Paard trekt halsters kapot

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

minnie1999

Paard trekt halsters kapot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 11:59

Mijn pony trekt sinds een week of 3 geleden zijn halsters kapot. Hij heeft nu 2 halsters en een halstertouw kapot getrokken. Hij heeft altijd vast gestaan op een poetspaats en staat sinds mei bij ons buiten vast om opgezaldeld te worden. Weet iemand hoe het zou kunnen komen dat hij steeds schrikt terwijl er niets nieuws gebeurd?

aeolusnr1

Re: Paard trekt halsters kapot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:04

Zaak is dus je paard te leren om te wijken voor druk, en er dus niet tegenin te gaan trekken.
Ook het leren stil te staan.
Veel mensen denken dat zoiets heel normaal is en dat dit niet aangeleerd hoeft te worden, maar in de praktijk is dit vaak zeker een noodzaak dit wel te doen.
Ontwijk de problemen niet, leer het paard dat vaststaan gewoon stil staan betekend

minnie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 13:11

aeolusnr1 schreef:
Zaak is dus je paard te leren om te wijken voor druk, en er dus niet tegenin te gaan trekken.
Ook het leren stil te staan.
Veel mensen denken dat zoiets heel normaal is en dat dit niet aangeleerd hoeft te worden, maar in de praktijk is dit vaak zeker een noodzaak dit wel te doen.
Ontwijk de problemen niet, leer het paard dat vaststaan gewoon stil staan betekend

dankje!, maar het probleem is dus dat hij altijd netjes heeft stilgestaan en nergens van schrok.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:15

Zo'n pony heb ik ook.Kon altijd gewoon vast staan en van de een op andere dag trok hij ook de halsters kapot,zodra hij voelde dat hij vast stond.Na een poosje kon hij opeens weer wel vast staan.
Waarom? ik heb geen idee waarom ze dit doen.

minnie1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 13:16

gohya schreef:
Zo'n pony heb ik ook.Kon altijd gewoon vast staan en van de een op andere dag trok hij ook de halsters kapot,zodra hij voelde dat hij vast stond.Na een poosje kon hij opeens weer wel vast staan.
Waarom? ik heb geen idee waarom ze dit doen.

das wel vreemd.. nouja nog ff aankijken dan maar.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:21

Misschien handig om het halstertouw vast maken aan een strotouwtje (je je als een soort van 'ring' ergens omheen hebt geknoopt)
Dan word in iedergeval niet het halster maar het strotouwtje kapot getrokken :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:33

Veel lager binden kan helpen. Tussen twee touwen binnen kan helpen, met een halsband vastzetten kan helpen, een fietsband aan de ring en daar je touw aan kan helpen (dan is er eerst rek) de veiligheidsknoop halverwege het touw vastmaken kan helpen (dan schuift die eerst een eind op voordat hij druk voelt)
en en stropaktouwtje kan idd je halster heel houden, maar doet niets tegen het probleem op zich.

Het meest effectief is er achter gaan staan (of iemand anders, terwijl hij bezig bent)met de bezem en zodra de pony gaat hangen met de bezem (de borstel daarvan) tegen zijn kont duwen. Daarvan schrikken ze meestal genoeg om weer naar voren te schieten en omdat ze meestal meteen denken dat ze dat altijd krijgen als ze gaan hangen (oorzaak-gevolg), doen ze het nooit meer!

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:43

Lusitana schreef:
Veel lager binden kan helpen. Tussen twee touwen binnen kan helpen, met een halsband vastzetten kan helpen, een fietsband aan de ring en daar je touw aan kan helpen (dan is er eerst rek) de veiligheidsknoop halverwege het touw vastmaken kan helpen (dan schuift die eerst een eind op voordat hij druk voelt)
en en stropaktouwtje kan idd je halster heel houden, maar doet niets tegen het probleem op zich.

