Hengst buiten met andere paarden? Ervaring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_tico

Hengst buiten met andere paarden? Ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 11:56

Hallo bokkers! Ik heb een vraag en ben erg benieuwd hoe jullie hier over denken.
Sinds September heb ik een nieuwe hengst op stal staan, was nog geheel groen. Stond al wel 2 jaar op stal dus kwam niet zo uit de kudde. Heeft hier ook gedekt dus weet dat hij hengst is. Maar hij is super opgevoed, weet zijn grenzen en vind andere paarden niet interessant. Kan gemakkelijk met andere rijden, ook toen hij pas net zadelmak was. Hij is gewoon heel erg makkelijk en lief. Zijn vader is Justice (New forest) en zijn moeder is een Jimtown x Notaris (KWPN). Nu staat hij op het moment op een pensionstal. Mijn andere paarden, allemaal ruinen, staan bij ons aan huis. Nu ben ik er een voorstander van dat ze sociaal contact hebben. Op stal hebben ze tralies waardoor ze met elkaar kunnen snuffelen. Nu staan mijn 3 ruinen bij elkaar in de paddock. Maar 2 zijn de beste vriendjes en 1 is een beetje een buitenstaander. Hij is wat dominant waardoor 1 pony bang is van hem en met de ander gaat het eigenlijk heel goed. Staan vaak te krabben etc. Maar toch is hij altijd alleen. Nu wil ik graag dat de hengst ook gewoon sociaal contact heeft als hij straks thuis staat. We krijgen nog 2 stallen bij en de paarden staan dan 2 aan 2 op stal. Dus in de ene stal 2 en in de andere stal 2 (2 aparte gebouwen). Nu wil ik dus ook graag dat de hengst met de ruin die altijd een beetje alleen loopt naar buiten gaat. Hij heeft vroeger ook gewoon in de groep met andere paarden gelopen. En aangezien er ook wel eens mensen zijn die hun paard aan z’n stal vast knopen en hij dan alleen wat loopt te knuffelen met dat paard denk ik dat hij dit zeker fijn zal vinden. Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn met ervaring hiermee? Ohja, wij zijn zeker niet tegen castreren dus als hij geen sociaal contact kan hebben wordt hij gecastreerd. Wij zorgen sowieso dat ze eerst een paar weken aan elkaar gewend zijn in de stal, en dan gaan we het daarna eens proberen. Ook hebben we genoeg ruimte en een goede omheining. Ik ben erg benieuwd naar jullie mening of ervaring?
Groetjes Britt

Eilatan

Re: Hengst buiten met andere paarden? Ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:04

Als hij al die tijd alleen heeft gestaan is het de vraag of hij sociaal genoeg is om er mee om te kunnen gaan, kom je maar op 1 manier achter denk ik? ;-) Als hij idd door tralies heen ook 'lief' doet en er geen merries in de buurt zijn zou het waarschijnlijk wel moeten kunnen, maar elk paard is anders he...

Mijn hengstje staat ook samen met ruin maar al vanaf het begin, staan ook wel eens andere ruinen (en hengsten) bij, vooralsnog geen enkel probleem.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:06

Ik heb mijn hengst samen met mijn mini lopen, ook een hengst.
Verder ik heb 2 merries waarvan 1 drachtig van hem en 1 is zijn eigen dochter. Ik denk dat het vooral aan de hengst zelf ligt hoe contact verloopt ,die van mij is 13 jaar en dekte ( natuurlijk ) voor het eerst toen hij 11 was. De staldeuren staan bij mij gewoon open en ze kunnen dus gewoon snuffelen aan elkaar. Meestal is de merrie de baas maar aangezien jij ruinen hebt lijkt het mij niet echt een probleem om hem na een langere kennismakingstijd hem met 1 van je andere paarden te zetten. Je kunt best wel snel zien met wie hij de beste klik heeft en als ze de ruimte hebben kan er weinig fout gaan als ze elkaar goed kennen. Succes !

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:08

Ik zou het zeker wel aandurven als er geen merries bij in de buurt komen.
Suelza hier op bokt heeft haar 2 dekhengsten bij elkaar staan en dat gaat tot nu toe prima!
die dekken en zien op stal absoluut ook andere paarden.
Het scheelt denk ik wel per type paard. De ene heeft last van gierende hormonen en de andere heeft zichzelf wat beter onder controle.

Fijn voor de hengst!

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-14 12:09

Fijn om te horen! Hij heeft ondanks dat hij gedekt heeft echt totaal geen hengsten gedrag en lijkt heel sociaal te zijn! Merrie's heb ik niet! De buren wel maar die lopen wel ver weg!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:10

Ik zou ruinen en hengsten wel bij elkaar durven zetten, kun je ze een tijd in boxen naast elkaar plaatsen oid zodat ze aan elkaar wennen en dan in paddocks naast elkaar en dan pas samen voegen oid? In het laatste jaar van de opfok waren er al een aantal hengsten in onze kudde gecastreerd en die liepen gewoon samen met de hengsten.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:11

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:12

Ik ben erg benieuwd hoe zal gaan. Special is verkocht en komt met een B ruintje bij hun thuis te staan. Special heeft wel altijd tot een 3 kwart jaar altijd met een andere hengstje gelopen en staat ook geregeld met een ruin op de trailer dus ik zie voor hen geen probleem maar blijft spannend als het klikt.

