verhuis naar Frankrijk, 550km, van of camionnette?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

verhuis naar Frankrijk, 550km, van of camionnette?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 10:34

Ik verhuis volgende maand 6 maand naar Frankrijk. Mijn paard, Delco, gaat mee.
Ik ben aan het zoeken voor transport, mijn papa heeft jaren bij transportbegrijf gewerkt en dus ik heb een zeer ervaren chauffeur :D

Delco is altijd met grote camion verplaatst en nooit in van gestaan. Bij zijn aankoop heb ik hem via camionnette verhuisd, dat vond hij blijkbaar al spannend. Hij is nogal bewegelijk. Heb hem 2maal van stal verhuisd, telkens 2tal dagen stress (véél rondlopen in weide/stal).

Mijn gevoel zegt om hem dus ook via camionnette te vervoeren aangezien het toch een lange afstand is (550km) en gezien zijn omvang en stress verkies ik stabiliteit en veiligheid.

Verhuur van camionnette is duurder en moeilijker (minder aanbod). Meerdere kennisesn met van, maar is dat wel doenbaar? Delco 550km vervoeren met van?

Caira

Re: verhuis naar Frankrijk, 550km, van of camionnette?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:35

hou er wel even rekening mee dat een nl echt het verschil niet weet tussen camion, camionette en van? tenminste voor mij is het abracadabra.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:38

Kun je misschien even het verschil aangeven tussen een 'van', een camion, en een camionette?
Ik weet wat een camion is, kan me een voorstelling maken wat een camionette is, maar bij een 'van' ben ik even het spoor bijster. Behalve dan dat dat bij mijn weten gewoon óók een vrachtwagen is.

In Nederland kennen we alleen trailers en vrachtwagens, al dan niet op B-rijbewijs of grote veewagens.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 10:43

haha oeps :D Sorry, ok even verduidelijken:

Camion/vrachtwagen: Afbeelding

Camionette: Afbeelding

Van/trailer:Afbeelding

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:51

Het is zeker te doen met een trailer , het duurt alleen wat langer omdat je maar 90 kilometer per uur mag rijden , en met het paardenbusje mag je 120/130 km/per uur.

Ik vervoer geregeld [de laatste tijd] paarden over 400 kilometer , en die laatste 150 kilometer is dan echt geen probleem voor een paard.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:01

Wij gaan elkaar jaar met de paarden naar Frankrijk op wedstrijd.
Onze paarden zijn gewend aan trailer en wij nemen ze dus ook zo mee.
Gaat wel over 1200km enkel.

Ik hou niet van zo'n camionetten. Voelt vreemd aan als je er mee rijdt, paarden staan in andere richting. Mij persoonlijk zegt het niks.

Dus ik zou in jouw geval camion zeggen.
Nu een camion huren zonder chauffeur is zowat onmogelijk.. We hebben dit al meermaals proberen te doen. We ebben ook altijd chauffeurs. Maar transportbedrijven sturen hun eigen chauffeur mee...

Ik zou in elk geval zorgen dat je paard gewend is aan het transport middel. 500km stress wil je hem niet aan doen. Lange ritten zijn sowieso al vermoeiend voor hen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:06

Nammie schreef:
Het is zeker te doen met een trailer , het duurt alleen wat langer omdat je maar 90 kilometer per uur mag rijden , en met het paardenbusje mag je 120/130 km/

No way dat je met een paard op een B camionette 130 rijdt...

Wat mag is iets heel anders dan wat kan en wat verantwoord is.
90lijkt me sowieso het maximum met levend gewicht.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 11:10

Camion huren is ook geen optie, onbetaalbaar voor 1 paard. Ook het laten meerijden kost al snel veel geld (600 - 900 euro) en dan moet ik zelf ook nog tot daar rijden. Terwijl met camionette of trailer, ik maar een vervoer moet gebruiken. Paard en mezelf samen tot in Frankrijk.

Het is nu wel dat NL meer met trailers werkt. Waar moet ik dan opletten? Gewicht trailer? Goede ondergrond? ...? Alle tips zijn Welkom

Op stal staat een trailer, dus misschien (eens vragen aan eigenaar) kan ik dit al wat oefenen :)

Qua tijd, het komt niet op een uur meerrijden. Papa is héél ervaren en dus heb er het volste vertrouwen in dat Delco correct enveilig zal vervoerd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:13

Ik vind de vlaamse woordjes een stuk leuker dan de Nederlandse, Camionette klinkt zo gezellig :D

Ik zou voor de Camionette gaan als ik zo de omschrijving lees. Net wat groter / meer comfort voor een paard, en betaalbaarder dan de grote Camion :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:14

550 km is best te doen hoor in een trailer.Ik geloof dat een vrachtwagen voor het paard het comfortabelst is,daarna een camionette en op de laatste plaats een trailer.
Als het z'on stresser is misschien hem wat vetranquil geven?Niet te veel natuurlijk,maar net dat scherpe randje eraf?
Waar ga je heen?Bij Parijs in de buurt?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:14

Sorry begrijp het nog niet helemaal..
Zowel camionette als trailer moet je lenen/huren?

