Hoe kom ik van mijn stomme angst af?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Hoe kom ik van mijn stomme angst af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 16:43

Hoi allemaal!

Ik kamp met wat onzekerheid probleempjes, die eigenlijk vrij nieuw voor mij zijn. Zo zijn ze ontstaan:

In mijn tienerjaren was ik een onbevangen ruiter, deed de gekste en gevaarlijkste dingen en kende geen angst. Niet teveel doordenken etc, jullie kennen het wel.

Een aantal jaren geleden kwam ik in het bezit van een ruin (hiervoor al de nodige paarden en pony's bezeten)en de eerste jaren ging het goed. Er was al het vermoeden dat dit dier een kronkel bezat, kon ineens in paniek raken en op hol slaan, rodeo uitvoeren en bijvoorbeeld ineens schoppen naar langsrijdende fietsers of auto's. Dit gedrag ontstond eigenlijk ineens, ik ben er toen een aantal keren heel hard afgevallen, kreeg een aanvaring met een automobilist, nougoed, ik ben er dus mijn zelfvertrouwen en onbevangenheid door verloren.

Nu heb ik een jong paard gekocht, Dafydd kwam op 1 jarige leeftijd bij mij en is bijna 3. Het is een verschrikkelijk lief dier, zit in de basis geen kwaad in. Maar nu raak ik compleet over de zeik als hij met lopen buiten bijvoorbeeld schrikt. Als hij aanstalten maakt te schrikken etc. Ik ga het liefst situaties uit de weg die hem aan het schrikken zouden kunnen maken. De omgeving is hier redelijk druk en ik zie de aller ergste scenario's voor mij; hij rent de straat op en maakt een ongeluk en weet ik het allemaal. Als ik op het strand loop zie ik zelfs op hol slaande paarden voor mij en weet ik het wat, ik draaf heel erg door en dit past helemaal niet bij mijn karakter; ik ben een doorzetter, harde werker en geen aansteller.

Ik ben gewoon een schijterd geworden! Ik was altijd heel zeker met mijn paarden, heb ook echt wel de nodige ervaring. Nu vraag ik mij dus het volgende af:

Ik wil hem tegen de tijd dat hij 3 is wegbrengen naar een stal die hem voor de wagen beleert. Ik wil eerst mennen en daarna pas rijden. Ik zie alweer allerlei doemscenario's in mijn hoofd; hij gaat er vandoor met de wagen erachter, over de kop, in de sloot en weet ik het allemaal. Is het een optie hem een maand langer op die stal te laten staan, zodat hij doorgereden kan worden voor de wagen en zij mij kunnen begeleiden?
Ik ben er wel van overtuigd na een paar succeservaringen mijn vertrouwen weer helemaal terug te hebben. Zijn er nog dingen die ik kan doen? Ik wil dit helemaal niet, ik wil straks heel veel genieten zonder angst!

Laat een ding voorop staan, ik heb ervaring met inrijden, jonge dieren etc, en in de bak enzo ken ik helemaal geen angst. Ik heb Dafydd heel bewust gekocht omdat ik geen zin meer had in paarden waar door anderen mee geklooid was.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:05

Je angst is terecht maar waarschijnlijk tijdelijk, je moet er "even doorheen".
Doe het eerste deel van je zadelmak maken enz. samen met iemand die rustig en vriendelijk is en helemaal niet bang.
Dat neemt je mee in vertrouwen.

Probeer eens bij http://www.tamarabakker.nl

Ze doet dat heel erg goed.

Snollygoster

Re: Hoe kom ik van mijn stomme angst af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 19:16

Ik herken mij heel erg in jou verhaal, vroeger ook een echte waaghals op het paard, was me van geen kwaad bewust, tot ik eens een paard tegenkwam waar ik volledig de controle over kwijt was. Ook zoals jouw ruin eigenlijk, uit het niets gek beginnen doen (in mijn geval was het een merrie). Sindsdien ook echt bang geworden, soms beeld ik me zelfs doemscenario's in met mijn eigen paard, terwijl ik hem door en door ken en dit helemaal nergens voor nodig is!

