsdressuur, daar kan je mee stoppen en het 2e probleem is het alleen staan van een jong dier en daarvoor zou je uiteindelijk toch bij de eigenaar moeten zijn, daar heb jij geen inspraak over maar misschien wel invloed op.

Eviii_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 00:08

jameyskatje schreef:
Ik weet trouwens wel om welk paard dit gaat. Nu je zegt dat de moeder te koop staat etc. Er staan niet zoveel Belgische trekpaarden in Arnhem dus ik kan er moeilijk naast zitten.

Je kan het altijd proberen om met de eigenaar in gesprek te gaan. Want nu vul je het antwoord al voor hem in, terwijl hij misschien best wel wilt meedenken aan een oplossing. Misschien wilt hij dit paard ook wel verkopen? Zou wel beter zijn voor het paard. Als je samen in gesprek gaat is er wellicht wel een oplossing te vinden. Want er zijn hier 2 problemen. 1 is het vrijheidsdressuur, daar kan je mee stoppen en het 2e probleem is het alleen staan van een jong dier en daarvoor zou je uiteindelijk toch bij de eigenaar moeten zijn, daar heb jij geen inspraak over maar misschien wel invloed op.

Zo denk ik er ook over.. Hoeveel ik ook om haar geef ik heb dan idd liever dat ze verkocht word en samen met soortgenoten komt te staan en waar ze aandacht krijgt die ze verdient want die kan ik haar niet elke dag geven ivm school oid...
Zal morgen met de eigenaar overleggen

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:13

Heel goed van je dat je er zo over denkt! Je eigen emoties even aan de kant zetten en kijken wat het beste is voor het paard, dat is heel knap van je! Succes! En als het gesprek op niets uit komt dan heb jij tenminste je best gedaan ;)

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 09:30

Dit paard kan het beste heel snel naar een opfok denk ik.
Spelen, rennen en paard zijn is wat dit dier nodig heeft. Hoop dat je de eigenaar kan overtuigen, anders beland dit paard als onhandelbaar later bij de slager. Succes.

nisart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:47

jameyskatje schreef:

Daar ben ik het mee eens!