tips en tricks voor moeilijk te vangen pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

tips en tricks voor moeilijk te vangen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 17:40

Zo wisselvallig heb ii ze nog niet eerder gehad. Dit diertje is 2 en heeft een hekel aan gevangen worden, het is begonnen uit angst en ondertussen is een ook een vorm van slimheid bij gekomen. Hij weet ondertussen wanneer je hem bij het halster hebt hij 2 stappen achteruit zet, omdraait en er keihard vandoor rent. Hij is klein en niet te houden dan, ohja en pijlsnel. Meestal is het nu zo dat als hij honger krijgt en nat wordt hij zelf wel weer naar binnen wil maar vaak duurt dit wel 2 dagen. Daarbij kunnen de andere paarden die dagn niet naar buiten. Paar maanden terug ging het perfect. Hij kwam naar je toegelopen, touwtje erom en klaar. En vam de ene op de andere dag is dit weer omgeslaan naar helemaal niets meer. Ik probeer nu een longe vast te knippen dan heb ik tenminste 20meter reserve. Zat er ook aan te denken het be nice touwhalstertje te gebruiken. Daar hangt een iets langer stuk onder het hoofd en werkt corrigerend bij trekken, nl druk achter de oren. Maar nwel eenngroter risico dat hij ergens blijft hangen. Ik wil hem normaal binnen en buiten kunnen zetten. Wie o wie heeft handige tips.

Lusitana

Re: tips en tricks voor moeilijk te vangen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:01

Als ik het goed begrijp heb je geen probleem met pakken, maar daarna....

Zorg voor snoepjes of andere hapjes in een zakje. Geef er een als je hem te pakken hebt en meteen een erachteraan als jullie gaan lopen. Als de aandacht daar op kan blijven door hem af en toe wat te geven, heb je de volgende keer alleen nog maar een hapje nodig bij het pakken en een zakje in je zak dat geluid maakt alsof je meer gaat pakken...

Ik ben niet erg voor snoep geven, maar wie niet sterk is, moet slim zijn.
En het is ook alleen om even het gedrag te doorbreken. Daarna kan het weer zonder.

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:04

Ik weet niet of je verder wel eens bij hem komt. Maar niet alleen naar hem toegaan als je hem pakt. Ook eens naar hem toegaan, snoepje geven en weer weggaan. Anders hebben ze snel door dat jij ze altijd pakt en hebben ze geen zin meer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:05

Hoe sterk hangt hij aan de groep? Zou hij zich wel laten vangen als de andere paarden naar binnen gaan/zijn?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 18:19

Was het maar so simpel met snoep of voer. Ik kan hem een keer lokken, vervolgens gaat hij ervandoor e n kom je dagen niet meer in zn buurt. En dan kun je met tonnen voer komen aanzetten hij komt er alleen in de buurt als je op zoveel meter afstand staat. Hij heeft in een opfokgroep gestaan en ook daar hetzelfde verhaal. Verstoppen achter de andere paarden en dan kom je er niet meer bij. Deze zomer naar huis gehaald en met veel pijn en moeite hem uit het land gekregen. Daarna in een longeerpaddock met hem aan het werk gegaan. Dat ging aardig goed. Maar thuis in een dag compleet omgeslaan terwijl het hier eerst aanvankelijk erg goed ging. Hij is hengst en kan dus nog niet bij de merries. Maar het maakt hem weinig uit als die binnen staan. Roept ze wel maar geen haast om binnen te komen.

Lottie dat doe/ deed ik al. Ook op stal even halstertje om, kroelen, niets bijzonders.

Volgende probleem is dat hij nu zn halster uit heeft. Compleet onbegonnen werk nu.

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:23

Helpt een snoepje geven ook niet als je niks met hem doet? Alleen halstertje om is ook al iets wat ze als onprettig kunnen ervaren. Gewoon: Hey pony, alles goed? Hier heb je een snoepje. Doei! :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:24

Je kunt nog altijd met een lang touw tusen twee mensen in hem in een hoek krijgen , waar een derde persoon en halster om kan doen (of eerst een touw om zijn nek).

Niet zo makkelijk opgeven hoor.

Als je hem ook al niet kunt pakken en hij straks wel zijn halster were om heeft, laat daar dan een lang touw aan. Dan kun je altijd daar op gaan staan zonder dat hij er echt erg in heeft en hem zo pakken.

En heb je achter hem aan blijven lopen al eens geprobeerd?

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:46

Lusitana, eerst een touw om de nek is inderdaad een goed idee, maar hij kent het halster toch al? Vaak vinden ze een touw een vervelend gevoel omdat dat druk geeft achter de oren als ze trekken, dus misschien dat ie dan minder trekt en je hem een halster om kan doen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:48

ieder paard kan leren om bij jou te komen en daar dan ook te blijven, en zich dus op een heel makkelijke manier te laten vastnemen, geen probleem.
Ieder paard kan dit leren, dus ook jouw paard.

Lovethokkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:52

Waarschijnlijk weet hij aan het halster dat hij iets moet doen, en rent dan weg. Misschien moet je een nieuw halster proberen, dan heeft hij nog niet meteen bedacht dat het om hem gaat. Loop een stukje voor bij hem en doe alsof je niks met hem gaat doen. Geef dus geen aandacht in eerste instantie. Geef hem daarna een kroeltje op zijn kont bijvoorbeeld(behalve als hij daarvan schrikt) en ga steeds meer richting zijn hoofd kroelen. En dan..doe je snel het halster over de andere, maar niet té snel, daar kan hij van schrikken en wegrennen. Dit werkt meestal wel bij eigenwijze (niet meer zo) slimme pony's.. :o

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:54

Als je het om kunt krijgen is ene kaptoom eigenlijk het beste. Met een touw aan de ring op d eneuskun je een pony nl omtrekken. Met hetv touw onder de kin niet.

Dit is waarom ze die hier in Portugal gebruiken bij voorbrengen en bij omgang met hengsten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:54

Hij moet gewoon even goed weten dat als het touw eraan zit, hij niet weg kan en dus ook niet mag trekken rennen of wat ook.
Dus neem een goed touw, zet je schrap en geef een keer een goede ruk als hij weg wil lopen, meestal is één keer genoeg. Kun je dat niet redden, dan arm om zijn nek en vasthouden.
Dat is ook de manier om hem nu te vangen, in een hoek drijven en erop springen, arm erom, iemand erachter en hij kan geen kant meer op.
Net als bij een veulentje.

Daarbij de eerste tijd maar even niet naar buiten tot hij door heeft dat gevangen worden niet erg is.

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:55

Lovethokkaa schreef:
Waarschijnlijk weet hij aan het halster dat hij iets moet doen, en rent dan weg. Misschien moet je een nieuw halster proberen, dan heeft hij nog niet meteen bedacht dat het om hem gaat. Loop een stukje voor bij hem en doe alsof je niks met hem gaat doen. Geef dus geen aandacht in eerste instantie. Geef hem daarna een kroeltje op zijn kont bijvoorbeeld(behalve als hij daarvan schrikt) en ga steeds meer richting zijn hoofd kroelen. En dan..doe je snel het halster over de andere, maar niet té snel, daar kan hij van schrikken en wegrennen. Dit werkt meestal wel bij eigenwijze (niet meer zo) slimme pony's.. :o

geen aandacht geven helpt inderdaad vaak. als ik eentje moet hebben die zich lastig laat pakken als ie het halster gezien heeft pak ik een andere, loop daarmee naar het paard toe waar het om gaat en kan ik die zo pakken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:56

Lusitana schreef:
Als je het om kunt krijgen is ene kaptoom eigenlijk het beste. Met een touw aan de ring op d eneuskun je een pony nl omtrekken. Met hetv touw onder de kin niet.

Dat is niet waar hoor, touw onder de kin kun je een paard ook prima mee omtrekken, je moet alleen even weten hoe.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:58

Klopt, maatr het gaat makkelijker met een kaptoom, laat ik het dan zo zeggen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:02

Er zijn nu blijkbaar een paar mensen die met allerlei hulpmiddelen af komen om hem onder een soort dwang te kunnen vasthouden.
Je moet je paard leren om vrijwillig bij jou te blijven, en dus te leren dat hij zich als het ware zelf komt aanbieden om gepakt te worden, dat is een heel andere instelling het paard moet dus zelf gepakt willen worden.
Zoiets aanleren is iets dat reeds bij de eerste training lukt, uiteraard moet er dan nog een paar dagen op deze manier verder getraind worden ter bevestiging van het geleerde.
Dit lukt bij ieder paard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:19

aeolusnr1 schreef:
Er zijn nu blijkbaar een paar mensen die met allerlei hulpmiddelen af komen om hem onder een soort dwang te kunnen vasthouden.
Je moet je paard leren om vrijwillig bij jou te blijven, en dus te leren dat hij zich als het ware zelf komt aanbieden om gepakt te worden, dat is een heel andere instelling het paard moet dus zelf gepakt willen worden.
Zoiets aanleren is iets dat reeds bij de eerste training lukt, uiteraard moet er dan nog een paar dagen op deze manier verder getraind worden ter bevestiging van het geleerde.
Dit lukt bij ieder paard.

Ja dat blijkt, je hebt er ook paarden bij die gewoon niet gepakt willen worden of te bang zijn om door te hebben dat er niets gebeurd.
Maar ik zie je nu al een aantal keer voorbij komen met je wondermethode, alleen heb je nog nergens uitgelegd hoe je dat nu voor elkaar krijgt dat een paard in één trainingssessie zover is dat hij zichzelf komt aanbieden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:28

nee idd ik heb het niet uit gelegd hier, maar ik durf zeker de uitdaging aan te gaan.
Er zijn idd moeilijkere paarden wat dat betreft, ga ik zeker niet ontkennen.
Maar ieder paard kan dit leren en echt op die korte tijd, je moet het paard er enkel van kunnen overtuigen dat dat de beste keuze is.
Waar zit dus de fout idd niet bij het paard, het is aan de mens om het paard zover te krijgen, dat hij er zelf zal voor kiezen om gepakt te willen worden.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:38