Ik volg dit topic, want ik heb zelf ook nog geen oplossing gevonden!

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:32

Kom gezellig een keer rijden op die makke fjord van mij! Haha als jij weer zelfvertrouwen krijgt, vertrouw je elk paard..

Ik bedoel, mensen zeggen altijd: je moet je paard vertrouwen... Maar dat is onzin, je moet jezelf vertrouwen en dan vertrouw je elk paard..

Hoe krijg je je zelfvertrouwen terug: ff een tijdje op super makke paarden rijden dan krijg je het vanzelf weer terug dat komt vast helemaal goed! Of zorg dat je aan wat anders denkt tijdens het rijden, zet bijvoorbeeld muziek op ofzo, probeer niet zoveel te denken..

Marieke33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:39

Klinkt misschien stom, maar een bezoekje aan een psycholoog kan je misschien ook wel helpen. (Natuurlijk in combinatie met iemand die jou en je paard gaat begeleiden!! )
Een psycholoog kan je helpen om grip te krijgen op je gedachten en deze te sturen. Dat je wat angst hebt is normaal na wat je beschrijft, maar dat het je dagelijkse leven gaat beheersen en gaat "doem"denken is niet normaal. Voor je het weet ga je over op de angst-aanvallen. En dat is niet de bedoeling als je gewoon lekker met je paardje bezig wilt zijn en samen wilt genieten!
Veel succes, ik hoop dat je snel weer onbezorgd kunt genieten van je paardje!

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:50

Was vroeger ook zo een waaghals, sprong op de gekste paarden, sprong 1 meter zonder zadel met een pony die bijna altijd weigerde. Na een keer van mijn betrouwbare paard te zijn gevallen-hij schrok van een vogel, met een gesloopte zelfvertrouwen en vertrouwen in mijn paard als gevolg, durfde ik ook bijna niets meer. 2 jaar later durf ik wel in het bos te rijden, maar niet op/naast de weg en springen 40cm, hoger niet.

InfinityT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:59

Zó herkenbaar! Eerst nooit bang van paarden, huppelde als klein meisje al lekker tussen de grote Friezen door. Toen kreeg ik twee verzorgfjorden waarvan ééntje een gigantisch kreng was en mij letterlijk het land uit schopte. Resultaat: bange ik. Toen kregen we op wonderbaarlijke manier een behoorlijke verstandshouding. Ik kon alles met d'r, niks was te gek. Mennen met de sulky, kneiter hard over de paden scheuren en het liefst zó hard door kuilen knallen dat ik bijna van de sulky af kletterde. Buitenritten kon me niet gek genoeg. Racen, waterplassen, paden met bochten, boomstammen springen komt u maar! In de bak net zo. Hindernissen werden steeds hoger. Ik reed zelfs tuigloze buitenritten, kon mij wat schelen! Peerd luistert wel, en anders tsjah... gaattie er vandoor. So what? (reed toch in de middle of nowhere).

Totdat ze besloot niet meer te springen :+ (waarschijnlijk ergens pijn gehad). In de hindernis, naast de hindernis, voor de hindernis, achter de hindernis, op de hindernis. Geen plek te bedenken waar ik niet gelegen heb :D Oh! Zelfs een keer met paard en al omgedonderd op de omheining (ook erg leuk, paal van de omheining brak, mijn been niet :D ). Met de andere fjord er een keer op buitenrit afgedonderd. Resultaat: cap kapot (lees: dwars door). Geloof het of niet, maar ik reed daarna nog steeds tuigloze buitenritten :D

Paard waar ik alles mee deed is overleden. Toen een jaar een stop gehad vanwege stage en verdriet van dat paard. Daarna was het resultaat van dit alles: springangst, buitenritangst, angst voor cavaletties. (Erg handig bij Welsh K die vrij snel gespannen raakt). Mijn manier op dit op te lossen: knop om zetten. Klinkt zo makkelijk!! Ik weet het. Maar het is echt een kwestie van de knop om zetten. Niet nadenken, gewoon doen. Ik heb dan maar zoiets: als ik eraf donder, dan maar. Zien we dan wel weer. Je niet druk maken om wat kán gebeuren, want dan kun je je hele leven wel bang blijven. .