Als je een sterke/degelijke auto hebt, zou ik voor de trailer gaan. Veel oefenen met paard, aantal keer autostrade doen en vaak laden zodat hij niet zenuwachtig is en dan op het gemak naar daar rijden, zorgen voor hooi en onderweg af en toe drinken aanbieden.
Nat hooi, appelen of wortelen in ene bodempje water helpt om slechte drinkers toch wat binnen te doen krijgen.

Een camerasysteem geeft heel veel veiligheid vind ik zelf. Dan kan je je paard in het oog houden.
Want alleen is toch maar alleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:15

Trailer is ook nog afhankelijk van wat voor auto je hebt, en of het een twee of anderhalf of eenpaards trailer is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:16

en op zondag rijden...heb je geen last van die doodenge vrachtwagens die geen afstand houden.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:17

Wij hebben het gedaan, was 650 km, met trailer, enkele tussenstops.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:18

Mijn ervaring is dat vrachtwagens veel meer uitkijken voor trailers dan gewone auto's
Die weten tenminste wat rijden met gewicht is.

Zou alleen de spits vermijden.. Weet niet welke grote steden je moet passeren, maar goed uitrekenen wanneer je waar komt helpt enorm!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:19

Die van ons moesten ruim 1000km vervoerd worden dus dat hebben we laten doen met een vervoersbedrijf. Wij vonden het voor ons zelf en voor de paarden te vermoeiend om met de trailer te doen. Nu kwamen ze na een lange reis redelijk fit en wakker aan en waren ze ook niet extreem gestresst.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:25

Kosten voor het huren van een tweepaards vrachtwagen bedragen ook zo minimaal 500 euro, 125 per dag en dan na 100 kilometer 0.25 ct per kilometer. Daar komt de btw nog overheen. Dus zelf met een trailer rijden is de goedkoopste optie. Er zijn extra grote/brede anderhalfpaards trailers maar je kunt ook een extra grote twee paards trailer gebruiken. Andere optie is op het paard en dan in twee weken er heen rijden, overnachtingen regelen langs de route en gaan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:26

TS wat voor auto zou er voor de trailer komen, als je voor een van/trailer gaat?

JJane

Wij zijn met een tweepaards veewagentje gegaan (1100km) maar het kan soms een stuk eenvoudiger en goedkoper om een aantal vervoerders te vragen wat het bij hun kost. Soms hebben ze een plekje vrij en kan je voor niet te veel geld mee laten rijden. Daar komt bij dat het reizen met andere paarden soms rustiger voor ze is.

Brievenbus

Caira schreef:
hou er wel even rekening mee dat een nl echt het verschil niet weet tussen camion, camionette en van? tenminste voor mij is het abracadabra.

Idd :')

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 11:29

Aangezien papa ervaren is, vroeger vaak tot in Camargue, Zuid-Frankrijk, Duitsland etc gereden met grote paardencamion. Die weet dus heel goed waarop letten tijdens het rijden zoals rustig rijden (bewegingen en snelheid etc) ook qua doorrijden van steden/drukke gedeeltes enz. Er zal niet gestopt worden, 550km is een afstand maar nu ook niet het einde van de wereld. Uit ervaring weet papa dat die afstand echt gemakkelijk doenbaar is voor het paard. Daar vertrouw ik dan ook volledig op :)

Camionette lijkt ook mij veiliger maar misschien is een goede trailer even goed. Op stal is er een trailer, eens vragen of ik Delco er een paar keer in/uit mag zetten, eens mee rondrijden om te zien hoe hij zich gedraagt.

Camion: geen optie want te duur en dan moet ik nog steeeds zelf naar daar dus rijden we in 2x (nog duurder)

Camionnette: lijkt mij veiliger dan trailer

Trailer: goedkoopste, eenvoudigste maar lijkt me minder veilig/stabiel. Op wat moet ik letten voor soort trailer?

@vivian: foto's zijn toch duidelijk?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:41

Trailer is minder stabiel dan een camion.
Maar is zeker niet onveilig en zou hem zeker niet onstabiel noemen.

Maar hangt enorm af van de auto.. Daarop zie ik nog geen antwoord.

Een degelijke, minster anderhalf tot 2paards trailer met goede vloer en verluchting is goed.
Auto en chauffeur zijn belangrijker.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-14 11:47

Ahja, vergeten! Ik kan waarschijnlijk VW Touareg van familielid lenen.

Dus best een 2paardstrailer?

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:52

Ik ben jaren geleden met vakantie geweest naar Zuid Frankrijk vanuit Nederland met de trailer. Alleen gestopt om te eten of te tanken. Ging prima. 1200 km.
Nu ga ik zeker 6x per jaar naar Belgie met de vrachtwagen. ( wel klein rijbewijs) Paarden staan altijd heel erg rustig. Reizen achterstevoren. Eten onderweg hun hooi, kan alles volgen via de camera. Ik vind een veewagen fijner dan een trailer, maar dat is persoonlijk.
Goede reis!! Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt wat voor vervoermiddel je neemt. Het gaat tenslotte om de chauffeur.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 11:55

Sorry had alleen je op gelezen :o