Ik hou topic in de gaten.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:13

Mijn hengst kon wel samen maar het was even uitvogelen met wie.
Met mijn fjordje en haf ging het prima. Alleen mijn andere paard en hij ging niet zo.
Meneer beet dan als hij vond dat de andere in de weg stond.
Ik heb ook nog een pensionpaard gehad, een ruin met pensioen, en daar kon hij het goed mee vinden.
Die van mij heeft trouwens ook gedekt bij de vorige eigenaren.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 12:13

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 11:30

Super fijn dat jullie veel goede ervaringen hebben! Ik denk zelf dat het goed gaat, wil hem van de zomer ook met een andere ruin op de trailer dus hij wordt er natuurlijk wel sociaal van! En die ander kan wel wat hebben, is een knoest van bijna 1.80 en Nino is maar een kleine 1.60!

Nochoice2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 11:31

Heb je misschien een foto van hem? De vader van ons paardje heeft namelijk een vader met dezelfde combinatie als jij omschrijft. Zijn moeder is van de appaloosa hengst oleander. Ons paardje is nu 4. Ik weet verder geen naam van de hengst en kon hier ook niets over vinden op internet.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:10

Nicole schreef:
Special is verkocht

Que!?

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 12:14

Nochoice2004 schreef:
Heb je misschien een foto van hem? De vader van ons paardje heeft namelijk een vader met dezelfde combinatie als jij omschrijft. Zijn moeder is van de appaloosa hengst oleander. Ons paardje is nu 4. Ik weet verder geen naam van de hengst en kon hier ook niets over vinden op internet.

Hier een foto van hem, hij heet officieel Kantje's Ewoud en komt van Bloedtapperij vd rakt. Heeft jouw paard een vader die Justice x Jimtown x Notaris is?
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... e=52D13B86

Nochoice2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:19

Dank je voor de foto. Ja klopt. Vader is er een nakomeling van. Moeder is een appaloosa.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 12:30

Nochoice2004 schreef:
Dank je voor de foto. Ja klopt. Vader is er een nakomeling van. Moeder is een appaloosa.

Hij heeft nog een aantal oudere volle broers die ook gedekt hebben, dus dan zal hij vast uit 1 vd hengsten van vd rakt komen die uit die merrie gefokt zijn!

Nochoice2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:32

Dat kan ook ik weet verder weinig. Ik ga wel eens zoeken op de volle broers van hem. Niet dat het mij veel uitmaakt maar ik vind het wel grappig om te kijken.

Nochoice2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 12:34

Oude eigenaresse heeft de merrie drachtig gekocht en zij weet alleen dat het een nakomeling is van bovenstaande maar weet de naam van de hengst niet. Wilde de oude eigenaar waar zij de merrie van gekocht heeft niet zeggen.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:26

Het is een paard of hij nu lang alleen heeft gestaan of niet.. Het blijven kudde dieren..

Ik ken toevallig aardig wat hengsten (o.a. Bij de fokkerij van mn tante) die gewoon bij elkaar staan de hengsten op mijn werk zet ik altijd samen in de stap.. Nooit echt problemen...

Ik zou het gewoon doen en kijken hoe het gaat, dat merk je snel genoeg.. Tuurlijk bijten ze elkaar ff of geve elkaar een trap maar als daarme gelijk de rangorde bepaald is, is het goed toch? Mijn ruin stond ook samen met een hengst, hun eerste ontmoeting was ff snuffelen en gelijk eten dus niet echt spannend haha

Gewoon doen! Mocht het niet goed gaan haal je ze gewoin weer uit elkaar toch?:)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:28

Hengst kan prima bij ruinen, zeker als er geen merries in de buurt zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:35

Een hengst kan bij hengsten, ruinen en ook bij merries, maar daar krijg je kindjes van! ;) Mannen bij elkaar gaat prima. Is ook erg leuk voor ze, want dan wordt er veel gespeeld. Je zult dus wel af en toe een lapje vacht missen door een trap of beet, maar meer dan dat ook niet.

Natuurlijk zal het niet altijd goed gaan. Je hebt nou eenmaal ook paarden die niet sociaal zijn.

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 20:35

Heb zelf een hengst die staat op een pension stal, hij heeft 4 ruinen waar die mee samen in de wei los gegooid wordt, gaat echt heel goed.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:26

Hier een dekhengst die de merries naturel dekt(aan de hand) en in de weide staat met merries en veulens,swinters enkel bij de drachtige merries. Het leuke is dat hij in de weide niet dekt. hij laat wel zien , van die merrie staat hengstig,maar hij bestijgt ze pas in de roundpenn wanneer we in de hand dekken.
Onze jonge hengst (7 maanden oud), is uit de veulen groep gehaald en staat vanaf deze week enkel nog met drachtige merries in het land, zo blijven ze netjes opgevoed en kunnen ze achteraf samen op de trailer zonder hengsten schot.

Ik wil geen henht bij ruinen zetten,of bij andere hengsten wegens het brute spelen en het happen.. Wat hij niet leert,hoeft niet afgeleerd te worden , en voorkomt schade aan de benen enzo..

laurastam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 20:34

mijn tantes hengst was rustig dus als jouw pony ook rustig is en gwn goede omgang en ook met anderen moet het kunnen!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 21:15

Soms gaat het goed en soms niet ik denk dat het gewoon een kwestie van uitproberen is je ziet het snel genoeg.
En als ik jou omschrijving van hem lees zou ik het zeker proberen.