Bouw vertrouwen op met de dingen die wél goed gaan. Zo heb ik het ook aangepakt met mijn 'nieuwe' bijrijdpaard. Eerst veel dressuur gereden om mijn zit goed te krijgen en vertrouwd raken met zijn bewegingen. Als uitstappen nam ik hem een ronde mee door het bos, aan de hand want erop durfde ik niet :D Toen ging ik uitstappen náást de stal (soort oprit). En op een gegeven moment nam ik ook een stukje van de weg mee. Steeds wat verder totdat ik gewoon met hem door 't bos ging. Vorige week hebben we in de (privé)les balkjes gegaloppeerd. Guess what?! Ik vond het mega leuk

Gewoon doen dus :) En mensen die je stimuleren hielp mij ook heel erg. Eigenaresse van bijrijdpaard zei ook: gewoon doen. Mijn instructrice zegt al niet eens meer wat, die doet het ook gewoon. Legt balken neer en ga je gang maar. Gewoon doen :) Dat is hoe je over je angsten heen komt. Je moet er dóórheen.

(Wát een lang brabbelverhaal dit, snorry :+ )

mybeaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:07

Nou ik ben nooit een waaghals geweest. Ik ben namelijk 13 jaar en ben al zo lang als ik paard rij heel bang, niet over wat het paard allemaal kan doen want ik heb best een lastig/schrikkerig paard.

Maar laats gingen we in de les pony wissel doen en toen mocht ik op het aller braafste paard. Ik ben heel bang dat ik er met de galop afval en doe ik dit dus zelfs met mijn eigen paard niet om dat die er om bekend staat je er af te gooien als je gaat galopperen. Mijn instructrice wou dat ik dus op die andere pony ging galopperen maar dat wou ik niet en het lukte dus ook niet om het paard in galop te krijgen inmiddels had het meisje die op mijn pony ging al 6 rondjes gegaloppeerd. Toen de les was afgelopen had ik nog steeds niet gegaloppeerd.

Ik baalde daarna enorm van mezelf en voelde me stom. Omdat iedereen had staan kijken en ik denk dan altijd dat die mensen denken wat een stom meisje die kan echt niet paardrijden!

love_nelzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:10

Eerst deed ik ook gewoon alles met paarden maar op gegeven moment werd ik ook bang. Dat kwam omdat ik van een paard was gevallen, heel lang niet op hem gereden, maar op anderen paarden. Ik was ook heel voorzichtig want ik was bang om nog een keer te vallen. Toen zei mn moeder:'Ga maar weer eens op hem rijden.' Ik heb het uiteindelijk gedaan en het ging goed. Ik heb vaker op hem gereden en het ging steeds beter.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 21:47

Onbevangenheid verliezen komt niet alleen door slechte ervaringen, maar ook door ouder worden en de gevolgen van ongelukken voor jouw situatie (baan kwijt bv). Die ontwikkeling is normaal, maar zo erg als jij beschrijft moet en wil je niet hebben als je met paarden verder wil. Zoek een instructeur die je al een stuk kan helpen door samen te gaan wandelen bv, want juist een paard dat voor de wagen moet heeft heel veel ervaring met verkeer en enge dingen nodig naast een menner die hem kan steunen.
Als dat alles een jaartje langer duurt krijgt pony daar niks van, dus pin je niet strak vast op het schema wat je nu opgeeft. Ik zou alleen hem niet wegbrengen voordat je er zelf mee de weg op durft, want als je bang bent moet je zeker niet op de bok gaan zitten.

