Stalpaard vs 24/7 buitenpaard, welke stalling is geschikt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

Stalpaard vs 24/7 buitenpaard, welke stalling is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 18:05

Hoi allemaal,

Naar aanleiding van mijn vorig topic : connectie verbroken, paard sluit zich af?

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=119&t=1762346&start=25

ben ik eens gaan stil staan over hoe mijn paard zich voelt naast het ziek zijn. Ik kwam tot een paar verscheidene conclusies waarvan ik dus niet meer goed weet wat ik ermee moet doen. Om even de situatie voor jullie duidelijk te maken zal ik deze kort toelichten.

Ik heb mijn paard nu reeds 1,5 jaar. Ik stond eerst op een boerderij waarbij de regeling als volgt was. Paard stond altijd met een maatje in een vaste weide in de zomer 24/7. In de winter staan alle paarden op stal. Paarden werden opgezadeld binnen en daar stond ook een kast met mijn spullen erin. Er zat altijd een vaste routine in onze handelingen. Paard wist waar zijn weide was, waar zijn stal was en waar de buitenpiste was. Mijn paard was hier heel erg rustig omdat volgens mij voor hem ook alles duidelijk was. Hij wist op voorhand als ik een bepaalde route volgde waar we naar toe gingen. Ik denk dat dit hem zekerheid gaf en rust.

Omdat mijn paard een luchtzuiger is zijn we in de winter verhuist, ik sta nu op deze stalling met mijn paard. Deze staling is van mijn lesgever. De paarden staan hier het heel jaar door 24/7 buiten met een schuilhok. In de zomer zal hij samen kunnen staan met zijn maatje, nu zijn ze gescheiden zodat ze elk hun eigen paddock hebben met een draad er tussen.

Om naar de piste te stappen moeten wij eerst een stuk over straat. De stalling ligt ergens tussen een woonwijk. De afstand heb ik helemaal geen problemen mee, is ook niet zo ver stappen. Als we aankomen bij de piste, is er een weide net voor de piste en een plaats waar je je paard kunt opzadelen. Daarnaast liggen nog twee weides waar er af en toe paarden of een shetlander staan.

Mijn paard was er de eerste winter enorm zenuwachtig en nerveus. Ik ben er toen met regelmaat afgevallen en ben begonnen met grondwerk te doen. We hebben heel wat obstakels overwonnen en het vertrouwen is gegroeid. Nu we hier terug staan is hij een pak rustiger, maar hij heeft niet dezelfde rust als op stalling 1 (boerderij). Zijn luchtzuigen daarin tegen is al een pak verbeterd dan gewoon op stal staan.

Om een voorbeeld te geven van die rust: als we op stalling 1 (boerderij) op het erf waren, was er een grasplein net naast de stallen. Ik liet hem daar vaak grazen om gewoon bij hem te zijn en hem eens buiten de stal te laten. Ik had zoveel vertrouwen in hem dat ik gewoon mijn touw over zijn schoft legde en hem liet grazen. Als hij schrok dan kwam hij ook achter mij staan of keek hij naar mij. Ik zadelde hem ook op met een open stal, hij ging nooit uit zijn stal gaan zonder dat ik dat zei. Er mocht vanalles gebeurend rond ons, hij schrok maar licht. Tractor, auto's, paarden die zelf schrikken, tenten vormden geen probleem.

Nu zit ik met de volgende vragen. Is het door mij dat mijn paard zich minder zeker voelt? Omdat ik minder routine heb? Zou dit ook kunnen komen door de omgeving? Omdat op de boerderij alles op één erf was en dit nu niet het geval is. Want als ik richting de piste stap wil dit soms zeggen dat we op wandeling gaan, wil dit soms werken zeggen, wil dit soms gewoon in de weide naast de piste staan, enz. Opzadelen is een probleem geworden en hiervoor had hij geen enkel probleem met opzadelen. Mijn paard is denk ik ook groot gebracht in een dergelijke setting als de boerderij, vandaar de onzekerheid?

Hoe kan ik dit oplossen? Moet ik meer leider worden? Moet ik meer routine maken? Meer grondwerk doen? Zou ik eventueel moeten verhuizen?