Wat ik zou proberen is op het moment dat hij van je wegrent, er achteraan rennen. Hij wil wegrennen, dan gaat ie ook. Maar dan wel langer en verder dan hij zelf had bedacht. Staat hij stil en kun je weer naar hem toe lopen, dan begin je overnieuw. Rent hij weer weg, jaag je hem weer op. Die van mij had daar ook wel eens een handje van, probeerde mij te testen. Uiteindelijk heeft hij zichzelf dusdanig doodmoe gerend, dat we maar niet meer zijn gaan rijden toen ik hem eenmaal te pakken had. Maar de volgende keer bleef hij rustig staan toen ik hem ging halen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:40

Je hoeft niet te rennen. Daar wordt je zelf ook moe van. Erachter aan wandelen helpt net zo goed en houd je langer vol. Laat het paard maar lekker rennen en moe worden. :D

Het probleem van een methode die met "vrije wil van het paard" te maken hebben is dat die A: echt niet goed schriftelijk over gebracht kunnen worden en B :moet de uitvoeder snappen wat de gevolgens zijn van zijn lichaamshouding bv.

Ik heb een verwende moeilijk te vangen merrie getrained bij mensen thuis. Die konden haar niet pakken als ze geen worteltje hadden. Ik stampte een keer met mijn voet en wees naar het hek vanuit een goede positie schuin achter haar en ze vloog naar het hek en bleef daar staan om gezadeld te worden.
Dit heb ik de eigenaren niet aan kunnen leren, of liever de merrie reageerde niet hetzelfde op hen, hoe erg ze ook hun best deden.

"Horsemanship" kun je niet echt aanleren via de computer of een DVD en zelfs niet altijd van een leraar bij de hand, als je het niet in je hebt....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:46

Dus is een dergelijke post totaal nutteloos.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:54

Ja, feitelijk wel. Je kunt alleen proberen uit te leggen wat een volkomen leek zou kunnen proberen.
Dat doe ik dus ook. Terwijl ik zeker weet dat ik met die pony in kwestie verder ook geen moeite zal hebben, maar daar kun je niet vanuit gaan. De eigenaar heeft het wel en vraagt op tips en tricks. Op zich al wijs. Er staan er al heel wat verzameld.

Ik heb trouwens eens een pony het op het laatste moment wegrennen afgeleerd door haar 1 x met de lange zweep op de kont te raken. (Dit werkt op het principe van het bijten van een leidersmerrie die straft dat de ander haar voor gaat) . Maar dat ga ik ook echt niet zomaar aanraden aan iedereen die een probleem met vangen heeft....
Als je een echt bange pony hebt, vang je die nooit meer...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:20

Ik doelde op de posts van aeolusnr

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 21:25

Poeh een hoop posts om bij te lezen.
De pony hoeft niet te werken, dus er komt in principe niets aan als ik hem pak, behalve voer. Het gaat om een 2 jarige hengst, kleine welsh dus kaptoom vinden wordt al een grote uitdaging.
Maar kan ik altijd proberen. Te snel in zn richting lopen of arm om de hals vindt ie eng, als je dat gaat doen dan peert ie er zeker vandoor. Probleem is dat ik de tijd niet krijg om een touw aan vast t klikken. Als dat al gebeurd dan is er geen houden aan. Deze zomer proberen vast te houden en mee te rennen. Dit resulteerde in een flinke klap tegen de grond aan en een flinke open knie. Mijn vriend en broertje zijn handig ket paarden en flinke kerels maar ook zij houden hem niet.
Bem hier ook al een half jaar mee bezig en ging aanvankelijk de goede kant op maar het is flink omgeslaan. We hebben een schuurtje in het land staan (waar jammer genoeg nu veulens instaan) maar plan is hem hier in krijgen en dan in de stal vangen.
Als ik hem uit stal haal loopt ie overigens netjes mee en luistert ook goed. Ook bij in het land zetten. Heel frustrerend probleem dus.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 21:32

Toch denk ik ook aan technieken van loswerken. Dus met je lichaamstaal. Dan eerst je weiland verkleinen met lint, tot de grootte van een longeercirkel ongeveer. En dan in het midden gaan staan, met je lichaamshouding en positie en je handen je pony laten lopen, omkeren, lopen, draven, stoppen, en achter je aan laten lopen, tot je hem kunt vangen. Dan neem je het leiderschap over. Ken je deze techniek? Ik werk graag los met mijn paarden in longeercirkel op deze manier. Heb er ook een trainingsweekend in gevolgd en krijg hier nog regelmatig les in. Je moet dus wel weten wat je doet. Mijn paard heeft af en toe van die buien dat hij wegrent bij het pakken in het weiland. Dan doe ik dus altijd dit, ook in het grote weiland. Wil je rennen? Ok, dan ga je ook rennen, maar dan op mijn teken! En omdraaien op mijn teken, en stoppen, en weer doorrennen (ook al wil hij stoppen) Na een tijdje zie ik hem denken: okee dan, zucht....en kan ik hem pakken. Misschien ken je iemand die je hierbij op deze manier wil helpen? Als je bij me in de buurt woont, wil ik je best helpen!