B Proefje - Stilstaan & Van been wisselen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paardje_x

B Proefje - Stilstaan & Van been wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 20:19

Hoi, ik ga binnenkort mn eerste b proefje doen met mn pony, maar met het stilstaan (dus groeten), moet je paard dan vierkant stilstaan? zo niet, krijg je er dan wel een extra punt voor? En moet je paard als ie stilstaat aan de teugel? zo niet, krijg je er dan een extra punt voor? En met van hand veranderen, moet je dan op de X van been wisselen of als je vlak bij de andere hand bent?
Waar moet ik vooral op letten bij mn B proefje heeft iemand nog tips voor de eerste x? :D

AnnevM

Re: B Proefje - Stilstaan & Van been wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:22

Ik heb afgelopen zaterdag mijn eerste wedstrijd gehad. Met groeten heb ik in mijn tweede proef hogere punten gekregen omdat ze vierkant stond en nageeflijk bleef en met mijn eerste proef deed ze dat niet waardoor ik 2 punten minder had. Scheelt toch wel wat!
Ik heb van been gewisseld aan het eind van het veranderen dus pas na de X en heb daar geen commentaar ofzo op gekregen dus neem aan dat dat goed is!
Als tip: Vooral genieten en er de eerste keer niet teveel van verwachten, dan komt het helemaal goed!

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:23

Van been wisselen doe je als je paard 1 hoef op de hoefslag zet. Ik deed t laatst onbewust net na de X, kreeg er 2 minpunten voor.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:24

Vierkant halt hoeft niet maar levert wel een hoger cijfer op.
Het gewicht moet gelijk over de benen verdeeld zijn, that's all.

Van been wisselen moet op het einde van de diagonaal

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:24

Vierkant halt hoeft niet maar levert wel een hoger cijfer op.
Het gewicht moet gelijk over de benen verdeeld zijn, that's all.

Van been wisselen moet op het einde van de diagonaal

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:26

wwillemijn schreef:
Van been wisselen doe je als je paard 1 hoef op de hoefslag zet. Ik deed t laatst onbewust net na de X, kreeg er 2 minpunten voor.

Twee minpunten is wel erg streng.
Aan het einde van de diagonaal, staat gewoon omschreven in het wedstrijdreglement.

Als je je paard gewoon netjes halt kunt laten houden en weer voorwaarts kunt laten gaan is dat in de B al heel mooi. Hij hoeft niet 100% vierkant te staan, maar wel op 4 benen, dus niet 1 been helemaal gestrekt naar achteren, of op de punt van de hoef.

Hondkatpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:29

In de b klasse is het nog niet zo belangrijk dat je pony vierkant staat. Het ziet er natuurlijk wel beter uit maar ze letten er nog niet zoveel van. Ik zou je pony wel een Beetje houden. Hij hoeft nog niet helemaal perfect nageeflijk te lopen, maar ik denk dat je er wel wat hoger mee scoort
Bij van hand veranderen maakt het niet uit wanneer je van been wisselt. Ik doe het altijd aan het eind van diagonaal, dus net voor de hoek, maar het mag ook eerder. Dat maakt niks uit.
Verder gewoon rijden zoals je altijd rijd en lachen :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:30

Fvbb schreef:
Bij van hand veranderen maakt het niet uit wanneer je van been wisselt. Ik doe het altijd aan het eind van diagonaal, dus net voor de hoek, maar het mag ook eerder. Dat maakt niks uit.

Dit is dus absoluut niet waar, lees mijn bovenstaande post even...

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:34

Als je in middendraf van hand veranderd moet je niet op X van been verwisselen omdat je je paard dan uit zijn ritme kan halen, als je in arbeidsdraf van hand veranderd aan het einde van het diagonaal.

Je paard hoeft in de B niet aan de teugel te lopen maar je kan er wel betere cijfers voor krijgen. :)

Paardje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 20:53

Bedankt allemaal! Het gaat vast wel lukken :D
Heb 'm namenlijk heel goed aan de teugel :)

Hondkatpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 21:10

kleinvosje schreef:
Fvbb schreef:

Dit is dus absoluut niet waar, lees mijn bovenstaande post even...