Zijn er nog mensen onder jullie die zo'n verandering of zaken lezen in hun paard? Wat hebben jullie gedaan om dit op te lossen? Hebben jullie dan toch besloten om te verhuizen? Hoe hebben jullie dan de nieuwe stalling geselecteerd?

Bedankt om dit alvast te lezen en voor je tijd :)

SmartBH

Re: Stalpaard vs 24/7 buitenpaard, welke stalling is geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 23:59

Iemand?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:01

Heeft het wel te maken met routine? voelt je paard zich niet gewoon minder lekker op stal 2?

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:06

pluisje88 schreef:
Heeft het wel te maken met routine? voelt je paard zich niet gewoon minder lekker op stal 2?

Dat vraag ik mij ook af!
Hoewel stal 2 helemaal niet verkeerd klinkt!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:08

Even kijken, want er zijn verschillende punten die je noemt.

Mijn merrie was op de stalling waar ze zo'n 22u binnen stond (itt wat beloofd was) heel braaf. Maar ook heel erg afgesloten, en daardoor zo braaf, ze reageerde gewoon niet meer zo op prikkels want ze was afgesloten. Op de huidige stal is lang erg wakker geweest, niet bang, maar weer een wakker paard die een beetje overdrijft. Nu na een jaar heb ik het idee dat ze weer in balans is, voldoende wakker, maar zonder te overdrijven als we het erf af gaan. Braaf vanuit ontspanning en niet vanuit het afgesloten zijn.
Als ik nu lees dat jouw paard op deze stalling zo wakker is denk ik aan hetzelfde probleem. Hoe lang sta je er nu?

En ik zou proberen om je paard meer sociaal contact te geven. Jij bent het enige aanrakende contact dat hij kan krijgen? Kan hij niet (overdag) met zijn weidemaatje staan in de paddock? Kan hij wel een sprintje trekken in die paddock? Want ze krijgen wel alle prikkels van buitenaf, maar kunnen dan deze energie niet kwijt.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 00:20

Ok dit gaat ineens heel snel. Ik zal proberen op jullie vragen te antwoorden want ik vind het zelf niet gemakkelijk.

@ Pluisje88 en Haflingertje: dit weet ik dus niet. Is het ik die voor deze verandering zorg? Ik het mijn paard die zich hier minder in voelt. Ik vind het vreemd hij staat nochtans nu in een stalling die volgens mij een pak paardvriendelijker is dan stalling 1. Toch heb ik het idee dat hij op stalling 1 mentaal stabieler was. Ik had ook het idee dat ik op stalling 1 dichter stond bij mijn paard. We waren precies meer op elkaar afgestemd, het vertrouwen was groter. Nu heb ik het gevoel dat ik meer wakker moet zijn, dat hij verschilt in zijn energieniveau's, hij test me meer uit.

@RianneH: hierboven vermeld ik net dat hij mij inderdaad meer wakker lijkt te zijn. Ik heb nu twee keer gewisseld in het jaar. De eerste zomer dat ik hem net had stond ik op stalling 1, in de winter zijn we naar stalling 2 gegaan om dan vervolgens weer naar stalling 1 te gaan. Met het idee dat ik daar zou blijven wegens omstandigheden zijn we toch terug naar stalling 2 gegaan om daar te blijven. Ik ben in september verhuist, dus sta er nu vier maanden. Hij heeft er wel ook vorige winterperiode gestaan. Toen was hij héél erg nerveus. Hij kon heel erg moeilijk rust vinden, gelukkig is dit nu al veel verminderd.

De paarden hebben elk hun paddock en elk hun schuilhok, ze komen nu ook niet zo overeen waarvan ik denk dat ze anders zullen vechten om hun schuilhok. Mijn paard is de dominante van de twee en zal zeker haar niet toelaten in zijn schuilhok. Daarbij kan ik bijvoorbeeld ook geen draad tussen de twee paddocks open zetten ze moeten dan via de grote weide en dat mag momenteel nu niet. Anders zou ik het zo proberen op te lossen. Ervoor hebben ze wel samen gestaan en als het weer een stuk droger wordt dan zullen ze ook terug samen staan. Het paardje van mijn vriendin wordt niet veel in de hand gewerkt. Anders zou ik ze snel al eens meenemen op wandeling samen, maar het paardje is nog vrij jong en zeer onzeker. Ze heeft nu al manieren geleerd, maar ik vind het risico te groot om haar zomaar mee te nemen en daarbij zou mijn vriendin dit niet willen.

