Jong paard voor het eerst vast zetten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe zou jij een paard voor het eerst vastzetten?

Gewoon vastzetten, niet miepen en geen aandacht aan geven. Als paard gaat trekken, gewoon verder gaan waar je mee bezig was.
49 (28%)
Steeds opbouwen, zorgen dat het paard niet in paniek gaat raken en elke dag een beetje oefenen ipv in 1 keer vastzetten.
126 (72%)

Totaal aantal stemmen: 175

Giolli
Zeg maar Ber!

Jong paard voor het eerst vast zetten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 19:34

Hoi,

Mijn jonkie (2) heeft een tijd in de opfok gestaan en staat sinds het voorjaar op het land in mijn eigen kudde. Wegens overleiden van haar moeder zou ze snachts alleen buiten gaan staan en dat is niet de bedoeling dus staat ze nu snachts met de rest op stal.

Dit leek me een prima kans om eens met haar aan de gang te gaan. (Ik borstel mijn paarden altijd savonds. :D)
Wil haar dus graag op de poetsplaats zetten, maar paard lief heeft nog nooit vast gestaan.

Ik heb honderden manieren gezien om dit te leren.
Laten spartelen, geen aandacht geven, tot bepaalde knopen zodat ze los kunnen komen.

Paard is behoorlijk heet van zich zelf, maar speelt ook graag spelletjes. Paniek is bij haar gelijk einde zaak, kun je haar net zo goed gelijk terug op stal zetten.
Maar evengoed kan ze misbruik maken van mijn softheid soms... dus als ze gaat hangen en ik maak haar los, zou ze dat continu blijven doen.

Iemand een tip voor mij? :) We zijn met zijn 2e vanavond. :D

Babootje

Re: paard voor het eerst vastzetten. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:37

Ik zet ze niet vast. Gewoon touwtje over de leuning en corrigeren als ze weg willen lopen. Pas vastzetten als ze rustig stil kunnen staan.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:39

Babootje schreef:
Ik zet ze niet vast. Gewoon touwtje over de leuning en corrigeren als ze weg willen lopen. Pas vastzetten als ze rustig stil kunnen staan.

:j Vind het te gevaarlijk om ze te laten miepen, dadelijk hangt die zichzelf echt op.

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:39

Eerst zelf touw vasthouden(om paal oid heen) zodat je zelf mee kan geven als ze bang word, zo raakt ze niet erg in paniek en blijft je halster heel. en rustig tegendruk geven zodat ze het gevoel heeft vast te staan.
Dan erg goed belonen.
Succes ermee!!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:40

Kan ze al goed stilstaan aan de hand, of los? Zo ja, dan zou vaststaan niet anders moeten zijn...
Ik vond de methode van een kennis van me wel wat hebben: zij leert haar arabieren vaststaan met touwhalster, mits ze wijken voor druk goed kennen. Nu zal heel Bokt wel beginnen steigeren, maar zo'n touwhalster gaat echt niet stuk, de enige manier voor hen om de druk weg te nemen is om te kalmeren. Uiteraard blijf je er wel bij, maar wat dat betreft ben ik van mening dat je beter duidelijk kunt zijn. Maar dus wel pas als ze zelf stil kunnen staan!

Heeft ze een paard vriendjes? Zet haar dan vast tussen de andere paarden (natuurlijk paarden die er doodbraaf bij zijn :D ), zodat ze ziet dat het normaal is.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 19:41

Een paard leren vast staan is juist heel nuttig (als je een wat moet pakken, of op concours staat etc)
Los laten staan is geen optie dus. Ik wil gewoon dat ze dit kent. :j

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:41

Gewoon vastzetten en erbij blijven. Misschien met vertrouwd paard erbij? Ik deed de eerste keer vastzetten altijd met een paniekhaak, zodat je ze bij geval van nood snel weer los hebt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:42

Leer je paard eerst stil te staan aan de hand.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 19:43

aerdenhout1 schreef:
Leer je paard eerst stil te staan aan de hand.

Dat kan ze. Uuuuren lang als het moet, zolang ze maar geknuffeld word. Hihi. :D

xAnneleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:44

Zoals al eerder gezegd, eerst het touw gewoon zelf vasthouden en niet vastknopen. Als hij écht gaat hangen kan je hem altijd gelijk loslaten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:44

Lange lijn (longeerlijn bv) een paar keer om de paal heen wikkelen zodat er nog speling in zit, belonen voor stilstaan. Als ze naar achteren gaat gewoon weer terugzetten en touw weer korter maken. Belonen voor stilstaan.

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Jong paard voor het eerst vast zetten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 19:45

Ah, dat is een goede. Bedankt! :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:45

Longe aan het halster, longe door de muurring of waar je ook aan vast wilt zetten. Zelf longe vasthouden terwijl je poetst.
Alternatief 1: vastzetten in stal, vinden ze meestal niet eng, want de stal is hun veilige plek.
Alternatief 2: vastzetten op poetsplaats waar een muur de achterkant vormt. Zo lang vastzetten dat paard bij dreigen te gaan hangen éerst met de kont tegen de muur aan komt.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:47

Ik heb mijn vorige pony gewoon vastgezet, maar toen was ze pas een maandje oud ofzo :+
En dan maar even hangen en trekken, maar daarna is het wel over.
En sindsdien kwam ze ook altijd zelf al aangerend, deed ze daarvoor niet.