Het meest effectief is er achter gaan staan (of iemand anders, terwijl hij bezig bent)met de bezem en zodra de pony gaat hangen met de bezem (de borstel daarvan) tegen zijn kont duwen. Daarvan schrikken ze meestal genoeg om weer naar voren te schieten en omdat ze meestal meteen denken dat ze dat altijd krijgen als ze gaan hangen (oorzaak-gevolg), doen ze het nooit meer!

Een fjord gaat daar lekker tegen aan schuren met zijn billen }>

Is er een mogelijkheid om hem tussen twee palen met een muur of schot erachter te zetten? Dan kan hij niet meer in een goede houding om te hangen staan
Laatst bijgewerkt door Sincere op 04-01-14 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:44

http://www.depaardenverzorger.nl/harry- ... -clip.html vond ik een mooie oplossing en ben ik van plan voor mijn paard te gaan kopen:)

Ik heb meerdere dingen geprobeerd;) En leuk idee..paard moet maar stil staan als ik het zeg, wijken voor druk. Maar mijn paard wijkt absoluut niet voor druk op het hoofd! Bij meerdere standaard trainingen waar eis naar het hoofd gedaan wordt is dit heel duidelijk geworden en is hij gefaald bij de trainingen. Zelfs 2 leraren hebben verbaast staan kijken naar mijn paard..hij wijkt niet voor druk! Alles gaat eerder kapot dan hij wijkt voor druk op hoofd. Hij is niet bang, maakt ook geen paniek> maar als hij te lang vast moet staan en hij gaat zich vervelen..dan gaat hij los. En hij gaat niet weg hoor. HIj blijft gewoon staan daarna als hij maar los is. Hij is erg nieuwsgierig naar andere paarden en mensen en daar gaat hij graag op onderzoek. Weg lopen is er niet bij. Ook met laden trailer...druk op hoofd en terug geven als hij stap zet..Ga er maar staan. hij wil het niet.

Bij toeval kwam ik ergens waar ze druk op het hoofd en alles naar het hoofd en nek een belediging vinden naar het paard! En werkte dus aan de zijnkant van het paard met aanwijs punten. En laat dit nu de truck zijn bij mijn paard! Het werkt! hij laad zichzelf zonder druk op het hoofd nu:) En dat ik mee de trailer in ga enz. Ook met andere dingen werkt het heel erg goed als ik werk aan de zijnkant met aanwijzingen. Dus ook het vast staan is wel verbeterd. Maar ben er nog niet daar:) want daar komt druk op het hoofd. Vandaar dus het idee voor deze klip eens te proberen met mijn paard. En misschien dus ook voor jou pony?

Soms vind ik dat bestaande paardenmethodes eens verder ontwikkeld moeten worden en als iets niet werkt op een paard probeer dan eens iets nieuws om te zien of dat wel gaat. Maar nee...dan moeten ze het doen volgens dat boekje;) En ook paarden zijn creatief dus moeten wij dat heel ons leven met paarden ook blijven. Zoek naar een oplossing die wel werkt. Zoals mijn paard bewezen heeft..niet alle paarden vinden druk op hoofd fijn...en gaan er hoe dan ook tegen in of je nu zegt stil staan of niet of mee geven of niet. Het kan ook anders. Dus blijf denken en niet hangen in iets omdat mensen zeggen dat het zo moet..paarden blijven ook creatief en moeten wij voor paarden en per paard ook zo bekijken:) wat voor de ene werkt werkt voor de andere nog niet:) En dan is de puzzel wat werkt wel;) En soms moet je lang zoeken naar de juiste weg:) Maar als je hem hebt..snap je je paard meer en meer.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:45

Bezem erachter werkte goed bij mijn pony, maar mijn paard is zo zwaar dat het halster + touw stuk zijn binnen een seconde. Ik heb voor mijn paard dus ook nog steeds geen oplossing. Gelukkig staat ze heel goed los. Maar ik lees dus mee :P

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:47

Een lang touw aan het halster en niet vastzetten met een knoop, maar 't uiteinde vasthouden (niet op spanning, maar wel met contact). Zo houd je er wat controle op en "blijf je in contact". Als hij gaat hangen proberen 'm van achteren naar voren "op te drijven".