Mijn paard reageerde nog zeker op prikkels op stal 1. Hij vond soms ook dingen spannend, bijvoorbeeld als we schriktraining deden. Ben er ook in de piste enkele keren afgevallen omdat hij schrok bijvoorbeeld. Ik heb nog niet alle stabiliteit in het zadel dus dan gebeurd dat wel eens. Maar kwam veel sneller over die schrik heen dan nu, nu zal het bijvoorbeeld langer duren vooraleer hij iets zal vertrouwen.

Edit: ik weet niet of dit jullie wat helpt een beeld vormen over wat ik denk. Ik vind het erg moeilijk om uit te leggen. Maar alvast heel erg bedankt dat jullie even jullie mening willen delen.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:27

Als ik het goed lees is het paard ook na de eerste keer verhuizen naar stal 2 onrustiger geworden?
Toen je hem weer terugbracht naar stal 1 hoe reageerde het paard toen?

Mijn merrie heeft op verschillende stallingen gestaan waarvan ook een weide met schuilstal en een paarden vriendje, terwijl dit het droomplekje voor menig paard zou zijn was mijn merrie het daar dus absoluut niet mee eens! Eenmaal terug op de stalling was ze weer als vanouds.
Laatst bijgewerkt door haflingertje op 13-01-14 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 00:30

Als ik terug naar stal 1 ging had ik terug een rustig paard. Ik zal even een foto uploaden zodat de weideverdeling en zo makkelijker is voor jullie. Vind het nogal onhandig om het zo te vertellen :)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 00:33

Afbeelding

Afbeelding

Dit bedoel ik dus met de grote weide. De weide naast zijn paddock gedeelte is open dus hij kan zijn benen strekken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 00:40

Stal 2 ligt in een woonwijk?

Eigenlijk denk ik, maar dat is lastig inschatten als je het paard niet kent, dat ook stal 2 niet geschikt is. Geen vriendje waarmee het echt klikt. Hoop prikkels maar weinig ruimte om ze kwijt te kunnen. Baas die hiervan onzeker wordt en dus ook weer een tegenwerkende factor is.
Wat vind je zelf van overdag buiten in een groep (2-4 paarden waarmee het echt klikt) en daarna op stal (zonder uitloop). Sommige paarden kunnen echt niet over bepaalde staltypes.
Zelf zou ik niet meer kiezen voor stal 1, ookal lijkt dat het beste. Maar iets degelijks met meer uren buiten zou wellicht voor jullie kunnen werken.

En niet te vergeten dat wennen aan een stal zo'n jaar kost. Binnen anderhalf jaar zo veel heen en weer kan bij een gevoelig paard erg inslaan en lang stressvol blijven.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 00:48

RianneH schreef:
Stal 2 ligt in een woonwijk?

Eigenlijk denk ik, maar dat is lastig inschatten als je het paard niet kent, dat ook stal 2 niet geschikt is. Geen vriendje waarmee het echt klikt. Hoop prikkels maar weinig ruimte om ze kwijt te kunnen. Baas die hiervan onzeker wordt en dus ook weer een tegenwerkende factor is.
Wat vind je zelf van overdag buiten in een groep (2-4 paarden waarmee het echt klikt) en daarna op stal (zonder uitloop). Sommige paarden kunnen echt niet over bepaalde staltypes.
Zelf zou ik niet meer kiezen voor stal 1, ookal lijkt dat het beste. Maar iets degelijks met meer uren buiten zou wellicht voor jullie kunnen werken.

En niet te vergeten dat wennen aan een stal zo'n jaar kost. Binnen anderhalf jaar zo veel heen en weer kan bij een gevoelig paard erg inslaan en lang stressvol blijven.

Ja het is in een woonwijk op de buiten, er zijn veel boerderijen in de buurt. Maar moet dus ook wel veel huizen voorbij stappen. Is niet zoals op de boederij dat het op één erf is. Ik wil inderdaad niet meer te veel verhuizen, als ik zou moeten verhuizen dan liever van de eerste keer goed dan de situatie waarin ik nu zit. Financieel is het voor mij momenteel niet mogelijk voor een andere stalling te kiezen dichter in de buurt. Maar het is ook niet dat mijn paard het slecht heeft. Voor zijn luchtzuigen staat hij ideaal. Ik denk dat een stalling inderdaad waarin hij overdag in groep kan staan of als was het maar met één paard op de weide, hij al tevreden zou zijn en dan 's avonds op stal in de winter. In de zomer wil ik hem dan echt 24/7 buiten hebben.

Ik denk dat het een wisselwerking is zoals jij het omschrijft. Hij is opgeleerd om eigenlijk een wedstrijdpaard te zijn dus kent heel goed de routine van op stal staan. Daarnaast heb ik dan ook een meer houvast omdat ik weet waaraan ik me kan verwachten. Op straat komen er soms wel eens zaken voorbij hoewel hij echt 100% verkeersmak is. Maar ik denk dat het voor hem een heel ander gevoel heeft dan over een erf te lopen. Maar ik wil ook het beste voor hem en zeker omdat hij een luchtzuiger is om hem buiten te zetten. Dus een stalling die deze twee aanbied zou ideaal zijn. Maar vind dat maar eens...ik probeer af en toe eens te neuzen in andere stalling om te weten te komen hoe het daar aan toe gaat, mocht ik in de toekomst toch financieel er beter bij zitten. Heb een stalling gevonden die mijn interesse wel prikkelt, maar dan zit ik met een wrang gevoel dat hij weer op stal zal staan. Ik denk ook niet dat hij bijvoorbeeld 12u in de winter zal kunnen buiten staan.

Daarnaast denk ik dan hoe los ik het nu op? Moet ikzelf meer vertrouwen krijgen, meer zekerheid vinden in mezelf? Zou hem dat helpen? Hoe zou ik hem kunnen ondersteunen of rust geven? Weet niet goed wat ervan te denken of te doen.

Edit: misschien kan ik wel vragen of mijn paard samen mag staan in een andere weide volgende winter zodat hij wel een maatje heeft. Momenteel denk ik dat mocht ik hem nu weer veranderen het te veel zou worden.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:59

TS,

Hoe voel JIJ je je op stal 2?
Ik ben eenmaal verhuisd met mijn paarden, ik voelde me daar alleen niet echt op mijn gemak en dat was meteen te merken aan mijn paarden.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 18:59

Wisselend, ik had zoals ik beschreef voor mij ook meer structuur op stal 1, er waren meer leeftijdsgenoten en dus ook wat meer mentale steun voor mij. Stalling 2 waar ik nu sta is héél kleinschalig en ik moet wat meer overwinnen op mezelf. Mijn lesgever is wel de staleigenaar wat ik dan wel echt een pluspunt vind. In moeilijk momenten helpt hij mij dan ook meteen als hij in de buurt is. Ik overweeg om eventueel terug eens door te lessen met hem, misschien begin ik mij dan beter te voelen. Naar mijn gevoel was stal 1, meer een gevoel van thuis. Op stalling 2 is het eigenlijk wel rustig en gezellig, maar doe ik meer activiteiten. Ik ga ook op wandeling, rijlessen nemen, grondwerklessen. Dit had ik nauwelijks tot niet op stalling 1. Dus misschien voel ik mij onzekerder omdat ik zo'n uitdagingen aan ga? Misschien moet ik het wat meer tijd geven om mij thuis te voelen? Op deze stalling zijn er meer volwassen dan leeftijdsgenoten van mij (twintigers). Ik vermoed dat het inderdaad een invloed zal hebben zoals jij vermeld.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 00:50

Ik heb ook je andere topic gelezen en gereageerd. Alles begint bij jezelf. Wat zijn voor jou de verschillen tussen stal 1 en 2? Je noemt al routine, een thuisgevoel, meer spannende uitdagingen bij stal 2, bij stal 1 zat je meer in je comfort-zone.
Ik zou dus eerst eens aan jezelf werken:
-Bouw een routine op
-Zorg ervoor dat je heerlijk kalm en ontspannen bent voordat je begint
-Doe niet teveel nieuwe dingen tegelijk, zorg eerst dat het ene vertrouwd voelt voor je aan het andere begint.

