wind tijdens het paardrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ankeanke

wind tijdens het paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 19:55

Vooral in deze periode is er veel wind en als ik ga rijden is mn paard echt super hevig.
Als ik in de buitenpiste ga rijden rij ik even in rij dan figuren in draf en ga dan over in galop, maar dan gebeurt het. Mijn paard flipt dan helemaal! Hij galoppeert de hele tijd rondjes in de piste maar ik kan hem bijna niet stoppen. Als ik hem dan in een hoekje wil drijven lukt het altijd nipt of val ik eraf en vaak heb ik ook het gevoel dat hij over de afsluiting zou springen.

Weet iemand er raad mee?
Alvast bedankt! /3

Woopy_x

Re: wind tijdens het paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:58

gebruik je een zweepje? mischien dat dit helpt........

ankeanke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 20:00

ja gebruik ik, maar het helpt eigenlijk helemaal niet!
toch bedankt!

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:01

is hij wel stuurbaar in de galop? dan zou ik hem steeds kleinere rondjes laten galopperen tot hij zelf terug gaat..

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:02

Ik denk eigenlijk niet dat een zweepje gaat helpen bij zo'n situatie.. Gaat ie toch alleen maar harder van? :Y)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:03

Misschien eerst flink longeren voor je gaat rijden, zodat je paard hopelijk wat minder fris is. Niet rijden is waarschijnlijk geen optie. En anders eerst flink in draf aan het werk zetten met veel figuren, overgangen, tempowisselingen voor je haast galopperen. En anders de galop overslaan, als je paard zo hard gaat en niet terug te rijden is.

ankeanke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 20:03

ElsRoosje schreef:
is hij wel stuurbaar in de galop? dan zou ik hem steeds kleinere rondjes laten galopperen tot hij zelf terug gaat..

normaal wel. Heb ik ook al geprobeerd maar lukt niet echt goed... :(

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:04

Komt je paard buiten ?

Toen ik nog met mijn pony op een manege stond waarbij ze in de winter niet buiten kwamen vertoonde ze hetzelfde gedrag als jouw paard. Nu dat ze dagelijks een paar uurtjes buiten komt (in de winter, zomer langer) is ze een stuk rustiger :)

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:04

ankeanke schreef:
ElsRoosje schreef:

normaal wel. Heb ik ook al geprobeerd maar lukt niet echt goed... :(

dat is idd lastig, dan zou ik ook zoals al gezegd eerst longeren en anders geen galop...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:06

Ik zou het zweepje dan sowieso niet gebruiken als je paard zo hevig is.
Het scheelt wel inderdaad of je paard overdag ook buiten in de wind kan staan.
Of je kunt even longeren buiten voordat je gaat rijden?
Laatst bijgewerkt door mika11 op 06-01-14 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:07

Mijne zijn ook suuuuper fris met zoveel wind. Maar ik zet mijne dan ook eerst lekker buiten en longeer je voordat ik erop ga. Zo zijn ze wat minder fris.. :)
( maargoed dit zijn ook pony's van 4/5 en net onder t zadel)

xMalibu

Als je hem gaat longeren, kan hij dan wel normaal galloperen?

capopjekop

Laat hem eerst even energie kwijt raken aan de longe. Verder is het belangrijk dat je de pony goed aan het werk houdt zodat hij geen tijd heeft om zelf dingen te gaan verzinnen. Dus veel figuren en overgangen rijden en zorgen dat hij zijn aandacht bij jou houdt.

ankeanke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 20:07

ja, zal ik ook eens proberen! Ik vind het toch vreemd want het is eigenlijk alleen in de buitenpiste als er veel wind is. Zelfs op wandelingen met hindernissen doet hij niet zo!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:15

Staat hij dan veel binnen in een binnenstal of schuur waar hij geen wind kan voelen, of de lucht kan zien?
Ik merk zelf bij mijn paard dat ze niet veel meer om de wind geeft met rijden.
Dat was anders in het begin, toen kon ze wel spoken :D
Maar ze staat halve dag buiten nu en verder in een buitenstal, en dat scheelt echt een hoop.

