Bedrogen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AmyM

Bedrogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 11:04

Hey iedereen,

Vorige week kocht ik nieuwe rijlaarzen bij een ruitersport zaak van het merk HORKA.
Om jullie een idee te geven:
Afbeelding

Ik had in alle haast rijlaarzen nodig en ben enkele winkels binnengestapt.
Ik heb dus niet echt op het internet naar prijzen gekeken etc.
Nu kwam ik thuis met deze rijlaarzen en kwam ik na wat zoeken op prijzen als: "60euro, 109euro"
In de winkel waar ik geweest ben heb ik 159.99euro betaald..

Zijn er mensen die deze rijlaars hebben en mij de correcte prijs kunnen zeggen?
Kan ik hier eventueel mee terug gaan (denk het niet..)?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 11:08

dat heb je, in winkels betaal je meestal meer dan online. Dat is niet bedriegen, jij hebt dat geld er op dat moment aan uit willen geven, hebt advies gekregen, kunnen passen etc Dat is het voordeel van een winkel tov een online zaak.
Het enige wat je kan doen is als ze niet gebruikt zijn evt terug brengen en bestellen
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 19-01-14 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 11:08

Naja, je kiest er zelf voor om ze daar voor die prijs te halen. Dus daarvan je niets mee. Een winkel doet er zelf een prijs op, en jij bent daarmee akkoord gegaan.
Tenzij ze zeggen dat ze een laagste prijs garantie hebben, kan je er niets mee. Heb je ze al gedragen? Zo niet, dan kan je ze retourneren.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 11:09

Heb je ze al gedragen? Anders terugbrengen onder het mom ze passen niet oid, en dan bestellen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 11:10

waarom onder mom van dat ze niet passen, je hoeft geen reden op te geven, en kan net zo goed eerlijk zijn.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 11:10

Ja het risico van het vak.
Als je ze gebruikt heb kan je niet terug gaan dan wordt er gezegd, je heb zelf een onderzoeksplicht
Als je het ergens anders goedkoper had kunnen kopen had je het daar moeten kopen
Ik zie dit niet als bedriegen inderdaad

AmyM

Re: Bedrogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 11:14

Is idd wat mijn eigen schuld maar vond het prijsverschil met op het net zo veel..
Ik heb ze nog niet gedragen dus kan ze eventueel wel terug brengen en zeggen dat ik me bedacht heb.
Waarschijnlijk zal ik daar dan wel andere moeten kopen, denk niet dat ze zo maar mijn geld gaan terug geven?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 11:14

Horka heeft een paar modellen die op elkaar lijken, maar waar wel duidelijke verschillen in zitten.

Noa:
Synthetische rijlaars.
Junior maten € 79.95
Adult € 83.95

Anna
Lederen rijlaars
Junior € 109.95
Adult € 154.95

Excellent.
Lederen rijlaars van lamsleer
Adult € 249.95

Dit zijn overigens de standaard advies verkoopprijzen van Horka zelf.

En bij de bedragen die jij ongeveer noem zie ik het verschil in junior en volwassen maten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 12:45

Als ze niet gedragen zijn moeten ze ze gewoon terugnemen zonder problemen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 12:49

eilleen333 schreef:

Is niet helemaal waar!
Het terug brengen van dingen voor geld, waar niets aan mankeerd (en dat is in dit geval zo, er is niets mis met de laarzen ook het niet passen betekend dat er met de laarzen op zich niets mis is).

Waarom krijg je dan toch vaak gewoon je geld terug?
Omdat dat service van de zaak is.
Zaak kan ook nog kiezen voor tegoed bonnen bv.

En TS.. tja.. volgende keer eerst even op internet neuzen.
En wel zeker weten dat het dezelfde zijn.

Als iets maar iets duurder is koop ik het vaak toch in de winkel, zeker als ik de winkel en de service van die winkel ken. Veel handiger als er wel wat mis is met het product.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 12:51

In de wet staat dag je binnen twee weken iets gewoon terug kan brengen ;)

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 12:53

Een ding snap ik niet: je had vorige week snel laarzen nodig, maar hebt ze nu nog niet aangehad?

Verder zou ik inderdaad goed kijken of de prijzen die je nu op internet ziet wel echt de prijzen zijn voor de laarzen die jij hebt gekocht, kan heel goed gaan om een ander model/andere kwaliteit......

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 12:53

Wat Kiki zegt klopt 100%.
Ik denk dat als je een volwassen maat Anna gekocht hebt, je dus goed in de buurt van de adviesprijs zit.
En bedenk wel dat een ruiterzaak moet investeren in een uitgebreide stock, en je betaalt voor die service.

4horsenl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 13:06

Je hebt altijd het recht om binnen 2 weken je artikel te retourneren. Zelfs zonder reden. Voorwaarde is wel dat het artikel er nog uitziet zoals gekocht, dus niet gebruikt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 13:56

Annamarieex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 15:15

Ik koop sws me laarzen via internet, scheelt de helft ;)

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 11:38

Sjolvir schreef:
eilleen333 schreef:

Waarom krijg je dan toch vaak gewoon je geld terug?
Omdat dat service van de zaak is.
Zaak kan ook nog kiezen voor tegoed bonnen bv.