Ben jij compleet in balans, heb je je ritme weer teruggevonden en voel je je comfortabel? Dan zou ik nog eens verder kijken hoe je paard zich dan voelt en waar hij nog geholpen bij zou zijn.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 22:03

Bedankt voor je reacties in alle twee de topics. Ik vind de inzichten die je geeft zeer bruikbaar en ik snap het nu wel :) ik had al zo'n vermoeden, maar het is niet altijd simpel om dit uit te vissen voor jezelf. Ik heb gisteren een heel erg ontspannen les gehad. Was voor het eerst na twee maanden dat ik nog eens heb gereden met hem. Ik had enkele hindernissen omdat hij de dag voordien echt een energiebom was.

Het opzadelen en vast staan is soms een probleem voor hem. Hij wordt nerveus, bang en voelt zich soms ingesloten. Op stalling 1 deed hij dit nooit, was altijd in stal opzadelen en net naast zijn stal. Op stalling 2 is hij eens geschrokken en sinds dan heeft hij ontdekt dat hij kan ontsnappen. Ik heb hier wel al rondom gewerkt, maar na 2 maanden niet meer te hoeven vast staan, zit de kans er nog altijd in dat hij het wel probeert.

Ik heb me ontspannen gehouden, ervoor gemaakt dat hij het niet zo makkelijk zou hebben als hij het zou proberen. Hij heeft volgens mij een paar keer laten merken dat hij nerveus begon te worden. Hij gaat dan meestal zo wat heen en weer trappelen daarna vooruit gaan, zo krijgt hij spanning telkens als hij dit deed liet ik hem achterwaarts gaan zodat hij die druk niet meer voelde. (hij wilt me nogal volgen als ik bezig ben met hem, meelopen als ik om een borstel ga enz.) een paar keer uitbundig beloond en ook eens een snoepje gegeven wanneer het zadel en alles erop lag en hij mooi ontspannen bleef staan. Spanning was nergens meer op te merken, ondertussen was dit ook een bevestiging voor mij dat de focus weer op mij lag.

Er kwamen toen twee pony's naar de piste, die beiden ontsnapt zijn. Eén daarvan was zeer luid aan het briezen (soort alarm had ik de indruk). Mijn paard was net helemaal opgezadeld, we waren allebei ontspannen. Maar zodra hij natuurlijk de twee andere pony's zag, begon hij zichzelf op te peppen. Ik heb dan met hem rond gestapt en zijn focus op mij gevraagd. Ik stopte, draaide de andere kant uit, liep over balken, ging achteruit. Ik weet dat als ik hem zijn ding ging lieten doen dat hij zou beginnen meerennen.

Pony's werden netjes in de weide gestopt en de rust kwam terug. Nu was het aan mij de keuze eerst nog eens laten lopen of onmiddellijk opstappen? Ik had een beetje een gevoel van overwinning en mijn lesgever zei ook, voel je je niet goed stap dan na 5 min af. Als bij wonder kon ik zelfstandig opstappen (wat een overwinning is voor mij met mijn zwakke knie) paard bleef voorbeeldig stil staan.

Heerlijke les gehad, hij was er als de kippen bij. Hele lichte hulpen waren voldoende voor hem. Het werk lag vooral bij mij van zo lang niet te rijden. Op het einde van de les voelde het zo goed dat ik zijn hoofdstel heb uitgedaan vanuit het zadel. Hem een snoepje gegeven zodat hij zijn stretchoefening ondertussen doet (iets wat ik nu oefenen op de grond maar ook in het zadel wil kunnen) en daarna zo naar de rand van de bak gestapt naar mijn grootvader.

