Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Joolien schreef:Elke dag oefenen. Rustig opbouwen en uitbouwen, goed belonen. Doe het met zijn 2en zodat de een lichaamstaal in de gaten kan houden en de ander de voet kan pakken. Wordt niet boos en neem er de tijd voor.
Freya6 schreef:Joolien schreef:Elke dag oefenen. Rustig opbouwen en uitbouwen, goed belonen. Doe het met zijn 2en zodat de een lichaamstaal in de gaten kan houden en de ander de voet kan pakken. Wordt niet boos en neem er de tijd voor.
helemaal mee eens, tijd, geduld en oefenen
Even optillen meteen loslaten en belonen en zo uitbouwen naar steeds iets langer.
Een paard is een vluchtdier en door zijn hoeven op te tillen voelt hij zich totaal ontdaan van zijn vluchtmiddel.
Aanleren dat hij niet hoeft te vluchten omdat hij niet doodgaat door hoeven optillen kun je alleen aanleren door steeds kleine successen uit te bouwen. Succes!
Essxan schreef:Patsab, ik heb gelukkig al een hele rustige geduldige smid. Daar ben ik ook erg blij mee, heb vaak genoeg anders gezien.
Het stomme is dat hij nadat de smid hem loslaat uit zichzelf weer netjes zijn been optilt. Het voetje geven is ook niet het probleem, dat doet hij heel netjes ook als de smid hem zelf aan een los touwtje vast houdt. Het probleem is dat hij paniekerig wordt zodra zijn been wordt vast geklemd. Op de e.o.a manier vindt hij dat eng. De smid had de vorige keer het vermoeden dat hij vroeger in een hoefstal is bekapt waarbij zijn been gewoon werd vastgebonden. En dat hij daarom mischien zo reageert.
Essxan schreef:Patsab, ik heb gelukkig al een hele rustige geduldige smid. Daar ben ik ook erg blij mee, heb vaak genoeg anders gezien.
Het stomme is dat hij nadat de smid hem loslaat uit zichzelf weer netjes zijn been optilt. Het voetje geven is ook niet het probleem, dat doet hij heel netjes ook als de smid hem zelf aan een los touwtje vast houdt. Het probleem is dat hij paniekerig wordt zodra zijn been wordt vast geklemd. Op de e.o.a manier vindt hij dat eng. De smid had de vorige keer het vermoeden dat hij vroeger in een hoefstal is bekapt waarbij zijn been gewoon werd vastgebonden. En dat hij daarom mischien zo reageert.