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:47

Sheran: Mijne staat ook vaak los;) maar in sommige situaties moet ik hem wel vast zetten:) En daar denk ik nu dus ook aan zn klip te kopen zoals hier boven in de hoop dat het werkt;) Ga het proberen in ieder geval:)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:52

Ja, laat maar weten of het werkt! Ik heb het filmpje bekeken en het ziet er wel handig uit, maar dat trekkende paard heeft denk ik ook een veiligheidsknoop aan het uiteinde zitten? Waarom trekt hij dan uiteindelijk niet door?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 13:57

Er zit geen knoop in als jij die niet legt. Dus uiteindelijk zou hij dan nog los zijn. maar zoals je ziet op het filmpje aan het einde dan als hij hangt en denkt he ben nog niet los...stopt hij eerder dan het touw er door is. Ik zou geen knoop er voor doen..want dan hangt hij uiteindelijk nog aan een lang eind..en weet inmiddels als die van mij los is hij toch niet weg loopt;) Het gaat hem meer om het spel los gaan;)

Ik moet het nog kopen hoor want vind het wel duur:) maar ja...als ik ergens op rit ben en heb hem aan een paal staan is meneer vaak los als het te lang duurt op het terras;) En dan kan ik dus met een paard in mijn handen gaan staan eten:) Zoals laatst pannenkoeken nou dat vond hij toen ook wel erg lekker en moest oppassen dat hij de pannenkoek niet van mijn bord haalde en dan sta je niet echt rustig te eten. En veel paarden zeker de bloedpaarden staan niet makkelijk vast ergens anders;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:05

Mijn paard kan geen 10 seconden meer vast staan. En net als die van jou trekt ze zich los en blijft daarna vrolijk staan kijken. Ik denk dat mijn paard dus ook gewoon net zo lang achteruit loopt totdat ze helemaal los is. Maar je kan nooit weten! Hoe duur is die clip en waar verkrijgbaar?

Edit: ik was blind :P

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 14:08

Wij hebben het ook met een paard, die heeft een ander soort halster nu en het gaat goed.
Net zo´n halster als de hoefsmid heeft.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 15:11

Sincere schreef:
Een fjord gaat daar lekker tegen aan schuren met zijn billen }>

Terwijl hij hangt????

In een normale situatie gaat dat op voor de meeste paarden en ponies, maar als ze hangen zijn ze niet in een normale mood en je "prikt" met de bezem schrikken ze daar dán echt wel van.

Als je de knoop halverwege het touw legt kan het nog een heel eind schuiven voordat hij wat voelt, ik zie dus niet in waarom ik geld uit zou geven aan zo´n "safe clip"....

Mijn ponies staan zelden vast. Ik leer het ze wel, voor het geval dat het moet, maar voor de rest werk ik het liefst los, niet eens een halster om.

Jonge paardjes kun je ook aan hun moeder binden en er mee gaan lopen. Dan leren ze met hun vertrouwde moeder tegen hen aan dat de druk normaal is en niet eng.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 15:42

Sheran schreef:
Bezem erachter werkte goed bij mijn pony, maar mijn paard is zo zwaar dat het halster + touw stuk zijn binnen een seconde. Ik heb voor mijn paard dus ook nog steeds geen oplossing. Gelukkig staat ze heel goed los. Maar ik lees dus mee :P

Al eens een halsband geprobeerd? Of een combi?

Afbeelding

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:05

Nee, nog geen halsband geprobeerd. Moet het een 'speciale' halsband zijn? En als ze gaan hangen, wat is dan het verschil (de druk komt toch op dezelfde plek? Of kan het ook met een rubberen binnenband bijvoorbeeld?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:34

Het is geen speciale halsband. Gewoon een brede leren band. Zeg maar zoals je die voor honden hebt.
Als ik me niet vergis verkoopt Agradi ze voor een paar euro.

Ik heb zelf nooit een rubberen binnenband geprobeerd, maar dat zou wellicht ook kunnen, maar hoe maak je die dan op maat en hoe voorkom je dat die gaat wurgen? Oftewel hoe bevestig je die dan?