Ik had mijn maatje terug. Het is voor het eerst dat ik hem zo rustig weet op deze stalling. Het is voor mij een teken dat we er kunnen geraken!

Ik denk vooral dat ik te snel voorruit wilt, zoals jij aanhaalt niet te veel nieuwe dingen willen doen. Ik denk dat ik soms mij te veel laat doen. Mijn lesgever zegt dat ik veel meer aan kan dan dat ik soms zelf denk. Vandaar dat ik wel eens nieuwe zaken wil uitproberen, maar misschien daarin mezelf voorbij loop. Bedankt om mij hier attent op te maken. De twee overige tips zijn zeker van toepassing, als ik zie hoe onze dag gisteren is verlopen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 00:21

Wat een superbericht! Hopelijk zet de goede lijn zich voort. Ik zie graag updates tegemoet :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 00:34

Ik heb mijn merrie (door omstandigheden) op meerdere stallen gestaan.
Stal 1 - 2 keer per dag voer, winter van 9-5 buiten zonder voer, zomer 24/7 weide.
stal 2- 3 keer per dag voer (+ nog 2 keer krachtvoer), 24/7 buiten paddock, in de zomer overdag weide met af en toe 1 a 2 weken op de grote weide 24/7
stal 3- 4 keer per dag voer, zomer 24/7 weide, winter van 8- 3 buiten.
stal 4 - 3 keer per dag voer, zomer 24/7 weide, winter 9-5 buiten met 2 voerbeurten buiten.

Wat viel me hieruit op? Dat mijn pony niet happy is als ze zonder eten buiten staat, nu staat ze met om 9 uur en om 1 uur een voerbeurt hooi en veel lekkerder ondanks de kleinere paddock.
Verder een misschien opvallend iets: in de winter de nacht beter doet haar goed. Ze rust meer uit, eet beter en zit beter in haar vel.
Tot slot dat ze minimaal een 8 uur per dag naar buiten moet om zich goed te voelen, hiernaast wordt ze nog getraind.
Mijn merrie heeft altijd met andere paarden gestaan, ze wordt lusteloos als ze alleen moet staan (van de zomer in een apart weitje gestaan ivm operatie.. wat een ramp terwijl ze maar met 1 draadje afgezonderd stond)

Jij bent van het ene naar het andere gegaan (winter 24/7 binnen naar 24/7 buiten). Verder staat je paardje nu alleen (kan geen contact maken met zo veel stroomdraadjes) terwijl het een kuddedier is en dan kunnen ze vaak in hun koppie geen rust nemen..

Wellicht toch kijken naar de stalling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 00:51

Ik ben van mening dat het ritme van een paard altijd zo veel mogelijk het zelfde gehouden moeten worden. Op zowel stal 1 als 2 word er te veel gerommeld naar mijn mening.

Stal 1: De zomer 24/7 buiten en de winter 24/7 binnen. 24/7 binnen vind ik een absolute no go. Dus die zou ik sowieso weg strepen.

Stal 2: 24/7 buiten en in de zomer met vriendje en in de winter zonder vriendje? Dat kun je een paard niet uitleggen. Een maatje is zo belangrijk. En zodra je die weghaalt haal je ook z'n complete zekerheid weg. Het maatje is er voor de veiligheid. De ene staat op wacht terwijl de ander slaapt. Om nog maar te zwijgen over alle andere sociale aspecten die zo belangrijk zijn voor paarden.

Daarbij ben je (nood gedwongen) veel gewisseld in een korte tijd. Een paard heeft doorgaans 6 maanden nodig om totaal te wennen aan het nieuwe plekje. Dus veel wisselen is niet fijn en kan een invloed hebben op je paard nu (bijv. dat het extra lang duurt voor hij weer tot rust is.

