Kan je met een dressurzadel springen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wisdem

Kan je met een dressurzadel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 17:47

Ik weet helemaal niet of deze vraag in dit topic hoort, maar de reden dat ik het vraag is of dat dus kan. Wij zijn op zoek naar een ander zadel. Wij rijden opdit moment met een boomloos zadel maar mijn dochter kan er niet aan wennen en wil graag een ander zadel. Ze heeft om de week springles. Dus zat ik zelf te denken aan een veelzijdigheids zadel. Maar ik hoor dat je met sommige dressurszadels ook kan springen. Wat is jullie mening hierover? Gr Margaret

LieZ_Horses

Re: Kan je met een dressurzadel springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:48

Ik heb bij allebei m'n bijrijdpaarden een dressuurzadel, hier spring ik zo nu en dan ook mee. Dat gaat prima vind ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:49

Nee. Je kunt geen fatsoenlijke verlichte zit aannemen.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:49

Het kan.
Maar daar is dan ook alles mee gezegd..
Of het voor jou (en je paard) plezierig is :=

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:50

Als je om de week springles hebt lijkt een dressuurzadel mij niet geschikt.
Het kan inderdaad wel.

Zou je dan niet beter een veelzijdigheidszadel kunnen zoeken?

HappyTeuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:52

Ik deed met een dressuurzadel wel af en toe een laag sprongetje maar als je vaker springt zou ik een veelzeidigheids zadel of spring zadel dat is fijner voor jezelf en het paard.

maximepatser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:54

lijkt me niet super prettig...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:55

Ik spring ook met mijn dressuurzadel, maar het is enkel "comfortabel" tot op zekere hoogte. Als ze wekelijks springles heeft en dus waarschijnlijk ook wat de hoogte in gaat, zou ik het niet doen.

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:57

ik spring redelijk vaak met mijn dressuur zadel ,

mijn paard heb er geen last van en ik ook niet je kan alleen niet helemaal goed de beweging maken.
ik heb wel beugels die over de zweetbladen heen zitten in plaats van eronder

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:58

Wat doen jullie verder met rijden? Je zou ook nog gewoon een springzadel kunnen kiezen. Naast springen kan je er verder prima recreatief mee rijden :)

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:58

Wij hebben een wintec dressuur zadel, en in principe kan je er inderdaad mee springen, maar het is er natuurlijk niet voor gemaakt. Voor af en toe een sprongetje kan het wel. Als er echt regelmatig mee gesprongen wordt, dus inderdaad om de week les, en waarschijnlijk ook tussendoor af en toe, dan is een dressuurzadel niet het meest geschikte zadel.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:01

Ikzelf zou voor een veelzijdig zadel gaan :) Een vriendin heeft deze: Rijd soms dressur, soms springen maar vooral recreatief. :)

anneeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:01

ik zou veelzijdigheid of spring zadel pakken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:04

Ik zou dan gaan voor een vzh-zadel richting springen :)

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:05

Het kan wel, maar je kunt misschien beter voor veelzijdigheid kiezen. Die kun je voor allebei gebruiken. Ik heb met een dressuurzadel 60 cm gesprongen, maar daarna gaat het echt niet meer :')

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:07

Ik trainde met enige regelmaat (1 keer per week, soms vaker) het springen met dressuurzadel, hindernissen tot 1,10m met een 1,50m pony, geen problemen mee, maar merkte dat zowel paard en ik het fijner vonden met het springzadel, steviger maar toch meer vrijheid voor beide, sprongen gingen ook opeens makkelijker de hoogte in.

Ik zou geen VZH zadel kopen, springzadel kun je prima mee dressuren, VZH kun je vaak niet fijn mee springen en niet fijn mee dressuren, vind ik.

Wisdem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-14 18:22

xSlvna schreef:
Ik trainde met enige regelmaat (1 keer per week, soms vaker) het springen met dressuurzadel, hindernissen tot 1,10m met een 1,50m pony, geen problemen mee, maar merkte dat zowel paard en ik het fijner vonden met het springzadel, steviger maar toch meer vrijheid voor beide, sprongen gingen ook opeens makkelijker de hoogte in.

Ik zou geen VZH zadel kopen, springzadel kun je prima mee dressuren, VZH kun je vaak niet fijn mee springen en niet fijn mee dressuren, vind ik.

En met welk merk dressuurzadel rij je dan als ik vragen mag.

Mijn dochter heeft elke week les zowel dressuur als springen. Zelf rij ik puur recreatief. Met name buitenritjes. Aan een springzadel heb ik nog niet gedacht. Wist niet dat je daarmee ook anders mee kan rijden, :o

Innuendo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:24

Volgens mij wel, al vind ik een ander zadel fijner :)

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:24

Lijkt mij niet erg prettig, maar iedereen is anders natuurlijk! Ik zou dan voor een vzh zadel gaan denk ik? Ik zelf vind dat prettig zitten met zowel het springen als dressuur

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:25

Ik zou voor jullie beider comfort een vzh nemen. Springzadel vind ik persoonlijk niks. Je zit er zo los op, ik had het idee dat ik er zo naast zou liggen als mijn paard een sprong opzij zou maken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:26

Jahoor kan best, gewoon stevig vastpakken en springen maar :j
Maar springen is leuker met een paard eronder... :+

Nee zonder gekkigheid, voor af en toe een sprongetje kan het prima, maar voor eens in de twee weken springles wil je echt wel een springzadel of veelzijdigheidszadel (als ze daarnaast ook dressuur doet en andere dingen)

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:28

Ik vond het zelf voor geen meter zitten, dit omdat je korter moet zitten met springen en je dan met je knieën voorbij het blad komt. Kan je beter voor een vzh zadeltje kijken ;)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:29

Ik heb een verzorgpaard dat alleen een dressuurzadel heeft.
hier heb ik ook een tijdje mee gesprongen ( tot 1 meter en wedstrijden )
hier een foto:
Afbeelding
zoals je ziet komt het mijn houding niet ten goede, dus ik zou het niet aanraden.
inmiddels heb ik ook na lang twijfelen (omdat het niet mijn eigen pony is) toch een
wintec springzadel gekocht.
en mijn houding is opeens veel beter :j

ik zou voor een springzadel gaan!
ik verkies voor dressuur eigenlijk ook mijn wintec boven de county competition (geen prutszadel hoor prijzen liggen tussen de 1000 en 2000 euro :=

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:29

Het kan wel, heb het ook een paar keer gedaan maar echt fijn is het niet. Dan zou ik in jouw geval toch voor een veelzijdigheid zadel kijken, daar kan je zoals de naam al zegt echt heel veel mee :)

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:34

Kan je met een dressuurzadel springen? Ja, het kan,
Is het fijn voor je paard en voor jou? Nee, absoluut niet.

Mijn vader heeft een dressuurzadel en daar sprong hij in het begin mee. Nou, hij kreeg erg veel last van zijn rug. Waarom heeft het paard er dan last van? Omdat je in een dressuurzadel, geen goede verlichtezit kunt aannemen. Daardoor is het extra belastend voor je paard. Als ik jou was zou ik voor veelzijdigheidszadel gaan. Al mijn jaren dat ik paardrij, heb ik een veelzijdigheidszadels gehad. Heerlijke zadels, waar je mee kan, dressuuren, springen en buitenrijden.
Laatst bijgewerkt door _Femkeeex op 09-01-14 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt