Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ralphtdw schreef:paard mag ook wel luisteren,
gewoon een keer goed wat zeggen,
en elke keer als je weer gaat lopen zeg je er wat van.
isawessels00 schreef:Negeren en terugzetten help totaal niet, meegaan en zo doen we nu al
janouk schreef:Bakje hooi voor zijn neus doet wonderen: zo leert hij rustig stil staan en wennen aan alles wat om hem heen gebeurt, zonder dat je steeds moet corrigeren.
Als hij dat eenmaal door heeft, en gewend is aan alle drukte en jou, laat je het hooi steeds langer weg.
Voor mij is dit een fijne manier om paarden leren geduld te hebben als ik met ze bezig ben.
Share schreef:Consequent blijven jn wat je verwacht. Op het moment dat hij al denkt aan een stap opzij moet je hem daarin corrigeren. Dit kan door alleen al door je vinger of je hand te laten voelen. Moht hij je echt omver duwen, zou ik hem toch wel heel duidelijk laten weten dat je dat niet accepteer. Door stem en wat zwaarder optreden. Mijn paard kon in den beginnen ook niet stilstaan. Nu hoef ik enkel maar te aaien met mn vinger als ze begin te wiebelen om te gaan verstappen. Maar eigenlijk doet ze het nooit meer.

een beloning alsin plukje hooi of een snoepje krijgt hij pas nádat hij heeft gedaan wat ik van hem wou. En dat weet ie al heel snel heel goed. saskiakefie schreef:Ja maar dat hooi is toch ook geen definitieve oplossing, als je een keer geen hooi hebt heb je alsnog een probleem.