Is het niet mogelijk om op stal 2 de draadjes weg te halen met het paard rechts? dan hebben ze 2 schuilstallen. Dus is dat geen probleem meer.
Is dat niet mogelijk zou ik toch weer opzoek gaan naar een nieuwe plek. Beide stallen zou ik niet acceptabel vinden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 01:07

Mijn merrie is 2 jaar geleden van 24/7 buiten (voelde zich top, sloot zich af van mij, de weide was leuker als werken, oa door lichamelijke problemen) naar overdag buiten, snachts binnen gegaan, hier ging het steeds beter tussen mij en haar.
Even later ging ze naar 24/7 binnen waar ze gewoon gek werd, ze begon naar me te bijten, trappen, ze had er echt geen zin in, nergens in, alles was te veel gevraagd onder het rijden, wandelen, zelfs poetsen. Hierdoor is ze weer terug naar 24/7 buiten gegaan, maar ivm deken-bijtende paarden staat ze alleen, maar ze is alvast stukken vrolijker als normaal.

Ik weet niet hoe het met jou merrie gaat, mijn merrie durft namelijk alleen ook lekker uitgestrekt te gaan liggen slapen en krijgt dus genoeg rust, voelt zich ook zeker alleen. Mijn merrie krijgt ook onbeperkt hooi en staat op een groot weiland met schuilstal (gaat ze niet in, als ze er in staat raakt ze in paniek, zie je gelijk wat 24/7 met een paard kan doen).

Edit: Ik lees net je lange post van gister pas, per ongeluk overheen gelezen. Ik denk ook dat jij te snel verwachtte dat het je paard allemaal 'niks interesseerde', dat je te graag dacht dat er niks aan de hand was, niks anders was, daar kan een paard ook heftig op reageren. Het zoeken van iets, achter iets. Nervositeit is normaal.

Ik zou overigens niet weer verhuizen, niet nu meteen.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-14 13:43

Bedankt dames voor jullie reactie :) het is zeer leerrijk om jullie ervaringen te horen.

@Smurffie: mijn paard krijgt nu eigenlijk ook twee voederbeurten. 'S ochtends door de staleigenaar en daarna rond 13-14u kom ik eens langs met de tweede portie. Hij krijgt dan zijn emmertje en ik vul zijn hooizak. Mest uit en strooi bij. Qua voeding denk ik dat het voor hem wel heel erg goed is. Toch zeker als luchtzuiger. Hij heeft echt een berg ruwvoer waar hij zich doorheen moet eten doorheen de dag. Hij is dus heel veel bezig met eten en veel minder met luchtzuigen dan op stal te staan. Etensbak is speciaal ook langer omdat hij hier anders ook op zat te luchtzuigen. Door de lage bak doet hij dit niet meer. Ik zie hem af en toe eens luchtzuigen op een paaltje in de weide en anders is zijn favoriete plek de ingang van zijn schuilhok.

Ik denk als ik inderdaad nog eens zou moeten veranderen dat ik zoiets als stal 4 bij jou zou willen. Buiten staan zonder voer is voor hem ook geen optie. Dan gaat hij gelijk beginnen luchtzuigen of zal hij onrustig worden. Als ik hem naar de piste breng dan geef ik hem ook wat voordroog terwijl ik alles van mijn spullen ga gaan halen of eerst nog eens naar het toilet ga of iets drink. Ik heb al ondervonden dat hij dan een pak rustiger is, anders gaat hij gewoon steeds wandelen. Nu dat arabiertje daar staat gaat hij naar hem en dan spelen ze wat met elkaar. Vandaar dat ik ze soms gewoon samen laat na het werk of als ik niet werk met hem van de eerste keer.

Nini_Roosje: Natuurlijk weet ik dat sociaal contact belangrijk is, ik voel me dan ook wel wat schuldig dat hij dit niet volledig kan hebben. Hij heeft ondertussen een paardje (ruintje arabier) gevonden waar het wél mee klikt.

Het paardje dat nu naast hem staat is niet meer de Appaloosa (was een foto van vorig jaar) maar een driejarige Friese merrie en daarmee klikt het niet echt. Echter, zullen zij beiden binnenkort vertrekken. Friesje wordt verkocht en arabier stond er voor zadelmak gemaakt te worden, maar komt terug in april. Ik heb al laten vallen aan de staleigenaar dat ik graag nog een paardje erbij had gehad, vooral met een knipoog naar het Arabiertje. Die twee kwamen direct overeen en telkens als ik naar de piste ga laat ik ze wat samen staan. (de piste is aan hun huis en ze hebben daar ook een schuilhok en paddock) De staleigenaar zou er eventueel voor kunnen zorgen als het Friesje binnenkort vertrekt dat de arabier eventueel zou blijven.