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:20

Komt me bekend voor! Vroeger reed ik een fjord die ook in 1 keer alleen maar rondjes ging galloperen. Van de eigenaar moest er een slof aan. Dat werkte wel , maar vind ik niet de manier. Je zou hem idd eerst kunnen longeren, overdag naar buiten doen of gewoon eens je teugels los gooien als hij er vandoor gaat. Soms werkt dat...

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:24

even zonder andere reacties te lezen.
Als mij paardje te fris is rijd ik haar een beetje los (zo goed en kwaad als dat dan gaat.. :') ) dan galoppeer ik aan (met de nodige bok..) en laat ik haar gwn een paar rondjes uitrazen. Op een gegeven moment wordt ze vanzelf moe en voel ik haar een beetje terugzakken. Ik drijf haar dan meteen weer vooruit en bepaal zelf wanneer ik de overgang terug rijd. Daarna is ze prima te rijden :) Dan kan ik fijn werken met haar en ze heeft toch nog genoeg energie over om te werken.

ankeanke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 20:25

mika11 schreef:
Staat hij dan veel binnen in een binnenstal of schuur waar hij geen wind kan voelen, of de lucht kan zien?
Ik merk zelf bij mijn paard dat ze niet veel meer om de wind geeft met rijden.
Dat was anders in het begin, toen kon ze wel spoken :D
Maar ze staat halve dag buiten nu en verder in een buitenstal, en dat scheelt echt een hoop.

hij staat altijd buiten en in de winter zet ik hem 's avonds binnen

ankeanke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 20:28

DynamiteS schreef:
even zonder andere reacties te lezen.
Als mij paardje te fris is rijd ik haar een beetje los (zo goed en kwaad als dat dan gaat.. :') ) dan galoppeer ik aan (met de nodige bok..) en laat ik haar gwn een paar rondjes uitrazen. Op een gegeven moment wordt ze vanzelf moe en voel ik haar een beetje terugzakken. Ik drijf haar dan meteen weer vooruit en bepaal zelf wanneer ik de overgang terug rijd. Daarna is ze prima te rijden :) Dan kan ik fijn werken met haar en ze heeft toch nog genoeg energie over om te werken.

nee! niet bij die van mij die wordt gewoon niet moe ik zweer het de laatste keer heb ik serieus 20 ronde moeten galopperen toen hij stopte --> en dat was omdat hij een vogel had gezien :s

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:34

20 rondjes voordat je paard stopte? Dan zou ik er gerust nog n paar rijden, aan t werk zetten is meestal de beste oplossing. En idd je paard niet laten bepalen wanneer ie terug mag, doorgaan en dan zelf de overgang maken. Succes!

xAnneleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:47

komt het ook echt door de wind of heeft hij altijd dit probleem?

ankeanke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 20:57

xAnneleen schreef:
komt het ook echt door de wind of heeft hij altijd dit probleem?

nee het is zeker de wind anders doet hij het nooit!

ankeanke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 20:57

Nibbit schreef:
20 rondjes voordat je paard stopte? Dan zou ik er gerust nog n paar rijden, aan t werk zetten is meestal de beste oplossing. En idd je paard niet laten bepalen wanneer ie terug mag, doorgaan en dan zelf de overgang maken. Succes!

zal ik proberen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 22:51

Mijn shetlander heeft dat ook, die is altijd fris en schrikkerig als het waait. Hij is gewoon een mietje. Maar goed aan het werk zetten dan hebben we hem zo weer met de aandacht bij ons en dan heeft hij geen tijd om te gaan rennen en bokken.

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:10

Mijn paard deed dit ook toen ik haar net had. Het is vaak een combinatie van teveel energie, de harde wind, een beetje angstig/rillerig en onbalans. Bij mij heeft het geholpen om inderdaad de galop zolang door te zetten tot ze zelf terug willen naar draf. En dan ga je nog even door. Klinkt misschien gemeen, maar dat leert goed af. En, als je steeds half uit de bocht vliegt, probeer steeds een voltes te draaien. Ik heb wel eens geprobeerd net zolang te stappen tot ze ontspande, maar dat werkte niet. Na een galopje komt ze wat losser door het lijf, waardoor ze eerder ontspant.