Oh sorry, ik dacht dat het niet uit zou maken

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 09:58

min 2 geven voor verkeerde been mag niet, je mag een punt in mindering brengen op t cijfer wat je zou geven. Ik zet er dan ook bij "eerder been wisselen". Op X been wisselen als je halve grote volte links en dan halve grote volte rechts rijd, of bij een slangevolte op de A-C lijn wisselen. Anders net voor je een nieuwe wending in gaat rijden. (E af wenden B rechterhand bv) of voor je een hoek in gaat na diagonaal.

Blackyapril

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:51

In de B hoeft je paard of pony nog niet helemaal vierkant te staan;)

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:57

kleinvosje schreef:
Aan het einde van de diagonaal, staat gewoon omschreven in het wedstrijdreglement.
...

Ja joh?
Ik heb t/m het M gereden, en ik wisselde altijd direct aan het begin van de diagonaal. Nog nooit een opmerking/minpunten over gehad! :+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 00:07

Dan heb je gewoon mazzel, onoplettende jury's of jury's die het niet lieten opschrijven gehad. Het staat namelijk echt gewoon in het reglement!

Myrthe_heiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 01:22

je hoeft niet vierkant te staan en ook niet aan de teugel maar voor aan de teugel krijg je wel meer punten...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 08:21

Je hoeft in geen enkele klasse aan de teugel, aan het einde mag je gewoon weer naar huis met je paard :+ Maar je punten gaan wel gewoon (terecht) dieptriest zijn en dat is niet leuk om mee naar huis te gaan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 09:07

Leuk dat je begint met wedstrijd rijden. Succes en geniet er vooral van. Vooral lekker rijden.

Misschien is het handig om eens het wedstrijdreglement door te lezen, dan weet je welke spelregels er gelden, wat er wel en niet mag, zoals bijv. geen beenbescherming om de benen van je paard. etc. en andere dingen waar je je waarschijnlijk niet bewust van bent, zoals de maximale lengte van je zweep, de kledingvoorschriften enz.

Hierin vind je ook dat de regel dat je aan het eind van de diagonaal van been moet wisselen.
zie artikel 115, 8
8. Lichtrijden in draf:
Het van been verwisselen bij het van hand veranderen op de diagonaal
gebeurt aan het einde van de diagonaal, tenzij in de desbetreffende proef
anders wordt gevraagd. Er behoort op de buitendiagonaal (het
buitenvoorbeen) lichtgereden te worden.

https://www.knhs.nl/kenniscentrum/regle ... -dressuur/

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:21

Wat janouk schrijft, schreef ik al eerder. Vandaag ook weer veel ponyruiters te vroeg zien wisselen. Ook een korte diagonaal is een diagonaal, en daarbij dus ook aan het einde pas wisselen...

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:24

kleinvosje schreef:
wwillemijn schreef:

Als je je paard gewoon netjes halt kunt laten houden en weer voorwaarts kunt laten gaan is dat in de B al heel mooi. Hij hoeft niet 100% vierkant te staan, maar wel op 4 benen, dus niet 1 been helemaal gestrekt naar achteren, of op de punt van de hoef.

Mag het wisselen dan ook niet aan het begin van de diagonaal? Want dat doe ik ook vaak en ik heb er nog nooit commentaar op gehad...

edit: zie nu het stukje reglement... Ik doe het dus best vaak fout :+

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:27

kleinvosje schreef:
Wat janouk schrijft, schreef ik al eerder. Vandaag ook weer veel ponyruiters te vroeg zien wisselen. Ook een korte diagonaal is een diagonaal, en daarbij dus ook aan het einde pas wisselen...

En met B-E van hand veranderen dan? Moet het dan wel op X, of ook pas voor het afwenden?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:28

Je quote het antwoord al, van B naar E is ook een diagonaal, dus aan het einde...

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:33

Bij de meeste oefeningen is het dus aan het eind van de oefening. Je stoort je paard er alleen mee als je een halve grote volte links en dan halve volte rechts of slangenvoltes ed gaat rijden en dan wissel je wel op X of in ieder geval de AXC lijn.

Paardje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 17:12

Urielle schreef:
Je hoeft in geen enkele klasse aan de teugel, aan het einde mag je gewoon weer naar huis met je paard :+ Maar je punten gaan wel gewoon (terecht) dieptriest zijn en dat is niet leuk om mee naar huis te gaan.

In geen enkele klasse aan de teugel? ...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:15

DAt is sarcasme Paardje, lees het maar even goed...