Ik zal alvast vragen wat de mogelijkheden zijn om die stroomdraadjes weg te halen. De ene weide is héél erg nat en het gedeelte waar mijn paard staat is eigenlijk zo droog als mogelijk met dit weer :) Misschien een argument om hem te overhalen om de twee weides samen te gooien. Misschien zou het met deze aanpassingen beter worden voor hem. Ik merk alvast al wat veranderingen bij hem op. Ik ga het alvast proberen, ik weet dat mijn staleigenaar druk op zoek is met het vinden van nieuwe weides in de buurt zodat de paarden tijdens de winter kunnen wisselen. Misschien als hij dit plan niet ziet zitten dat hij een weide vind waarin dit wel mogelijk is.

xSlvna: Mijn paardje staat eigenlijk wel rustig alleen. Rolt zich en staat graag in zijn schuilhok. Hij is qua gewicht zeer goed nu, zelfs een beetje te dik. Maar dit komt mede omdat ik niet zoveel met hem werk. Daar komt er binnenkort verandering in. Ik denk dus niet dat het voor hem zo problematisch is, maar het misschien toch beter is om een maatje bij hem in de weide te hebben. Sinds we wat beter contact hebben hangt hij ook niet meer zo aan zijn maatje. Als ik hem kom halen en het Friesje reageert erop dat hij weggaat, kijkt hij zelfs niet meer om. Terwijl dit enkele weken geleden een ander verhaal was.

Ik hoop dat een antwoord heb kunnen bieden op jullie reacties, alvast héél erg bedankt voor jullie tijd om dit topic door te nemen en een reactie achter te laten! Ik ga ten laatste morgen naar de stalling :)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 22:21

Even een kleine update: ik ben vandaag naar de stalling geweest, maar de staleigenaar was er even niet. Ik heb dan maar een mail gezonden en er is al een nieuw maatje beschikbaar voor mijn paard indien het friesje weg zou zijn. Deze komt maandagavond aan. Morgen ga ik dus even bespreken hoe hij dit ziet en wat eventueel de mogelijkheden zijn om ze samen te zetten.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 23:03

Zo mijn staleigenaar is ingegaan op mijn verzoek, hij heeft de weide open gezet achteraan, er is dus een zeer brede doorgang en de paarden staan samen :) heb vandaag mijn paardje al liggen terug gevonden in de weide, hij was lekker aan het slapen. Momenteel is het nog altijd het Friesje, het nieuwe ruintje zou het maatje worden van mijn paard omdat hij zeker zal blijven zo hoef ik niet steeds te veranderen van weide maatje :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:08

Oh dat is fijn zeg, lekker wat sociaal contact. Hopelijk krijgt je paard daar ook wat extra rust van.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 20:28

Even een leuk weetje, ik ga deze week niet kunnen werken met mijn paard vanwege mijn aller eerste job! :) heb geen tijd om deze week naar hem te gaan, ben nu twee dagen bezig en ben elke dag doodmoe van alle informatie die op me af komt. Gelukkig kan ik op mijn grootvader rekenen dat hij eens langs gaat en mijn lesgever gaat deze week ook met Smart werken.

Vandaag vertelde mijn grootvader dat hij een uur in de weide is geweest en dat hij Smart geen enkele keer heeft zien luchtzuigen! Dat is iets dat nog niet gebeurd is sinds ik hem heb ! :) ik zie het als een positief gevolg van mijn overleg met de staleigenaar. Ik denk dat hij hem beter in zijn vel voelt :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:30

Succes met je nieuwe job!

En wat fijn dat het luchtzuigen ook verbetert, dat is zeer zeker een goed teken. Hopelijk blijft het allemaal de goeie kant op gaan :j