Sorry maar dat klopt niet.
Ik ben 4e jaars student rechten dus wil dit even recht zetten haha :p

Wanneer je iets koopt en je wilt het terug brengen binnen de gestelde termijn
dan dien je altijd je geld terug te kunnen krijgen. Sommige winkels werken met
een waardebon. Dit doen ze zodat je dat geld alsnog bij hun winkel uitgeeft.
Je hoeft echter niet met deze waardebon akkoord te gaan als het niet uitdrukkelijk
in hun voorwaarden staat of onder jouw aandacht is gebracht.
Bij de meeste winkels krijg je na dit duidelijk te hebben gemaakt gewoon je geld i.p.v. zo'n waardebon!
Ga dus niet altijd klakkeloos akkoord met een waardebon bij een retour.

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 09:55

Lynn_Nikita schreef:
dat heb je, in winkels betaal je meestal meer dan online. Dat is niet bedriegen, jij hebt dat geld er op dat moment aan uit willen geven, hebt advies gekregen, kunnen passen etc Dat is het voordeel van een winkel tov een online zaak.
Het enige wat je kan doen is als ze niet gebruikt zijn evt terug brengen en bestellen

In een winkel hoor je dezelfde prijs te betalen als online. fabrikanten hanteren adviesverkoopprijzen die door een ieder gehanteerd horen te worden. Bij sommige producten betaal je daarover zelfs verzendkosten omdat de leverancier niet toestaat dat het goedkoper verkocht wordt. Dat het in de winkel duurder is, is dus niet waar.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:14

klumpertje schreef:
In een winkel hoor je dezelfde prijs te betalen als online. fabrikanten hanteren adviesverkoopprijzen die door een ieder gehanteerd horen te worden. Bij sommige producten betaal je daarover zelfs verzendkosten omdat de leverancier niet toestaat dat het goedkoper verkocht wordt. Dat het in de winkel duurder is, is dus niet waar.

Haha sorry maar dat klopt niet.
Via internet kunnen ze het wel goedkoper aanbieden omdat winkels ook nog te maken hebben
met het loon van hun personeel en de huur van het pand. Dit kan voor een kleine prijsverhoging
zorgen zodat dit allemaal betaald kan worden.

De adviesprijs is een adviesprijs! Ze mogen het gerust voor meer geld proberen te verkopen.
Ik zeg niet dat het in winkels altijd duurder is! De grote winkelketens kunnen producten zo
scherp inkopen dat ze het voor dezelfde prijs kunnen verkopen als online.
De service / het passen is soms ook wat 'waard'. (kosten pand + personeel)

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:32

Ik kan je verzekeren dat bij ons in de winkel alles voor dezelfde prijs verkocht wordt als online (dat er centen verschil in zit oke, maar geen grote verschillen), omdat de adviesverkoopprijs gehanteerd wordt. Doe je dat niet dan ben je in deze tijden erg dom bezig als winkelier ;)
De kosten van je lasten hoor je niet op te lossen met het verhogen van je prijzen, dan zul je er meer van moeten verkopen ;)
Of je het online verkoopt of uit een winkel moet niets uitmaken, ook online shops hebben kosten: huur pand, gas en licht, beheer van website en voorraad en personeel. Plus alle verzendkosten. Die pakketjes komen niet uit de lucht vallen :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:37

Veel leveranciers geven idd standaard verkoopadviesprijzen.
De meeste leveranciers willen wel dat je er daar minimaal aan houd, dwz je mag er gerust aanbiedingen mee doen. Maar niet standaard onder de adviesverkoopprijs gaan zitten, erboven mag dus wel. Of dat 2e slim is, is wat anders.

Voor degen die denken dat een webshop makkelijk en snel geld verdienen is, heeft het mis.
Er komt wel meer kijken bij alleen een website + in en verkoop.
Zaken die een gewone winkel ook heeft.
Plus dat je daarbij ook veel meer beschikbaar moet zijn, want klanten bellen gerust op zaterdag of zondagavond om 22.00 nog

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:43

De winkel mag toch zelf weten hoeveel die ervoor vraagt...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:51

saskiakefie schreef:
De winkel mag toch zelf weten hoeveel die ervoor vraagt...

Dat is niet bij alle leveranciers zo hoor, zie eerdere post.
Er zijn er dus ook die eisen dat je minimaal de adviesverkoopprijs aanhoud, tenzij het een tijdelijke actie is.
Hou je je daar niet aan leveren ze niet meer. Dit doen ze omdat ze de gewone winkels willen beschermen tegen sommige webwinkels die er ver beneden gaan zitten.

Maar er zijn ook leveranciers die stellen dat je bv maar max 10% onder de adv. verk. mag zitten. En wil je er een weekeactie mee doen, dan moet je dat aanvragen.
Doe je dit niet, leveren ze niet meer.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:53

Zo te zien is dit de anna long boot en die liggen voor ongeveer 154 in de winkel..
Verkoop ze ook waar ik werk..
Dit is de advies verkoop prijs..

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 13:58

Dat is inderdaad niet de bedoeling dat iedereen vraagt wat hij ervoor wil hebben. Dan wordt het een grote janboel in de handel. Wel mogen er acties gevoerd worden zo af en toe maar ook dat wordt niet in dank afgenomen wanneer het teveel gebeurt.
Leveranciers geven veelal een adviesverkoopprijs en anders een manier om de goede prijs te berekenen.
Wij houden ons aan de adviesverkoopprijzen. Mocht er dan wat zijn kun je ook terugvallen op je leveranciers en mocht er iemand gaan knoeien met de prijs gaan ze er voor je achteraan. Alles om een ieder een eerlijke kans te geven om het product te verkopen. Je hebt er zelf niets aan om met prijzen te knoeien.
Het grootste voorbeeld hiervan is Dubarry, alle laarzen moeten overal hetzelfde kosten en niemand mag korting geven, gebeurt dit wel dan ben je je dealerschap kwijt.