Van wat ik begrijp heeft pony enkel veel km's in de grote wereld nodig en jij juist de goede ervaringen die het braaf overal langs gaan oplevert onderweg. Iemand op stal met braaf paard die samen al wandelend op stap wil? Liefst paar dagen achterelkaar met elke dag op andere plek overnachten. Van zo'n trektochtje van een paar dagen worden ze een stuk volwassener en stabieler tussen de oren en ze zien veel meer dan van enkel het gewone rondje. En ondertussen in de bak lekker aan de slag met schrikparcoursen en alles wat er bij komt.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 09:54

Wat een top antwoorden, onwijs bedankt. Dit paard is heel koel in zijn kop en ik ben zeker wel de baas over hem, maar er hoeft maar iets te gebeuren en ik ga denken. Ik ga op zoek naar iemand die met mij eens een flinke wandeling wil maken, ik heb dat wel vaker gedaan en het ging altijd wel goed, maar ik heb gewoon een paar keer een succes ervaring nodig denk ik. Met de opmerking dat eerst ik over straat moet kunnen met hem voordat ik hem überhaupt inspan, daar ben ik het eigenlijk helemaal mee eens en zet me wel aan het denken.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:42

herkenbaar hoor, ik zie ook overal gevaar en ik zie dingen die mis KUNNEN gaan. Heeft in mijn geval zeker met ouder worden te maken en verantwoordelijkheden t.o.v. gezin/kinderen.
Ik zou willen dat ik weer wat onbevangener zou zijn, heeft mijn paard wel nodig, een zekere ruiter.... Tips zijn hier dus zeker welkom!

Mies_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 11:34

Ik snap het ook hoor !
Heb je al een goede band met je paard/pony ??
anders zou ik vooral eerst met hem aan het vertrouwen aan elkaar werken.
Als je haar of hem voor 100% vertrouwd denk ik dat je al meteen minder bang word!

Nog veel succes :wave:
/3

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:10

ik vertrouw haar wel maar door mijn onzekerheid vertrouwd ze mij nog niet altijd...

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:57

haha ik dacht dat je TS was max66 aan je reactie te zien

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 18:32

Ik heb hem al vanaf veulen, dus ja mijn band is prima en het vertrouwen is er ook :) Het komt vast allemaal goed hoor, vooral fijn dat ik niet de enige ben in de wereld.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:14

Een beetje angst is zeker niet verkeerd, paarden kunnen idd soms heel gevaarlijk zijn, er gebeuren meer ongevallen bij het rijden en werken met paarden dan er ongevallen gebeuren met bv een brommer, dus echt wel gevaarlijker dan de meeste mensen denken.
Je wordt ouder en begint meer de risico's te zien en te beseffen dat een ongeval ook invloed heeft op de rest van je leven.
Maar in dit geval is de angst niet helemaal gegrond, je moet het leren kanaliseren.
Je zegt over genoeg kennis en kunde te beschikken, hier twijfel ik zeer sterk aan, het is net die kennis die jou in staat moet stellen het paard de rust te kunnen brengen, dit lukt jou blijkbaar niet altijd, dus er is meer kennis en kunde nodig, zeker bij het omgaan en beleren van een jong paard, een paard moet zijn aandacht naar jou richten en steeds weer aan jou vragen naar het "wat en hoe" jij moet dan altijd de rust kunnen tonen en het paard een veilige optie aanbieden.
Dus ook bij eventueel een schrikreactie, alles kan geleerd worden.
Ik ken genoeg trainers die zeggen tjaaa de laatste 10jaar heb ik nog nooit op een ongecontroleerd paard gezeten, dus nooit echt gevaarlijke toestanden ondervonden, nochtans zijn het net die trainers die heel veel probleempaarden krijgen om ze weer op het goede spoor te krijgen. Goede en doordachte training is dus veiligheid.