Maar ik vind de methode van eerst goed stil laten staan aan los touwtje ook wel goed, duurt misschien wat langer, maar he :P

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:48

tja ik heb mijn veulentje gewoon vast gebonden en laten staan. Hij deed ook niet raar toen hij merkte dat hij niet weg kon. Je kunt altijd kijken wat er gebeurd als je hem gewoon vast zet.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:49

Ik zou het dier gewoon in een keer vastzetten. Zeker als ze al gewend is aan mensen en geaai en geborstel en kan stilstaan.. Bij wat kleinere ponys zet ik ze ook direct vast als ze nog niets kennen. Maar die zijn natuurlijk niet zo sterk dat ze alles kapot trekken. Dus bij een groter paard kan dat niet. Dan moet het wel iets geleidelijker. Maar als ze gewoon gewend is aan mensen en bezigheid om haar heen denk ik niet dat het veel problemen zal geven. En als ze dan wel gaat hangen, zou ik gewoon een stap opzij zetten en zelf rustig blijven en als ze klaar is met gek doen, gewoon weer verder gaan met poetsen oid.

speurneuscJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:50

tsja zo ken ik ook een veulen waarvan de eigenaar hetzelfde deed en dacht, beestje ging hangen sloeg 1 maal met voetje tegen een randje en kon naar de slacht met gebroken been.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:51

Kan ze aan twee aknten vaststaan op de poetsplaats?? Zo ja dan doe ik het altijd zo. Ik ga er even vanuit dat je aan beide kanten een ring hebt om aan vast te zetten. De eerste keer draai ik het halster touw dan een slag om de ring heen zodat er wel iets druk op zit maar als ze echt gaan hangen ze eigenlijk gewoon weg kan. Je bent met zn tweeen dus dan kan de ander er gewoon naast staan in geval ze weg wil lopen. als ze dat kent zonder gezeur dan doe ik er gewoon een paardenknoop ik. Let wel op dat wanneer je alleen bent en je een keer wegloopt dat ze gauw de neiging heben je achterna te lopen en ze dan kunnen schrikken dat ze vaststaan. Stel ze gaat toch hangen blijf zelf rustig en probeer dr eerst te kalmeren, lukt dat niet dan pas los maken. Als je een slimme hebt hebben ze namelijk heeel snel door dat je ze losmaakt zodra ze gaan hangen.

Komt wel goed!!!

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:52

Ik zou gewoon vast zetten met een lang touw en over een aantal minuutjes als hij rustig is steeds het touw een stukje kort en lekker de hemel in prijzen. Wel met paniek haak voor het geval dat :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:52

sallandval schreef:
Lange lijn (longeerlijn bv) een paar keer om de paal heen wikkelen zodat er nog speling in zit, belonen voor stilstaan. Als ze naar achteren gaat gewoon weer terugzetten en touw weer korter maken. Belonen voor stilstaan.

Dit werkt ook prima!!!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 19:53

Ik ga even een stukje tekenen, dan kunnen jullie het zien. :+
Bedankt voor alle tips

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:56

Koop een koeienband. Aan 2 kanten vastzetten en het maakt niet uit wat ze dan doen, ze kunnen zichzelf niet beschadigen en het springt nooit kapot. Dan gewoon eens vastzetten, tot ie rustig is, en weer los. De dag erop weer, tot het oke is.
Ik vind dit echt ideaal met paarden die nooit in de hand zijn geweest.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:57

Eerst wennen aan menselijk contact, halster, meelopen aan het halster, vrij borstelen. Vervolgens gewoon een keer vast zetten om te borstelen. Niet te lang de eerste keer, en uiteraard gebruik maken van een met veiligheidssluiting uitgerust halstertouw. Als ze gewend zijn aan omgang, het halster, en het borstelen, dan vormt de eerste keer vast eigenlijk nooit een probleem. Als het paard goed heeft geleerd heeft respect te hebben voor de druk die op het halster komt te staan ten minste.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:58

Die jonge van mij had heel snel in de gaten dat ze halsters stuk kon trekken dus heb een longeerlijn gepakt en die om de tralie gedaan en zelf vast gehouden.
Zo leerde ze dat ze niet van de druk weg kan rennen in zn voor of achteruit en kon ze niets stuk trekken.
Ook ben ik vaak met de longeerlijn in mn hand aan de andere kant van de gang gaan staan zodat ze ook leerde te blijven staan als ik weg liep.
Dat is uiteindelijk super gegaan en inmiddels staat ze gewoon netjes tussen 2 touwen op de wasplaatst zonder gedoe :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 19:58

Heb je het veulen zelf gefokt?
Heeft hij als veulen nog nooit vast gestaan?