Als je een halsband hebt zit de ring bij de keel en om een of andere reden voelt dat blijkbaar toch anders voor ze aan en de druk zit ook om een groter gebied dan als het trekpunt ergens bij de kin zit. Ze gaan ook niet zo met hun hoofd schudden (waardoor ze hun nek kunnen breken) omdat hun hoofd verder vrij is.

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:50

Het idee om het touw niet vast te maken, maar een langer touw te nemen en zelf vast te houden.
Vind ik een goed idee. Daar zie ik je niet op reageren, maar kan gerust geprobeerd worden.
Op het moment dat je paard trekt kan je tegen gewicht geven door een rukje aan het touw te geven.
Dan hoef je geen geld uit te geven, als je dit eerst een tijdje probeert.
Wie weet lukt het. Succes

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 16:58

Nee klopt (als je het tegen mij hebt), maar dat heb ik al gedaan :). Echter moet je dan de hele tijd bij je paard blijven, en dat is niet zo heel handig, want dan kan je hem net zo goed los laten staan. Ze gaat dan trouwens ook hangen, zodra ze dan de druk achter haar oren voelt schiet ze achteruit en dan is er ook geen houden meer aan. Vreemd trouwens, want als ze los naast mij staat dan kan ik haar wel druk achter haar oren geven en dan zakt ze ook naar beneden. Er zijn echter een paar nare dingen gebeurd terwijl ze vast stond, dus daar zal het wel mee te maken hebben...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:33

Heb je dan wel eens geprobeerd om haar tussen twee palen te binden?

Overigens heb ik biij een stal gewerkt waar ze twee plekken met 2 bindpalen hadden waar het paard tussen kon staan met het hoofd naar de patio (en van alles kon zien) of stallen en in de spuitplaats met het hoofd naar de muur aan een ring kon. En er was ook nog naast een stal een ring aan een paal, met ver uitzicht want op hoog punt.
Bijna alle paarden hebben één of meerdere keren in de spuitplaats /ring aan muur) gehangen, ook als er niet met water gewerkt werd, maar ze gewoon even moesten wachten om opgezadeld te worden ofzo, terwijl hangen tussen de palen bijna niet voorkwam en aan de ring aan de paal met nog groter uitzicht al helemaal niet....

Je zou denken dat het uizicht voor zich hebben een rol speelt....

Maar er zijn er ook die aan een hek ook gaan hangen...

Overigens speelt angst soms ook een rol. Zelfs zo erg dat de paarden die andere paarden hadden zien of horen hangen, zelf ook met grote argwaan de plek des onheils opgingen en dat kon dagen aanhouden.
Laat staan als het hangende paard zelf betreft.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:36

Uitzicht helpt inderdaad iets, maar niet veel :). Ze heeft tussen 2 palen gestaan, maar dat hielp niet. Op mijn vorige stal was er zelfs een poetsplaats tussen de stallen in, maar toen heeft ze de staldeuren kromgetrokken :P Ze is gewoon zo zwaar dat ze alleen maar even achteruit hoeft te gaan hangen en PATS, het is stuk :P.
Ik ga van de week eens een halsbandje kopen. Het kan sowieso geen kwaad.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 17:46

Die breekt niet dus wees er wel zeker van dat het paard aan iets staat dat het gewicht aankan...Niet aan tralies ofzo.

En zo laag mogelijk binden is sowieso het advies.

(al komt er dan weer het probleem van been over het touw kunnen zetten bij, maar dat kun je weer voorkomen met een klos aan het uiteinde zodat het touw altijd strak blijft door het gewicht daarvan, zo deed men dat vroeger in stands waar het paard ook moest kunnen liggen en de ringen dus laag zaten.)

Voorkomen dat het hoofd omhoog kan, door touw van singel tussen de benen door naar het halster, of bijzetteugels, kan ook helpen, maar ja, dan moet het weer een singel om...

Is er trouwens absolute noodzaak om je paard vast te zetten? Is er geen handig kind in de buurt die het wel even vast wil houden? :P