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:15

Je zult je vertrouwen terug moeten krijgen :). Na een paar flinke vallen is het niet gek dat je wat angstiger bent. Je word ouder en ziet wat meer de gevaren overal van in nu.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 00:45

Ik raad je aan om veel en lang met je paard bezig te zijn (zolang je paard aan kan op jonge leeftijd uiteraard). Als je bijvoorbeeld een kwartiertje gaat wandelen, kun je best een kwartier lang alert zijn. Maar ga je 2 uur wandelen, dan kan je gewoonweg niet 2 uur lang alert zijn of elke keer schrikken als je paard schrikt.

En zoek iets wat je hoofd bezig houdt: tafel van 7, een verjaardagsliedje, een tongbreker (de kat krabt de krullen van de trap). Wat er namelijk gebeurd is dat je hoofd met je op hol slaat. Door weer terug in het hier en nu te komen, stopt dat vanzelf de ergste angst.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 10:48

Ik ben het met de rest mee, niet concentreren op het probleem.
Want anders gaat er een patroon vormen. En vooral terug vertrouwen winnen, eventueel onder begeleiding.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 10:55

Zo herkenbaar, ik ga ook dingen uit weg. Draai in mijn hoofd allemaal filmpjes af wat er allemaal wel niet kan gebeuren. Alleen is het bij mij van kwaad tot erger gegaan. Eerst gingen we alleen dit uit de weg en nu dit en dat. Kan het ook niet echt doorbreken bij mezelf en paard word daar juist alleen maar onzeker van hoewel je dingen uit de weg gaat om 'voor ons gevoel' de zekerheid te creeeren hebben dat er niets kan gebeuren. Erg lastig!

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 12:14

Heukeltje schreef:
Zo herkenbaar, ik ga ook dingen uit weg. Draai in mijn hoofd allemaal filmpjes af wat er allemaal wel niet kan gebeuren. Alleen is het bij mij van kwaad tot erger gegaan. Eerst gingen we alleen dit uit de weg en nu dit en dat. Kan het ook niet echt doorbreken bij mezelf en paard word daar juist alleen maar onzeker van hoewel je dingen uit de weg gaat om 'voor ons gevoel' de zekerheid te creeeren hebben dat er niets kan gebeuren. Erg lastig!

Eigenlijk zouden er echt sportcoaches moeten zijn om zoiets op te lossen.
Kan je niet meer steun vragen aan je lesgever? Volgens mij zou helpen ontspannen al heel veel betekenen voor jou

Fayve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 19:22

Als je denkt dat je er zelf niet zo overheen kunt komen zou je eens moeten kijken naar ''exposure'' therapie. Hoewel dit in het begin wel erg zwaar kan zijn worden er echt goede resultaten mee behaald :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 14:13

Ik ben geen bang trillerig rietje hoor, niet de boel verder opblazen dan nodig, maar wel doe doemscenario's in m'n hoofd. Ik heb al wat mensen ingeschakeld die meegaan met wandelen, bij het beleren zal ik er veel bij zijn en na het beleren krijg ik de eerste weken begeleiding. Na een aantal succeservaringen zal het zeker goedkomen. Mijn andere idee was om nu alvast op het ultrabrave paard te rijden van mijn buurvrouw, daardoor zal ook het vertrouwen buiten groeien..

Fayve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:38

denice schreef:
Ik ben geen bang trillerig rietje hoor, niet de boel verder opblazen dan nodig, maar wel doe doemscenario's in m'n hoofd. Ik heb al wat mensen ingeschakeld die meegaan met wandelen, bij het beleren zal ik er veel bij zijn en na het beleren krijg ik de eerste weken begeleiding. Na een aantal succeservaringen zal het zeker goedkomen. Mijn andere idee was om nu alvast op het ultrabrave paard te rijden van mijn buurvrouw, daardoor zal ook het vertrouwen buiten groeien..

Klinkt als een goed plan! Als het allemaal wat vertrouwder aanvoelt en je je wat zekerder erbij gaat voelen komt het vast wel goed :)